MIVB-voertuigen in nieuw jasje

Vandaag stelde de MIVB op de Heizelvlakte de nieuwe kleuren van haar voertuigen voor. Geen dominant en opvallend geel meer, maar wel grijs met rood-oranje voor bussen en grijs met okergeel voor trams. Aangezien de Heizelvlakte nabij mijn werkstek is, ben ik eventjes onder de middag gaan neuzen.


(klik om te vergroten)


Globaal gezien vind ik de nieuwe kleuren wel geslaagd, behalve voor de oudere T7700-tramstellen.

Geen foto van de T3000 die al in deze kleuren circuleert, want hiervoor was ik te laat! Wie toch nog de T3000 wil zien kan hiervoor nog altijd terugblikken op mijn reportage van de levering ervan.

Share
  • Ik vind het wel mooi, mooier dat dat geel en blauw in elk geval.

  • Vooral de 2000-tram lijkt gloednieuw… Is echt wel prachtig, maar de laatste valt zwaar tegen. Precies een designfout…

  • erik

    De oude trams in het grijs kan je niet echt geslaagd noemen.
    Het grijs zal er trouwens al een heel stuk minder aantrekkelijk uitzien wanneer het vuil zal zijn of als er krassen op zullen zitten.
    Wie weet zullen ze er dan uitzien als Oostblok-trams

    Hoeveel extra voetgangers zullen er bovendien onder een tram belanden doordat ze hem NIET opgemerkt hebben, iets wat met het fel gele niet het geval was.

  • Pogonus

    Als ik me niet vergis, zijn deze nieuwe rijtuigen al in gebruik, of toch ten minste één. Ik heb vandaag (8/03) in de Brugmannlaan al zo’n futuristisch vehikel opgemerkt ! Ik ben een allesbehalve opmerkzaam persoon, maar hier keek ik wel even van op.
    Nieuw is altijd mooi, hé.

  • De T3000 is de Rolls onder de trams. ik werk bij de MIVB en heb er al even mee kunnen en mogen rijden. Rijdt super zacht en zeer comfortabel. Voor mij is er wel veel te veel luxe in het voertuig. Alles in leer…. Dat was nu ook weer niet nodig. De buitenkleur vind ik zeer goed, maar inderdaad, deze tram is zeer geruisloos (niet te vergelijken met de rammelende T2000) en zal door zijn neutrale kleur minder opvallen in de straat en waarschijnlijk daardoor meer ongevallen te verduren hebben. Ik vraag me terzijde ook af hoeveel het herspuiten van alle trams en bussen zoal kost? Nog niet zo lang geleden werden de laatste trams in het nieuwe frisse geel geschilderd en nu herbegint men de hele operatie naar het grijs-koper.
    Ik zou de serie T7700-T7800 en T7900 niet meer herschilderen. Verschillende kleuren van trams is ook best leuk in het straatbeeld.

  • ankie

    Eindelijk een politicus die op korte termijn – amper een jaar – zijn droom waarmaakt, Brussel is op goede weg. Nu nog het nachtnet en betere aansluitingen en de anderen die zijn voorbeeld volgen.

  • @Patrick…

    http://www.brusselnieuws.be/site/rubrieken/1091053972/page.htm?&newsID=1130338472
    “Ook de personeelsleden zullen er dan in het nieuw bijlopen. Zij krijgen een grijs uniform met een baksteenrode toets. De hele operatie kost 3 miljoen euro. Dat is jaarijks zo’n 0,002 procent van het MIVB-budget. ”

    “De nieuwe look van de voertuigen invoeren, zal over drie jaar verlopen. ”

    De voertuigen die recentelijk dus nog zijn herschilderd zullen dus het langste moeten wachten. Blijkbaar is eens om de drie jaar herspuiten niet ongebruikelijk (dankzij de sponsoring?)

    @ankie: voor het nachtnet is de helft van bovenstaand budget uitgetrokken 😉 De looks hebben dus duidelijk prioriteit over de looks…

  • wakker worden! looks over service 😉

  • Joris

    Ik vind de nieuwe MIVB-kleuren allesbehalve geslaagd. Brussel is al zo’n grijze stad en nu gaat men de trams, bussen en metro’s nog eens grijs gaan schilderen. Ik vond het geel en blauw best wel leuk. Voor de nieuwe kleuren hadden ze felrood of felblauw kunnen kiezen… alles behalve een saaie kleur. Openbaar vervoer dat opvalt werkt daarenboven ook positief in andere zin: mensen op straat ZIEN dat er openbaar vervoer is, wat ervoor kan zorgen dat het meer als een alternatief zal gezien worden. Enfin, het is nu toch te laat. Mooi is het op zich allemaal wel, zij het voor auto’s of vliegtuigen…

  • Johan

    Oorspronkelijk waren de nieuwe trams in een andere kleur omdat ze toch ondergronds gingen gebruikt worden. De bovengrondse trams gingen ter onderscheid citroengeel blijven… Ik blijf het trouwens absurd vinden om in de premetro lagevloertrams te gebruiken, die via verlaagde perrons te bereiken zijn. Beter hogevloertrams zoals in de amsterdamse metro/sneltram die buiten de tunnels als gewone trams rijden met verhoogde perrons… Men had de oude trams in het vrolijke geel moeten laten = veel veiliger en naar het schijnt met tijdwinst! Die oude 7000 reeks ziet er trouwens afgrijselijk uit in die nieuwe kleuren! Ik vind die manie om tegenwoordig alles een kitcherige art-deco look te geven verschrikkelijk… Men breekt de mooie gebouwen af en zet dan maar art-deco bushokjes en trams voor in de plaats… een nieuwe vorm van verbrusseling noem ik dat… maak gewoon mooie moderne architectuur en design en geen fake krolletjes en tierlantijntjes! belachelijk! brussel zal toch altijd op de internationale lachspieren werken: van het europakruispunt tot onze nieuwe trams alles is even onecht!

  • Art Nouveau waarschijnlijk? Art Deco bushokjes,… straks breng je ze nog op ideeën… lekker veel roze en baby-blauw met felle neonstrips en voor de liefhebbers (ahum) nog een griekse torso in een hoekje in spierwitte carrarra

    http://images.google.com/images?svnum=100&hl=en&lr=&safe=off&c2coff=1&client=safari&rls=nl-nl&q=art+deco+miami&btnG=Search

  • Johan

    oeps, vergissing…
    art nouveau, art deco, gothiek of grieks tis allemaal fake. Wat is de stijl van dat lelijke gebouw naast de katedraal? en die fake trapgeveltjes aan het europakruispunt? In plaats van hedendaagse archituur en design bouwen ze ondingen die “geïnspireerd” zijn door een stijl die in Brussel geminacht wordt, de oude gebouwen breken ze af en vervangen ze door kitch. En die nieuwe trams zijn daar een voorbeeld van, net zoals de bushokjes… Gaan ze straks de nieuwe metro ingangen ook ontwerpen in de stijl van art nouveau… Bwaak
    Hier in Brussel is mooie hedendaagse architectuur blijkbaar verboden en de oude ook, want die breken ze af!

  • Mmmm Europa-kruispunt zou ik zelfs niet brussels durven noemen! Men probeerde in de architectuur meer naar het oude toe te gaan, maar ik vind dat de gebouwen er nogal duits uitzien. Misschien ben ik het…

  • Pogonus

    Misschien is “caleidoscopisme” wel het mooiste etiket dat er op de architecturale toestand in Brussel te plakken valt.

  • Ik ken veel mensen in het buitenland. Telkens dat ik één van hen hier rondleid krijg ik altijd de opmerking “dat is hier gelijk Berlijn!”. Zowel voor de architecturale melting pot als de overaanwezige bouwwerven.

  • ze moesten de stijl van de bushokjes aanpassen aan de omliggende architectuur.

    Art Nouveau t.h.v. Louisa-Defaqz/Koninstraat/…, Art Deco t.h.v. ‘De Ster’/Anneessens-Funck/…, een eclectisch hokje op het Poelaertplein (of misschien wel een skiev bushokje voor de grap!)
    En wat dacht je van een glazen hoogbouw bushokje in de Albert II laan 😉

  • “caleidoscopisme” = exact! 🙂

  • Er zijn een aantal geklasseerde bus/tramhokjes. Zo is er die aan de Louis Bertrandlaan (kant kerk) in Schaarbeek, Wienerplein in Watermaal-Bosvoorde en nog een aantal. Er was een Art-Deco halte in Evere maar die is afgebroken geweest net voordat er werd overwogen ze te beschermen…

  • hans

    esthetisch gezien niet slecht, maar ik heb liever dat een bus opvallende kleuren heeft, zodat ik hem van ver zie aankomen (bijvoorbeeld: lange rechte straten zoals kroonlaan of zo; eens kijken of er geen bus in aantocht is en dan beslissen om te wachten of een stukje te voet te gaan)

    spijtig dat ze dit aspect over het hoofd hebben gezien

    en inderdaad: het ontwerp voor de oudste trams is wel een miskleun

  • Belangrijk verschil met Berlijn is dat Brussel geen intensieve bombardementen heeft doorstaan, de grote destructie heeft zich in de ’60 jaren voorgedaan idd. tot verbijstering van meerdere buitenlander.

  • @ mich reactie 7 : vroeger werden de trams om de zoveel jaar herschilderd gedurende een groot onderhoud, en dit was gespreid over 10 jaar, nu moet alles geforceerd en snel verlopen. Meer personeel en veel geld : voor 3 miljoen euro kan de MIVB veel andere zaken doen dan trammekes herschilderen. O.a. bepaalde uitrustingen vernieuwen die al 20 jaar draaien en totaal verouderd zijn en hoog nodig aan vervanging toe zijn.

    @mich reactie 18 : het tramhokje aan Winer mag dan art-deco zijn en beschermd zijn, het is in een zeer slechte toestand, gebroken ruiten, loshangende ruiten, vol roest….. Ik hoop dat ze het gedrocht ofwel renoveren na het doortrekken van de lijn 94 tot H. Debroux ofwel compleet wegnemen en vervangen door een hedendaags en fris uitziend wachthokje.

  • Wat men ook niet moet vergeten is dat, vergeleken met het persbericht, niet ALLE voertuigen zullen worden herschilderd.

    De A300-D1-bussen(een 60-tal), de A300-CNG(gasbussen, 20) en de A300-bussen(een 150-tal?) zullen niet worden herschilderd aangezien deze de komende jaren door nieuwe worden vervangen. Bovendien worden de 20 cito-bussen ook niet herschilderd, de MIVB verlengt het leasingcontract niet. Wat maakt dat meer dan de helft van de huidige bussen dus niet door de “verftunnel” zal gaan. Wat de trams betreft is het normaal dat ze om de zoveel jaar worden herschilderd. Dus ja, een “beetje” geld om waarschijnlijk dit rythme te versnellen. Verf voor voertuigen is nu ook niet meteen latexverf waarmee je thuis schildert…

  • Johan

    Ik zou pascal smet toch willen oproepen om nu het nog kan eens na te denken of die oude trams niet beter anders kunnen herschilderd worden of in de oude kleuren gelaten worden… De nieuwe kleuren gaan wel goed voor de 2000 en 3000 reeks maar voor die oudere modellen: spuuglelijk!
    En pascal, als ik je op tv hoor vertellen dat je dat citroengeel lelijk vindt, ik ben het daar niet mee eens, en blijkbaar ben ik niet de enige!
    En ten laatste als er een winnaar uit de bus komt voor de metro-ingangen: ALJEBLIEFT niet iets dat “geïnspireerd” is door art nouveau of andere stijlen uit het verleden!
    de brusselse architectuur is niet caleidoscopisme maar FACADISME!

  • MON-STER-LIJK!

  • Bedoelt u nu monsterlijk mooi of monsterlijk lelijk? 😉

  • Jan

    Heb nog niets van dat schoons gezien hier in laag Brussel en op de tramlijnen voor gewone stervelingen…

  • Jan

    waar kan ik mijn fiets zo laten schilderen?

  • Sarah

    Vandaag reed ik voor het eerst mee met een nieuwe tram en ik ben niet overtuigd. Het geruisloze ( zo stil dat hij was toen hij in panne stond, hehe) weegt niet op tegen het ongemak. Heeft iemand die trams op voorhand getest als hij overvol mensen is?? De raampjes zijn moeilijk bereikbaar, er zijn te weinig staven om je aan vast te houden waardoor de mensen wat heen en weer zwalpen en je constant schrik hebt dat er iemand tegen je gaat vallen. Om dan nog maar te zwijgen van het veel te smalle gangpad, er kan maar heel moeizaam doorgeschoven worden. Ik voorspel nog heel wat ongemak in de spitsuren…

  • bill

    ik vind het een prachtige gloednieuwe tram t3000, maar vooral de kleur is voor mij het belangrijkste.grijs vind ik wel een mooie kleur maar het is wel een beetje gevaarlijk in het donker en zeker voor de blinden.tram is wel comfortabel en zeer groot en rijd ook sneller dan de t2000.maar ik zou dat in 2007 of in 2008 de nieuwe tram in alle gemeent zullen rijden zelfs de gemeente stp woluwe

  • De T3000 rijdt al in S-P-W, namelijk de 23 en 24 in Montgomery. Verder rijden bij mijn weten alleen de 39 en 44 in S-P-W, maar ik dacht niet dat de MIVB plannen had om daar T3000’s in te zetten. De keerlus in Ban Eik lijkt me bijvoorbeeld niet lang genoeg. Ik dacht dat de MIVB bij de herschikking van het net in 2008 vooral lijn 3 (Noord-Churchill) door T3000’s en T4000’s zou laten rijden.

    Op langere afstanden is de T3000 trouwens misschien sneller dan de T2000, maar ik vind dat hij veel trager optrekt. Je moet tijdens de rit in een T3000 maar eens bij de ‘cockpit’ staan en letten op de hendel links, waarmee de chauffeur optrekt; het duurt altijd een paar seconden voor de tram ook echt in beweging is. Als ik daarentegen de T2000’s van lijn 92 en 93 in mijn straat zie optrekken, amai…

  • michael

    waneer zal eens de lijn in een nieuw kleur worden gezet altijd da wit met de logo van de lijn super saai ook! ik vind de bussen wat oud in de buurten van schaarbeek

    met vriendelijke groeten de reizeger van de lijn

  • “ik vind de bussen wat oud in de buurten van schaarbeek”

    Over welke bussen heb je het dan? In Schaarbeek heb je onder andere de 318-351-58 naar Kortenberg/Leuven, bijna altijd moderne bussen, en verder de 270-271-272, die toch ook met redelijk moderne bussen gereden worden.

  • Pingback: De Brusselse PCC-tram at BrusselBlogt()

  • ke

    wat zen we blij dat we op de lijn 44 tervuren – montgomery es iets anders zien van trams. al daar we onze pcc 7000 gaan missen!! echt waar, ze zijn wel dood gereden maar toch blijven ze onze trammekes! nu, dat wil niet zeggen dat ze het nieuwe materiaal niet mogen inzetten op deze lijn. want tijdens de spitsuren zen we ook niks met 7700/7800 enof 7500, die zitten ook direct vol! ik denk dat ze tijdens de spitsuren 2 of 3 7900 mogen zetten, dat gaat beter gaan. en mss is een schooltram ook een goed id, tram vanuit tervuren naar brussel(en trug) met bepaalde stopplaatsen!! en de nieuwe kleuren? ja het es ne keer iets nieuw hé

  • ja groot gelijk meneer ke, ik zou graag willen vragen aan de personeel van de mivb dat er veel veranderingen moeten zijn bv;de trams 7000/7100 weg van de depot van woluwe en in de plaats een 7700/7800 of ne 7900.deze trams mogen zeker rijden dus om de halte te klein zijn voor de t3000 en de t4000 en zeker er is veel werk op de lijn 39-44!!!!

  • Steve

    De laatste maanden van de 7000’jes zijn aangebroken, wees daar maar zeker van. Het aantal van die trams in dienst neemt sterk af, en er worden dan ook veel ruimere 7700’s ingezet, ook tijdens de week. En ergens in 2009 of uiterlijk 2010 is het hek dan helemaal van de dam, want dan zullen de T2000-trams wellicht naar de 39/44 komen, mogelijk zelfs ook T3000’s.

  • Kate

    Ik kan me volledig vinden in de mening van Joris: nog meer grijs is echt niet nodig… Men heeft een kans laten liggen om de stad wat op te vrolijken (ik denk aan de yellow cabs in NY of de rode bussen in Londen). En inderdaad qua zichtbaarheid en aantrekkelijkheid is grijs nu niet echt een topkeuze. Wellicht niet realistisch om één of andere reden maar persoonlijk zou ik graag superkleurrijke bussen zien met graffiti-achtige kunstwerken of een mix van foto’s zoals in het metrostation Anneessens. Maar het wordt dus Belgisch grijs.

  • Euh

    Waarom zou dat niet mogelijk zijn? De MIVB verhoert zijn voertuigen maar al te graag hoor. Of heb je nog nooit een volledig rode bus met FM Brussel promo op zien rijden? 🙂 En afgaande op wat voor een geel ze anders kiezen, laat grijs maar, lekker neutraal.