Coditel huurt bodyguards in

Deze morgen om kwart voor acht stonden wij voor het nieuw ogende gebouw van Coditel. We waren de eerste. De deuren zouden pas open gaan om acht uur dertig. Ik begon al te vrezen dat we iets overdreven hadden in onze voorzienigheid, maar nee hoor, nog geen vijf minuten later stond daar al een tweede klant. En tegen de tijd dat de deuren opengingen stond er al een groepje van zo’n zeven man.

De deur ging vijf minuten te laat open en pisnijdig als ik nu eenmaal ben op het bedrijf, hield ik me alvast klaar om daar gezien de omstandigheden iets van te zeggen. Maar toen ik zag wie de deur opendeed, bedacht ik me snel.

Een zowel in omvang als lengte reusachtige kerel deed waarvoor hij in dienst was genomen. Zijn zwarte T-shirt maakte het plaatje compleet. Hij vatte plaats in het deurgat en versperde met zijn stevige bouw meteen de volledige doorgang.

Vervolgens bekeek hij me alsof ik net een aanval had gepland op de Coditel lokalen.

Toen ik zei dat het om een modemuitwisseling ging kreeg ik een ticket en amper iets inschikkelijker hief hij zijn arm op, zodat ik door kon naar het wachtsalon. Alsof ik ’s morgens om 8u30 niets beter te doen zou hebben, dan mij zonder reden bij Coditel te gaan aanmelden.

Het is natuurlijk niets bijzonders dat veiligheidspersoneel in dienst wordt genomen op plaatsen waar veel volk bijeenkomt. In grootwarenhuizen of grote kledingzaken staat altijd wel ergens een bewaker discreet opgesteld. Maar deze lui hebben voornamelijk het tegengaan van diefstal of uit elkaar halen van slaags geraakte klanten als taak. Hier ging het echter om een echte buitenwipper van proporties, die als dusdanig optrad. Geheel iets anders dus dan een lichtgewicht in uniform.

Bovendien is het bij mijn weten een unicum dat een bedrijf het zodanig verpest heeft bij zijn klanten, dat het buitenwippers moet inhuren om zich te beschermen. In ieder geval miste hun beleid op mij zijn uitwerking niet. Ik hield me voor zeer zakelijk te blijven en me over niets te beklagen, omdat ik vreesde dat ik er anders gewoon uitgezet zou worden.

Een nota aan de muur is kenmerkend voor wat er mis is met het bedrijf: “Wij aanvaarden enkel betalingen met bancontact. Betalingen in cash of andere betaalkaarten worden niet aanvaard.?

-“En wat met de mensen, die geen bancontact kaart hebben?, dacht ik.

-“Wel?, antwoordde een denkbeeldig persoontje dat het nodig achtte Coditel te vertegenwoordigen, “die hebben dan pech. Die krijgen dan geen Internet. Kan ons dat nou een moer schelen. Wij rammen onze methoden er toch wel door, desnoods door fysisch machtsvertoon. Veel mogelijkheden heb je toch niet.?

Aangezien het personeel van Coditel ondertussen praat met de logica, het geduld en de zin voor nuance van politiepersoneel dat te lang in dienst is geweest, nam ik mijn toevlucht tot een interne dialoog om aan mijn frustraties een uitlaatklep te kunnen geven.

Enfin, de modem werkt. Hij is aangesloten en blijkt al meteen zeer nuttig te zijn om deze post de wijde Brusselse wereld in te sturen.

Share
  • Nu moeten ze enkel nog je internetaansluiting saboteren om te voorkomen dat je blijft zagen over hun gebrekkige services 😉
    “Ambetant is me dat toch, klanten. Kunnen we niet zonder”, zie ik ze daar al denken.

  • Ja, ik weet het. Ik zou in de sfeer van de Dalai Lama moeten ophouden met klagen en met positieve ingesteldheid tegen de zaken moeten aankijken.

  • Allen,

    Naar aanleiding van de vele klachten over de dienstverlening van de telecom providers in het Brussels Gewest heeft de Brusselse sp.a een kleine bevraging georganiseerd onder haar leden. De resultaten vinden jullie hieronder.

    Resultaten ledenbevraging inzake dienstverlenig telecom providers.

    Opzet: de Brusselse sp.a leden die via e-mail te bereiken zijn hebben volgende vragenlijst in de bus gekregen:

    ALGEMEEN

    1.kan je in het Nederlands aan het loket terecht?
    2.hoe lang moet je gemiddeld wachten aan het loket?

    TELEVISIE

    1.heb je ervaringen met digitale televisie (positieve en negatieve)?

    INTERNET

    1. hoeveel kost een telefoongesprek naar de klantendienst (02, 0800, 0900, .)?
    2. hoeveel kost een telefoongesprek naar de helpdesk (02, 0800, 0900, .)?
    3. hoe lang hang je gemiddeld aan de telefoon bij de helpdesk?
    4. word je aan de telefoon in het Nederlands geholpen?

    Enkele opvallende resultaten:

    Coditel, zowel als televisie -als internetprovider is duidelijk de slechtste leerling van de klas. Er is een pover aanbod van Nederlandstalige zenders. De omschakeling naar digitale televisie heeft veel tenen doen krullen: niet genoeg decoders, TV Brussel en Télé Bxl vervangen door Al Jazeera en TV Tunis.

    De rode draad in het onderzoek is de vaststelling dat dienstverlening in het Nederlands meestal dubbel zo lang duurt als in het Frans, en dit indien er sowieso al in het Nederlands wordt bediend. Het meest in het oog springende voorbeeld is de telefonische helpdesk van Brutélé, daar stelt een elektronische stem je voor om ‘1 te drukken voor Nederlands’ om vervolgens de verbinding te verbreken. Uitschieter: iemand hing ooit 4 (vier) uur aan de lijn om in het Nederlands bediend te worden.

    Daarenboven zijn de keuzepakketten bij digitale televisie (kinderkanalen, dierenkanalen, xxx kanalen) overwegend op Franstaligen gericht.

    Al bij al lijkt het aanbod digitale televisie van Belgacom de beste keuze voor de Nederlandstalige Brusselaar (en dan nog moet je het stellen zonder VT4, VT5 en TV Brussel).

    Randfenomeen: Brutélé (en er zijn er ongetwijfeld nog andere) vragen 5 euro abonnementsgeld meer indien je geen bestendige opdracht maakt om de facturen te betalen. Is dit conform de wet?

    Met vriendelijke groeten
    steven

  • Jochen

    Belgacom heeft sinds enkele maanden 5tv, vt4 en vitaya in hun aanbod.

  • Niels

    Mijn ervaring met coditel kan alles behalve positief worden genoemd. Hun franstalige operatoren nemen het nederlands selfs voor het duits.

    Spijtig genoeg heeft coditel bitterweinig verpichtingen. In theorie kunnen ze zelfs vtm, ka2 en vt4 uit het aanbod halen. Dit volgend op een interventie v/d europese overheden.

    Conclusie: er moet stevig werk gemaakt worden om inhoud los te koppelen van de eigenaar v/d infratructuur. Anders vrees ik dat nederlandstalige brusselaars beter verhuizen of arabisch leren.

  • Tegelijkertijd heeft de Europese Unie reeds een groenboek en een witboek gepubliceerd over Diensten van algemeen belang. Daarin wordt het belang van de kwaliteit en efficiëntie van deze diensten benadrukt.

    Me dunkt dat kabeldiensten als Diensten van algemeen belang kunnen worden aanzien. Ik weet niet of de Commissie de bevoegheid heeft afdwingbare maatregelen op dit gebied te nemen.

  • tommy1975

    Het antwoord daarop is Neen!

    En dus heb ik vanop dag 1 Coditel op de Fliip Kowlier wijze behandelt (En een welgemeende F… Y…).

    En ik hoop dat er ooit een goed Vlaams alternatief komt voor Belgacom tv ook. In Nederland kost vaste lijn + adsl + digitale tv + voetbal 40 € per maand in Belgacomië is dat respectievelijk 17 € + 39,95 € + 16 € + 19,95 €.

    Die Hollanders hebben het dus een stuk makkelijker om zuinig te zijn dan wij!

  • JJ

    Bij wie kan ik klacht in dienen over de dienstverlening van Coditel als kabelmaatschappij (tv) ?

  • Probeer testaankoop.

  • tommy1975

    JJ,

    Als consument ben je niet veel meer waard. Gisteren had ik nog “ralbol” met Belgacom. Die hebben mij bij installatie van wireless adsl + belgacom tv een wireless usb adapter gegeven. Na 3 maanden internet had ik een paar problemen, en wat blijkt: ze supporteren dat niet voor Mac. Maar hun technicus had mij die wel verkocht (zonder dat ik het wist dan nog, hij heeft hem mij gegeven -in kader van gratis installatie- en dan stiekem op de factuur gezet).

    Belgacom verkoopt dus materiaal aan mensen dat ze niet supporteren. Antwooord van de helpdesk: “Trekt uw Plan”

    En wat ik gisteren bij Krefel meemaakte daarvan word ik al moe als ik eraan denk, ik heb de kerel aan de kassa zelf mogen uitleggen dat een korting van 10% op 100 € niet dezelfde is als één op 1.000 €.

    Internetshops geven dan misschien weinig service, maar de andere zaken zijn ook geen garantie (kijk maar naar de Mediamarkt discussie op dit forum)

  • JJ,

    Zoals Jan reeds heeft geschreven op een ander artikel i.v.m. Coditel op deze blok:

    Je kan makkelijk klacht indienen per email bij de federale economische inspectie:

    Eco.Inspec.Dir1@mineco.fgov.be
    Hun website: http://www.mineco.fgov.be

    Allen doen, daar dient dat ministerie toch voor, eens zien of het ietwat veranderd…

    Bovendien kan je als je echt bedrogen wordt, klacht in dienen voor de rechtbank van koophandel. Dat werkt in eerste instantie als een soort van vredegerecht. Het hoeft dus niet veel te kosten. Mijn moeder is er zo in geslaagd om na 1 jaar sukkelen eindelijk een nieuwe HP computer te krijgen.

  • Testaankoop onderneemt actie, lees eens hier :
    http://www.brusselnieuws.be/site/rubrieken/1091053950/page.htm?newsID=1159976729

    Je kan je klachten mailen naar getuigenis@test-aankoop.be .

  • tommy1975

    En onderussen ook op HLN.

    http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_270309.html?wt.bron=kanaalArt1

    Test-Aankoop overstelpt met klachten over distributeur Coditel

    Test-Aankoop wordt sinds enkele maanden overstelpt met klachten over de praktijken van de Brusselse kabeldistributeur Coditel. De klachten gaan onder meer over verplichte domiciliëring, een moeilijk te bereiken betaaldienst, en zelfs brutaliteiten van de bewakers,… . Er komt een ontmoeting tussen de verbruikersorganisatie en Coditel. Test-Aankoop eist verbeteringen of dreigt naar het gerecht te stappen. (belga/hln)

  • Willem

    Er is door de economische inspectie inmiddels een PV opgemaakt tegen Coditel. Hierbij werden ook de klachten die hier beschreven werden gebruikt. Aarzel dus niet om nog details van wantoestanden door te sturen naar de economische inspectie:

    Eco.Inspec.Dir1@mineco.fgov.be
    Hun website: http://www.mineco.fgov.be

    Dit heeft niets met test-aankoop te maken, zij verdedigen eventueel alleen aangesloten leden en kunnen daarna ook bij dezelfde insoectie terecht.

    Maar elke benadeelde van Coditel kan gratis klacht indienen per email bij de economische inspectie (ook over die gedwongen ‘bankdomicilïereing’ en technische mankementen en het gebrek aan service…)

    Voorlopig vind ik goeie ouwe analoge kabeltv superieur aan beeldkwaliteit ( beeld blijft dan niet om de minuut even stilstaan)

  • F.M.

    Coditel ?

    Ik ben superblij als ze hun monopolie op de brusselse kabelmarkt eens moeten opgeven zodat chello en andere providers een degelijk alternatief kunnen bieden. Nu is de enigste concurrent van Coditel, Belgacom ADSL maar zij maken gebruik van het telefonie netwerk en zijn duurder.

    Ik heb al massa’s problemen gehad met coditel! Dubbele domiciliering, dan annuleer je er een en breng je hen ervan op de hoogte. 1 week later sluiten ze je af! Vervolgens ga je 4 uur aanschuiven om je klacht bij hun op het bereau uit te leggen. Moet het in het frans gebeuren !!!! Op het einde van de maand krijg je de rekening voor het afsluiten en opnieuw aansluiten van de verbinding!
    Dus wéér terug naar daar om te klagen over de onterrechte kosten,, deze keer maar 3 uur verloren !!! Moet je weten dat ik dus 2x een halve dag verlof heb moeten nemen om dit uit te klaren ! In totaal een volledige dag verlof die je kwijt bent met het wachten bij je internet provider! Dan heb ik het nog niet over het verhaal van de 6 maand dat het geduurd heeft vooraleer het gebouw waarin mijn appartement zich bevind op het coditel netwerk aangesloten werd.

    CODITEL IS VERUIT DE SLECHTSTE PROVIDER IN BELGIE EN OMSTREKEN !!!

    Momenteel loopt alles op rolletje, mijn internetverbinding werk op 7 van de 10 keer! Die andere 3 keren dat je dringend een belangrijke mail moet binnenhalen en het niet lukt, dat moet je er als dagelijkse kost bijnemen.
    Als je nog geen internet hebt genomen betaal dan gewoon meer en ga bij Belgacom, ze zijn duur maar je hebt minder miserie.

    Een lotgenoot

  • tommy1975

    Belgacom heeft een promo, 50 € (ipv 58 €) voor adsl (15 GB) en tv per maand. (Ook als je al abonnee bent)