Sightseeing op kosten van het Gewest

brusselse lijnen
Het MIVB-net telt volgens mijn nederige optelcapaciteiten 3 metro-, 18 tram- en 47 buslijnen, te veel voor een persoon om een duidelijk overzicht te hebben. Maar ongetwijfeld moeten er tussen die massa lijnen zijn die eruit springen. Vandaar deze oproep:

welke zijn volgens jou de mooiste, opvallendste, meest contrasterende of anderszins speciale lijnen van het MIVB-net? Welke lijnen tonen een gezicht van Brussel dat maar weinigen kennen, welke lijnen verbinden twee totaal tegenovergestelde gebieden met elkaar, welke lijnen vertonen chronische problemen (constante vertragingen, onveiligheid, …), kortom: welke lijnen onderscheiden zich in de massa?

Wat het ‘sightseeing’-aspect betreft is er misschien weinig te zien aan de metrolijnen en de premetrogedeeltes van bepaalde tramlijnen. Er zijn ook veel lijnen die van de ene naar de andere kant van Brussel rijden en dus sowieso diverse wijken en gemeenten met elkaar verbinden, dus die komen allemaal wel een beetje in aanmerking. Maar deze lijnen zou ikzelf al nomineren:

– buslijn Bockstael (Laken) – Zuidstation (Sint-Gillis), via Jette, Koekelberg, Molenbeek, Anderlecht en Vorst. Met name het stuk tussen Anderlecht en Koekelberg is interessant. Je hoort altijd maar negatieve stemmen over Molenbeek, Koekelberg en delen van Anderlecht, maar hier zie je dat er meer is. Mooie residentiële lanen van Anderlecht (Prins van Luiklaan, Peterbos etc.), de Mettewielaan in Molenbeek die toont dat Molenbeek ook heel mooie gezichtjes heeft, enzovoort. Verder langs de basiliek en het centrum van Jette.

– bus 38 Schuman (Etterbeek) – Konkel (Woluwe). Toont een van de rijkste delen van Brussel, met name de villawijkjes en de omgeving van de Tervurenlaan in Sint-Pieters-Woluwe.

– tram 82 Berchem station – Montgomery (Woluwe). Toont zo’n beetje alle nationaliteiten die in Brussel aanwezig zijn: de eurocraten in Woluwe-Etterbeek (rond Merode), de mengelmoes in centrum Etterbeek, de Congolezen en andere zwarten in Elsene (Matonge), de Italianen en Spanjaarden in Sint-Gillis, de Marokkanen en Turken in Anderlecht-Molenbeek en de goede oude Belgen in Berchem.

Steve

Share
  • Prosper

    Misschien niet verrassend maar toch, tramlijn 44 die je van Montgomery langs de Tervurenlaan en het Zonienwoud naar het Afrikamuseum brengt. Bij mijn weten de enige tramlijn in België die door een bos rijdt. Verder tramlijn 81, deze rijdt zoals wel meer MIVB lijnen doorheen arm en rijk maar 1) het zou de langste lijn zijn van de MIVB en 2) tussen Montgomery en het Zuidstation lijkt deze lijn wel een rollercoaster door het continu bergop-bergaf traject…

  • Ben

    Ik meende mij te herinneren dat er een tram is die soms van rust naar stilte rijdt. Ik weet niet dewelke, maar hij komt soms langs het Liedts-plein.

  • Er is (of was) ook een buslijn met als eindbestemming Diesdelle (Vivier d’Oie). Ik heb geen flauw idee waar dat ergens is, maar de naam roept poetische en lord of the rings-achtige beelden bij mij op, die nauwelijks verzoenbaar lijken met de grootstad.

  • Steve

    Ben: dat zal wel de 55 zijn, die rijdt langs het Liedtsplein, en verderop ook voor mijn deur. Maar normaal is het traject Bordet (station) – Stilte, de halte Rust ken ik niet.

    Frank: Diesdelle is in Ukkel, als ik me niet vergis. Ik heb me ook al dikwijls afgevraagd wat die naam betekent, en wat het verband is tussen de Nederlandse naam en de Franse naam.

    Maar die abstracte namen als Stilte vind je inderdaad wel regelmatig. Er is ook Vriendschap/Amitié, Humaniteit/Humanité. Doet soms wel raar, je stelt je vanalles voor bij zo’n plek op basis van die naam, en dan blijkt het een doodgewone grijze straat te zijn.

  • De Metro nemen naar de Heizel, en dan bovengronds komen en rechts achter je het grootse Atomium zien, dat heeft toch ook wel iets.

    Nog toffe haltes: Bonaventure, Lieveheersbeestjes, Meir, Goede Lucht, Rechtschapenheid en Vergaarbak.

  • Inderdaad, bovenkomen en achter je het Atomium zien, is wel memorabel. Maar even daarvoor is er een station met die beelden aan de muur, de naam herinner ik me niet – maar mooi en stemmig vind ik het wel.

  • aan Frank: station met beelden van mijnwerkers: STUYVENBERGH

    wat mijn favoriete lijn betreft:
    BUS 63: VRT express
    TRAM 44: de tram naar het afrikamuseum langs de ambassades naar het woud van tervuren… fantastisch… uniek in der welt

  • Wat tram 55 betreft : was ook lange tijd mijn favoriete lijn (om verschillende redenen) maar vooral omdat hij van Vrede (en niet naar Rust) naar Stilte reed (en omgekeerd) : “55 PAIX-SILENCE”. Helaas, kwam aan deze poetische lijn een einde toen ze tot het station Bordet werd verlengd.

    De 44 heeft natuurlijk een prachtige trajet maar speelt naar mijn gevoel een beetje vals.

    Maar in een meer stedelijke stijl vind ik de 90 over zijn volledige lengte een aanrader. Opdracht van de ontwerper van deze lijn was ongetwijfeld : hoe kan men de afstand tussen Noord en Zuid met een zo lang mogelijk traject overbruggen : het kon nog langer maar is in zijn opzet toch wel redelijk geslaagd. Zo kun je dus met de 90 niet rechtstreeks van Noord naar Zuid via de ondergrondse centrumlijn ( heb trouwens nooit begrepen waarom ze die cirkel niet “rond” hebben gemaakt).

    Wie dus in het Noordstation beseft dat hij op dat moment met zijn geliefde in het Zuidstation afsprak, raden wij dus NIET aan even in de 90 te wippen om vlug-vlug naar het andere station te trekken. Geliefde zou tegen die tijd wel eens ex kunnen geworden zijn. Daartegenover staat dan weer dat je kon genieten van een weelderig pallet aan rijk-geschakeerde, urbane landschappen. Als dat geen troost is…

  • Steve

    Toen ik nog als ‘toerist’ kwam in Brussel kon ik de 90 ook aardig waarderen, door de zo verschillende omgevingen (heel arm: Noordstation, Rogierlaan, gemiddeld: Meiser, Reyerslaan, Generaal Jacqueslaan, heel rijk: Ter Kamerenbos, Churchillaan) en het vele op en neer gaan, maar nu als regelmatig gebruiker kan ik me nogal ergeren aan de trage vooruitgang, en het feit dat je er, zeker tijdens de spits, altijd als sardienen opeengepakt zit.

    In een richting maakt hij de cirkel trouwens wel (meer dan) rond: in de richting Rogier rijdt hij vanaf het Noordstation verder als lijn 3 naar Churchill. Iets meer dan een cirkel dus zelfs.

    Dat hij ‘officieel’ geen cirkel maakt, heeft misschien te maken met de bestemmingsaanduiding: ga maar eens aan de buitenlandse toeristen uitleggen dat hij rijdt van ‘Zuid’ naar ‘Zuid’. En je kunt dan ook niet zeggen ‘via Montgomery’, want dat doen ze natuurlijk in beide richtingen.

  • Steve

    De originele titel die ik trouwens had ingezonden was ‘Sightseeing op kosten van het Gewest’. Jammer dat het nu een andere is, met een schandalige spelfout er zelfs in ;-).

  • Lijn 2, van en naar Delacroix, zicht op markthal slachthuizen.

    Lijn 58 richting Vilvoorde, het oude industriële Brussel, waar nu maar weinig van overblijft.

    Lijn 92, 93 en 94, de “koninklijke” as, de Sint-Maria kerk.

    Tram 83 tussen het Weststation en het Zuidstation langs de slachthuizen. Laan met oude brusselse “pavé”.

    En last but not least, “trammeke” 81 wervelend in de kleine straatjes en gaande langs Montgomery, Jubelpark, de typische geest van de Verhaegenstraat, het gemeentehuis van Sint-Gillis, de “barrière”, de kerk van Laken, het Bockstaelplein, het atomium.

  • bartje

    Ik ben een liefhebber van de lijn 90 Rogier naar Brussel-Zuid via Montgomery. Voor mensen die Brussel niet goed kennen, en hoogstens de wandeling van Centraal naar de Grote Markt, of Van Noord naar de Noordwijk maken, is dit echt een grote verassing.
    Nog zo’n klepper is de 44, de ambassadetram, en dan het laatste stukje door het Zoniënwoud…