Anspachlaan redesigned

Vanmiddag merkte ik per toeval op dat enkele enthousiaste jongelingen onder het toeziend oog van de politie bezig waren de Anspachlaan een facelift te geven, door middel van roze en blauwe strepen die op ambachtelijke wijs vlakbij de zebrapaden werden aangebracht. Iemand een idee waar dit allemaal over gaat?

Anspachlaan redesigned

Update : Thanks to Loesje Zelve weten we nu dat het om een van de projecten gaat in het kader van Mais – Kunstenaars in de Stad, dat loopt tussen 20 oktober en 20 november.

Anspachlaan redesigned

Anspachlaan redesigned

Share
  • Sponsored by flickr ?

  • Het antwoord is: Maïs kunstenaars in de stad
    http://www.maiis.be/

    ‘t Begint eigenlijk op 20 oktober pas

    En… wat heb ik gewonnen? 🙂

  • Onze eeuwige dank! 🙂

  • sonia

    dus nog een initiatief van henri simons … wat een verlies voor de stad (zucht) …

  • Johan

    @ sonia: vind je dat? Voor mij is de heer simons de pro-automobielschepen, de pro ijzerpaaltjesschepen, de pro-slechtekasseischepen en vooral ook de anti-fietsschepen, de anti-boomschepen. De enige internationale wedstrijd die hij ooit heeft uitgeschreven (keizerinnelaan) heeft hij nooit uitgevoerd, en de confortzone’s zijn een lachertje. En dat voor een ecologist! Geen wonder dat ecolo 5 zetels verloren heeft!

  • sonia

    @ johan : tis maar hoe je het bekijkt… “paaltjes, een fietspad, antibomen”?… het bevestigt voor mij dat simons inderdaad de enige brusselse politicus was met ambitie, en boven het kleine denken in deze stad stond. maïs, electriciteitscentrale, brigitinnenkapel, recyclart, stalingradlaan, jacqmainlaan, kalder op de kunstberg … kijk ‘ns op http://www.bruxellesbouge.be.

    PS. persoonlijk heb ik niks tegen paaltjes op het voetpad, vooral niet wanneer ik mijn kinderen aan school afzet.

  • Johan

    @ sonia:
    je kinderen aan school afzetten: doe je dat op de fiets? Simons had helemaal GEEN ambitie! Brussel is nog steeds een stinkende autostad! Dat is de reden waarom er paaltjes op het voetpad staan: omdat er anders auto’s op parkeren: in autoVRIJE straten zijn die paaltjes niet nodig!!!!
    Het feit dat Simons tegen fietsers, voetgangers, bomen en meer groen is, voor jou bevestigd dat hij ambitie heeft, doet mij nadenken…
    Stalingradlaan en Rouppeplein: vind je dat goed: dat zijn openluchtparkings! Jacqmainlaan: moet ik lachen! Vind je die grasbakken mooi? Simons stond niet boven het kleine denken: hij was het kleine denken zelf: een politicus zonder lef, die in plaats van het centrum autovrij te maken: verklaarde dat hij niks tegen auto’s heeft en daarom een auto-confortzone bedacht: want een stad zonder auto’s is voor Simons een dode stad! In de voorbije 12 jaar simonsbewind zijn er slechts 4 (gedeeltelijk) autovrije straten bijgekomen, en dat pas enkele maanden voor de verkiezingen! Brussel wordt internationaal uitgelachen: in deze stad heeft de auto nog steeds VOORRANG op de zwakke weggebruiker, dank u Simons! Dat moffel je niet weg met een paar kunstprojecten! Sonia: het kleine denken benk je zelf!

  • tommy1975

    @ johan

    Een beetje minder is ook goed: Simons zat nog steeds in een coalitie van verschilleden partijen, en dan doe je nooit 100% je goesting. Ja kan die man dus niet beladen met alle zonden van babylon, noch kan je als aanhanger van hem alle krediet naar hem toeschuiven.

    Wat betreft de openluchtparkings zoals jij ze noemt, in het stad wonen nog steeds mensen die een auto nodig hebben, voor het werk, om hun kunderen naar de grootmoeder te brengen, om naar het werk te rijden. Misschien is het zo dat sommige verplaatsingen beter op een andere manier kunnen gebeuren, maar dat willen opleggen aan anderen ruikt naar ongezonde samenlevingsvormen. Los daarvan mogen er inderdaad enkele straten extra verkeersarm worden (bewonerstoegang moet altijd mogelijk blijven). Vergeet ook niet dat om je stad niet dood te maken, er eerst grote garages en parkeerplaatsen aan de rand van de stad (en dan bedoel ik niet Kraainem en Groot Bijgaarden, maar veel dichter) moeten bijkomen, alvorens je de stad kan beginnen afsluiten.

    En persoonlijk ik vind die grasbakken aan de Jacqmain erg mooi. het

  • Johan

    @ Tommy
    hahaha, daar gaan we weer…
    Brussel is blijkbaar de enige stad ter wereld waar een autovrijstadscentrum niet kan…
    Indien Simons had GEPROBEERD om het stadscentrum autovrij te maken dan had je gelijk gehad! Maar net als JIJ was hij daar tegen! Ik wordt ziek van het soort mensen die beweren dat onze stinkende, gevaarlijke, AUTOSTAD nodig is omwille van hun zieke grootmoeder. Ongezonde samenlevingsvormen, wat wil je DAAR mee zeggen?
    Waarom kan hier niet wat elders wel kan, waarom kan je wel in stockholm, Berlijn, Barcelona, zelfs Londen enz, enz gezellig flaneren door een autovrij stadscentrum, waarom is Brussel de enige stad waar men je van “ongezonde samenlevingsvormen” beschuldigt als je een fijne, leefbare stad wenst zoals andere (hoofd)steden? Sonia en Tommy waarom wensen jullie met je auto’s de stad te monopoliseren? Waarom zien jullie niet in dat zoiets in andere landen (zelfs in België ook al–>Gent) al twintig jaar niet meer kan. En Tommy om in deze context over “ongezonde samenlevingsvormen” te beginnen is echt wel ziekelijk! Ik ben het kotsbeu zoals de auto’s hun aanwezigheid opleggen aan iedereen in de stad, en zoals mensen als Sonia en Tommy dat schijnen te beschouwen als een mensenrecht. In Brussel rijdt slechts 1 à 2 % van de mensen op de fiets, dankzij mensen als Simons, Sonia en Tommy…
    Wanneer wordt Brussel een stad als een andere? Ik vrees nooit. Blijkbaar vindt men het goed zoals het is? Triest… triest….triest….

  • sonia

    voor alle duidelijkheid, en dan stap ik uit deze polemiek : sonia heeft geen auto. nooit gehad. en wat de comfortzone betreft : ze was gekopieerd van rome en barcelona, bepaald geen provinciesteden als je het mij vraagt. het principe van de ‘comfortzone’s’ in rome en barcelona is eenvoudig : je KAN er met de auto in, maar het is zo vervelend door het lussensysteem en het verbod op openbaar parkeren, dat je er niet inrijdt als het niet echt noodzakelijk is. experts in binnen- en buitenland komen overigens terug van volledig autovrije zones, ook in gent, want ze evolueren al te vaak naar winkel-wandelstraten (nieuwstraat, beenhouwersstraat …). fijn voor bezoekers, maar wat blijkt : niemand wil er wonen en na sluitingsuur van de winkels is de buurt een nomansland. je kan daar natuurlijk voor kiezen, voor een etalagestad. persoonlijk kies ik voor een stad waar alle functies op een evenwichtige manier naast elkaar bestaan.

    kritiek leveren is goed, maar je moet wel weten waar je het over hebt.

  • sonia

    en ik vergat nog dit : ik zet mijn kinderen te voet af aan school. door de paaltjes en de trottoirverbredingen ter hoogte van oversteekplaatsen is het uitzicht over het kruispunt breder en dus veiliger. ik bedoel maar.

  • sonia

    zou ik durven vragen wat andere vlaams-brusselse politici die om autovrije straten in het stadscentrum roepen eigenlijk ZELF al gerealiseerd hebben ? (naast een ‘taxi-actieplan’ en een grijs kleurtje voor de trams …)

  • Johan

    In Brussel zijn er zeer weinig autovrije straten: nieuwstraat, beenhouwersstraat: deze als model nemen voor alle autovrije straten is nog onnozeler als pakweg de wetstraat als model nemen voor straten mèt auto’s. Of wil Sonia beweren dat ze liever in de wetstraat zou wonen dan in de nieuwstraat? Ik heb deze argumenten al zo vaak gehoord. Ze slaan nergens op. In Gent komen ze helemaal niet terug van autovrije zone’s: wat een leugen, sonia! Als Sonia beweert dat niemand in autovrije straten wil wonen zal ze toch met andere voorbeelden moeten aankomen. Het is duidelijk dat Sonia niet weet waar ze het over heeft! Je kan daar natuurlijk voor kiezen een wetstraat-stad, autostinkstad. persoonlijk kies ik voor een stad waar alle functies op een evenwichtige manier naast elkaar bestaan! (vreemd dezelfde woorden) MAAR HET IS NOG MAAR DE VRAAG OF DE AUTO ECHT 95% VAN HET GEWICHT MOET DRAGEN!
    Ik beweer niet dat de HELE vijfhoek autovrij moet worden, wel het (hyper)centrum afgebakend door de schildknaapstraat de keizerinnelaan, de lombardstraat, + de centrale boulevard ter hoogte van de beurs & de buurt rond St. Goriks. De rest van de stad kan dan in (ECHTE) confortzone’s ingedeeld worden (niet die amateuristische van Simons!)
    Dit is allemaal zo vanzelfsprekend dat ik er moedeloos van wordt dat er idioten zijn die nog altijd koning auto verdedigen en denken dat een stad onleefbaar wordt met minder auto’s. Voor elke nieuwstraat zijn er in Brussel 100 wetstraten. En toch komen ze er altijd mee af, met dat voorbeeld: je moet je schamen Sonia!

  • Johan

    En als je over Smet hebt: hoelang is hij al in functie? (2 jaar dacht ik?) En hoelang was Simons in functie (was het 12 of 18 jaar?) ik denk dat dat lang genoeg is om iets te veranderen!

  • sonia

    lol ! mij schamen ? waar een katholieke opvoeding al niet goed voor is ! 😉

  • tommy1975

    Johan, het wij en zij denken, het indelen in hokjes en het prefabriceren van de andere zijn mening, geweldig, echt waar, maar loos het volgende keer op http://www.jurgenverstrepen.be. Er zijn daar ongetwijfeld mensen in je mening ge-interesseerd.

    Als je dan toch nog een enkel zinnig ding zegt, geraak het verloren in overloos gezwets. Je comfortzone is leuk, maar er bevinden zich enkele belangrijke parkeergarages in het midden ervan… wat met die investeringen. Het beursplein kan niet verkeersvrij gemaakt worden, net zomin als de Lombardstraat, die de enigste oost west as is door het centrum.

    En probeer volgende keer eens een post te schrijven zonder woorden in hoofdletters, zonder je tegenstander voor idioot te verwijten, en zonder je discussiegenoot te beledigen. Gedraag je maw als een mature Brusselaar.

  • bartje

    Hear, hear.
    Johan, ik wil graag, net zoals jij, het aantal wagens terugdringen in Brussel. En een flink deel van Brussel kan verkeersvrij gemaakt worden. Zodat er terug meer ruimte is voor fietsers, voetgangers en het openbaar vervoer. En voor groen. Voor meer leven, quoi. Maar een snelheidsvermindering zou al een mooi begin zijn.
    Brussel is immers niet Amsterdam, is niet London, is niet Gent. Overigens, het aantal verkeersvrije straten in Gent is beperkt, hoor, ik wandel er genoeg rond om het te weten. Wel zie je er amper auto’s, zelfs in de straten die niet autovrij zijn. Omdat je half verloren rijdt, om erin te raken.
    Kritiek op Simons kan gegrond zijn, hoewel je je nogal sterk uitdrukte. Je reactie op sonia en Tommy is echter gewoon beneden alle peil. Iemand met paranoïa zou er ongetwijfeld een mock-up van de automobielindustrie in zien. Laat het dus, je doet er niemand een plezier mee om zo te reageren, en allerminst je medestanders.

  • misschien ook béter openbaar vervoer?

  • Johan

    Dank u voor de terechtwijzing Bartje.
    Nu goed deze discussie heeft geen zin… Brussel zal altijd blijven stinken en fietsers zullen altijd worden doodgereden, en straten en pleinen zullen hier nooit aangenaam worden om te flaneren…
    Arm Brussel
    @ tommy:
    vind jij het matuur om mij tweemaal voor VB-er uit te schelden? Moet jij zo discussies winnen?

  • tommy1975

    Wie het schoentje past, trekke het aan.

    Ik vind Bxl bovendien best aangenaam flaneren. En wat het aantal fietsdoden betreft, er zijn er hier zo goed als geen, sommige jaren zelfs 0. (uiteraard is elk ongeval er één te veel). Het is niet ik die dat dat zegt, maar Frederik Depoortere, fietsmanager van Bxl. (zie brusselnieuws.be).

    Dus dan blijft inhoudelijk alleen je punt van het stinken nog overeind, veelal veroorzaakt door de zware dieselmotoren van het openbaar vervoer. Die is men op dit eigenste ogenblik aan het vervangen door milieuvriedenlijkere oplossingen.

    De toekomst ziet er dus goed uit, denk je niet?

  • Johan

    Wie het schoentje… walgelijk kereltje ben jij…blijf maar liever op je verstrepen-site!

  • “Brussel zal altijd blijven stinken en fietsers zullen altijd worden doodgereden”

    Nee zo discuteren heeft idd. geen zin. Maar het doet wel eens deugd zeker of zo? Ik kan u anders ook een goed massage salon aanraden, ev. met manueel hoogtepunt inbegrepen… word je direct rustig van.

  • Die gekleurde streepkes vind ik leuk.
    En Simonet licht lispelend op zijn C1-tje eigenlijk ook .
    Dames die sonia -met een i!- heten, absoluut
    Jongetjes die schelden: veels en veels minder… 🙁

  • Johan

    Voor iedereen die mij nog wenst uit te schelden: voor mij is deze discussie afgelopen en zal dan ook niet meer reageren.

  • @ Johan
    Als mede-beheerder van deze site wens ik je er toch even op te wijzen dat je lichtelijk begint te overdrijven.
    Kijk, wij geloven niet zo in censuur, en het is uiteraard je volste recht over de heer Simons en zijn beleid van mening te verschillen met andere commentaarschrijvers, maar respecteer alsjeblieft ook die mensen en hun mening. Hen “onnozel” of “walgelijk” noemen omdat ze er anders over denken dan jij is echter ronduit beledigend, en dienen we niet te accepteren. Dat zij je beginnen te vergelijken met een andere site (hierboven vermeld) heb je, denk ik, een beetje zelf gezocht door je stijl van discussiëren.
    Consider yourself warned!

  • (En “simonet” moet je als “simons” lezen : altijd gevaarlijk om te reageren als je eigenlijk aan het werken hoort te zijn)

  • Johan

    @ frank
    ‘t is goed. naar mijn mening heb ik alleen gereageerd op de beledigingen van anderen: Sonia die mij een ‘kleindenker’ noemt’ en zegt dat ik niet weet waarover ik praat, tommy die mij beschuldigt van “ongezonde samenlevingsvormen” en mij verwijst naar rechtste sites… als je de discussie herleest zal je merken dat ik altijd heb reageert en niet ben begonnen…
    Maar goed ik had gezegd dat ik niet meer zou antwoorden.. U zal mij niet meer horen op deze blog: ik vind niet dat men mij mag uitschelden en nu mag ik niet reageren ook!
    U zal gemerkt hebben dat ik het woord walgelijk heb gebruik omdat de heer tommy mij voor vb-er uitschold, niet omdat ik van mening verschil. Dat staat toch duidelijk zwart op wit dacht ik… maar ja doe maar voort…
    toedeloe

  • Johan

    ps: ik heb niemand op deze site onnozel genoemd: ik heb gezegd dat “er nog altijd idioten zijn die koning auto verdedigen”!

  • Johan: boekje ‘begrijpend lezen’ kopen

    – Sonia heeft u geen kleindenker genoemd

    citaat: “het bevestigt voor mij dat simons inderdaad de enige brusselse politicus was met ambitie, en boven het kleine denken in deze stad stond.”

    uitleg: ‘in deze stad’ ≠ ‘johan’

    – Tommy heeft u niet uitgescholden voor vb-er

    citaat: “Johan, het wij en zij denken, het indelen in hokjes en het prefabriceren van de andere zijn mening, geweldig, echt waar, maar loos het volgende keer op http://www.jurgenverstrepen.be. Er zijn daar ongetwijfeld mensen in je mening ge-interesseerd.”

    uitleg: Jurgen verstepen is een VB-er maar daarom ben jij nog geen VB-er. Het forum van Jurgen Verstrepen staat naar het schijnt bekend voor eindeloze en nutteloze flames tussen voor en tegenstanders. Het soort ‘discussie om de discussie’. Zoiets als jij hier bezig bent bv.

    Hope it helps (twijfelachtig)

  • @ Johan (comment 28)
    I stand corrected – ik kan me excuseren met het Vangelwe excuus dat ik op het werk zit en af en toe iets anders doe dan enkel deze blog lezen, maar het klopt dat u niemand “onnozel” hebt genoemd. Voor het overige blijf ik echter bij mijn opmerkingen.
    Uiteraard blijf je welkom om comments te schrijven op deze blog, maar lees toch eens aandachtig comment 29 van Richard, it might help.

  • tommy1975

    @ Richard:

    U leest inderdaad begrijpend. 😉

  • sonia

    en sonia ? zij is inmiddels weer op de been hoor ! (thanx for askin) 🙂

  • Pingback: Brussel.blogt.be » Mais - Kunstenaars in de Stad()