dEUS tweemaal in Vorst

Het is u wellicht ook niet ontgaan, gisteren en eergisteren speelde België’s trots uit de alternatieve rock-sector twee uitverkochte concerten in Vorst. Ik ben er tweemaal heengeweest, en het was een hele belevenis, temeer daar het mijn eerste ervaring was met Vorst Nationaal.

1) Hoe er te geraken?
Woensdagavond had ik afgesproken met een vriendin om samen te gaan, dus met de auto naar Vorst. De reisweg is niet zo moeilijk (aan het Zuidstation afslaan en dan altijd rechtdoor), maar geduld moet je wel hebben – de files op de Van Volxemlaan kosten je best wat tijd, en dan moet je nog de auto kwijtraken ook. Uiteindelijk, na een klein half uur vergeefs rondtoeren, een plaatsje gevonden in de Ukkelse Gatti de Gamondlaan, da’s toch nog een tiental minuten stappen tot aan de concertzaal. Door dit alles zagen we van voorprogramma Elbow nog welgeteld 30 seconden, maar hey, we kwamen niet voor Elbow.
Donderdagavond ben ik met de MIVB geweest, tram 52. Ook een belevenis op zich. De tram die ik wilde nemen kwam niet opdagen, de volgende (een kwartier later) was uiteraard volgepakt. Dit haringen-in-een-ton-gevoel werd nog versterkt doordat aan Brussel-Zuid nog tientallen concertgangers die met de trein waren gekomen zich erbij wilden wurmen. Mijn enige andere ervaring met een grote zaal annex openbaar vervoer was the Night of the Proms in het Sportpaleis in Antwerpen (met het werk, mind you, uit mezelf zou ik er nooit heengaan), en opvallend daarbij was dat De Lijn massaal extra trams inzette voor het gebeuren, naar het schijnt een normale procedure bij grote evenementen aldaar. Bij de MIVB liepen ze wellicht weer te slapen. Deze keer wel het voorprogramma gezien, Snow Patrol, maar het enige wat je hierover moet weten is dat je ze best weer snel vergeet.

2) De zaal
Vorst Nationaal is een grote betonnen bunker, die men als concertzaal heeft trachten in te richten. Het hellend oppervlak voor het podium is ongetwijfeld een pluspunt. De kans dat je niets ziet doordat de persoon voor je toevallig weer 20 centimeter groter is dan jijzelf wordt hierdoor gevoelig verkleind (het eeuwige euvel in zalen als de Ancienne Belgique of de Vooruit). Errond en achteraan klapzeteltjes, waar een heer op leeftijd, zoals ik, dan ook gretig gebruik van maakt. Comfortabel zitten doen ze echter niet, mijn pijnlijke rug na twee avonden kan daarvan meespreken. De betonnen structuur heeft echter één groot nadeel, zie punt 4.

3) Het concert
Het is de natte droom van elke Belgische artiest een zaal zoals Vorst Nationaal minstens eenmaal uit te verkopen. Ik kan voor de vuist weg slechts Will Tura en Novastar opnoemen, die het dEUS hebben voorgedaan. Tom Barman en de zijnen waren dan ook gekomen om er duidelijk van te genieten. Zoals reeds in oktober, tijdens de drie AB-concerten, duidelijk werd is deze bezetting de sterkste die dEUS ooit gekend heeft. Van de originele groep zit buiten Barman enkel nog violist/toetsenist Klaas Janzoons in de groep, de vervangers voor legendarische voorgangers als Stef Kamil Carlens (nu Zita Swoon), Rudy Trouvé (bekend van te veel groepjes om hier op te noemen), Craig Ward (The Love Substitutes) en Danny Mommens (Vive la Fête) kwijten zich verrassend sterk van hun taak. Uiteraard is vooral de komst van gitarist Mauro Pawlowski (Evil Superstars, The Grooms, Mitsoobishy Jacson to name but a few) een verrijking, ook de minder bekende Alain Gevaert (bas) en Stefan Misseghers (drums) zijn zeer goeie muzikanten. Opvallend was dat de groep nog beter op elkaar was ingespeeld dan vorig jaar in de AB, vooral woensdagavond droop het spelplezier eraf. De hele show liep op wieltjes voor de groep, die opvallend meer oudere numers in de set had verwerkt, ten koste van enkele songs van de recentste cd Pocket Revolution. Zo waren Via, Put the Freaks Up Front en (vooral) Hotellounge weer van de partij. Deze laatste op verzoek van de fans, die het nummer via het dEUS-forum hadden verkozen tot de song die dringend weer op concerten gespeeld moest worden. Hoogtepunten waren, buiten voornoemde songs, Instant Street, The Real Sugar, Assault on Magnus (samen met het verrassende Rock Chick uit het oeuvre van Barmans zijproject Magnus) en vooral Fell Off The Floor, Man, een song die live zoveel energie, variatie, originaliteit en spelvreugde uitstraalde, dat je er terstond een beter mens van werd. Tijdens de bissen ging de hele zaal plat voor Suds & Soda – wie had tien jaar geleden, toen dEUS net begon, durven dromen dat ooit Vorst Nationaal uit zijn dak zou gaan bij deze brok energie?
Donderdagavond hetzelfde liedje, enkel Put The Freaks Up Front was uit de setlist verdwenen (jammer) en ook Serpentine werd niet meer gespeeld tijdens de bissen (iets minder jammer, Vorst Nationaal mist nu eenmaal de intimiteit die zo’n song nodig heeft). Ik had enkel de indruk dat het wat minder liep op het podium; zenuwen vanwege de filmopnames voor een Nederlandse betaalzender? Of waren het enkele kleinere techniche mankementjes die stokken in de wielen staken? Desalniettemin zeer behoorlijk concert, en ik hoop die live opname ooit eens op dvd te zien verschijnen.

4) Het geluid
Zoals hierboven reeds aangegeven – beide concerten waren schitterend. Toch gingen ze beide avonden gebukt onder het pijnpunt van Vorst Nationaal : de geluidskwaliteit. Zou ik het woord bedroevend in de mond durven nemen? Woensdagavond zaten we ergens opzij, uit de as podium -PA mixing board, en vele nuances (vooral qua drums en bas) verdwenen gewoon in een vormeloze geluidsbrij. Ik kan me voorstellen dat iemand die daar toevallig terechtkomt zonder de nummers van dEUS ooit gehoord te hebben, gewoon opstaat en denkt ‘dit lijkt nergens op’. Donderdagavond posteerde ik me centraal, achter de PA geluidsmensen, en daar ging het al heel wat beter. Desondanks ging de mix bij momenten weer de mist in op het ogenblik dat er wat zwaardere, diepere bassen werden bovengehaald (Stop-Start Nature, en in iets mindere mate What We Talk About). Jammer dat er geen andere grotere zalen ter beschikking zijn in dit land wanneer een groep wat succesvoller wordt. Het lijkt immers nogal moeilijk om een zaal als de AB zeven dagen aan een stuk bezet te houden om een zelfde aantal fans te bedienen.

5) Besluit
dEUS rules. Vorst Nationaal roelt iets minder. Nu u nog…

Share