JCDecaux fietst Clearchannel voorbij

De stad Brussel heeft een contract voor ‘openbare fietsen’ toegekend aan JCDecaux zonder openbare aanbesteding. Daarom heeft ClearChannel, de concurrent, een proces aangespannen.

Ik heb even de berichten van 25 april en 14 juni naast mekaar gelegd:

De toerist, pendelaar of Brusselaar gaat naar het toerismekantoor aan de Grote Markt, registreert zich en krijgt een chipkaart waar hij bij een van de 230 fietszuilen een fiets kan loskoppelen. Hij betaalt een euro voor anderhalf uur en moet de fiets daarna terugbrengen naar een van de fietszuilen. Voor frequente gebruikers is er ook een abonnement.
(…)
De 250 huurfietsen kosten de Stad 178.000 euro per jaar, maar eigenlijk verdient ze dat makkelijk terug, omdat Decaux jaarlijks anderhalf miljoen euro moet ophoesten aan publiciteitsrechten.
25 april 2006

en

Bovendien kost de huur van een fiets 1 euro per uur bij JC Decaux, Clearchannel zegt gratis te werken. Volgens schepen van Stedenbouw Henri Simons (Ecolo) was een openbare aanbesteding wettelijk niet nodig en zijn de diensten van Clear Channel helemaal niet gratis.

“ClearChannel zegt dat het een gratis systeem voorstelt – gratis voor zowel de gebruikers als voor de stad – zonder er evenwel bij te vertellen dat het systeem zal bekostigd worden door inkomsten van nieuwe reclamepanelen“, zegt Philippe Itschert van het kabinet Simons.
14 juni 2006

Dus:
– 178.000 euro per jaar? Dat klinkt als een openbare aanbesteding!
– de prijs voor de fietser is op 2 maand met 50% gestegen (van 67 cent naar 1 euro per uur)
– het kabinet Simons heeft nog niet goed begrepen hoe advertising de laatste decennia werkt. Als de stad en de gebruiker niks betalen, dan is het gratis. Uiteraard zou ClearChannel dat dan recupereren op een andere manier.

Share
  • Bah, waarschijnlijk heeft Henri Simons vrienden bij JCDecaux 😉