Vaarwel, lijn 90…

Met de afschaffing van lijn 90 wordt meteen een hoofdstuk Brusselse geschiedenis afgesloten. Deze lijn, daterend van 1910, is de oudste tramlijn die Brussel vandaag nog kent. Morgen wordt ze vervangen door de nieuwe lijn 25 tussen Rogier en Buyl en lijn 23 tussen Buyl en het Zuidstation. Ik moet u toegeven dat deze lijn mij toch nauw aan het hart ligt: buiten het feit dat ze bij me om de hoek rijdt, reis ik er al jaren mee.

Tram 90

Vanavond zal ze recht hebben op een “begrafenis” tijdens haar laatste rit. De afspraak is om 23.30 aan de perrons van het station Rogier. Heel leuk om eens mee te maken. Iedereen welkom! Op voorwaarde dat je natuurlijk een geldig vervoerbewijs hebt.

Share
  • Esben

    Elke dag ga ik van de halte Berkendael (de halte na Vanderkindere komende van Churchill) naar de halte etterbeek Station (iets na Buyl) en omgekeerd.
    Vroeger kon ik daarvoor de 90 gebruiken en de 3 die automatisch in de 23 veranderde, 2 rechtstreekse trams dus.
    Nu verdwijnt de 90 echter, de 25 die hem vervangt kan ik nergens voor gebruiken, de 24 met de hogere frequentie kan ik vanaf 16 april gebruiken tot churchill/Vanderkindere waar ik kan opstappen op de 3. Maar een groot deel gaat echter slechts tot buyl, deze zijn dan nutteloos voor mij.
    Dus ik had vroeger 2 hoogfrequente rechtstreekse trams, nu heb ik 1 rechtstreekse met een lagere frequentie dan vroeger en 1 onrechtstreekse met een heel lage frequentie.
    ik heb hier berekend hoeveel trams er gemiddeld per uur zijn op een werkdag voor mij en hoeveel er gemiddeld zijn in de voor mij relevante periode (tussen 7u en 20u)
    http://users.fulladsl.be/spb15124/Tram.xls
    Wat blijkt? Ik ga van 13 trams per uur naar 6 trams per uur!
    En het wordt nog erger wanneer de 23 weer gewoon tot Vanderkindere rijdt, dan heb ik ipv 2 rechtstreekse hoogfrequente trams 2 onrechtstreekse trams waarvan 1 redelijk frequent en 1 heel lage frequentie.
    Ze kunnen toch tenminste 1 rechtstreekse overhouden vindt ik.
    Op het stuk dat ik neem is er dus een heel grote achteruitgang in het aantal trams.

  • Steve

    Waar ken ik die tekst van ;-).

  • Mja, ik moet toegeven dat de afschaffing van lijn 90 niet echt vooruitgang is, vooral tussen Buyl en Berkendaal.

  • Steve

    D’accord, zeker als de 23 volgend jaar weer ingekort wordt. Maar het is een beetje geven en nemen denk ik; het merendeel van de reizigers zal er wel beter van worden (deels moderne T3000’s in plaats van de oude PCC’s). En misschien zal dit ook het capaciteitsprobleem helpen oplossen; elke keer als ik in de spits een 90 wilde nemen, raakte ik er amper op, zo vol zat hij elke keer.

  • Steve
  • Met haar fameuze “plan 2007” probeert de MIVB har stiptheids- en snelheidsstatistieken te verbeteren. Om dat te doen worden de verbindingen tussen de tweede (20de-eeuwse) kring van gemeenten en het centrum verbetert door de eerste (19de-eeuwse) kring van gemeenten met smalle straatjes links te laten liggen. Ik heb eens opgetekend wat dat voor de door mij gewoonlijkn gebruikte rechtstreekse verbindingen betekend: Ik heb een halvering van de verbindingen, en ik denk dat dat voor iedereen zo is die in de eerste kroon wont. Dank u, MIVB!

  • Steve

    Ik weet niet waar je je informatie toen vandaan gehaald hebt, maar een paar dingen kloppen niet of zijn achterhaald, malte.

    – bus 58 weg, frequentie gehalveerd: niet helemaal zo, de 58 rijdt nu maar om het halfuur tussen Colignon en Rogier. De Lijn rijdt vaker dan dat (drie lijnen), in de spits heb je zelfs een bus om de /- 7,5 min.

    – 93 weg, frequentie gehalveerd: klopt niet; de 93 verdwijnt inderdaad, maar de frequenties op de 92 en 93 worden normaal vanaf dan flink opgetrokken.

    – 65 verdwijnt, 66 ingekort: aan de 66 wordt niets veranderd, behalve het eindpunt dat met één halte verlegd wordt. De 65 volgt een gewijzigd traject en passeert niet meer bij jou in de buurt, maar de frequentie van de 66 zal daarvoor wellicht wel opgetrokken worden.

    – geen rechtstreekse trams naar Beurs/Anneessens/Anderlecht: dat is waar, een overstap zal nodig zijn, ik heb het ook zitten. Maar aan de andere kant wordt het bijvoorbeeld voorzien dat de 55 met moderne trams gereden zal worden T3000). De 56 zal wel nog rijden, maar alleen tijdens de spits.

  • Steve

    frequenties op de 92 en 94 bedoelde ik dus.

  • Esben

    Daarom dat ik hier al tientallen van die nieuwe trams heb zien passeren op hoogte honderd (lijn 55) (kijk erop vanuit het raam).
    Wat hebben jullie liever: stiptere trams of trams die langere trajecten afleggen? (ik bedoel natuurlijk ivm de 23/24 die zullen stoppen aan churchill/vanderkindere 😉 )

  • @ Steve: Ik hoop natuurlijk wel dat het plan van toen (was verkrijgbaar als plan “MIVB 2007” achterhaald is, en dat een of ander toch beter zal zijn dan toen vorspelt, maar aan de andere kant doet de MIVB haar reform nu stap per stap, en ik heb er geen idee van wat ons dit jaar nog staat te wachten. In de krant zeggen ze, ze willen geen verwarring kreeren door de volgende stappen al te vertellen, maar misschien staan die al ergens op het web?

  • Esben

    http://www.stib.irisnet.be/NL/01000Nre/hrz2008N.htm
    scroll een beetje naarbeneden en je ziet een blauw kader met daarnaast een foto van brussel, druk daarop en je krijgt iets waarmee je het net in 2005 en in 2008 kunt zien.
    nog verder vooruit kun je hier: http://www.stib.irisnet.be/NL/13100N.htm
    staan allemaal onzekere dingen op.

  • Het plan is achterhaald…

  • Tom

    Oh oh… iemand heeft rechtstreeks gelinkt naar een stibmivb-pagina! Twee zelfs!

    🙂

    weet er trouwens nog iemand hoe het nu zit met het plan voor tram 10 in Jette? Mich, als inside-spion bij de mivb weet jij dit vast?

  • Steve

    Een goed en bij mijn weten vrij correct overzicht vind je hier: http://airportline.be/belgique/stib/reseau/nouveaureseau.htm

    Hou er wel rekening mee dat dit de actuele planning is (ook bij de MIVB zelf), maar daar kunnen dus altijd nog dingen aan veranderd worden.

    @ Esben: is dat ironisch, dat van die nieuwe trams aan Hoogte 100? Normaal zijn ze pas vanaf volgend jaar voorzien.

  • @tom: BrusselBlogt heeft toestemming om te linken. Ik heb die gegeven :p

  • Esben

    Oef bedankt, ik was al bang dat ze mij een proces zouden aandoen 😉

    Niks ironisch, er komen veel nieuwe trams langs, het zijn wel leswagens…
    Het kan natuurlijk ook zijn dat die niks te maken hebben met het feit dat de 55 nieuwe trams gaat gebruiken.

  • Op dit ogenblik nog niet echt de bedoeling denk ik. Meer op assen met goede commerciële snelheid en waar veel volk op zit zoals 23, 24, 25 en de toekomstige 3.

    Maar vergeet ook niet dat de huidige “ouwen bucht” binnen dit en 10 jaar waarschijnlijk aan vervanging toe zal zijn ! Vooral de 7900en.

  • Steve

    Esben, is dat echt op de sporen van de 55? En gebruiken ze Hoogte 100 dan niet gewoon om rechtsomkeert te kunnen maken, of rijden ze echt verder richting Stilte? Aan ‘mijn’ kant van de 55 (Schaarbeek) heb ik nog maar weinig T3000’s zien rondrijden op het traject.

    Mich: het is bij mijn weten nog altijd het plan om volgend jaar wel degelijk T3000 in te zetten op de 55. De commerciële snelheid is niet zo hoog door alle gemeenschappelijke vakken met het verkeer, maar een capaciteitsprobleem is er wel.

    Trouwens, waarom willen ze eerst de 7900’s vervangen? De 7700/7800 zijn toch nóg ouder, en dus zeker aan vervanging toe?

  • Joris

    Als ik de plannen voor 2008 goed interpreteer zal het Noord-Westen van Brussel (Koekelberg, Jette, Ganshoren, …) slechtere (of geen) rechtstreekse verbindingen met het centrum meer hebben. Nu rijdt metrolijn 1A naar DeBrouckère en het Centraal Station, maar die lijn zal dan de lus van de kleine ring maken. Dat wordt dus overstappen aan Simonis of Weststation, twee stations die ik liever vermijdt, zeker ‘s avonds. Welke rechtstreekse verbinding blijft er dan over tussen Noord-West Brussel en Brussel-Centrum? Ik kan natuurlijk niet voor iedereen spreken, maar persoonlijk vind ik dit Plan 2008 een achteruitgang.

  • Met voorlopig bedoel ik niet binnenkort. Het is de bedoeling later…

    Wat de 7900 betreft, deze trams kosten een pak geld door alle energie die ze opvreten… Veel meer dan 2 7700 heb ik mij laten vertellen.

  • Steve

    Bus 88 (Heizel – De Brouckère – Machtens), metro met eventueel overstap (hangt ervan af hoe nauw ‘centrum’ steekt), tram 81 (volgt tussen noord-westen en Zuidstation zelfde traject als huidige tram 18), tram 94 overstap op nieuwe sneltram 3/4. Maar sowieso denk ik dat bijna heel Brussel minder rechtstreekse verbindingen met het centrum zal hebben.

  • zwans

    De MIVB concentreert zich net als de NMBS te veel op de grote, commercieel interessante lijnen en vergeet dat ze een wijd vertakt sporennetwerk hebben. En dat daar ook mensen wonen die naar het werk of naar school moeten.

    Een goede dienstverlening is niet het percentage trams verhogen die volgens uurrooster rijden. Die stipheidsstatistieken dienen enkel voor de beheersovereenkomst van de MIVB, maar niet voor de reiziger.
    In de spits is het uurrooster voor de drukke lijnen niet van belang (er zijn toch genoeg voertuigen) en in de praktijk (door het verkeer) onmogelijk te respecteren. Het kan mij niet schelen of de tram 5 minuten te vroeg is of 5 minuten te laat, als er maar om de 10 minuten eentje passeert.

    Een goede dienstverlening is ook niet de mensen verplichten om meer over te stappen. Ook al zou je bijvoorbeeld via de toekomstige lijn 3 op de noordzuid-as “in theorie” een paar minuten sneller zijn, overstappen is vervelend. Het is niet makkelijk om met buggy’s, rugzakken, laptops en al den bazaar opnieuw een plaatsje te moeten vinden. Liever een iets langere rit waar ik kan blijven zitten (of staan), dan uitstappen en opnieuw te moeten wachten.

    Wat capaciteit betreft: superlange voertuigen als de T4000, boa-metro, allemaal goed en wel… Ik heb liever kortere voertuigen maar die dan wel een hogere frequentie hebben. Kost meer aan personeel; laat Vlaanderen en Wallonië maar meebetalen in verhouding tot het aantal van hun inwoners dat van de MIVB gebruikt maakt. Of een belasting voor pendelaars die met hun auto het openbaar vervoer in Brussel mee helpen dichtslibben.

    Allee bon, de wijzigingen aan het MIVB-net van vandaag zijn voor een groot deel van de reizigers wel interessant, maar spijtig genoeg voor velen ook ambetant.

  • Esben

    Ik ga volledig akkoord met zwans.
    Zwans zwanst niet!

  • Esben

    ahja vergeten:
    Die trams rijden volgens mij gewoon door ma ik kan u da ook ni beloven. Mijn vriendin (die de 55 neemt) weet het niet en ik kan vanuit mijn raam niet zien of ze een rondje draaien en rechtsomkeer maken 😉
    Wel ben i kzeker dat het op de sporen van de 55 is, andere sporen liggen er niet en ik denk dat de wielen van de tram niet zo goed tegen op de gewone weg rijden kunnen (om van draaien maar te zwijgen).

  • Steve

    Nou, kijk dan maar eens naar de mooie bocht die dit exemplaar op de gewone weg kon maken: http://www.ferrosteph.net/ferrosteph/stib/incident3001/m2006040317280061.jpg