Mediamarkt de goedkoopste?

Vorige week bij Mediamarkt gaan kijken voor een Philips DVD speler : 79 eur. Bij Fnac : 79 EUR, bij Photohall : 79 eur …

Ik vraag me nu werkelijk af of Mediamarkt de goedkoopste is… DVD’s en cd’s geloof ik wel, maar de rest ??? Komt er nog bij dat de meeste verkopers er geen bal van kennen, dat je bijna gefouilleerd wordt als je binnen komt en je al zeker niet in ‘t Nederlands wordt geholpen.

Of zijn er die mij kunnen overtuigen van het tegendeel ?

Putte

Share
  • Benny Gorissen

    @ Joost

    Over meineed wordt pas gesproken in de rechtbank, in dit geval spreekt men gewoon van ‘liegen’, daarom dat de politie er geen aangifte voor wou doen…

    In ieder geval, uw verhaaltje klopt niet (volledig)

  • Benny Gorissen

    Eerst en vooral wil ik even melden dat ik ook een tijd heb gewerkt als verkoper bij Mediamarkt in de Nieuwstraat in Brussel.

    Op deze blog werden dingen vermeld die kloppen, maar er eveneens dingen die totaal op niets slaan, of op een of andere manier wel te verantwoorden zijn. Over de vraag of Mediamarkt de goedkoopste is ga ik me niet over uitlaten, eerlijk gezegd interesseert het me niet.

    WAT KLOPT ER ?

    – Verkopers zijn slecht (lees: niet) opgeleid. Nu is de vraag: bij wie ligt hier de fout ? Juist, bij de directie… Wie wordt er op afgerekend ? Niet de directie, wel de verkoper…

    – De reparatie van mijn product duurt immens lang…
    Dat hangt er natuurlijk vanaf hoe je het interpreteert. De servicepersoon bij MM is in feite de schakel tussen een reparatiedienst en de ontevreden klant, die eigenlijk kan vervangen worden door een robot, de servicepersoon heeft absoluut geen beslissingsbevoegdheid, deze geeft in de computer enkel wat nummers en cijfers in, vervolgens is het reparatiecentra aan zet… Duurt de reparatie enorm lang, dan is het de fout van het reparatiecentra, wie wordt erop afgerekend ? De servicepersoon.

    – “De dienst na verkoop is nauwelijks of niet te bereiken.” Dit klopt, de reden hiervoor is simpel: personeelstekort. Bij wie ligt hier de fout ? De directie, wie wordt erop afgerekend ? De servicepersoon

    – De MM verkoper is een onderbetaalde, onderopgeleide gefrustreerde zak: KLOPT, maar de vraag is waarom:

    Zet u in mijn schoenen:

    – Een klant komt voor een accessoire voor een bepaald toestel, maar kent het type van haar toestel niet, laat staan het merk. Als de klant daarop boos wordt en mij verwijten naar het hoofd smijt als ‘u wilt mij niet helpen, ik wil u verantwoordelijke spreken”, sta ik perplex

    – Een klant vraag eerst aan mij een inlichting, ik geef hem de correcte informatie, vervolgens vraagt hij het aan 3 ! collega’s, gewoon om zeker te zijn ?

    – De honderdduizendeste keer dat vraagt ‘bent ge zeker’, maarnee mevrouw, ik wil u iets aansmeren, ONZIN ! Ik heb liever dat u niet koopt, dan dat u onzeker koopt…

    – Klanten die tijdens een verkoopsgesprek (met een andere klant), je meerdere malen onderbreken (gezucht, geklop op de toogbank,…), je zo gestresseerd wordt, dat je ze snel helpt om ze weg te krijgen, en je dan zo ondermijnen door het product dat je probeert te verkopen aan de oorspronkelijke klant, volledig af te breken.

    – Klanten die zo overtuigd zijn van een nieuwe technologie, terwijl jij het afraadt, dan later terugkomen omdat het op niets trekt en beweren dat jij het had aangeraden.

    – Klanten die aan je arm trekken (echt) terwijl je iemand anders probeert verder te helpen…

    – Klanten die een korting eisen op een toonzaalmodel, want dat moet want ik werk voor het gerecht, en dat toestel staat vol met krassen ! Ik snap het niet, ook al krijg je een korting, dan blijven die krassen er toch nog op ?

    – Klanten die je aanspreken in het Nederlands omdat ze er overtuigd van bent dat je het niet kan, dan merken dat je het wel kan, en daarom terug overschakelen naar het Frans, gewoon omdat ze ervan overtuigd zijn dat je maar 1 taal machtig bent.

    – Klanten die betalen voor een Fiat en een Ferrari verwachten.

    – Klanten die mij aan de telefoon uitschelden omdat ze de dienst na verkoop niet kunnen bereiken.

    – Klanten die denken dat hun toestel, dat geweigerd werd voor terugname door de dienst na verkoop, dit bij een verkoper kunnen regelen

    – Klanten die niet beseffen dat er voor te betalen kassa’s zijn.

    – Klanten die de prijs op een A1 affiche niet kunnen aflezen, waarna je hen de prijs wijst (en voorleest), en je vervolgens de prijs van het artikel ernaast vraagt.

    – Klanten die denken dat elke verkoper elk artikel in heel de winkel kent

    – Klanten die vragen naar een verkoper afdeling x vragen, je hen verwijst naar afdeling X en vervolgens zeggen ‘ ER IS NIEMAND’, waarop ik 2 stappen opzij zet en 3 verkopers wijs.

    – Klanten die niet willen begrijpen dat er niet zoiets is als ‘het beste toestel’, maar dat alles afhangt waarvoor je het toestel wil gebruiken.

    – Klanten die multitasken: én een uitleg krijgen over product X en met de vriendin aan de telefoon hangen.

    – Klanten die het woordje ‘dankuwel’ vreemd zijn.

    – Klanten die gewoon ronduit liegen ‘ik heb het toestel HIER gekocht’, waarop je het in de computer ingeeft en het blijkt HIER nooit verkocht te zijn.

    – Klanten die alles op krediet kopen: van de nieuwe o-zo-bling-bling-status!! patserige iphone tot een massagestoel van 350 EUR.

    – Klanten die bijna met elkaar vechten omdat ze allebei het laatste stuk willen…

    – Klanten die uitleg willen over een toestel waar je totaal niets van afweet, dat eerlijk toegeeft en dan lastig worden omwille van je gebrekkige uitleg

    – Klanten die gewoon bevestiging willen van de (goede) kwaliteit van een slecht toestel (5 keer vragen of het een goed toestel is, waarop jij 5 keer ‘nee’ antwoordt en het toch maar nemen omdat het het enige toestel is dat binnen hun budget past, waarom dan nog informeren ?)

    – Klanten die je gewoon komen uithoren, zonder iets te kopen, en begrijp me niet verkeerd: NIEMAND is verplicht te kopen, informeren daar is niet mis mee, maar ik heb het over klanten die je gewoon willen testen…

    NU ZEG IK HIER EVEN BIJ:

    1) ik ben nog lang niet uitgesproken, ik kan hier een boek over schrijven..

    2) Dit zijn dingen die niet over een lange periode tijd voorkomen, als MM verkoper is dit meermaals dagelijkse kost.

    3)JA IK BEN EEN GEFRUSTREERDE MM VERKOPER, MAAR TOCH GA IK VAN 1 PRINCIPE UIT: BEHANDELT MEN MIJ MET RESPECT, DAN BEHANDEL IK U MET RESPECT !!!!

    WAT KLOPT ER NIET ?

    – “Mediamarkt heeft enorm veel kritiek, dus het is zeker een keten-van-kust-mijn-kloten. Verkoop je veel, dan krijg je veel kritiek, per duizend klanten is er x aantal % ontevreden, dit geldt voor een vandenborre of bij de kleine gsm-boer

    – “Er is geen verkoper die het Nederlands beheerst”. Ikzelf spreek 4 talen waaronder de 3 landstalen en het Engels. Eerlijk toegegeven: de meeste van mijn collega’s beperken zich tot het Frans en het Nederlands (met stevig accent en beperkte woordenschat). Moest ik een Waal/Brusselaar geweest zijn, en ze hadden me in het basisonderwijs de keuze gegeven Nederlands of Engels te leren, dan was de keuze simpel: Engels.

    – “De verkopers kennen hun materiaal niet.” De meeste van mijn collega’s kunnen u een zo diepgaande uitleg geven van de chemische samenstelling van de legering van het hoesje van uw gsm tot het verbruik van uw koelkast in euro’s tot op 25 cijfers na de komma (nu overdrijf ik). Nu is de vraag, is de klant daarmee gediend ? NEE, want het opleidingsniveau van de Brusselse MM klant is NOG lager dan dat van de MM verkoper.

  • Benny Gorissen

    – Klanten die een doos opentrekken om te zien of alles er in zit, de doos helemaal leeghalen, zien dat alles er in zit en dan alles op een hoop laten liggen, waarop ik alles terug mooi inpak. Vervolgens komen ze een korting vragen omdat de doos al geopend is, waarop ik hen een nieuwe, ongeopende doos geef, die dan blijkbaar niet goed genoeg is.

    – Klanten die een kras of bluts op een toestel zetten om zo een korting te versieren.

  • Benny Gorissen

    – Klanten waarvoor je iets bestelt, je deelt het mee dat het artikel NORMAAL op datum X aankomt, daarbij voeg je je standaardzinnetje ‘leveranciers durven nog al eens laat zijn’… ‘s Morgenvroeg op dag X komt de klant terug in om je af te zeiken, want JIJ beweerde dat zijn toestel op dag X ging aankomen

    – Klanten die niet begrijpen dat zonder een verpakking en/of geldig aankoopbewijs hun product niet kan worden verstuurd naar een repaircenter.

    – Klanten die niet beseffen dat voor een bestelling een voorschot vereist is.

    – Klanten die me vragen C’est pas la FNAC ici ? (Geef toe, die is wel grappig)

    – Klanten die denken dat je niet goed slaapt als ze zeggen, “ik ga het in Vandenborre halen”

    – Klanten die willen betalen met een Innocadeaukaart, of zelfs maaltijdcheques

    – Klanten die vragen of ze voor een bepaald genre toestel helemaal naar de andere kant van de winkel moeten

    – Klanten die aanschuiven aan het onthaal om te betalen ,die op jou (de verkoper) kwaad worden omdat het veel te lang duurt(CEST UN FESTIVAL ICI OU QUOI ?) en dan perplex staan als er blijkt dat er 15 kassa’s geopend zijn waar nauwelijks volk staat

    – Klanten die je het persoonlijk kwalijk nemen omdat ze met hun ecocheques enkel energiezuinige producten kunnen kopen

  • Bart

    Hah, mooie lijst! Ben wel bang dat het probleem dus duidelijk zowel bij klant als een deel van het personeel ligt. P.S., om maar een voorbeeld te geven van gebrekkige kennis van een verkoper van een winkel, die blijkbaar toch maar moet en ZAL verkopen (voor de duidelijkheid, dit was in Vandenborre citty 2, niet mediamarkt): Koop een Samsung Galaxy S2, in zowat elke andere winkel zijn de hoezen nog niet in stock, in vandenborre beweert men dat ze ‘gewoon verkopen als zoete broodjes maar de hoes van de Galaxy S1 even goed past hoor!’; Dat leek mij zo absurd maar ik kon het niet testen dus ik nam er 1 mee, ging buiten, ergens iets eten, doosje open van zowel phone als hoes en natuurlijk….het toestel is een stuk groter dan de hoes. 5 minuten later dus terug naar vandenborre, de man probeerde nog iets van ‘Maar komaan, een vriend van mij kocht dezelfde en zei dat dat perfect ging!’ en kreeg bijna een tik op zijn hoofd van 1 van zijn collega’s. Geld deftig teruggekregen, maar deze week zag ik hem er nog werken; Als je de logica niet kan snappen dat hoes X niet zal passen op toestel Y, dan moet je niet in een winkel werken, dan ben je hoogstens geschikt als steward van de MIVB of zo.

  • In 2006 schreef ik dat ik nooit meer een voet in Media Markt City 2 zou zetten. Ondertussen zijn we vijf jaar later en kom ik er af en toe weer wel. De bewaking is er ‘menselijker’ geworden (ik loop geregeld met een schoudertas binnen en buiten), het personeel spreekt nu ook Nederlands (nog niet allemaal, helaas). Het management heeft dus blijkbaar een aantal lessen getrokken uit de ongelukkige start.

    In het algemeen ben ik tevreden met de dienstverlening. Maar ik heb ook mijn verwachtingen bijgesteld. Ik heb er mee leren leven dat het personeel in super- en hypermarkten helaas niet van alle markten thuis is en vaak niet in staat is om technische details over apparatuur e.d. te geven.

    Als Benny Gorissen hierboven zegt dat de meeste van zijn collega-verkopers de apparatuur zeer goed kennen, maar dat de klant aan die uitgebreide kennis geen boodschap heeft omdat het opleidingsniveau van de klant lager is dan dat van de verkoper, dan onderschat Benny sommige klanten. Zelfs als het merendeel van de klanten geen technische uitleg wil, dan nog zou je klanten die deze uitleg wel op prijs stellen van dienst kunnen zijn. Maar dat is niet wat ik vaststel. Maar ik trek mijn plan. Als ik een technische vergelijking wil maken tussen apparaat X en apparaat Y, dan haal ik gewoon m’n iPhone boven en googel beide even. Eventuele voor- of nadelen van X of Y komen dan meestal wel boven water. Maar ik blijf het jammer vinden dat ik zoiets niet gewoon aan de verkoper kan vragen.

  • Bart

    Patrick, de mediamarkt is geloof ik net zoals Pêle-Mêle waar je zelfs plastieken zakken met inkopen moest leggen voor het binnengaan (en je enkel een wasknijper in de plaats kreeg, zelfs al had je voor duizend euro aankopen) terechtgewezen ondertussen (de details ken ik niet). Al die winkels die je dus ‘dwongen’ om kleine tassen en dergelijke weg te steken hebben het wel geleerd.

  • zerze

    Bewakers zijn geen psychologen of communicatie-experts. Hun scholing is beperkt, en hun taakomschrijving laat dan ook weinig ruimte voor interpretatie. Regels zijn regels, simpel en klaar. Veel autonomie hebben ze trouwens ook niet. Hetzelfde geldt voor winkelbedienden van grote ketens. Als klant ervaren dat je lomp behandeld wordt, is niet leuk. Het beste advies stond hierboven al: behoud je waardigheid, ga niet in discussie, want dat escaleert bij deze mensen snel in een persoonlijk conflict. Als je denkt dat je rechten geschonden worden, vraag dan om de filiaalhouder te spreken. En als het tussen jou en de bewakers of bedienden echt niet botert, zoek dan een alternatief in de kleinhandel of op het internet.

  • zerze

    Overigens heb ik op mijn werk ook dagelijks contact met externen van allerlei rang, stand, pluimage en humeur. Ook ik ben “er in gesmeten”. En ook ik heb orders op te volgen. Ongeacht of ik nu een ‘goeie’ of een ‘slechte’ dag heb. Dat heet werken, en het overkomt veel mensen, ook de klanten van ketens van consumentenelektronica. Het is geen excuus om sjagrijnig rond te lopen, en zeker niet om de bullebak uit te hangen tegen de mensen die door hun klandizie bij jouw werkgever jouw loon betalen. Als je je werk niet leuk vindt, verander dan van baan. Dan geraak je niet gefrustreerd en hoef je je niet af te reageren op mensen die dat niet verdienen.

  • Bart

    Even een nieuwe opmerking over mediamarkt (niet nodig een nieuw topic te maken): Valt het iemand anders ook op dat in MM Brussel de taal van de aankoop, indien die in het vertaald FR beschikbaar is, steevast nog énkel in het FR te verkrijgen is? Gaande van games tot DVD’s en zelfs al is het iets nieuw en te verkrijgen per tientallen merk ik op dat elk exemplaar in het Frans is. Qua klantenbestand moeten er toch mensen de originele versies willen?