De dood van een stadscentrum

Vorige week brachten mijn naar bloesems geurende voetzolen me naar de Grasmarkt. De lente was me in het hoofd geslagen en huppelend over de door de zon gepolitoerde kasseien, fladderde mijn blik van etalage naar uitstalraam…
Tot een aantal affiches, uiting gevend aan de panische angst van eigenaars van de desbetreffend winkelpanden, mij terug tot de kille werkelijkheid brachten. De middenstand in zijn alwetendheid en oneindige wijsheid, kondigde hier onomwonden het nakend einde van mijn geliefde stadscentrum aan.
Alsof ik plots oog in oog stond met een parallelle wereld : één waarin verregaande absurditeit tot norm verheven is….
Dood van een stadscentrum...
Iemand een zinnige verklaring?

Share

AboutWouter Vangelwe

Immigrant uit het het westen des lands. Bon Belge sinds zijn huwelijk met Waalse madam en het voortbrengen van tweetalige bengels.

  • Steve

    Een zinnige verklaring? Veel mensen, vooral zij die zich tot de onderdanen van Koning Auto rekenen, gaan ervan uit dat iedereen zich met de CO2-uitstotende bak voortbeweegt en zijn dan ook panisch van angst als die bak niet meer voor hun deur kan rijden en parkeren. We zien precies hetzelfde bij de flessenhals van de Louizalaan (terwijl alles erop wijst dat een tram- en voetgangerszone alleen maar positief kan zijn) en de Adolphe Buyllaan (tussen de Generaal Jacqueslaan en de ULB), waar de handelaars de ene petitie na de andere opstarten omdat ze er een eenrichtingsstraat van willen maken (nu is het altijd één grote opstopping).

  • tommy1975

    Ik vind de posters zo onattractief, dat ik er niet zou binnengaan.
    Plus, op de Grasmarkt kunnen hoop en al 5 auto’s parkeren.

    Men zou de handelaars beter eens naar Gent sturen, om te leren wat het autovrije centrum daar gedaan heeft voor de winkels en horeca.

  • Albert Rosner

    Veel van de mensen die zo een poster zetten wonen vaak zelf buiten het Brussels Gewest en verdedigen tegelijk hun recht op individuele auto-mobiliteit.
    Wie herinnert zich nog dat de Grote Mèt één grote open-lucht-parking was ?
    Ook toen kloegen de handelaars dat de handel ging doodgaan, maar het tegendeel gebeurde.

    Indien Brusselse politici meer verantwoording moesten afleggen tegenover hun kiezers en minder aan hun partijleiders die ook elke dag met de auto chauffeur Brussel binnenrijden, dan durf ik wedden dat de boel een stuk sneller vooruit zou gaan.

    Pascal Smet en de anderen zouden hiervoor kunnen ijveren, maar in plaats daarvan stuurt hij de fietsers vooruit als kannonnenvlees.

  • Ja zeker, winkels met zo’n affiche verdienen ons bezoek niet meer. Ik ben voor een strikte boycot van winkeleigenaars die zich zo aggressief tegen hun eigen klanten opstellen. Ze hebben de Charleroise Steenweg ook al verknoeid met hun auto-over-alles-ideologie!

  • deze actie gaat nu wel wat te ver, posters jagen bijna de winkelaars buiten…
    Om nu alles wat CO2 uitstoot te gaan diaboliseren zoals de Steve hierboven, gaat ook wel ver! Straks mag je niet meer ademen 😉 Je moet gewoon weten welk soort verkeer toepasselijk is voor elke omgeving. Een stads-/winkelcentrum, moet verkeersluw (de s hangt aan de r, niet de l) zijn.

  • Elias

    Die mannen van de Grasmarkt overdrijven inderdaad, maar stadsbesturen overdrijven de dag van vandaag ook nogal eens. Kijk maar eens om het even waar een straat heraangelegd wordt: bijna altijd zijn er na de verbouwing minder parkeerplaatsen dan voordien, en vaak wordt de straat ook onnodig smal gemaakt. Ze gaan er wellicht vanuit dat ze auto’s op die manier kunnen wegpesten, maar zo werkt dat niet. Veel mensen hebben nu eenmaal een auto, en ze moeten die dus ook kunnen parkeren.

  • Steve

    “Om nu alles wat CO2 uitstoot te gaan diaboliseren zoals de Steve hierboven, gaat ook wel ver”

    Ik diaboliseer die CO2-uitstoot niet; dat zou nogal kortzichtig zijn als je weet dat er dingen zijn die nog vele keren meer CO2 uitstoten dan een auto. Ik had alleen een kleine vlaag van synoniemendwang, denk ik ;-).

  • Anton

    Domme domme winkeleigenaars.. ik word er echt triest van.

  • En dit terwijl juist de automobilisten eerder in winkelketens met grote oppervlakten aan de rand van steden aankopen en juist de fietsers/wandelaars op de kleinhandel aangewezen zijn. Als verstokte fietser koop ik mijn laken nog altijd in de kleinhandel, terwijl een automobilist daarvoor natuurlijk even naar Ikea rijdt waar hij zoiets veel goedkoper kan vinden. Ik vind het echter niet erg het ding tweemaal zoveel te betalen, omdat ik nu eenmaal heel veel uitspaar door geen wagen te hebben.

  • Ik heb de affiches gisteren ook gezien. En ik werd er heel erg kwaad om. Gelukkig zag ik ze maar aan een winkel. De herrie lijkt me voorlopig nog beperkt te zijn.

  • bartje

    Heeft er iemand een overzichtje van dergelijke actiecomités?

  • stijn

    Ik kom van Antwerpen en herinner me nog hoe de handelaars op de Meir moord en brand schreeuwden toen het autovrij werd. Nu is het op één-na-drukste winkelstraat van het land, net na de Nieuwstraat in Brussel, die (huh?) OOK autovrij is.
    Oh, en de vastgoedprijzen zijn nog volop aan’t stijgen…

    Kijken die handelaars dan nooit verder dan hun eigen straat lang is?

  • De winkeliers van het dunne stuk Louizalaan vragen om de tram wegtehalen uit de straat in plaats van de auto’s heruittehlen. Wat gebeurd, wanneer men de tram in de ondergrond verlegt, of een metro bouwt, ziet men in Anspach/Anneessens/Lemmonierlaan: Alles kapott, later heropgeleefd door twede-hands-winkels, de Brabantstraat (ooit de natuurlijke verlenging van de Nieuwstraat): alles kapott, later heropgeleefd door turkse handelaars en de Wayezstraat in Anderlecht: alles kapott – hoe zal het redden?

  • Ik weet niet of het een ontwikkeling is van de laatste dagen, maar ik heb deze affiches vandaag bij minstens vijf winkels op de Grasmarkt zien hangen. Voor een keer dat ze iets consequent tweetalig ophangen, is het zo’n ongelofelijke rommel.

  • sas

    tja,ik ken het,ze hangen er al lang.(Bij gebrek aan ander negatiefisme denk ik).Want dat is het soort volk die tegen alles is wat met verandering te maken heeft!
    Ik kan het weten want ik werk er zelf al 10j in een winkel.Ook bij mij komen ze met hun ‘fratsen’ leuren,maar krijgen geen gehoor.Erger nog wij willen bewijzen,dat je net MEER omzet haalt door in een autovrije straat te zitten.Denk alleen al maar aan de rust die mensen hebben terwijl ze shoppen (geen geclaxoneer,stank,hysterische automobilisten…meer)
    En als zij minder klanten hebben,zal het echt niet daaraan liggen hoor geloof me vrij!!

    Aan de klanten die snel geholpen willen worden omdat ze ‘mal garer’ staan,wees bij deze gewaarschuwd.

  • Ben

    Arm Brussel.
    Arme Brusselse middenstand.
    Komen die lui nu werkelijk nooit eens uit hun eigen straat, eigen stad of eigen land, waar je nu al 20, 30 jaar kan vaststellen dat autovrije winkelstraten en autoluwe steden nu juist méér klanten lokken?
    Het ergerlijkste is nog wel dat de kleinsteedse politici van ‘wereldstad’ Brussel daar telkens weer in trappen.

  • Pieter

    Amsterdam sinds 8 jaar, Rotterdam en Den Haag sinds 4 jaar, 52(!) koopzondagen per jaar. In Amsterdam wordt inmiddels tussen de 40 en 50 % van de totale omzet op de zondag gegenereerd. Veel middenstanders waren tien jaar geleden tegen, nu is er niemand meer die terug wil.

    Money talks.

    En zo zal het uiteindelijk ook gaan met extra voetgangerszones.