MIVB-nachtnet

Er wordt al langer gesproken van een MIVB-nachtnet, en met de N71 op vrijdagavond is er al een (heel beperkte) nachtelijke bediening, maar zijn er nu echt concrete plannen? Tijdens het Googlen ben ik juist op de volgende pdf van de MIVB gestoten: klik (mochten ze hem offline halen, hier nog een mirror). Daarin staat de (mogelijke) dienstregeling voor een nachtdienst van de trams 52, 55 en 56. Alledrie zouden ze om het uur rijden, zodat er op het gemeenschappelijke gedeelte Verboekhoven-Zuid drie trams per uur zijn.

Weet iemand (volgens mij werkt er iemand van de brusselblogtbezoekers bij de MIVB) hier meer over? Mogen we binnenkort zulk een nachtnet verwachten, of is dit maar een conceptje? Iets wat oorspronkelijk gepland was voor de ‘update’ van september 2006 (zie ook de ‘rev2006’ in de URL), maar het niet gehaald heeft? Ik kan er niet direct een rechtstreekse link naar vinden op de MIVB-site.

Het dateert waarschijnlijk al van voor maart van dit jaar, want de 52 rijdt intussen niet meer via Verboekhoven.

Share
  • Tom

    aiai, iemand die gelinkt heeft naar een pagina van de STIBsite… da mag ni 🙂

  • Roep de politie!

  • Was waarschijnlijk bedoeld voor de nachtbussen tijdens oudejaar (rev2006 = réveillon?).

    Op een uitgebreide nachtdienst zitten veel mensen al lang op te wachten, behalve de MIVB zelf… Straks zijn we te oud om uit te gaan 😉

  • pieter heremans

    ah dmn – wat n domper – uurregeling reveillon/oudejaar 2006 – ik was al helemaal wild van het idee / pitty – would have been too nice to be true — mivb is too busy painting over it’s trams&busses in gold & silver i guess

  • Hm, inderdaad een flinke domper. Ik heb intussen ook de pagina gevonden waar de pdf op staat, even googlen op “nieuwjaarsnet 2006”.

    Maar dan vraag ik me toch af wanneer dat nachtnet er eindelijk eens komt. In januari heeft Pascal Smet nog gezegd dat hij 1,3 miljoen euro (!) heeft vrijgemaakt om het nachtnet op te starten (zie http://www.hetvolk.be/Article/Detail.aspx?articleID=dmf19012006_029). Dat is wel een hele smak verloren geld als het er dit jaar toch niet komt.

  • Tom

    Hoeveel zou het eigenlijk kosten om 1 metrostel de ganse nacht te laten rijden op lijn 1A en 1B (dus eigenlijk twee metrostellen, ofwel 1 die afwisselend de A en B doet)?

    Dan zou ge eigenlijk de ganse nacht om het uur ofzo een metro hebben, en in het middenstuk om het half uur schat ik… Daarmee kunt ge al een heel eind naar huis geraken. (of in geval van 1 die zowel A als B doet is het respectievelijk 2 en 1 uur tussen de metros)

    ‘t is niet alsof ze s nacht een gans netwerk moeten uitbaten of veel toestellen moeten inzetten, ik zou al tevreden zijn met alleen maar de 1AB-metro die blijft doorrijden. En een wachttijd van een uur voor de volgende metro is al stukken beter dan wachten tot 6u ‘s ochtends… Dan drinkt ge gewoon een pintje meer of danst ge een paar passen extra voor ge doorgaat.

    Of wanneer die cyclocitys uitgebreid zouden worden tot een paar kilometer verder van het centrum dan zou ik met de fiets een heel eind kunnen gaan. Nu kan ik hoogstens tot rogier fietsen als ik naar Jette moet gaan, das nog ni zo heel nuttig om thuis te geraken 🙂

  • Ik denk dat de metro een stuk duurder is dan een busdienst. ‘s Nachts is er ook geen nood aan een metro, aangezien er bijna geen verkeer is op straat. De metro is trouwens ook lang geen oplossing, want heel het brede zuiden, noorden en een gedeelte van het westen blijft dan in de kou staan (heel Schaarbeek, Berchem, Ukkel, Vorst, Evere, …).

    Ik denk dat het het goedkoopst is voor de MIVB om een speciaal nachtnet op te zetten van bussen, niet per se de bestaande lijnen.

  • Joeri

    Er bestaat wel een soort van nachtnet van bussen, maar dat is eigenlijk alleen bedoeld voor de mensen van de MIVB zelf. Het zijn de zogenaamde Interdepot bussen (ID1, ID2, etc) die je ‘s nachts ziet rijden. Ze rijden volgens een vast schema, maar het wordt nergens echt bekend gemaakt… Ik heb wel eens horen zeggen dat je daar ook mee kan meerijden, maar zelf heb ik het nog niet geprobeerd, omdat ik de exacte routes ook niet ken.

    Iemand een idee of de routes en tijdschema’s van die ID-bussen ergens te downloaden valt? En of je daar ook als niet-MIVB employee mag opstappen?

  • Tom

    Ooit zat er aan de toog iemand naast mij die het schema van die interdepotbussen bovenhaalde en vertelde dat je die kan krijgen als je expliciet ernaar vraagt aan een loket. Je mag meerijden maar je moet wel een soort kaart ofzo aanvragen of kopen om mee te mogen.

  • Steve

    Zullen we anders een mailtje sturen naar de MIVB? Of dat schema gewoon eens vragen aan een loket?

  • de N71, is die niet van nokia?

  • Als je van de duivel spreekt! Ik zie hier net (23.48) een bus ‘Interdepot 6’ door mijn straat passeren.

    Heb trouwens ook (mogelijke) dienstregeling gevonden: http://www.woydt.be/bruessel/inde39de.htm

  • Nachtnet: april 2007
    links: no worries 😉

  • Steve: dienstregeling Interdepot is niet correct, oude uren. Ik kom later met een andere link.

  • Hier staat anders nog eentje, misschien is die wel correct: http://www.tram2000.be/utile.htm

  • Joeri

    Is dit toeval of niet: een artikel over de interdepot bussen op de site van Brusselnieuws, met de aankondiging van het nachtnet in april 2007! Zie: http://www.brusselnieuws.be/feed/site/rubrieken/1091053972/page.htm?newsID=1164026702

    Ze hebben het over 18 buslijnen, een rocadelijn en een noord-zuidverbinding! Niet slecht!

  • Zeker geen toeval! Klik maar eens op ‘Luister’, je wordt er zelfs bij naam vermeld 🙂

  • Tom

    Die mensen lezen deze blog ook he. Of wie dacht je soms dat brunoodb was? 🙂

  • Joeri

    Inderdaad, de link tussen Brussel.blogt.be en FM Brussel is duidelijk! Ik had nog niet naar het radio-item geluisterd… 🙂

  • Dienstregeling interdepot:
    http://www.tram2000.be/utile.htm

  • Tom

    die gaan vanaf nu extra IDbussen moeten inleggen vrees ik 😉

  • de twee lijnen vind je hier:
    MIVB: Interdepot lijnen

  • Ik ben indertijd met zo’n ID bus meegereden. Ik zat ergens in Anderlecht aan Birmingham of zoiets en moest naar Jette. De chauffeur liet ons binnen in een donkere bus. De kaartjesmachines werkten niet en dus moesten we ook niet betalen. ‘t is al jaren geleden.

    Wat betreft het idee om 1 metro te laten rondrijden. Ik ken er niet veel van, maar ik denk dat je dat mag vergeten. Er is een controlekamer met een heleboel volk in voor nodig om metro’s te laten rijden. En het maakt niet veel verschil of dat er nu 1 is of zoveel meer. Reken daar het interventiepersoneel nog bij en het wordt duidelijk waarom ze voor bussen kiezen.

  • Ik ben intussen ook eens naar Rogier gegaan. Aan het gewone snelloket hadden ze niets, maar in het handelsagentschap konden ze na wat zoeken op hun computer wel iets geven (Les bus interdépôts roulent toute la nuit et relient les différents dépôts de la STIB afin d’assurer le transport de son personnel. Ils vous sont néanmoins accessibles si vous êtes porteur d’un titre de transport valable.). De dienstregeling daarop komt inderdaad overeen met die hierboven. Het viel wel op dat ze de interdepot allemaal kenden.

  • U had het juist, brunoodb is inderdaad werkzaam bij FM Brussel.
    Maar Peter P. ook. En bij deze laat ik de redactionele opzoekings-eer aan hem.
    Leve brussel.blogt!

  • Lees vandaag de logs van mijn webstek, vind erop dat men hier op mijn website verlinkt, en vind hier dat iemand heruitgevonden heeft, dat de van mij sinds jaren gepubliceerde dienstregeling van de Interdepotbussen niet meer juist is. Jullie hadden mij ook een mailtje kunnen sturen, zou vriendelijk gewest zijn. Maar zo heb ik nu jullie forum ontdekt 🙂
    groeten,
    Malte