De Brusselse metro: De Brouckère

Het lijkt er misschien niet op, maar het station De Brouckère is een complex bouwwerk waar veel over te vertellen valt.

De Brouckère - dessin

Oorspronkelijk moest het station ‘De Brouckère’ een knooppunt vormen tussen de Oost-West-as 1 en de Noord-Zuid-as 3. Maar zoals u weet, is lijn 3 nooit gebouwd geweest en worden deze tunnels vandaag de dag geëxploiteerd door de premetro met tramlijnen 3, 52, 55, 56 en 81.

Het station De Brouckère is genoemd naar Charles de Brouckere (1796-1860), liberaal Nederlands (maar na de Belgische revolutie van 1830 Belgisch) staatsman maar ook voormalig burgemeester van Brussel. Meer informatie hieromtrent vindt u op Wikipedia.

De Brouckère - Rabaissement des quais De Brouckère - Rabaissement des quais De Brouckère - Rabaissement des quais

Als u De Brouckère al jaren gewoon bent, dan zal u zich wellicht herinneren dat de centrale perrons er jarenlang verlaten bij hebben gelegen. Deze perrons waren gebouwd met het idee dat er ooit een metro zou rijden. In 2002 werd besloten deze perrons bij wijze van proef te verlagen, opdat men langs de centrale perron op de tram zou kunnen stappen en langs de zijperrons van de tram af kon stappen, met de bedoeling de commerciële snelheid en regulariteit te verbeteren op een as die vandaag zo goed als verzadigd is. In 2004 volgden Rogier, Beurs en Anneessens.

Over de bouw van ‘De Brouckère’ praten zonder de Zenne te vermelden is heiligschennis. Deze komt overwelfd aan aan het De Brouckère-plein en gaat zo via de centrale lanen parallel met de premetro-tunnels richting Zuidstation. Dit niet te onderschatten detail had natuurlijk een plaatsgebrek als gevolg wat maakte dat de perrons van de 2 stations verder uit elkaar moesten worden gebouwd, en met 2 voetgangerstunnels samen werden verbonden.

Accès au deuxième tunnel piéton à De Brouckère Accès au deuxième tunnel piéton à De Brouckère

Accès au deuxième tunnel piéton à De Brouckère Accès au deuxième tunnel piéton à De Brouckère

Heden is enkel nog de voetgangerstunnel met de roltrap toegangkelijk. De andere tunnel is gesloten sinds eind jaren 90. De foto’s hierboven tonen de 2 toegangen tot deze ‘verlaten’ tunnel. Langs de ene kant onder de huidige Munt-gallerij, achter de Pronti winkel (linksachter op foto 1, rechts op foto 2). Op de tweede foto kan men trouwens zien hoe de nummers 1 en 3 op het panneel met de blauwe M werden afgeschermd. Aan de andere kant komt deze tunnel uit achter de oranje panelen (foto 3) maar ook achter de Vitalgaufre winkel.

Sommigen zullen zich zelfs nog de oude Anspach-fontein herinneren voor het gebouw dat sommigen de Brusselse Times Square durven noemen. Deze fontein bevindt zich nu op de Vismarkt. Ik heb ze trouwens op mijn fotoblog gezet.

Klik hier om de PDF « De Brusselse metro – De Brouckère » te downloaden.

Volgende week zal ik het hebben over de jaren 60-70 visie van de Brusselse metro naar het jaar 2000 toe.

Share