De ruines van Brussel

Business seats
Op de blog van Pietel worden enkele argumenten aangegeven waarom wonen in Brussel niet zo aangenaam zou zijn.

Voor mensen uit Antwerpen lijkt het gras aan de andere kant van de vallei eerder vuiler te zijn dan groener:

Ook terecht. Brussel heeft soms wat weg van Beiroet of Palestina als het op autowrakken, ingeslagen ruiten en openbaar vervoer aankomt. De verlelijking, het verval en het nalaten iets op te kuisen of te repareren is hinderlijk.

Als je kijkt hoe zwerfvuil, afvalophaling en propere straten de laatste jaren bovenaan de politieke agenda staat in Antwerpen en de resultaten die daar bereikt worden – ook inzake het subjectieve veiligheidsgevoel – heeft Brussel nog een lange weg te gaan.

Brussel kan zo mooi, zo vriendelijk en zo charmant zijn. Maar dan moet je er al iet of wat een habitué zijn om verder dan de vuiligheid en grimmige sfeer te kunnen kijken.

Wat is uw indruk? Is het hier zo erg gesteld? Wie kan er vergelijken met Gent of Antwerpen?

Share
  • Ik denk niet dat er in Brussel méér zwervuil en vandalisme is dan in Antwerpen.

    In Antwerpen zorgen ze er echter voor dat dit zo snel mogelijk van straat verdwijnt, waar het niet nog meer bijkomend vuil aantrekt.

    Hetzelfde met autowrakken die in het centrum staan te roesten.

  • Brussel moet gewoon een beetje van z’n mentaliteit van ‘laissez faire, laissez passer’ af. Iemand moet eens de moed hebben om een grote schoonmaak te houden (vrij letterlijk op te vatten) en te zorgen dat dat dan ook gehandhaafd blijft (vuil trekt vuil aan, zoals Pietel zegt).

    Ik vind het wel nogal onzin dat Brussel qua openbaar vervoer op Palestina zou lijken. Ik denk dat die vergelijking in veel wijken veeleer voor het autoverkeer opgaat. Brussel heeft een toch al redelijk uitgebouwd metronetwerk en verschillende andere snelle lijnen. Met de andere, tragere lijnen erbij is echt bijna elk plekje in Brussel goed bereikbaar met het OV.

    Antwerpen en Gent komen wat OV betreft nog lang niet in de buurt, naar mijn bescheiden mening. Een voorbeeldje: ik neem in Gent wel eens ‘s avonds tram 1, de belangrijkste lijn van heel de stad. Rond 22.50 rijden ze nog maar tot aan de Korenmarkt en rond 23.30 houdt het al helemaal op. Omgekeerd is de laatste tram van de Korenmarkt naar het station iets na 23 u. Wat zijn dat nu voor uren? Je kunt niet eens rustig later aankomen, iets gaan drinken in het centrum of je hebt geen vervoer meer terug.
    In Brussel daarentegen heb ik elke dag van de week tot één uur ‘s nachts, u leest het goed, nog een tram van het centrum of Zuid-/Noordstation naar Schaarbeek.

    Je kunt natuurlijk aanvoeren dat er op vrijdag en zaterdag wel nachtbussen zijn in Gent en Antwerpen, maar die zijn natuurlijk bijna alleen gericht op mensen die uitgaan. En bovendien zou Brussel er binnenkort ook moeten hebben, naast het toch al niet onaardige ‘late’ aanbod.

  • Het zijn altijd dezelfde plaatsen die er vuil bij liggen. Heeft dat te maken met electoraal opportunisme, omdat er weinig kiesgerechtigden in die buurt wonen?
    Het is moeilijk een algemeen oordeel te vellen. Ik weet eigenlijk niet over welke buurten Pietel het hier heeft. Ik heb nu op 5 plaatsen in Brussel gewoond sinds mijn 18de, en alles bij elkaar ben ik op zeer weinig zwerfvuil gestoten. Waar ik wel zwerfvuil zag, was op verlaten privéterreinen (dus daar komt Brussel Proper niet langs). Ik ken Anwerpen niet goed genoeg om te oordelen over gans Antwerpen, maar ik zag onlangs nog dat de buurt van het zuid behoorlijk proper is geworden ivm met 8 jaar geleden, waarvoor chapeau…! Maar zo hebben wij toch ook een aantal buurten die behoorlijk opgekuist zijn, niet?
    Een Augiasstal kuis je uit door er een rivier door te laten stromen, wij hebben hier in Brussel onze rivier al jaren geleden een ommetje rond de stad laten maken 😉

  • Stef

    Ik wil nog even zeggen dat Antwerpen inderdaad netter is. Maar daar passeren dagelijks ook niet zoveel mensen en de populatie is toch minder arm ook. Er is toch nog een verschil in niveau qua stad. Antwerpen is als stad toch nog een pak kleiner en provincialer. Al moet dat zich voor brussel net uiten in meer ambitie. Maar dat groeit denk ik. Maar de steden zouden elkaar beter steunen ipc competitief vergelijken. Het zijn 2aparte steden van een aparte rangorde. Maar kunnen van elkaar wel wat leren.

  • Anton

    Ik ben net terug van 6 maanden ‘Erasmus’ in Montreal, en eerlijk gezegd was ik toch ook een beetje geschrokken van de vuile indruk die Brussel nalaat. Er is niet zozeer véél zwerfvuil, maar volgens mij is het dat klein beetje vuil dat altijd wel in de goot ligt dat een groot verschil maakt. Volgens mij ligt het ook aan de weinig verzorgde gevels. Ook zou een andere verlichting (nu hebben we vaak oranjeachtig ligt) wonderen kunnen doen. Na een subjectief onveiligheidsgevoel, moeten we misschien het subjectief onnetheidsgevoel introduceren… Antwerpen (ik heb er twee jaar op kot gezeten) is inderdaad veel netter en dat is niet omdat het een kleinere stad is want Parijs, Londen, Berlijn en Madrid. vind ik ook properder. Nu ik weer 4 dagen in Brussel heb rondgecrosst, heb ik gelukkig weer helemaal mijn draai gevonden en ben ik als habitué passioné helemaal immuun geworden 😉

  • Plaatsen waar veel (zwerf)vuil ligt: ten noorden van het Noordstation (Vooruitgangstraat-Masuistraat), bepaalde stukjes Sint-Joost en de nabijgelegen stukjes Schaarbeek, veel straten in Molenbeek-centrum en Laken, armere buurten in Elsene, …

  • Prosper

    Heel de Antwerpen-Brussel discussie is voor een deel ook te herleiden tot het feit dat men met Antwerpen vaak het toeristische stuk van de stad bedoelt, en Brussel het ganse stadsgewest. Ik hoor de Antwerpen-ambassadeurs altijd maar praten over hoe geweldig hun stad wel is maar vaak hebben ze het dan enkel over de Meir, het Zuid en de buurt rond de kathedraal. Je zou bijna denken dat ze bewust de leefbaarheidsproblemen van de buurt rond het Sportpaleis, de Carnotstraat, de Atheneumbuurt, delen van Hoboken, Berchem en Deurne vergeten. Een andere leuke vaststelling is dat vele Antwerpen-promotoren helemaal niet in ‘t Stad maar in stijfburgerlijke randgemeenten als Ekeren, Wilrijk Kapellen, Aartselaar blijken te wonen. Daarmee kan je natuurlijk wel heel Antwerpen uitroepen als aangenamer om wonen natuurlijk…

  • Bregt

    Ik moet zeggen dat Brussel wel degelijk serieuze inspanningen doet om de straten proper te houden. Ik zie voor mijn deur elke morgen de straatvegers uitrukken en in het centrum worden vele straten dagelijks gekuist. Dus daar zit het probleem volgens mij niet.

    Het probleem zit bij de mentaliteit van sommige bewoners. Onvoorstelbaar wat ik soms mensen op straat zie gooien hier in Brussel terwijl 3m verder een vuilbak staat. De arme straatvegers moeten dwijlen met de kraan open.

    Om dan nog maar te zwijgen over sluikstorters. Hier in mijn buurt vind je in bepaalde straten wekelijks nieuwe storten (zie bv http://www.flickr.com/photos/bregt/379084638/).

    Als ik vergelijk met andere steden zit daar gewoon het verschil. In Gent zie ik zelden mensen iets op straat gooien. Die zijn fier op hun propere stad. Een gevoel dat Brusselaars duidelijk niet kennen.

  • @ Prosper – Het klopt wel een beetje dat Antwerpen-ambassedeurs enkel ‘t stadscentrum beschouwen en niet de rondgelegen gemeentes. Deurne en Hoboken zijn idd niet de leukste woonbuurten. Rond het Sportpaleis ligt het er bijvoorbeeld maar triestig bij.

    @Steve – Momenteel hebben treinen die van Brussel komen ALTIJD vertraging. Vrijdagavond, na een pintje om 22.30 station in gedoken en opnieuw 20 min vertraging! Dat wordt mij stilaan stikbeu! Da’s niet eens piekuur! Daarnaast kan ik er helemaal niet bij dat je geen metro kunt nemen vanaf Brussel Noord. Eerst dus tram en nadien metro. Dat toont de kortzichtigheid van de stadsontwikkelaars. Pasop, het openbaar vervoer in Antwerpen is niet veel beter. Het is er, in grote getalen, maar het is niet efficiënt. Zo doe ik er gemiddeld 15 min over om van ‘t station naar de Groenplaats te geraken. Te voet is dat ook 15min!

  • @ Bart : Daarom rijden de meeste metrogangers ook door tot Centraal Station voor de metro 😉
    En wat die treinen betreft, probeer in het weekend maar eens een trein te nemen van Brussel naar Antwerpen of andersom. Je zou niet denken dat je te maken hebt met de twee grootste steden van het land, gezien de manier waarop die lijn dan bediend wordt, daarmee vergeleken is 20 minuten vertraging een luxe=probleem.

  • Steve

    Die vertragingen hebben waarschijnlijk te maken met een brand in Brussel-Zuid een tijd geleden, daar ondervinden de treinen nog altijd hinder van. Zou over een goede maand helemaal opgelost moeten zijn.

    Verder is er al de premetro in Brussel-Noord, en daarmee kun je toch al een heel eind ver raken. Het metronet is nu eenmaal nog volop in ontwikkeling (let op mijn woorden, het zal geen ettelijke jaren meer duren voor de noord-zuidverbinding een echte metro is). En ik vind het al een goede prestatie om twee van de drie grote stations (Zuid en Centraal) aangesloten te hebben op het metronet.

  • Joris

    Wat ik ook onder vuiligheid klasseer (en wat ik nog niemand anders heb horen vermelden) zijn de ontelbare stickers en illegaal geplakte affiches of flyers. Op elke paal met een verkeersteken hangen wel een aantal stickers (soms zelfs op het teken zelf); op wat grotere oppervlakken zoals kastjes van de elektriciteitsmaatschappij gaat het vaak om affiches. Vuil ligt niet alleen op de grond maar kan ook tegen de muren plakken. Waarom doet Net Brussel dáár niets aan? Stuur mensen rond die al die stickers en affiches verwijderen, beboet de uitgevers voor wildplakken en laat ze opdraaien voor de kosten van het verwijderen.

  • Het is inderdaad appelen met peren vergelijken. De omvang van Brussel tgo Antwerpen is niet te vergelijken (Brussel is eigenlijk de enige stad in België die eventueel de naam stad waardig zou kunnen zijn). Daarbovenop heeft Brussel een veel grotere ratio mensen-die-hier-komen-voor-hun-werk/bewoners…
    Als nieuwe Brusselaar, komende vanuit Brugge, had ik op den duur genoeg van het afgelikte van het Brugse provincienest/disneyland. Dus dat het er hiereen beetje vuiler bijlag, nam ik misschien wel voor échtheid!

  • Prosper

    @Joris – dit is misschien jouw persoonlijke smaak maar ik vind dat affiches en stickers nu net de graadmeter zijn van de mate waarin een stad lééft. Stickers & affiches zijn immers bij uitstek het communicatiemedium van allerlei informele culturele netwerkjes die je enkel in steden van een zekere omvang treft. Rara in welke Belgische stad je de meeste stickers treft 🙂 Zie ook : http://www.flickr.com/groups/19318238@N00/

  • @Steve:
    Brussel moet gewoon een beetje van z’n mentaliteit van ‘laissez faire, laissez passer’ af. Iemand moet eens de moed hebben om een grote schoonmaak te houden (vrij letterlijk op te vatten) en te zorgen dat dat dan ook gehandhaafd blijft (vuil trekt vuil aan, zoals Pietel zegt).

    Dat is net het probleem met Brussel… We zitten hier met politiekers met een korte termijnvisie. Denken alleen maar aan hun ambtstermijn en hebben geen enkele ambitie qua grootse projecten voor het gewest. En probeer het maar eens met één van hen daarover te hebben, het antwoord zal altijd zijn “ja maar er is geen geld”.

    @Steve-bis:
    Verder is er al de premetro in Brussel-Noord, en daarmee kun je toch al een heel eind ver raken. Het metronet is nu eenmaal nog volop in ontwikkeling (let op mijn woorden, het zal geen ettelijke jaren meer duren voor de noord-zuidverbinding een echte metro is).

    Watch me laugh 🙂 Volgens mij zal daar de komende 30 jaar nog steeds geen metro door rijden…

  • free

    Liever een bekke een vuile geleefde stad dan een afgebrostelde stad zoals Brugge of Gent. Mooi om naar te kijken, maar ik zou er niet kunnen leven.

  • Daniel

    De grootte van de stad heeft niets met te maken met hoe net de stad erbij ligt. Parijs en London (zelfs in het uitgaansgebied in de weekeinden) zijn veel netter dan Brussel, maar qua inwoners even groot als heel België. Een keer per dag een bezem door de Nieuwstraat of de Grote Markt is niet voldoende. In Parijs en Londen heb je permanent schoonmaakploegen die de boel fris en net proberen te houden.

    Daarnaast is het ook de gehele aanblik van de stad. Veel verkrotte/slecht onderhouden huizen en gevels hier, dat zie je nauwelijks in het centrum van Parijs en Londen. En de straatbedekking lijkt inderdaad op Bombay, Kinshasa of Pristina met enorm diepe gaten. Om hier rond te kunnen rijden heb je wel bijna een SUV nodig.

    Alles valt en staat met een integraal beleid en moed van de plaatselijke politici. Er zijn er gelukkig een aantal die de stad beter willen maken, maar die worden te veel tegengewerkt met het argument dat ze de situatie niet kennen omdat ze “nieuw” in Brussel zijn. Maar is een groot deel van de inwoners van Brussel niet “nieuw” en hier pas de laatste 10 jaar komen wonen? Juist de nieuwkomers hebben frisse ideeën die ze deels van elders hebben meegekregen.

  • De grootte van de stad niet, de samenstelling wel…
    Ik denk niet dat de kern van Parijs en London uit 25 % werkelozen bestaat, of nog een ander cijfer 25 % van de belastingplichtigen in BXL dient gewoon geen aangifte in. De foto hierboven is exemplarisch. Niks aan toe te voegen.

    Al is er wel degelijk verbetering, de lekkende delhaizezakjes bv. zijn gelukkig uit het straatbeeld verdwenen. Bijna… toch. Dank u gentrification.

  • pol

    Het valt wel op dat de borstelvegende wagentjes veel minder (of niet) uitrukken in straten die vooral bevolkt worden door mensen die niet mogen gaan stemmen.

  • Sorry, maar vuilnis op straat is buiten de gewestwegen gemeentezaak. Men kan het dus niet over Brussel hebben, mar moet gemeente per gemeente separaat bekijken. In Schaarbeek is het over de laatste 6 jaar in ieder geval veel properder geworden. 6 jaar geleden had het zes keer kleinere Sint Joost evenveel straatvegers als Schaarbeek, nu zijn ze enkel nog met dubbel zoveel per meter straat …

    En ik moet Richard gelijk geven: Men moet wijken van dezelfde sociale zamenstellin met elkaar vergelijken: Loop eens in Franse steden door arme wijken, dar ziet het ook niet beter uit als in de Vooruitgangstraat.

    Ik heb onlangs van een Brusselaar gehoord die net van vakantie uit Berlijn terugkwam, dat het ginder zó vuil was. Ik was verwonderd, want Berlijnse bezoekers in Brussel zeggen net het omgekeerde. Wat bleek? De Brusselaar keek in Berlijn aan de muren, waar er overal graffiti en tags opzitten, de Berlijnaar in Brussel naar beneden waar het zwerfvuil ligt …

  • tommy1975

    Als hij naar de grond keek zag hij uiteraard de grafitti niet… toch blij te horen dat ze in berlijn het (honde)stront probleem hebben opgelost.

  • Albert Rosner

    Wordt er minder geveegd in straten waar mensen niet stemmen ?
    Is Brussel vuiler dan elders ?

    Twee dames, één uit Sint-Pieters-Woluwe en één uit Laken heeft jullie smeekbeden gehoord (sommige quotes van deze blog worden letterlijk overgenomen in hun dossier(tje) :
    http://www.vldbrussel.be/documents/Properbrusselscreen.pdf
    of via
    http://www.vldbrussel.be//page.php/nieuws/cover

  • Jos Vermeulen

    Ik ben vertrouwd met Beiroet en ik moet zeggen dat elke vergelijking met Brussel een belediging is voor die stad. Maak er geen socio-economisch verhaal van, het is vooral een kwestie van mentaliteit. De doorsnee Brusselaar heeft ofwel geen werk ofwel een vorm van gesubsidieerd werk in al dan niet verdoken overheidsdienst. Op die wijze leert men geen verantwoordelijkheidszin aan en dat toont zich in het straatbeeld.

  • je hebt gelijk jos…Ik heb helemaal geen verantwoordelijkheidszin omdat ik als brusselse vlaamse ambtenaar in overheidsdienst werk. Daarom gooi ik al mijn afval op straat of uit het raam , en doe ik mijn gevoeg in de eerste de beste portiek…stop de verzuurde makkelijke sloganpraat aub ! een mentaliteit ontstaat niet zomaar in een vacuum jos. Er is wel degelijk een socio-economische verklaring. Als je geen toekomst of zelfrespect krijgt ga je ook geen respect hebben voor je stad of wijk. Maar hé, aan socio-economische problemen kan je werken en daar draag je mee verantwoordelijkheid. Als het aan de mentaliteit van mensen ligt kan je je rustig blijven ergeren want dan is het niet jouw probleem, hé jos?

  • Om even terug te komen op de stickers en de wildplak van Brussel en de mate waarin dit laat lijken dat de stad leeft:

    Akkoord, dat kan volledig, zeker met sommige foto’s in die flickr groep. Maar de poster die het zette, en ikzelf, ergeren hun waarschijnlijk aan de promotionele stickers, flyers en affiches voor evenementen. En dat is een probleem dat ik nu, na 12 jaar Brussel, toch wel heb zien exponentieel toenemen. Het feit dat 1 à 2 erkende clubs zich ook heel agressief hiermee bezig houden speelt hierin natuurlijk mee, alle kleine organisaties doen het dan ook en kunnen zich, indien opvolging, misschien zelfs nog enigzins verdedigen: Ik zie stad Brussel of VGC geen boetes uitschrijven tegen hun eigen erkende/gesubsidiëerde centra.

    Om een eigen voorbeeld te geven: In Oudergem kan men van dienst Urbanisme de toestemming verkrijgen om affiches (cultureel of een meerwaarde, weliswaar, geen commerciële) op welbepâalde plaatsen; Geen verkeerslichten e.d., maar bv. wel straatbelichting. We hebben dit gedaan met een tiental affiches voor het culturele seizoen. Het netto resultaat was dat die affiches, op speciaal ervoor versneden houten borden en manueel vastgemaakt, gewoon overplakt werden door de domste zaken, er onder met plakband affiches werden vastgemaakt voor parties (onder het motto ‘Zij kunnen het, wij dan ook’?), enz.; Op de vrije universiteit Brussel vorige week zijn ze nog zo vrij geweest een toegangsdeur dicht te kleven met affiches.

    Widplak is dus wel degelijk een probleem in Brussel. Centrum Brussel heeft zelfs een ‘service affichage’ omdat het de spuigaten uitloopt waar je als culturele organisatie kan affiches afleveren die zij ophangen. Heb er eens mee gediscussiëerd, en zij hebben materiaal aangekocht om hardhandig de wildplak te kunnen weghalen, maar boetes worden er amper uitgeschreven aan de locatie die de affiches hing. Dus concreet gesproken moeten die teams bijna dagelijks op pad om de zoveelste laag wildplak te gaan weghalen. Echt constructieve manier van werken…