Noctis, het nachtnet van de MIVB

Vanaf 16 april rijden er in Brussel 20 nachtlijnen, op vrijdag- en zaterdagnacht, van middernacht tot 3u ’s morgens. Noctis, zo heet het kindje, is het nieuwe nachtnet van de MIVB.

NOCTIS

18 lijnen vertrekken van De Brouckère:

  • n01: Peter-Benoît
  • n02: Sint-Vincentius
  • n03: Bordet Station
  • n04: Begraafplaats van Brussel
  • n05: Marcel Thiry
  • n06: Trammuseum
  • n07: Herrmann-Debroux
  • n08: Wiener
  • n09: Boondaal Station
  • n10: Fort-Jaco
  • n11: Ukkel Kalevoet
  • n12: Stalle Parking
  • n13: Frans Hals
  • n14: Machtens
  • n15: Hunderenveld
  • n16: Berchem Station
  • n17: Dielegem
  • n18: Heizel

Een lijn doet de centrale boulevards:

  • n30: Zuidstation-Rogier

Twee cirkellijnen:

  • n66: Zuidstation – Dailly – Simonis – Zuidstation
  • n99: Zuidstation – Simonis – Dailly – Zuidstation

En last but not least, het speciaal geval:

  • n71: De Brouckère – Delta (enkel op donderdagnacht).

Een trajectje kost 3 euro en is nog altijd goedkoper dan een taxi. Een 10-rit kaart kost 21 euro. Voor een extraatje van 7 euro op uw maandabonnement of 70 euro op uw jaarabonnement kunt u ook meerijden op Noctis.

Persoonlijk vind ik lijnen n66 en n99 ietwat beperkt, het mocht groter. De grote en kleine ring vind ik ook wel wat zwak bediend. n66 en n99 zijn zowat een “midden” van deze twee.

Share
  • Ik was op mijn blog ook juist bezig met een post over Noctis (wel iets uitgebreider, met een grotere kaart), het resultaat staat op http://mivbreiziger.skynetblogs.be/post/4356602/het-nachtnet-noctis.

    Waar heb jij die kaart trouwens vandaan, mich? Van de MIVB zelf? Ik vind het raar dat er nog helemaal niets op de MIVB-site staat.

  • Laat maar zitten, ik zie juist dat het intussen al staat op… de Franstalige versie van de site. Typisch!

  • Euh…staat ook op de nederlandstalige versie… ik ben de webmaster.

  • Toch is refreshen als je op de NL-versie zit (zelfde voor FR-versie…). De server heeft wat probleempjes met expire-date van pagina’s. Zou met de nieuwe site moeten verdwijnen.

  • Hm, enkel een ‘harde’ refresh hielp (ctrl-F5, gewoon F5 deed niets speciaals). Heb nog een paar keer moeten refreshen om de site echt helemaal up-to-date te krijgen (eerst verscheen ‘noctisplan’ maar niet tussen het menu bij ‘Het net’). Ik neem mijn woorden dan ook terug, beste mich.

  • Pingback: streetdrama » Noctis()

  • Joris

    Het was hoog tijd! Zelfs al is er een bushalte vlak voor mijn deur en zal ik moeten gewoon worden aan het geluid van een bus die met piepende en sissende remmen tot stilstand komt, en daarna weer zwaar optrekt, en dit tot 3u ‘s nachts, dan nog steun ik dit volledig.

  • Euh

    Gisteren de N07 gaan nemen om op de Waverse Steenweg te raken. Ik ging er van uit dat die op de plaats van de 34 zou stoppen aan de beurs, gezien hij compleet hetzelfde traject doet. Niet dus. Ook nergens aangegeven waar die dan wel rijdt, en het vragen aan buschauffeurs van de andere lijnen die er wel stonden resulteerde in ‘aucune idee’ tot ‘j’en sais rien je conduis celui ci et le reste c’est pas mon problème’ (Zoals steeds natuurlijk geen tweetaligheid).

    Ondertussen rondgewandeld en nog 1 persoon bij een bus zich horen informeren hoe hij in Oudergem diende te raken, wat dus dezelfde bus is. Ik stapte tot De Brouckère, waar er ook aan beide kanten van de Anspachlaan haltes zijn. Ook hier niet te bespeuren. Uiteindelijk blijkt er richting muntplein 1 (één) plan te hangen van waar die bussen precies stoppen.

    En die bewuste N07 stopt dus ongeveer waar de Nieuwstraat begint (Fosse aux loups). Er zat 6 man op de bus (waaronder wij 2), wat begrijpelijk is vind ik: Op de website en alle communicatie staat er dat die bus stopt aan De Brouckère; stoppen bij Fosse aux loups kant van het muntplein bij de nieuwstraat is nu niet hetzelfde als stoppen in rue gretry of rue de l’eveque, vind ik persoonlijk. Er zijn 5-6 verschillende plaatsen waar die bussen stoppen, en ze staan nergens duidelijk aangegeven. Als de MIVB dus klaagt dat het net geen succes heeft, kunnen ze misschien daar al eens gaan zoeken.

    Die man die naar Oudergem moest overigens ook nergens meer gezien; Taxi genomen zeker…

  • laurent

    afgelopen nacht de N66 genomen en de chauffeur wist zelfs niet dat er zoiets bestond als een noctis-abonnement – jamais vu ça! je vraagt je soms af of de MIVB wel wil dat Noctis een succes wordt… btw euh, je kan toch niet verlangen dat elke busschauffeur van brussel nederlands spreekt. vlamingen in brussel zijn een kleine minderheid.

  • Waarom zou dat niet kunnen verwacht worden? Zeker met die buslijn N71 op donderdagavond zal er wal eens een verdwaalde VUB’er wensen die bus te nemen. Het is ook niet zo dat ‘niet elke’ busbestuurder Nederlands spreekt, ze zijn wel erg dun gezaaid bij de MIVB hoor.

    Dat nachtnet is trouwens wel erbarmelijk, ja. Moet dringend herzien worden. Dat ze allemaal bij de Brouckère genoteerd staan is ronduit hilarisch; Ik geloof dat de N10 en N11 bij de beurs stoppen en die bewuste N07 is dus idd. een tikkeltje verder bij de Nieuwstraat, maar och, da’s allemaal De Brouckère nietwaar 🙂

    Als je Brussel al wat gewoon bent is dat allemaal wel doenbaar, maar zeker niet logisch of overzichtelijk; Maar we vinden onze weg er wel in. Maar als toerist of nieuwe inwoner?

  • Steve

    Dat alle bussen De Brouckère als eindbestemming hebben, is volgens mij au fond een heel goede zaak. Het zou pas verwarrend zijn als elke bus een andere geafficheerde bestemming zou hebben – zoals “Hallenstraat”, “Wolvengracht” of “Bisschopsstraat” – alleen omdat hij een straatje verder z’n eindhalte heeft. Raak dáár als “toerist of nieuwe inwoner” maar eens aan uit. Het grote probleem is dat die grote overzichtskaartjes waar alle haltezones aangegeven staan, tegenwoordig heel dun gezaaid zijn. Dat zou al veel helpen. Een andere oplossing zie ik niet direct, want niet alle bussen (18 lijnen!) kunnen in dezelfde straat halteren, daar is niets aan te veranderen.

    Euh: de 34 komt al jaren niet meer aan de Beurs, dus het heeft ook weinig zin om de (min of meer) overeenkomstige Noctis-lijn daar te zoeken. 😉 Zoals gezegd komen alle 18 lijnen die het centrum bedienen, samen aan De Brouckère (ook de N10 en N11) – daar ‘ergens’ ben je dus zeker dat je een bus kunt vinden naar de buitenwijken. Andere belangrijke plaatsen in het centrum zijn het Centraal Station voor alles wat naar het noord-oosten, oosten en zuid-oosten van de stad gaat; de Beurs (niet allemaal op dezelfde plaats!) voor het zuiden en zuid-westen en de Dansaertstraat/Vlaamsepoort voor het westen.

    En voor de toeristen, nieuwe inwoners en iedereen die over een internetverbinding beschikt, is het makkelijkste gewoon om op voorhand eens op het internet te kijken in plaats van ‘s nachts op het moment zelf alles proberen te zoeken. Hier: http://www.mivb.be/noctis.html?guest_user=guest_nl (pijnlijke afwezige op de site is wel een kaart van de situatie aan De Brouckère…)

    Wat de Noctis-abonnementen betreft: het verbaast me weinig dat die chauffeur niet wist dat er zulke gecombineerde abonnementen bestaan, want het aantal uitgereikte exemplaren is bij wijze van spreken op één hand te tellen. De meeste chauffeurs kennen ze uiteraard wel, maar hebben ze nog niet vaak van dichtbij gezien.