De Brusselse comfortzone

Vanaf juni 2006 (dus: vanaf nu) is in het centrum van Brussel een “comfortzone” van kracht:

  • Zone 30 km/u rond de Grote Markt
  • Parkeren enkel voor buurtbewoners/taxi’s/mensen met beperkte mobiliteit
  • In sommige straten is een andere eenrichting van kracht
  • Sommige straten worden voetgangersgebied

Stad Brussel: comfortzone


Enkele concrete details:

  • Voetgangersgebied: Beursstraat, Gretrystraat
  • Eenrichting: Steenstraat (van Anspach naar Zuidstraat ipv omgekeerd), Lievevrouwbroersstraat (Van Zuidstraat naar Manneke Pis), St-Jansplein (zie plan) en St-Goriksplein (zie map)

Spijtig dat ze van de straten rond de Oude Graanmarkt (De Markten, Paon Royal) ook geen verkeersvrije straten gemaakt hebben.

Comfortzone Brussel: detail

Dus begin maar eens te kijken waar de tram/metro rijdt, en als je per se met de auto wil komen: waar de publieke parkings zijn.

Share
  • Johan

    ik ben het dik eens met pascal smet: deze confortzone is vooral confortabel voor de automobilisten. Het is een schande dat de groenen in brussel zo pro-auto zijn.
    Na 12 jaar ecolo-groen bestuur is het resultaat nu zichtbaar : 5 korte stukjes verkeersvrije straat en vooral veel nieuwe kasseien en gietijzeren paaltjes… een boom planten is er teveel aan en het stadscentrum autovrijmaken is een utopie: de middenstand is tevreden maar de bewoners blijven verder stikken in de uitlaatgassen. dankuwel mijnheer simons, schepen van automobilisten en kasseileggers! ik stem alleszins niet meer op de groenen: die zijn me teveel een autopartij!

  • ioan

    Nu, zo pro-auto is het plan nu ook weer niet. Het is trouwens maar een eerste fase. Je moet dergelijke dingen nu eenmaal in fases aanpakken.

    Maar, het moet wel nageleefd worden. En er moet ook controle op het naleven komen. En dan spreek ik nu voornamelijk over de bewonerszones. Zeer leuk dat er voortaan bepaalde straten aan bewoners zijn voorbehouden, maar we zijn nu al 2 maanden verder en er is nog niets veranderd. In de steenstraat, waar ik woon, stonden gisterenavond nog 5 wagens met een Franse nummerplaat, alsook nog 5 andere wagens zonder een bewonerskaart.

    Op weekenddagen en zeker ‘s avonds is het respect voor die bewonerszone compleet afwezig en enige controle erop is tevens compleet afwezig. Zeker ‘s avonds, wanneer de parkeerpolitie al lang geen rondes meer doet en de politie je prompt zegt dat het hun taak niet is. Frustrerend is dan als je na een half uur rondrijden je parkeerplaats ziet ingenomen worden door een wagen zonder bewonerskaart. De commentaren die krijgt als je hen erop aanspreekt zijn van uiteenlopende aard.

    – ” En wie gaat dat zien dat ik hier geen bewoner ben?” (Een man met een Britse nummerplaat)
    – “Neen meneer, u bent fout. ‘s Avonds geldt die bewonerszone niet.”
    – “Dat staat niet aangegeven.”
    – “En dan!”
    – “Ja maar meneer, er is nergens anders plaats.”

  • Helemaal grappig wordt het als je automobilisten met hekken ziet sleuren. Ze hadden toch op zijn minst een degelijk systeem kunnen voorzien met uit de grond komende paaltjes, zodat uitwijken echt onmogelijk wordt.

    Nu lijkt het een beetje een last minute oefening, een beetje amateuristisch… Spijtig want Brussel heeft potentieel dat het nu in uitlaatgassen verdrinkt. Zelfs rond Manneken Pis rijden er nog veel auto’s rond.

    A.