Cyclocity: succes op de verkiezingen

Ik hou sinds de introductie van de Cyclocity fietsen in de gaten hoeveel ze gebruikt worden, zowel per station als globaal. Hoe? Dat ga ik niet aan uw neus hangen. Maar deze resultaten wou ik u toch niet onthouden: het succes van Cyclocity tijdens de verkiezingen:
Cyclocity: succes op verkiezingen
De grafiek zit als volgt in mekaar: ik tel voor alle Cyclocity stations hoeveel fietsen erin geparkeerd zijn, en hoeveel plaatsen er vrij staan. Gemiddeld zijn er 15 fietsenstands per station en ik schat dat ze gestart zijn met 10 fietsen per station. De oranje grafiek is het aantal geparkeerde fietsen, en de groene lijn is het aantal vrije plaatsen. Als de ene omlaag gaat (meer fietsen in gebruik) gaat de andere uiteraard omhoog (meer vrije plaatsen). De periodes waar ze allebei = 0 zijn, is als er geen cijfers beschikbaar zijn (kan ik niks aan doen).

Wat zie je nu voor vorige zondag, de zonnige verkiezingsdag? Er zijn nog nooit zoveel fietsen gebruikt geweest. Het begon om 13u, met een piek vlak voor 16u en het eindigde voor 18u. Er waren op het hoogtepunt bijna 100 fietsen tegelijk in gebruik. Ik heb de mijne gebruikt rond 18u30, dus ik zit ook in de statistiek. (Ik zit nu al aan mijn derde weekabonnement!)

Als je de grafiek van de ganse week bekijkt zie je de piek heel duidelijk:
Cyclocity: succes op verkiezingen

Share
  • over fietsen gesproken.
    fm brussel geeft deze week elke dag een nieuwe fiets weg!
    (dan hoef je er geen van cyclocity meer te huren…)
    ik ben nog op zoek naar enkele kandidaten.
    alle info op http://www.fmbrussel.be of mailen naar expovelo@fmbrussel.be

  • peter

    ik kijk uit naar de statistieken van verlies en vandalisme.
    In een stad waar geen bushok heel blijft, en zelfs polyester koeien en paarden vernield worden (in tegenstelling tot andere wereldsteden), heb ik er weinig vertrouwen in.

  • Vandalisme en diefstal vallen heel goed mee, het hele project blijkt na één maand ook een succes te zijn;
    http://www.brusselnieuws.be/site/site/rubrieken/1091053972/page.htm?newsID=1160639680

    Grappig: “Een andere vaststelling is dat de fietsen vooral gebruikt worden om af te dalen naar het centrum, en veel minder om terug naar de bovenstad te fietsen.”
    Luierikken! 🙂

  • Kurt

    Wordt er niet gedacht aan fietsen met electrische hulpmotor. Dat zou een stuk helpen als men aan den botaniek naar boven moet.

  • Ik heb gisteren ook een koppel gezien dat vergeefs probeerde bergop te cyclofietsen in de Warmoesberg/Stormstraat.

  • Thijs

    Ik hoop dat er binnenkort naast de luxueuze Cyclocity-fietsstallingen er eindelijk wat meer gewone fietsstallingen zullen bijkomen in Brussel. Het is op veel plaatsen telkens een zoektocht naar een gepast paaltje of hekje om m’n fiets aan vast te maken.
    Niettegenstaand Brussel gaat er stillekes aan op vooruit, zeker als je het vergelijkt met 5 jaar terug toen koning auto nog de absolute keizer was!