De Brusselse metro: Rogier

Vandaag de dag is het station Rogier één van de drukste stations van het Brusselse net. Ze ligt daar waar 2 assen elkaar ontmoeten: de kleine ring met metrolijn 2 en de Noord-Zuid prémetro as, met trams 3, 52, 55, 56, 81 en 90.

Aanvankelijk moest dit station een knooppunt vormen tussen metrolijnen 2 en 3 en het sneltramnet dat zijn eindpunt zou hebben daar waar lijn 90 vandaag eindigt (wegens werken wordt dit eindpunt voorlopig niet bediend).

Klik hier om de PDF « De Brusselse metro – Rogier » te downloaden.

Als jullie braaf zijn, krijgen jullie volgende week het station De Brouckère.

Share
  • cool!

    en net zoals in het hele manhattan-project van toen voor de noordwijk; alle auto’s in tunnels en de voetgangers een esplanade in open lucht op de begane grond…

  • dit is pure nostalgie. en het toppunt is dat ze pas na de bouw beslisten dat die metro 3 er toch niet zou komen 🙂 ik ben benieuwd naar die van de brouckère.

    zijn de vorige twee die je postte nog ergens beschikbaar? ik had ze ook graag eens bekeken. je mag steeds mailen.

  • Prosper

    let ook op de mooie grafische kwaliteit, stamt duidelijk nog uit het pre-DTP tijdperk toen enkel mensen met smaak en een opleiding achter de drukpersen zaten 🙂

  • Misschien nog te vermelden dat het eindpunt in 2007/2008 bij de reorganisatie van het net alsnog een belangrijke functie zal krijgen. Volgens de huidige plannen zouden trams 25 (naar Boondaal, via het traject van de huidige 90), 55 (naar Bordet) en 56 (naar Schaarbeek station) er hun terminus hebben. Er zou een snelle overstap gecreëerd worden naar de 3 en 51 (die wel nog de hele noord-zuidas zullen bedienen) en de metro – althans, dat belooft de MIVB.

  • Tram 51 zal onder 51 niet bestaan maar wel als tram “4” tussen Esplanade en de Stalle-parking. Meer mag ik je nog niet vertellen.

  • Ah bon, ik dacht dat ‘4’ maar een tijdelijk nummer was en dat de lijn uiteindelijk toch ’51’ zou heten. Zal de 4 nu eigenlijk dit jaar al ingesteld worden (zoals volgens mij oorspronkelijk voorzien was) of zal het (zoals het te verwachten valt ;-)) later zijn?

    Maar misschien wil de MIVB er toch geen gras over laten groeien: gisteren in ieder geval de 4007 gezien in de noord-zuid. In het Zuidstation waren de MIVB-mannekes uitgebreid aan het kijken in hoeverre het perron (komende van Albert) aangepast moest worden, want het leek net niet lang genoeg voor een T4000.

  • Er worden trouwens nog veel meer dingen gefluisterd: plannen om T2000 in te zetten op de 25 (en misschien zelfs 44), T3000 op de 55 (na de inkorting tot Rogier), weer oude PCC’s op de 92, … In hoeverre klopt dat allemaal, als je daar iets over wilt en kunt zeggen?

  • Daniel

    Wat wordt er veel gefluisterd bij de MIVB. Beter zou het zijn als de verantwoordelijken voor de routeplanning eens kijken naar hoe druk de verschillende lijnen zijn en in functie daarvan grotere trams/bussen inzetten of de frequentie verhogen waar nodig, en bussen weghalen van de rustigere lijnen.

  • Doen ze dat niet? De 55 is bijvoorbeeld bijzonder druk, en daar willen ze T3000 op gaan inzetten. De drukke 23 wordt nu ook gereden met T3000/T4000 en in de spits rijdt ook de 24 op grotendeels hetzelfde traject. En de noord-zuidverbinding zou volgend jaar aangepakt moeten worden.

    Wat de bussen betreft, zullen verschillende lange lijnen in tweeën geknipt worden. Er zijn ook nieuwe gelede bussen aan het aankomen (en deels al aan het rijden), die waarschijnlijk dit jaar nog op een paar verschillende andere lijnen zullen rijden (nu alleen op airport line).

  • Daniel

    Steve, je hebt gelijk. De MIVB doet dat inderdaad. Maar helaas houden ze op te tellen na zes uur s’avonds en op de zaterdag.

    Voorbeeld, de buslijnen die ik zeer regelmatig neem, de 54 en de 66, hebben een meer dan voldoende frequentie overdag, maar bijvoorbeeld de 66 gaat terug naar een frequentie van drie bussen per uur na 18u30 en ook bus 54 heeft tussen 18u30 en 20u30 maar drie à vier bussen per uur (daarna gaat de 54 weer terug naar ieder kwartier). Die zitten dan meestal stampvol. Is het niet mogelijk om tot ongeveer 20u00 er nog een vierde frequentie aan de dienstregeling toe te voegen. De benodigde bussen kunnen bijvoorbeeld van een andere minder druk bezette lijn weggehaald worden.

    Ook op de zaterdag middag zijn de bussen en trams vaak erg vol.

    Het in tweeën knippen zal zeker bus 54 ten goede komen. Die rijdt op sommige momenten van de dag zeer onregelmatig.

    Maar ik zal stoppen want dit is nu allemaal erg off topic. Het ontwerp van metrostation Rogier ziet er erg interessant uit om terug te komen op het onderwerp.

  • Nog even off-topic dan, omdat dit toch wel een reactie verdient: je hebt helemaal gelijk met wat je zegt. Ik ken een paar chauffeurs van het depot Haren (waar de 54 en 66 onder vallen), en zij signaleren zulke dingen al lang aan hun oversten, maar zoals bij veel OV-bedrijven doet dat weinig wonderen. Behalve ‘s avonds is er ook in het weekend een probleem: de 45 en 66 zijn dan bijvoorbeeld echte shoppingbussen (propvol dus), maar toch rijden ze maar om de 20 minuten.

    Alleen vond ik je reactie nogal ongenuanceerd, want volgens mij is de MIVB echt niet doof voor zulke kritiek. Maar je kunt ergens niet verwachten dat er zulke dingen direct veranderd kunnen worden; er is bijvoorbeeld al het gebrek aan personeel (chauffeurs). Waarom denk je dat de MIVB elk jaar honderden chauffeurs zoekt…

    Oplossingen als ‘neem bussen van rustigere lijnen’ lijken misschien eenvoudig, maar zo makkelijk gaat het dikwijls niet. Ik ken bijvoorbeeld maar weinig lijnen van het depot Haren waar er echt een overschot aan bussen is, misschien lijn 53 (maar die is gedeeld met een ander depot). En het is al helemaal moeilijk om bussen van andere depots in te schakelen (langere reisweg van depot naar beginpunt => tijdverlies, chauffeurs die de lijnen niet zo goed kennen, …).

    Wat de bussen in jouw omgeving betreft (Evere?), zullen de 54 en 63 in ieder geval gesplitst worden. De 63 zal waarschijnlijk (misschien zelfs al voor de splitsing) met gelede bussen gereden worden, net als de 45 en 69. Verder zal de 66 een minder grote omweg maken (niet meer via de Hoedemakerssquare, maar dat is voor jou misscihen een nadeel).

    Verbeter me als ik onzin vertel, mich!

  • Daniel

    Soms ben ik ongenuanceerd om wat reacties uit te lokken en dat is gelukt 😉 Mijn reactie is gebaseerd op de veronderstelling dat we als reizigers eigenlijk gewone klanten zijn die ofwel bewust of uit noodzaak reizen met de MIVB maar verder niet veel weten over de bedrijfsvoering. We hebben ideeën over hoe de dienstverlening in onze gemeente/wijk beter zou kunnen, maar of dat financieel, logistiek of om een andere reden al dan niet kan weten we vaak niet.

    Ik begrijp alle hier bovenstaande argumenten waarom bepaalde plannen niet heel snel uitgevoerd kunnen worden. Helaas wordt dat niet altijd duidelijk gecommuniceerd naar de klanten, en als je als regelmatige reiziger dan rond 19u00 op bus 65 of 66 wacht bij Madou en hij al erg vol bij de halte aankomt en er nog eens 20 mensen in willen stappen en een moeder met een kinderwagen, en dat het zo al maanden is, dan vraag je je af of ze bij de logistieke planning wel rekening houden met de soms veranderende vervoersstromen of een groeiend reizigersaanbod.

    Verder ben ik een tevreden klant van de MIVB. Ik heb respect voor de buschauffeurs die het vaak erg lastige en drukke verkeer, smalle straten en op de hoek geparkeerde wagens moeten trotseren.

    Trouwens, ik woon in Schaarbeek in de buurt van de Latinislaan en gelukkig komen de prachtig moderne trams 3000 en 4000 bij ons in de buurt op lijn 23 langs. Die zijn heerlijk comfortabel en ruim.

    Volgens mij vertel je geen onzin, juist zeer interessant hoe er aan de verbetering van het net wordt gewerkt.

  • De T4000 die ik deze morgen zag, had nog stickers van Bombardier op de ruiten hangen. Schitterend!

  • @Steve: Verbeter me als ik onzin vertel, mich!

    Ik kan nog niks zeggen zolang niets officieel is… Sorry 🙂

  • Die met de stickers is blijkbaar een leswagen!

  • Hebben ze niet allemaal nog die sticker? De twee T4000’s die een paar maanden geleden voor mijn deur proefritten kwam maken (http://brussel.blogt.be/2006/12/07/gespot-de-eerste-t4000s.html), hadden ‘m in ieder geval. En ik denk dat ik al verschillende T4000’s in actie heb gezien met de sticker.

    Volgens mij kunnen alle trams trouwens gebruikt worden als leswagen (film ‘Ecolage / Leswagen’). Ik denk dat er maar één tram is die alleen voor opleiding wordt gebruikt, dat is een ouder model (niet geleed) waar in het groot ‘Opleiding / Formation’ op geschilderd staat.