“Congestion charge” in Brussel?

Congestion Charge

In Londen betaal je al sinds drie jaar tol voordat je het centrum in mag rijden. Op die manier wil Londen de vele files bestrijden. Uit een onderzoek dat vandaag in de krant Le Soir te lezen is, blijkt dat zes Belgen op tien deze maatregel een goed idee vinden.
(…)
Die gevolgen zijn namelijk niet min: door de tol zouden bedrijven Brussel kunnen verlaten. Het gevaar bestaat ook dat alleen rijke mensen nog met de auto naar de stad kunnen. Het is vooral voor de pendelaars dat de tol grote gevolgen zou hebben: elke dag tol betalen is een grote extra kost. Daarom vindt Huytebroeck dat er ook andere manieren moeten zijn om het centrum te bereiken:
via brusselnieuws

10 tot 15 euro per dag om in het centrum te mogen rijden, zouden jullie dat zien zitten?

Share
  • Hangt er allemaal van af wat ze als ‘centrum’ beschouwen. Als dat de straten rond het historische centrum zijn, zou ik er zeker geen probleem mee hebben. Maar verderop in de vijfhoek zijn er heel wat bedrijven, (hoge)scholen, … gevestigd. Dat vind ik natuurlijk niet goed (al die bedrijven die kiezen voor een pittoreske locatie in de vijfhoek en intussen al hun pendelaars ernaartoe jagen), maar gedane zaken nemen geen keer. Je kunt moeilijk al die mensen verplichten om tol te betalen, zoveel dan nog.

    Verder moeten de aansluitingen met het openbaar vervoer FLINK verbeterd worden voor een dergelijke maatregel. Nu zijn er een paar park-and-rides bij metrostations, maar die staan dikwijls al propvol, het is het dikwijls onveilig enzovoort. Bovendien is het metronetwerk van Brussel volgens mij nog te beperkt om dat een volwaardig alternatief te laten zijn. Dat zie je ook in gemeenten als Molenbeek of Schaarbeek, veel pendelaars die daar even hun auto gaan parkeren in de wijkjes en het laatste stukje met de tram, bus of metro afleggen.

  • Als niet autobezitter kan me dat eigenlijk weinig schelen, maar het lijkt wel nogal duur als je dagelijks in Brussel moet zijn met de wagen. Misschien dat er abonnement-formules kunnen ingevoerd worden voor bewoners en dagelijkse pendelaars of zo.
    Anderzijds heeft Huyttebroeck gelijk – om dit te realiseren dient het openbaar vervoer beter, meer en vlotter te worden (wat deels kan gerealiseerd worden door verminderd autoverkeer, en inkomsten van deze tol).

  • Tom

    ge kunt eigenlijk pas beginnen met bepaald gedrag bestraffen als er een deftig alternatief beschikbaar is. In dit geval autorijden in de stad.

    Het GEN komt er (ooit, in een toekomst ver ver van hier) aan, en autoparkings bij metrostations, fietsvriendelijkheid,..
    Naarmate die alternatieve manieren meer en meer beschikbaar zijn kan je beginnen met van die repressieve methodes zoalsals autovrije zones, tolheffing,..

    Als het niet meer kost (geld, tijd en moeite) met openbaar vervoer dan met auto, dan hoeven die bedrijven niet weg te trekken. ‘t Bespaart hen trouwens een hoop parkeerplaats (wat ook wel geld kost).

  • Je m’en fout, ‘k heb geen rijbewijs 🙂

  • Nee, ik zie da niet zitten. Neh 🙂