2 juli: grote veranderingen bij de MIVB (2)

Zoals beloofd het tweede deel van de veranderingen van 2 juli, namelijk de buslijnen. De tramlijnen heb ik eerder al besproken.

Bus 15 (UZ Brussel – Noordstation): is eigenlijk geen nieuwe lijn, maar is een apart nummer voor de fusielijn van de bestaande 13 en 14 ‘s avonds. Vanaf 8 uur ‘s worden deze beide lijnen samengevoegd; de bussen rijden dan zoals lijn 13 tussen UZ Brussel en Simonis en zoals lijn 14 tussen Simonis en het Noordstation. Het enige verschil is dat die al bestaande fusie nu een eigen nummer krijgt.

Bus 27 (Zuidstation – Verheyleweghen => Andromeda): wordt in Woluwe drie haltes doorgetrokken naar Andromeda, via de Tweehuizenweg. Lijn 80 heeft daardoor niet langer z’n eindhalte aan Andromeda.


Bus 28 (Konkel – Schuman => Konkel – Brabançonne-Dailly): wordt in het westen omgeleid. Vanaf het de Jamblinne de Meuxplein volgt lijn 28 de reisweg van lijn 61, tot aan het Daillyplein. De eindhalte op het plein zelf wordt momenteel aangelegd, dus de eigenlijk eindhalte ligt voorlopig op de Brabançonnelaan. Het stukje de Jamblinne de Meux – Schuman wordt nog altijd bediend door de 11/12/21 en ook de nieuwe 79.

Bus 38 (Homborch – Noordstation => Helden – De Brouckère): wordt aan beide kanten aangepast. In Ukkel wordt er een heel stuk afgeknipt, want de 38 is daar beperkt tot het Heldenplein. Het traject naar Homborch wordt nog altijd door de 43 bediend, met een verhoogde frequentie. In het centrum is het eindpunt niet langer Hertog (in het weekend het Noordstation), maar De Brouckère, ter vervanging van de 60.

Bus 41 (Ukkel-Kalevoet – Herrmann-Debroux => Helden – Herrmann-Debroux): ook bus 41 wordt tot het Heldenplein ingekort, dat met de nieuwe tram 4 een belangrijk overstappunt wordt. Het traject naar Ukkel-Kalevoet wordt vanaf de Dieweg overgenomen door lijn 60. Reizigers kunnen aan de halte Houzeau overstappen; vanaf het Heldenplein zelf moet er eerst een stukje tram 92 genomen worden tot de Dieweg. Verder rijdt de 41 voortaan ook via Boondaal station (aansluiting met tram 25) en het Ter Kamerenbos, want op de Terhulpse steenweg staat hij dikwijls in de file.

Bus 54 (Vorst-Centrum – Machelen => Vorst-Centrum – Luxemburg station): treurt allen want binnenkort bestaat de bekende lijn 54 niet meer (in z’n huidige vorm). Hoe leuk ook, lijn 54 is ontzettend lang en het is bijna onmogelijk om stipt te rijden, zeker tijdens de spits. Ga om 17 u om het even waar langs de reisweg van de 54 staan (bij voorkeur op het noordelijke stuk) en je zult waarschijnlijk een nokvolle 54 zien tegenkomen, direct gevolgd door een of twee halfvolle 54. Het enige wat hier een klein beetje helpt, is een splitsing. De 54 wordt ingekort tot het zuidelijke stuk, Vorst-Centrum – Brussel-Luxemburg. Op het noordelijke stuk wordt de 64 in dienst gesteld. Overstappen tussen de twee lijnen kan ergens op het gemeenschappelijke traject Naamsepoort – Brussel-Luxemburg.

Bus 60 (Diesdelle – De Brouckère => Ukkel-Kalevoet – Ambiorix): ook hier een wijziging aan de twee kanten. In Ukkel gaat de 60 ter hoogte van de sterrenwacht de Dieweg op en neemt daar het traject van lijn 41 naar Ukkel-Kalevoet over. Het stukje naar de Diesdelle blijft bediend door lijn 134 van De Lijn. Aan de andere kant volgt de 60 vanaf het Flageyplein de reisweg tot het Jourdanplein en vervolgens via een nieuw traject naar Schuman en de Ambiorixsquare. Het stuk Flagey – De Brouckère wordt bediend door lijn 38 (en ook de 71, via een andere weg).

Bus 63 (Machtens – Maes => De Brouckère – Kerkhof van Brussel): werpt z’n westelijke stuk Machtens – De Brouckère helemaal af ten voordele van de nieuwe lijn 88. Ook in Evere wordt hij ingekort, tot het Kerkhof van Brussel. Het traject naar Maes wordt overgenomen door de 80. Positief is dat de 63 met nieuwe, gelede Citaro-bussen gereden zal worden (nu rijdt er in de ochtend- en avondspits al één exemplaar op), zoals die momenteel nog op de lijnen 11/12, 45 en 95 rondrijden.

Bus 79 (Schuman – Kraainem): een geheel nieuwe en best wel nuttige lijn. Tussen Schuman en Diamant neemt hij het traject van lijn 28 over; verder naar de Kolonel Bourglaan (zoals de 11/12/21), daar slaat hij af naar de Plejadenlaan (ter vervanging van de 80) en komt hij via de Andromedalaan op de Marcel Thirylaan terecht. Die rijdt hij helemaal af, heel even de Woluwelaan op om op de UCL Saint Luc-campus terecht te komen (zoals de 42). Die campus rijdt hij aan de zuidelijke kant voorbij tot het nabijgelegen metrostation Kraainem.

Bus 80 (Naamsepoort – Andromeda => Naamsepoort – Maes): wordt in Evere/Woluwe omgeleid. Op de Kolonel Bourglaan slaat hij niet langer naar Woluwe af (dat zal de 79 voortaan doen), maar rijdt hij verder naar de Leuvensesteenweg. Die volgt hij heel even tot De Paduwa, waar hij richting Kerkhof van Brussel gaat. Vanaf daar neemt hij de reisweg naar Maes over van lijn 63.

Bus 88 (Machtens – Heizel): ook een nieuwe lijn, met een nogal grillig traject. Vanaf Machtens neemt hij het traject van lijn 63 tot De Brouckère helemaal over; vanaf daar gaat hij zoals de 47 tot WTC (vlakbij het Noordstation). Daar slaat hij naar links af richting kanaal, langs Tour en Taxis, om op de Bockstaellaan terecht te komen. Daar neemt hij min of meer het traject van lijn 89 over, met wat wijzigingen in Jette/Laken. Vanaf Bockstael rijdt de 88 de Leopold I-straat helemaal af. Via de de Smet de Naeyerlaan rijdt hij dan de brug bij het station van Jette op, en vanaf de halte Crocq gaat het helemaal zoals de 89 tot de Heizel. De Prins Leopoldsquare wordt dus niet langer bediend door deze lijn (wel nog door de 53).

Bus 89 (Westland Shopping – Heizel => Westland Shopping – Pannenhuis): wordt in het noorden ingekort tot het metrostation Pannenhuis. Het traject naar de Heizel wordt min of meer overgenomen door de 88. Overstappen zal kunnen aan de halte Demeer.

En dan nog een paar kleine wijzigingen: lijn 65 wordt in het centrum ingekort tot het Centraal Station, lijn 66 wordt in Evere met één halte doorgetrokken tot de Tollaan en lijn 85 wordt doorgetrokken van Beekkant naar Delacroix, om het verlies van tram 83 enigszins op te vangen. Op de lijnen 47 en 58 verandert er voorlopig niets, dat wordt waarschijnlijk voor september.

Voor een uitgebreider overzicht verwijs ik graag opnieuw naar MIVB-reiziger. Daar zal ik eerstdaags ook nog een paar kritische bedenkingen plaatsen bij al deze veranderingen, want niet alles is even geslaagd te noemen.

Share
  • Bus 38 (genaamd Noord-Homborch) rijdt eindelijk een stukje verder! Ik vond het altijd bizar dat de lijn Noord-Homborch werd genoemd, hoewel rijden tot Noord een uitzonderssituatie was (en nog steeds is).
    Die Bus 41 door het Ter Kameren Bos zal wennen worden. Er is voldoende plaats voor de wagens hoor, maar sommige wagens hebben het nog niet begrepen en rijden soms nog op de buslijn. Het grote gevaar schuilt erin dat die bus in de tegengestelde richting rijdt! Tot op heden is het ganse Ter Kameren Bos éénrichtingsverkeer geweest.

  • Steve

    Het is makkelijker om het officiële traject van een lijn niet volledig af te leggen (een zogenaamde ‘barré’) dan om het officiële traject in te korten en er dan op bepaalde momenten een ‘verlenging’ aan te knopen, dat kunnen de klanten meestal niet goed plaatsen. Dat zien we ook bij lijnen als de 65 (officieel naar Bourget, maar rijdt buiten de spits als ‘barré’ NATO). En wat is de reden dat de 38 officieel nog altijd helemaal door het centrum naar het Noordstation rijdt? Dat het al jarenlang zo is, natuurlijk (kijk voor de grap maar eens op Planitram, de 38 in 1965…). Dat is het probleem bij de meeste lijnen, het traject is soms al tientallen jaren amper gewijzigd en niet meer aangepast aan de huidige noden en problemen.

    Wat die tegengestelde richting betreft: op het stuk Centraal Station – De Brouckère rijdt de bus ook in tegenrichting, en daar pakt dat verrassend goed uit. Natuurlijk wordt er wel iets sneller gereden in het Ter Kamerenbos, en er komt ook wat meer bochtenwerk bij kijken…

  • … “niet aangepast aan huidige noden en problemen” ??

    Ik vond altijd dat de MIVB niet genoeg reklaam maakte voor bussen 38 en 20/27, terwijl die voor mensen die bij de Europese instellingen op bezoek zijn en op hotel of jeugdherberg rond het Rogierplein, Kappelekerk of Scharbeekse Poort logeren ronduit ideal waren. Maar buitenstanders worden altijd naar de metro gestuurd.

  • Steve

    Ik heb het meer over het geheel van het traject van de 38, malte. Eerst en vooral is het stuk Centraal Station – Noordstation van die bus nergens voor nodig: er zijn honderden treinen en trams (vanaf De Brouckère), en vanaf Troon is er de metro naar Rogier. En tussen Helden en Homborch is het in de spits altijd grote file op de Alsembergsesteenweg, dus ook dat is altijd een ramp voor de regelmaat van de lijn.

    Met die opmerking bedoelde ik dat het in de tijd dat deze lijn gecreëerd werd, het nog helemaal niet zo druk was in het centrum en op de Alsembergsesteenweg. Intussen is het er wel heel druk geworden, maar aan het traject van de lijn is er zo goed als niets veranderd. En dat zien we bij verschillende lijnen; de 54 is er het beste voorbeeld van. En in dat opzicht vind ik het goed dat de MIVB nu überhaupt iets ‘durft’ te wijzigen aan de lijnen die iedereen sinds jaar en dag gewend is, maar waarvan het traject niet meer aangepast is aan deze tijden. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat alle wijzigingen daarom noodzakelijkerwijs goed uitgedacht zijn, maar het is toch al een begin…

  • Luc

    En vandaag reeds geïntroduceerd: er komt een overzetboot tussen de tramperrons van Simonis en de basiliek van Koekelberg! Het water stroomde rond 17h30 binnen uit de riool aan de ingang langs het park. Er stond enkele centimer water op het perron richting Hunderenveld (en veel meer tussen de sporen)

    Alle trams stonden ook geblokkeerd tussen Simonis en Berchem) wegens stroompanne (blikseminslag???). Ook de 82/83 op de Gentsesteenweg stonden stil bij het Schweitzerplein.

  • Tom

    sinds wanneer rijdt de 19 naar hunderenveld?

  • Steve

    Sinds 9 januari 1968, om precies te zijn. (en meestal ook nog een halte verder naar Groot-Bijgaarden, natuurlijk 😉 )

  • Luc

    Ik denk sinds 19h a 19h30. In ieder geval al een tijdje.

  • Luc

    Doh, mis gelezen. Enfin, als hij naar Groot Bijgaarden passeert rijdt hij langs Hunderveld he. 😉

  • Tom

    Ah ja. Ik zag de basiliek, KAKoekelberg (ja, de K.A.K.), Frans Hospitaal, Schweitzerplein, en dan Groot-Bijgaarden. Maar dat is inderdaad langs de onderkant van Hunderenveld. Stupid me…

    Gisteren heb ik de 19 nog genomen aan Simonis. Voor hetzelfde geld had ik vanavond de tram kunnen genomen hebben, en was ik het slachtoffer geweest van die natuurramp. Oef! Op een haartje na ontsnapt aan natte kousen!