Eerste bedenkingen bij shoppingcheques

Shoppingcheques (video TV Brussel) zijn de laatste uitvinding van onze minister van Economie om het shoppen te bevorderen in enkele handelskernen. Er wordt gemikt op mensen die in de buurt van handelskernen werken, opdat die daadwerkelijk in de buurt van hun werk zouden gaan shoppen.
De eerste buurt die wordt aangepakt is de Louizalaan. De winkels boeren hier de laatste tijd zwaar achteruit. Nu vraag ik me af of een shoppingcheque geen klein pleistertje op een grote etterende wonde is. Ik durf(de) daar wel eens gaan shoppen, maar hou het tegenwoordig liever op windowshoppen. Vrij weinig winkelbedienden zijn behulpzaam of vriendelijk. Je komt ze wel tegen hoor, maar er zijn er maar weinigen die beseffen dat shoppen meer is dan iets kopen. Shoppen is een belevenis die op het einde eventueel eindigt in een aankoop. Een beetje hulp, een beetje advies, een vriendelijk woord, zo moeilijk is het toch allemaal niet?
Mensen gaan liever shoppen in Antwerpen, Mechelen en Leuven alwaar dezelfde shops kunnen worden gevonden. Het eerste wat in mijn herinnering opkwam was de vriendelijke en behulpzame bediening in een shop bekend voor herenkledij van Duitste origine (diegene die de SS uniformen designde, voor de goede begrijpers) die ik kreeg in Antwerpen op de Meir. En ook hoe onvriendelijk de bediening in diezelfde shop in de Louizalaan.

J’ai assez travaillé aujourdhui. Heureux que vous partiez, comme ça on peut fermer.

Daar sta je dan met een mooie, doch vrij dure aankoop in je hand. Ik had ze toen eigenlijk gewoon moeten inleveren en gaan shoppen in Antwerpen. Qua anecdote wil ik de volgende nog kwijt: de nieuwe Apple shop verwees me door naar hun grote concurrent Sony toen ik nieuwe koptelefoontjes nodig had. Dit terwijl er in de Charleroisesteenweg, op een ferme steenworp, nog een andere Apple shop was.
Misschien moet ik eens gaan informeren in de winkels waar ik weet dat de bediening wel behulpzaam is, of ze ook zo achteruit boeren?

Share
  • Hugo Boss en nazi-uniformen : kijk ik toch even van op… ( Hoop maar dat Azarro geen zwart verleden heeft)

    Wat de Louizalaan betreft : er zijn -als ik me niet vergis- ooit plannen gemaakt om daar een verkeersvrije winkelstraat van te maken maar de plaatselijke middenstand heeft daar toen met afgrijzen op gereageerd (zie ook zelfde horreur bij de middenstand in Brussel Centrum ivb met de verkeersluwe zones). Volgens mij betalen ze daar nu het gelag van. Wat is er nu leuk aan shoppen op een zo’n vreselijk drukke verkeersader.

  • Van mij mogen alle winkelzones verkeersvrij (op zaterdag) of -luw. Zou het geen goed idee zijn om de belangrijkste parkings via openbaar vervoer te verbinden met de belangrijkste handelskernen? Moesten die parkingtickets kunnen worden gecombineerd met het busticket (geen origineel idee, ga maar eens naar Brugge!) zou het shoppen met het openbaar vervoer voor de niet-Brusselaar misschien zelfs nog interessanter worden.
    Het zou een troef kunnen zijn voor de Tongerenstraat bijvoorbeeld, want die is al helemaal zo goed als onbekend voor mensen buiten Brussel (na 6 jaar in Brussel wist mijn vriendin er niks van!)

    @Wouter: ik zou me niet veel zorgen maken over het verleden van Hugo Boss. De man is gestorven, en de SS waren een bende klootzakken, maar wel goed geklede klootzakken 😉 Azarro’s verleden is blijkbaar niet gedocumenteerd op ‘t internet

  • stef

    Er is een poll op vrtnieuws.net of dit een goed of slecht initiatief is. Tis fifty fifty en meerderheid vindt het slecht. Ik snap enkel niet waarom. Voor de winkels bij hun thuishaven dan?

    Ik vind dat er iets moet gebeuren, als ik hoor dat mensen van tervuren naar antwerpen gaan om te shoppen.En als mensen er graag winkelen is de stad ook al sneller geliefd bij deze mensen. Kan dat in Brussel ook? Pascal Smedt houdt zich met deze zaken bezig. Een goede brusselse politicus, ik raad zijn site aan,als dat mag.:-) http://www.pascalsmedt.be==>ook al zijn plannen en realisaties, hij heeft het goed voor met Brussel.

  • stef
  • En als dat nu eens niet mag 😉

  • stef

    Oops
    Dan excuseer ik me als een nette heer.haha:-)

  • prosper

    de hoogstad in brussel is inderdaad vaak kak-in-de stad. zou het te maken hebben dat vele van die winkelbediendes zo verwend worden door hun baas dat ze niet beseffen dat de klanten hun salaris betalen? de hippere zaken inclusief horeca in antwerpen doen het overigens geen haar beter hoor. geef mij dan maar de amerikaanse fake-vriendelijkheid die je als klant tenminste het gevoel geven dat je geld welkom is.

  • @prosper
    jou commentaar maakt duidelijk hoe belangrijk perceptie in dit alles is. Ik ben met vriendin een paar keer in A’pen gaan shoppen en kregen daar toch een positieve indruk.
    Het is blijkbaar ook een zaak van wie je in die shops als winkelbediende krijgt…
    Wat je ook veel ziet is dat winkelbediendes je aan je lot overlaten, en zodra je aanstalten maakt om je iets aan te schaffen, komen ze als gieren op je af. Dan vallen er percentjes te rapen!