Binnenkort automatische metro ?

Volgens dit artikel van “La Dernière Heure? zou Brussel tegen 2015 wel eens kunnen beschikken over automatische metro, dus zonder conducteur, zoals dit al het geval is in Parijs of nog dichter bij de grens: Rijsel. 2015 is niet toevallig, want met deze datum stemt het levenseinde van de eerste-generatie-stellen uit 1976 overéén.

Het is onder meer de bedoeling om hiermee frequenties naar omhoog te kunnen trekken, daar waar nu met een menselijke factor een grens wordt bereikt. Als men dit nabouwt volgens een Frans model, dan zouden er ook deuren tussen het perron en het metrostel moeten komen die opengaan wanneer de metro is aangekomen en terug dichtgaan voor zijn vertrek.

Om even een voorbeeld te geven: ik herinner mij de metro van Rijsel, piekuur. Een massa mensen komen binnen, de deuren kunnen niet op tijd dicht om volgens schema te vertrekken. Het metrostel vertrok dus met vertraging maar wist dit in te halen door met een hogere snelheid in de metrotunnels te rijden, achteraf was niets meer te merken van deze vertraging en was er op de hele lijn niets te merken van een storing. Zou men hier met menselijke conducteurs zitten, dan zouden ze allen zeer gedisciplineerd moeten zijn om zoiets te kunnen doen.

Automatische metro, voor mij een meer logische evolutie dan een zotte kost. Maar wat is jullie mening hierover?

Share
  • Johan

    Volgens mij is de metro in Brussel al automatisch. Het personeel in de metrostellen zit daar alleen voor de show en om een oogje in het zeil te houden bij het sluiten van de deuren. De deuren op de perrons in rijsel hebben niks te maken met het automatische, maar wel met extra veiligheid. Als men zou willen rijdt onze metro morgen ook zonder chauffeurs! De kapaciteit van onze metro zit nog belange niet aan zijn maximum en om die te verhogen moet die niet automatisch worden. De metro in Rijsel heeft trouwens een veel beperktere capaciteit dan de brusselse! Om de capaciteit te verhogen moeten er meer treinen rijden en om dat te bereiken zijn metrostellen op rubberen banden de oplossing (zoals de meteorlijn in Parijs of de metro van Mexico-stad) deze treinen kunnen veel sneller optrekken, remmen en halen een hogere snelheid. Ze zijn wel duurder in onderhoud!
    Als je in een volautomatische metro zit zoals de docklands light railway in Londen valt toch vooral de traagheid van die treinen op!

  • De metro van Brussel is automatisch in de zin dat de maximumsnelheid binnen de stellen voor de conducteurs automatisch wordt aangepast zodat deze niet sneller kunnen gaan. Ook wordt het stel geblokkeerd wanneer het door rood licht rijdt. En als ik mij niet vergis verspringen de wissels ook automatisch. Maar ik denk dat dit allemaal meer voor een veiligheidsaspect is dan een automatisch aspect en valt dus niet echt onder die noemer.

    Wat frequentie betreft zit lijn 2 in piekuur zo goed als aan haar limiet. Er kunnen enkel grotere metrotreinen worden ingezet(binnenkort boa’s) maar ook dat zal op een dag niet meer volstaan. Maar hoe korter de frequenties, hoe hoger de kans op ongevallen!

    En voor wat de deuren betreft, deze zijn er niet voor decoratie en maken de kans op een persoonsongeval kleiner. Een mens ziet gemakkelijk dat iemand eronder springt en kan dus gouw stoppen, iets wat automatisch al wat moeilijker wordt en ook verklaart waarom deze er overal zijn waar automatische metros rijden. Als je voor automatisch gaat moet je ieder mogelijk incident kunnen uitsluiten van in het begin.

    Rijsel heeft idd een kleinere capaciteit, maar Parijs met de “METEOR” is iets anders 🙂

  • Johan

    Inderdaad maar de meteorlijn heeft een hogere capaciteit omdat hij op rubberen banden rijdt, niet omdat hij automatisch is. Je kan in een niet automatische metro zoals in brussel toch ook een automatisch veiligheidsysteem inbouwen zoals in parijs? en als er dan metrostellen op rubberen banden worden besteld kan zo de capaciteit verhoogd worden zonder dat er 40 miljoen euro moet uitgegeven worden voor de bouw van perrondeuren!

  • Zie ook brusselnieuws.be voor een reportage over het openbaar vervoer + beelden van de automatische metro.

  • M. Leijs

    Perrondeuren zijn in mijn ogen essentieel voor veiligheid. Ze voorkommen dat mensen op het spoor springen of vallen. Je ziet ze vaker bij automatische metro’s, maar in elk geval vind ik ze ook voor handbestuurde metro’s onmisbaar voor de veiligheid. Een metro zonder perrondeuren levert trauma’s op voor bestuurders die het meemaken dat iemand zelfdoding pleegt door ervoor te springen. Bij een druk metrostation kunnen er in het gedrang mensen in het uiterst geval op het spoor belanden voor een val. Als het aan mij ligt krijgt elke metro perrondeuren. Daar kun je niet op bezuiniggen!

  • Jos Vermeulen

    Dit lijkt me in tegenspraak met de primaire functie van de Brussele metro, met name Keynesiaanse tewerkstelling bieden.