2 juli: grote veranderingen bij de MIVB

Sommigen onder jullie zullen er misschien al van gehoord hebben: op 2 juli verandert er heel wat op het MIVB-netwerk. Tot nu toe is er hier maar bitter weinig communicatie over geweest vanwege de MIVB (behalve wat bordjes aan sommige haltes, en de wekelijkse pagina in Metro), dus hierbij een klein overzicht van wat er gaat veranderen – te beginnen met de tramlijnen.

Tram 3 (Churchill – Noordstation): wordt tijdelijk afgeschaft. Om dit op te vangen is er de nieuwe tramlijn 4 (die alle haltes behalve Churchill gemeen heeft met lijn 3) en wordt ook tramlijn 25 tijdelijk verlengd van Rogier tot het Zuidstation, om de noord-zuidverbinding te versterken. In 2008 zal lijn 3 in een sterk verbeterde vorm terugkomen.

Tram 4 (Esplanade – [P] Stalle): een nieuwe tramlijn, met het traject Esplanade – Noordstation – Zuidstation – Vanderkindere – [P] Stalle. Deze tram volgt dus tussen Esplanade en de noord-zuidverbinding het traject van de huidige lijn 52, tot Vanderkindere van de huidige lijn 3 en vanaf daar tot [P] Stalle zoals de huidige lijn 91. Deze tramlijn zal in de spits om de 6 minuten rijden en er zullen nieuwe, ruime T3000-trams op rijden.


Tram 18 (Houba-De-Strooper – Dieweg): wordt definitief afgeschaft. Deze tramlijn is eigenlijk een samenraapsel van verschillende stukjes en er is niet echt een noodzaak om hem in deze vorm te behouden. De enorme lengte van deze lijn en het gebrek aan trajecten afgezonderd van het verkeer zorgen ook voor veel onregelmatigheid. Tussen Houba-De-Strooper (nieuwe naam Stadion) en het Kerkhof van Jette zal tram 94 rijden, tussen het Kerhof van Jette en de Bareel van Sint-Gillis zal tram 81 omgeleid worden, vanaf het Bareel tot Stalle is er de nieuwe tramlijn 97 en op het laatste stukje Stalle – Globe de nieuwe 4.

Tram 52 (Esplanade – Drogenbos): wordt afgeschaft. Op het grote noordelijke stuk zal tram 4 rijden, dus dat is wel zo makkelijk. Het zuidelijke stuk Zuidstation – Drogenbos wordt integraal overgenomen door lijn 82, dus ook daar verandert er niet zoveel.

Tram 81 (Montgomery – Heizel): blijft rijden, maar volgt tussen het Zuidstation en het Kerkhof van Jette de reisweg van de huidige tram 18, en dus niet meer de noord-zuidverbinding. De frequentie zal ook verhoogd worden, vooral om het verlies van de 82 en 18 in Sint-Gillis op te vangen.

Tram 82 (Montgomery – Berchem station => Drogenbos – Berchem station): tram 82 is nu vooral een versterking van de lijnen 83 (in het westen) en 81 in het (zuiden/oosten), maar wordt vanaf juli een volwaardige tramlijn die dus ook ‘s avonds en in het weekend zal rijden. Nieuw is dat hij vanaf het Zuidstation niet meer naar Montgomery, maar naar Drogenbos zal rijden, om de 52 op dat stuk te vervangen. Er zullen ruimere trams (type PCC 7900) ingezet worden. ‘s Avonds rijdt er een specifieke tram 32 Drogenbos – Zuidstation – Noordstation en is de 82 beperkt tot Berchem station – Zuidstation.

Tram 83 (Zuidstation – Berchem station): wordt afgeschaft. Normaal zou dit pas gebeuren bij de voltooiing van de kleine metroring, maar door de vele opstoppingen bij de ‘abattoirs’ van Kuregem is het nu al zover. Tram 82 zal frequenter en met grote trams gereden worden, en bus 85 zal van Beekkant doorgetrokken worden tot Delacroix (aansluiting met metro 2).

Tram 91 ([P] Stalle – Louiza): wordt afgeschaft. Tussen [P] Stalle en Vanderkindere geen enkel probleem, want daar zal de nieuwe tram 4 rijden. Tussen Janson en Louiza zal er ook versterking zijn van de nieuwe lijn 97. Enkel op het stukje Vanderkindere – Janson zal de 92 alleen overblijven, dus daar zal het wel iets drukker worden.

Tram 93 (Schaarbeek station – Legrand): wordt afgeschaft. Deze lijn is een vooral een versterking van de lijnen 92 en 94, en de oplossing is eenvoudig: beide tramlijnen zullen worden versterkt (zeker tijdens de spits) om dit op te vangen.

Tram 94 (Kerkhof van Jette – Herrmann-Debroux => Stadion – Herrmann-Debroux): wordt in het noorden verlengd tot Stadion (oude terminus Houba-De-Strooper van de 18), maar wordt tegelijkertijd overdag ook in twee stukken gereden: er zullen trams zijn die het stuk Stadion – Legrand afleggen en trams die het stuk Louiza – Herrmann-Debroux doen, met de hele Louizalaan dus als overlappend stuk. ‘s Avonds zullen de trams wel het hele traject afleggen. Op deze manier ontstaat er op de Louizalaan tijdens de spits een frequentie van 3 minuten.

Tram 97 ([P] Stalle – Louiza): tot slot nog een nieuwe tramlijn, de 97. De begin- en eindhalte heeft hij gemeen met de huidige 91, maar daar blijft het ongeveer bij. Na de eerste halte (Stalle) zal deze tram al de 82 gaan volgen richting centrum, en aan Wielemans slaat hij af naar de Bareel van Sint-Gillis (tussen Stalle en Bareel vervangt hij dus de 18). Aan de Bareel rijdt hij een stukje parallel met lijn 81 tot Janson, waar hij weer het voormalige traject van lijn 91 hervat tot Louiza. Deze lijn zal met trams van het type PCC 7700/7800 gereden worden.

Om te vermijden dat deze post al te lang wordt, verwijs ik voor meer informatie graag naar MIVB-reiziger, daar staat een groter overzicht. In het busnetwerk wordt er ook aardig gesnoeid, meer daarover een dezer dagen.

Share
  • Zeg Steve, dat is mijnen core business he 🙂

  • Je moest er maar rapper mee zijn. 😉

    Nee, serieus, ik post het vooral hier omdat er nog helemaal niks te vinden is op de MIVB-site. Je zou eens moeten weten hoeveel mensen ik zie tussen de bezoekers van mijn blog met een zoekopdracht als ‘nouvelle ligne stib’ of ‘mivb 2 juli’ als referrer. Ik heb al de (overigens heel duidelijke) foldertjes gezien die de komende weken verspreid zullen worden, hoe komt het dan dat er nog niets staat op de site?

  • Mja, I know, maar weet je, het zit allemaal niet in mijn handen.

    Pagina’s komen morgen of overmorgen met flash-animaties op de site.

  • francisvdb

    volgens de plannen van “het net 2008” wordt lijn 65 binnenkort verplaatst zodat ze langs het daillyplein zal rijden. ook bus 60 verdwijnt voor een groot stuk en zal tot ambiorix rijden ipv tot de brouckère.

    ge kunt maar beter op de hoogte zijn – want als het van de communicatie van de mivb zal moeten afhangen…. :-p

  • francisvdb

    dat was geen steek hé 😉

  • Dat van bus 65 klopt, maar dat zal pas vanaf volgend jaar zijn. Op 2 juli zal hij alleen ingekort worden tot het Centraal Station (vooral wegens plaatsgebrek aan de De Brouckère, aangezien ook de 63 er z’n eindhalte zal hebben). Dat van de 60 wordt wel al op 2 juli uitgevoerd, hij zal in het zuiden vanaf de sterrenwacht in Ukkel naar Kalevoet doorrijden (ex-41) en in het noorden via Flagey en Jourdan naar Dailly (ongeveer zoals de lijnen 59 en 54 nu). Maar over de buslijnen zal ik morgen of overmorgen meer posten!

  • francisvdb

    benieuwd 🙂

  • Bru

    Ben eens benieuwd …
    Bedankt voor de info, van de MIVB zelf hebben we nog niet veel gehoord! Kwestie van toch zijn reisweg naar het werk te kunnen plannen vanaf 2 juli!

  • Jo

    De site van de MIVB ( http://www.mivb.be ) zit inderdaad vol raadsels : het in verdraaid moeilijk om er de juiste info op te vinden, zeker als je in de zeer nabije toekomst zou willen kijken.
    Het meest anachronistisch vind ik toch de “WAARSCHUWING” die je krijgt als je de site bezoekt. Het internet bestaat uit een netwerk van linken, linken de je van site naar site brengen, zonder “UITDRUKKELIJKE” toestemming. Het is exemplarisch voor de wil tot communiceren van de MIVB.

  • Anders is er ook aan de bushalte gemeld dat bus 54 in 2 gakapt wordt…
    Vorst – Luxemburg
    Machelen – Naamsepoort
    Deze lijnen worden 54 en 64, maar ik weet niet meer welke lijn 64 wordt.

    De halte “De Meeus” is van naam verandert en noemt nu “Science”… voor wat dat goed is, dat weet ik niet, de Rue de la Science is veel langer dan enkel dat stukje rond de Square.

    Groeten!

  • Steve

    64 wordt Naamsepoort – Machelen. Niet alleen De Meeûs is veranderd van naam, er zijn er een heel pak. Dat is meestal om te vermijden dat, nu er zoveel lijnen herschikt worden, twee haltes met dezelfde drie letters beginnen. Dat is bijvoorbeeld belangrijk bij Syncro (daarbij moet je een sms sturen met het lijnnummer en de eerste drie letters van de halte, en dan krijg je de wachttijden terug).

  • “Science” peutêtre parce que le directorat général “Research” de la Commission Européenne se trouve sur le square?

  • Pingback: 2 juli: grote veranderingen bij de MIVB (2) at BrusselBlogt()

  • Ik word dan helemaal verloren de volgende keer dat ik naar Brussel kom 🙁

  • De Meeûs is verandert voor Syncro, je weet wel, die SMS-dienst waarmee je vanaf 3 letters de wachttijden aan een halte kan vinden.

    Als je bijvoorbeeld vanaf 2 juli de wachttijden wilt van lijn 38 aan De Meeus vanaf 3 letters, dan had je vastgezeten:
    “38 De ” zou evengoed kunnen betekenen “De Brouckère” als “De Meeus”, dus is verandert geweest (met 4 letters was het dan wel goed, maar de handleiding zegt vanaf 3, dus ja…)

    Belachelijk, maar ja, ik kan er niks aan wijzigen…

  • Steve

    Om dezelfde reden is Verhaegen (Verhaegenlaan, trams 81-82-18, bussen 49-50) ook hernoemd naar Koningslaan, omdat bus 49 ook een halte Verzet heeft. En zo zijn er tal van voorbeelden, er worden bij elke herschikking als deze heel wat haltenamen veranderd.

  • Het net aanpassen voor Syncro ipv het omgekeerde, I don’t get it…

  • Tom

    Kunnen ze op synchro dan niet bij twijfel gewoonweg BEIDE uurregelingen geven? Voor dat handvol haltes waar er twee zijn die met zelfde letters beginnen… Er is alleen een ‘dubbel’ als diezelfde lijn ook aan beide haltes passeert he.

    SMS “10 TEN” naar 3883
    zou dan op een fictieve tram 10 die langs fictieve halte “Tenten” en “Tentoonstelling” zou rijden, dit geven:

    —————-
    Halte Tenten
    10 AZ-VUB
    4 min 16 min
    10 SIMONIS
    7 min 19 min

    Halte Tentoonstelling
    10 AZ-VUB
    6 min 18 min
    10 SIMONIS
    9 min 21 min
    —————-

    Past toch nog steeds gemakkelijk in een SMS?

  • Ze moeten eigenlijk enkel de positie van jouw gsm meregistreren, en wie aan de halte tentoonstelling staat krijgt de dienstregeling van die halte…

  • Tom

    voor zoiets krijg je dan allerlei privacykwesties. Wil je dat de MIVB (of ander bedrijf) steeds weet waar je bent?
    Positie van gsm registreren is trouwens iets dat de MIVB niet zelf kan, dat doet je gsmprovider.

  • Steve

    En daarnaast is het niet altijd wenselijk. Als je bijvoorbeeld onderweg bent naar een grote tramhalte en je passeert onderweg een kleine bushalte, zou je de dienstregeling van die bus krijgen…

    Tom: dat ze niet de dienstregelingen van beide haltes kunnen sturen, heeft te maken met de lengte van de sms. Nu krijg je al de volgende twee doorkomsten voor elke richting plus het tijdstip waarop de wachttijden berekend zijn. Als die informatie voor twee verschillende haltes doorgestuurd moet worden, kost dat zeker twee sms’jes. Maar dat rechtvaardigt het natuurlijk niet om alleen voor Syncro haltenamen te veranderen…

  • Tom

    is het versturen van 2 sms’jes (2de sms niet aangerekend) niet goedkoper dan het veranderen van al die haltenamen? Voor dat kleine aantal keren dat een uurregeling dubbelgestuurd moet worden.

  • Jeroen

    Alle veranderingen staan wel degelijk op de mivb-site (gevonden via google):
    http://www.mivb.irisnet.be/NL/01000Nre/2jlltN.htm

    Maar probeer daar maar eens te geraken vanaf de hoofdpagina. Ik kan geen enkele verwijzing vinden. Hopelijk verandert de site binnenkort net zo grondig.

  • Intussen staan ze er wel op, maar toen deze post gemaakt werd (1-2 weken geleden) nog niet.

    Vanaf de hoofdpagina zijn ze trouwens wel degelijk te bereiken, er staat een link ‘2 juli – Nieuw op het net’ rechts bovenaan. Misschien moet je eerst eens op ctrl F5 drukken (pagina vernieuwen), mogelijk geeft je browser nog de oude versie weer.

  • pol

    Hoi!
    De nieuwe 4 reed vanmorgen, op de eerste dag, alsof hij er reeds 20 jaar had moeten rijden: tussen zuid en stalle geen file, voldoende capaciteit…super!
    Lijn 97 is een ander verhaal:de rit van Wielemans naar Janson duurt ongeveer even lang als het links afslaan aan Janson.Anders gezegd, het stukje Morrisstraat het links afslaan neemt een kwartier in beslag.
    Haachtsesteenweg te Schaarbeek, even chaotisch.Mooi zo! Wie zal daar iets aan verhelpen? Gemeente of Gewest?Wie is verantwoordelijk? Zeker niet de mivb!
    In plaats van haar lijnen nu in twee te hakken, kunnen ze die binnen tien jaar in vijf hakken, om nog enige regelmaat te bieden.
    Wordt het geen tijd dat de mivb weigert nog langer dergelijke situaties te”ondergaan”? Kan ze zo het aan haar opgelegde beheerscontract naleven?
    Kom aan, beheerders “van den tram”, wees eens ongehoorzaam en schudt de gemeentelijke politiekers wakker!
    In sommige gemeenten onderneemt men NIETS. Al jaren niet.
    Neem het openbaar vervoer daar weg, misschien helpt het…

  • @Pol,

    ik dacht het mij al, dat dat de strategie van de MIVB is: Luxetramlijnen uit stukken met eigen bedding zamenzetten en vuilnisbaktrams met de andere stukken, en dan komt de MIVB en nemt ons de tram helemaal weg.

    Men heeft hier gezegd, dat de wegval van de 93 niet betekent, dat ik minder trams zou hebben, omdat men namelijk de frekwentie van de 92 zou optrekken. Ik zie er niets van. In plaats van iedere 10 minuten een tram (zes per uur) heb ik er vandaag enkel noch vier! De 58 rijdt bijna helemaal niet meer, de 65 is ingekort tot Centraal Station, de 52 is al langer weg – de MIVB WIL ONS bewoners van de 19de-eeuse gemeenten niet meer als klanten!

  • pol

    Dat de zes-minutendienst niet gelijk opvalt,is normaal omdat de vakantiedienstregeling van kracht is.Men zal de toestand van juni 2007 slechts met die van september 2007 kunnen vergelijken.
    Wat wel reeds duidelijk is, is dat nieuwe buslijnen zoals de 79 reeds met grote vertragingen onderweg zijn. Dit is het bewijs dat de problemen niet opgelost worden, zoals men ons bij de mivb wil laten geloven, maar dat ze zich verplaatst hebben.
    Typerend voor de absurditeit van sommige wijzigingen, zijn de 28 en de 79. De 28 zwenkt terhoogte van de Notelaarstraat plots naar rechts af, richting Dailly. De nieuwe 79 neemt het traject door de Franklinstraat over en staat daar in de file, in de plaats van de 28!
    Wie met die 28 naar Dailly moet, is nog de vraag…t’is de lijn van “nergens” naar “nergens” en bovendien rijdt de 29 reeds naar Dailly op een gelijkaardig traject.Wat is de bedoeling op lange termijn? Zal de 28 dit overleven?
    De oudste trams rijden niet uitsluitend in de 19de eeuwse gordel:Zie PCC’s op 39/44 langs de betere wijken van de Tervurenlaan.

  • @pol

    de uithangtabellen met de dienstregeling geven de dienstregeling al voor het hele jaar aan, en zomervakantie of niet vakantie, daar staan vier trams per uur in plaats van vroeger zes.

    Malte

  • Malte, het zijn wel degelijk de zomerdienstregelingen die er hangen. Als er al iets staat bij de gele kolom (= de normale winterdienstregeling), dan klopt dat niet. Dus pol heeft gelijk dat we de frequenties nu nog niet mogen gaan vergelijken.

    Wat de 92 en 93 betreft, kan ik je nu al zeggen dat de frequenties tijdens de spits gelijk zullen blijven (een 92 om de 6 minuten, zelfde als 92 93 om de 12). Buiten de spits is dat niet helemaal het geval; dan zou hij om de 12 minuten rijden, waar de 92 en 93 nu elk om de 15 minuten reden (= om de 7,5 minuten samen). Maar dat is nog niet 100% zeker.

    En wat de oude trams in de 19e eeuwse gemeenten betreft, moet ik ook nuanceren: op de 92 rijden nu al grotendeels vrij recente T2000’s rond (en dat zullen er waarschijnlijk alleen maar meer worden de komende maanden). Idem dito voor de 25, in het weekend zelfs T3000’s. En volgend jaar komen er dan T3000’s op de 55.

  • Ah so, dan hangt men daar dienstregelingen op die nooit zullen geldig zijn? Dat zal een arme passagier dan eens begrijpen… Maar ik wacht graag op de nieuwe 🙂 Toch ben ik meestal niet tijdens de spits maar buiten de spits onderweg, de laatste frekwenties zijn dus belngrijker voor mij…

    IK had het überhaupt niet over oude tramstellen, maar over het feit, dat men de tramlijnen in twee soorten splitst: de snellen van de toekomst (4 …) en de langsamen zonder toekomst (55, 56 …)

    Natuurlijk zou het aan de gemeente Schaarbeek zijn, er een oplossing te vinden voor Gallaitstraat, Liedtsplein en Haachtsesteenweg die voor de meeste vertragingen zorgen, zie:

    http://www.briobrussel.be/assets/andere%20publicaties/nl_41_bs7nl.pdf

    Maar ik weet niet, via welke straten men de auto’s moest omleiden om er tot werkelijk eigen beddingen te komen? De Koninklijke Sint-Maria-Straat huisvest namelijk op vrijdagen de markt.

  • pol

    Haachtsesteenweg:Zijn de minister Smet en de burgervader van Schaarbeek al eens gaan kijken in Zürich? Daar is een plein met de naam Stauffacher,waar een viertal tramlijnen passeren en waar een straat voorbehouden is voor het tramverkeer. Hoe heeft men dat gedaan? Evenwijdig met die straat is er een andere, die voor het autoverkeer voorbehouden is.
    Ik kan me voorstellen dat het in Schaarbeek niet moeilijker is dan in Zürich. Waarom is er nog steeds doorgaand autoverkeer op de Haachtsesteenweg?Dit kan men allemaal omleiden naar de Koninklijke ST Mariastraat.
    Men heeft jaren getracht om het verkeer van de Steenweg naar Charleroi om te leiden via de Defacqstraat. Uiteindelijk is het er nooit van gekomen en rijden de trams zich vast in een pas heraangelegde steenweg! Men kan zich terecht de vraag stellen waarom we moeten betalen voor dergelijke heraanleg van straten.Haalt toch niets uit.Men zal hier eeuwig in discutiegroepen en via studies trachten te bepalen wat de beste oplossingen zijn.Misschien brengt het GEN soelaas. In Zürich deed men er enkele jaren over om dit op poten te zetten, hier al minstens tien jaar… Volhouden Brussel!!!

  • @pol: ‘t was precies mijn idee, maar zoals ik in de andere posting al had geschreven: Er is markt iedere vrijdag in de Koninklijke Sint-Mariastraat. Wat doe je met de markt of wat doe je met het vrijdagsverkeer? (toevallig zit de tram op vrijdagen het langst vast – wat denk je waarom?)

  • Jan

    Sorry als het een beetje off-topic is, maar vanaf vandaag is de gloednieuwe site van de MIVB gelanceerd. Nooit meer ‘OK’ drukken om binnen te gaan, veel meer overzicht, een routeplanner op de hoofdpagina, meer uitleg over het materieel, geschiedenis… Alleszinds een hele verademing.

  • pol

    Inderdaad, vernieuwde site van de mivb is beter, maar één van de nieuwe dienstregelingen vinden is soms onmogelijk.
    Markt te Schaarbeek: Weet niet waarom markten als hindernis gezien worden. Ik herinner me hoe in de jaren zestig de “boerentrams” van de lijnen H,L,S,V,Z zich een weg baanden tussen de kraampjes van de zuidmarkt door.Het zijn nu natuurlijk andere tijden. Men heeft daar in Schaarbeek een mooi plein aangelegd. Hoe de situatie op marktdagen is,weet ik niet precies, maar een omleiding voor de auto’s kan zeker niet onmogelijk zijn.Het heeft er in alle geval alle schijn van dat er minder trams dan vroeger zullen rijden langs het trajekt Verboeckhoven-St Maria.Ooit hebben er plannen bestaan om de trams om te leggen langs de Koninklijke St Mariastraat i.p.v.Haachtsesteenweg. Dit is een trajekt dat vroeger al bereden werd door de trams naar Haacht en Keerbergen en dat denk ik een goed alternatief zou bieden. De laan is namelijk redelijk breed en een gedeeltelijke eigen bedding voor de tram is er mogelijk.Ook zou men zich kunnen inbeelden dat de trams in enkele richting zouden rijden:één spoor in elke richting, in eigen bedding langs beide straten. Mogelijkheden genoeg om de boel er vlotter te maken.

  • Top! Even dat (twee eenrichtingseigenbeddingen in de twee straaten) had ik al aan de mobiliteitsschepen voorgesteld, en ze aantwoord met de vraag over de markt. Vroeger was de markt op het Lehonplein, maar telt er ondertussen veel te veel kramers voor, nemt dus vandaag de hele Sint-Mariastrat tussen Rubensstraat en Rogierstraat in EN is héél druk bezocht, het is er zoms moeilijk doorkomen met een poussette – hoe wil je daar met de tram door?

    Interessant wat je zegt, dat de overlandtram daar vroeger ook al doorreed.

    De frekwentieverlaging op moeilijke trajecten is nu juist wat de STIB doet om de vertragingsstatiustieken optetrekken, dat is niet ingegeven door dalende passagierstallen.

  • steph

    Ik vind die nieuwe uurregeling maar niks: hoe geraak je nu vanuit Laken in het Noordstation? Vroeger was er een 81 die ons daar bracht. Herinnert zich trouwens iemand dat dit jaren geleden al in de plannen zat? Ik niet.

  • De 81 was ook niet alles tussen Laken en het Noordstation, zeker geen ‘kwestie van 5 minuten’ zoals je elders schrijft. Als het verkeer een beetje tegenzat, kon de rit tergend lang duren. Nu kan de 81 nog altijd flink vertraagd worden door het verkeer, maar hij verstoort de noord-zuidverbinding er tenminste niet meer mee.

    In Laken heb je nog altijd de metro naar het Centraal Station, daar stoppen behalve enkele speciale nachttreinen vrijwel alle treinen die ook in het Noordstation stoppen (en in 2009 zelfs naar het Zuidstation, waar ook de HST’s stoppen). En als je per se naar het Noordstation wilt, zijn er de vele bussen van De Lijn op de Houba-De-Strooper- en Bockstaellaan (een bus om de 5 of 10 minuten tijdens de week), tram 4 aan De Wand, bus 88 (stopt aan de WTC, vlakbij het Noordstation), bus 14.

    Mij zul je zeker niet horen zeggen dat deze herstructurering perfect is, maar DIT kan ik bezwaarlijk een echt nadeel noemen. En verwijt me niet dat ik de dingen op afstand bekijk, want momenteel woon ik in Laken. 😉

  • pol

    Plannen om de 81 tussen zuid en laken op te heffen bestonden al lang. Ik woon niet aan die kant van Brussel, maar mocht dat zo zijn, lijkt het mij een omweg om met de metro via Beekkant naar de stad te gaan.De bussen van de lijn: neen dank u, die rijden zich vast op de grote lanen.
    Plots is er echter een nieuwe buslijn gekomen van het centrum naar Laken: de 88. Ook daar: neen, dank u mivb.Op de Jacqmainlaan zal die in de file staan en het trajekt tot Bockstaal lijkt meer op een 8-baan. Ik moet natuurlijk toegeven dat de 81 ook geen toonbeeld van goed openbaar vervoer was met zo’n belachelijk lage frekwentie. De meestal Noord-afrikaanse bewoners van de buurt rond de Maria Christinastraat verdienden wel beter.Ga daar nu maar eens kijken hoe ze op een overvolle 94 een plaats trachten te bemachtigen!!!Gewoon een schande…
    Men mag ook niet uit het oog verliezen, dat vanaf 2009, als de kleine ring van de metro gesloten zal worden, er waarschijnlijk minder metro’s zullen rijden tussen Laken en centrum, omdat een deel van de stellen vermoedlijk van Laken naar zuid zal rijden.
    Ook valt het op dat de mivb haar bussen op vele plaatsen niet stuurt naar waar de mensen écht moeten zijn: 28 niet naar Schuman,30 niet naar Woluwe shopping,89 niet naar het handelscentrum Maria-Christina (Bockstael). Neen, ze verplichten de mensen over te stappen voor een belachelijk korte afstand van slechts enkele haltes!!! Bestudeer het netplan eens, misschien zijn er nog zo’n kwakkels.Kan men geloven dat de tijdswinst die op die plaatsen gemaakt wordt,door inkorten van de lijn, zo doeltreffend is?
    In de Vlan komen intussen de eerste reakties op het nieuwe net: Dat belooft in september…
    Nog even over Laken: Ik kan alleen maar hopen dat er zo snel mogelijk moderne trams rijden over een trajekt van Bockstaal/UZ Jette via Thurn en Tassis (er dwars doorheen best;daar komen in de toekomst heel wat bouwprojekten tot stand) naar noordstation! Natuurlijk zal dan weer een of ander wijkkomitee komen beweren dat de tram er niet welkom is…als de politieke wil er is, lukt het wel!!!

  • Bru

    Blijkbaar zijn er over twee maanden opnieuw grote veranderingen op til bij de MIVB. Weet iemand hierover al wat meer?

  • Jemenfish

    Neen, maar ben anders wel benieuwd het te horen. Stond vanmorgen weer eens om 7u27 in Hankar voor de metro van 7u30, die kwam er uiteindelijk door om 7u41. De toestanden die je ziet in een metro met dat soort voorvallen kunnen ze zelfs bij de grootste festivals nog iets van leren….blij dat er geen scholier is geplet.

  • Bru

    Op 30 juni is het weer zover: een heel aantal tramlijnen wordt door elkaar gegooid. De info staat te lezen op de website van de MIVB, en andermaal worden meer stiptheid en meer zitplaatsen beloofd. Eens zien wat het deze keer wordt …