De fietsen van Cyclocity

Deze nacht stonden ze al klaar aan Kappellekerk: de gloednieuwe fietsen van stad Brussel: Cyclocity.
Cyclocity

Iemand heeft ze al eens geprobeerd? Goeie fietsen? Handige service? Redelijke prijs? Uw commentaar is welkom!

Share
  • Nog geen ervaring mee, net wel op de autoloze zondag gezien dat ze heel wat moeite doen om de zaak aan de man te krijgen : ben langs twee Cyclocity stations gepasseerd, en telkens was een persoon uitgedost met een JC Decaux outfit toehoorders de werking van het systeem aan het diets maken.

  • Er is ook een bus van Cyclocity : kwam die daarnet toevallig tegen : http://www.flickr.com/photos/frankdhooghe/245358874/

  • zwans

    Vandaag Cyclocity getest aan het Muntplein. Er waren ook stewards van JC Decaux om iedereen wat te helpen.

    1) De elektronische reservatie verloop vlot, alhoewel nogal vrij omslachtig: je moet allerlei schermen doorlopen met algemene voorwaarden en dergelijke. Duurt toch wel zeker een dikke vijf minuten.
    Betaling kon enkel met een VISA-kaart voorzien van een chip. Vervelend is wel dat je een goedkeuring moet geven voor een betaling van 150 euro, soort van waarborg of zo. Achteraf zullen ze (hopelijk) wel het juiste bedrag aanrekenen, maar dit is toch wel een drempel.
    Prijs is OK: 1,5 euro voor een weekkaart, en dan 0,5 voor het eerste half uur en 1 euro voor elk bijkomend uur. Er bestaat ook een jaarabonnement van 10 euro waarbij elk bijkomd uur slechts 0,5 euro kost.

    2) Het nemen en terugplaatsen van de fietsen verloopt zeer eenvoudig. Ze zijn stevig vastgemaakt. Als de reservatie in orde is, neem je de juiste fiets na een druk op de knop aan de fietshouder. Bij het terugplaatsen hoor je een biepsignaal als hij terug vast staat.

    3) De fiets zelf: degelijk. Er is een mandje vooraan om wat spullen of een kleine zak in te plaatsen, alhoewel misschien te klein om echt boodschappen mee te doen. Wielen zijn zeer goed afgeschermd om bij regenweer geen vuile kleren of schoenen te hebben. Zadel is comfortabel en makkelijk in de hoogte verstelbaar. Er is een steun net zoals bij motorfietsen.
    Er zijn drie versnellingen die probleemloos schakelen. Voor vele fietsers die meer gewoon zijn en zeker in Brussel is dit misschien wat weinig. De kleinste versnelling is enkel nuttig om te vertrekken of in bergop. De derde versneling kan enkel gebruikt worden bij grote snelheden. Er is dus wel voldoende verschil tussen het verzet van de drie versnellingen, maar gezien het voor veel soorten gebruikers moet dienen (mannen, vrouwen, sportievelingen en “gewone” fietsers), en rekening houdend met het reliëf van de hoofdstad, waren er misschien beter wat meer versnellingen geweest.
    Over het algemeen rijdt de fiets vlot, het zijn natuurlijk nog nieuwe exemplaren. Een biepsignaal weerklinkt als je eerste halfuur bijna voorbij is. Er is een speciaal slot bij om hem vast te maken.
    De fiets is zeer stevig gemaakt met een dikke kader. Ook zijn de versnellingen, ketting, remkabels en dergelijke zeer goed beschermd.
    Dit alles zorgt voor het grootste nadeel aan de Cyclocity-fietsen: ze zijn zeer zwaar! Op kasseien was het al moeilijk om vooruit te raken, maar bergop rijden zal voor vele gebruikers van deze fiets een verschrikking zijn. Vergeet niet dat er in Brussel stevige hoogteverschillen zijn; bijvoorbeeld van 25 meter in het centrum, 75 meter op de kleine ring (zuidwestelijke kant) tot 100 meter op vele plaatsen in het gewest. Ook afstappen en de fiets duwen is wegens het grote gewicht allesbehalve evident.

    Conclusie:
    – Het lijkt me zeer leuk om eens “recreatief” te gebruiken op dagen als vandaag, of voor mensen die geen fiets hebben of geen fietsen in hun woning kunnen/mogen plaatsen.
    – Om regelmatig te gebruiken voor allerlei verplaatsingen moet je wegens het gewicht toch uitkijken of jouw traject niet te heuvelachtig is.
    – Een eerlijke prijs, ongeveer vergelijkbaar of iets goedkoper dan het openbaar vervoer. Vergeet niet dat je met de fiets voor korte afstanden in de stad waarschijnlijk niet trager bent dan met het openbaar vervoer of de wagen. Plus: gezonder.

    Ik ben wel benieuwd naar de levensvatbaarheid van het project. Misschien hadden ze net als bij Cambio (autodelen) rustig kunnen groeien in plaats van meteen honderden fietsen in dienst te nemen.
    De lancering is zeker goed verlopen, afwachten wat het zal zijn op “gewone” dagen (en in de komende herfst en winter).

  • stef

    Ik vind het echt zalig initiatief.Enkel zal het waarschijnlijk een makkelijk doelwit worden voor vandalen. Meer bescherming zal nodig zijn,vermoed ik. Waarom geen soort “winkels” die permanent bewaakt worden? Wel duur.:-)

  • BVBA

    Een heerlijk initiatief.
    Een kleine opmerking: Als ik op de website van cyclocity een abonnement wil nemen dan is er niets voorzien om een bedrijf een abonnement te laten betalen (ik kan noch bedrijfsnaam, noch BTW nummer invullen).
    De inschrijving is vrij omslachtig. Online betalingen uitvoeren kan toch wel eenvoudiger, ook voor zaken waar je op voorhand niet exact de prijs kent (je weet op voorhand niet hoeveel je zal rijden).

  • Pingback: links for 2006-09-20 | blog.forret.com()

  • Heel goed initiatief. Ik ben een dagelijkse fietser en zal er niet snel gebruik van maken maar het maakt de fiets als verplaatsingsmidel aantrekkelijk en nog meer zichtbaar in de stad. Het zal dus zeker een breder positief effect hebben. Nu nog de gebruiksperimeter uitbreiden tot Sint-Gillis, Elsene, enz… Maar daar wordt al over nagedacht.

  • Erik

    Cyclo
    Collega wou eens gebruik maken van de fietsen, blijkt dat na het doorlopen van een hele procedure op de paal (St. Jansplein) dat het ding dienst weigert.

    Als goede burger belt ze dan naar de “hotlijn”… waar dan blijkbaar nog geen procedure is om met dergelijke mededeling om te gaan. (“…er is nu geen technieker beschikbaar…” , ” de verantwoordelijken zijn in vergadering”)

    De hele procedure wordt als nogal omslachtig en onduidelijk ervaren.

    Laten we hopen dat dit kinderziekten zijn.

  • Erik

    Vandaag 09/10 vier dagen na melding van voorgaand probleem…nog steeds geen oplossing.

    Goe bezig cyclo!

  • ik zie die fietsen wel overal geparkeerd maar ik zie er niemand mee rijden? Ligt dat aan mij of hebben jullie dezelfde indruk?

  • Ik heb eens twee gasten gezien op zo’n cyclo-fiets – ze raceten nogal gevaarlijk snel op het voetpad doorheen de kuierende massa aan de Cirio (Beursstraat) – zo’n fietsen garanderen dus blijkbaar geen naleving van de verkeersregels door de occasionele gebruikers 😉
    Voor de rest nog niemand op zo’n ding gezien, overigens…

  • Erik

    Wie naar de hot-line belt van Cyclo kan maar best een mondje frans spreken. Anders wordt het moeilijk om verder geholpen te worden.

    Tweetaligheid van dienstverlening maakte waarschijnlijk geen deel uit van de aanbestingsvoorwaarden???

    Eens iemand een berg zien op puffen …

  • Hans

    Ik heb gisteren twee fietsen gehuurd in Brussel en ze hebben € 300 van mijn rekening afgeschreven. Ik heb de fietsen ook netjes teruggeplaats en afgemeld. Ik heb daar een recu van. kan iemand mij vertellen binnen welke tijd ik mijn geld terug krijg.

  • Albert

    Direct Pascal Smet opbellen ;-).

  • Jemenfish

    @Hans: Daar zou je je best eens voor informeren bij je bank. Geld afhalen met een Visa kaart zoals hier gebeurt (dus niet van je rekening, maar via Visa, die dan doorrekent aan je bank) duurt 3 seconden. De vorige keer dat Eurostar me geld terug moest betalen door een annulatie van een rit door de brand in de tunnel duurde het 2 maanden. Als je je 300 euro terugkrijgt, moet er ook iemand opdraaien voor de kosten van die transactie. Voor een credit card is dat toch niet niets. Ik weet niet zo goed hoe het hier zit eigenlijk?