Groene golf

RotvaartGroene golf is een verkeerstechnische term. Indien je er nog niks hebt over gehoord, maak je geen zorgen. Toen ik het jaren geleden voor het eerst in mijn geboortestad Brugge het bord “Groene Golf” tegenkwam, dacht ik eerst dat iemand in een groene Volkswagen publiekelijk aan de schandpaal moest wegens te hoge snelheid. Het komt er op neer dat een serie verkeerslichten zo worden gesynchroniseerd dat het verkeer vlotter kan blijven doorrijden. Het heeft als voordelen dat de het automobilisten hun routekeze beinvloedt (minder sluikverkeer), de stress naar beneden haalt en hen aanmoedigt de reglementaire snelheid aan te houden. Ook voor voetgangers die bepaalde grote kruispunten in 2 delen moeten oversteken, kan zo’n mini groene golf van pas komen.
Zo is dat ooit al uitgetest (met success?) tussen Van Praet en de Haachtsesteenweg (waarom het precies daar moest stoppen blijft voor mij nog steeds een raadsel). Maar men had best nog andere stroken kunnen aanpakken. Ondertussen begin ik mij als chauffeur behoorlijk te ergeren aan bepaalde series lichten waar je gewoon ieder stoplicht tegen hebt. Ik zie maar al te vaak dat het leidt tot nervositeit en bij enkele chauffeurs leidt tot agressieve versnellingen met als doel het volgende groene licht te halen -bij sommigen wordt dat dan als eens het “lichtrood”– met alle gevaren voor alle weggebruikers vandien.
Ik herinner me uit een ver verleden toen ik nog regelmatig vanop de E40 via de Keizer Karellaan Brussel binnenreed dat “de ideale snelheid” (op kilometerteller) om alle groene lichten te halen op zo’n 65km/h lag! Op het stuk Sint-Michiellaan, Louis Schmidtlaan, Generaal Jacqueslaan staan talloze lichten waar je vooral ‘s nachts, als er nauwelijks verkeer is, opmerkt dat er absoluut geen synchronisatie is. Met een beetje geluk raak je door een aantal lichten, maar dat kan eigenlijk evengoed tegenvallen en dan kan je 9 keer stoppen!
In plaats van het verkeer vlotter te laten verlopen, worden momenteel her en der zelfs allerlei flessenhalzen en andere verkeersbelemmerende acties geintroduceerd met als doel het verkeer af te remmen. Dat dit tot allerlei agressief haantjesgedrag zou leiden kon iedere chauffeur voorspellen, wat mij doet vermoeden dat de verantwoordelijke hiervoor zelden met de auto rijdt.

Pas op, er zijn goede verkeersinitiatieven, zoals bijvoorbeeld het verkeer dat tijdens het weekend uit Ter Kameren Bos geweerd wordt. Dit is bijvoorbeeld een klein ongemak voor de automobilist tegenover gigantische voordelen voor de wandelaars/skaters/fietsers… en als het aan mij lag mogen er best nog zo’n lokale initiatieven komen, verspreid over het gewest.
Binnenkort is er weer een autoluwe zondag. Een dag waarop het haantjesgedrag van de chauffeurs ruimschoots wordt gecompenseerd door politiek haantjesgedrag voor de televisiecamera’s . Nu vraag ik me af wat er gebeurd is rond oudere voorstellen/technieken zoals de oplossing voor de Keizer Karellaan, de zelfregulariserende stoplichten (ooit besproken in Trends), en uiteraard nieuwe groene golven. Overwogen en te licht/duur bevonden, verticaal geclasseerd, vergeten…? En welke concrete initiatieven in verband met parkeergarages aan de rand kunnen we verwachten, kwestie van een deel van het verkeer buiten de stad te houden.

Share
  • Het initiatief was iets van de gemeente Schaarbeek denk ik. In de toekomst gaan trams de stoplichten vanop afstand kunnen bedienen. Dit zal een groene golf quasi onmogelijk maken. Meer frustratie bij het autoverkeer veroorzaken en meer stimulatie van het openbaar vervoer. Wat mij betreft, een goede manier van denken. Vooral als je ziet wat daar rijdt(23 en 90 zijn heel drukke lijnen!).

    De Keizer Karellaan heeft trouwens geen zware openbaar-vervoersas wat deze fasering gemakkelijker maakt.