Snelheid in de Brusselse tunnels

De Brusselse regering gaat binnenkort de maximumsnelheid in de Brusselse tunnels aanpassen. Dat blijkt uit een antwoord van de Brusselse Mobiliteitsminister Pascal Smet op een vraag van de Brusselse afgevaardigde Philippe Pivin (MR). De maximumsnelheid in de Brusselse tunnels is momenteel beperkt tot 50 kilometer per uur. Enkel in de Jubelparktunnel mag er sneller gereden worden: 70 km/u.
HLN

De maximum snelheid in de Brussels tunnels vind ik een goed voorbeeld van het stimuleren van burgerlijke ongehoorzaamheid. Neem bvb het stuk van de Belliard richting de Ring en E40. Iedereen rijdt daar tussen 90 en 120km/u. Een snelheidbeperking van 90 km/u zou goed zijn, een van 70 km/u een beetje streng. Maar een maximum snelheid van 50 km/u? Dat is zo van de pot gerukt dat niemand rijdt alsof er een beperking is. Dat je op de Kleine Ring wat trager moet rijden op de stukken waar veel mensen invoegen /voorsorteren, dat is geheel terecht. Maar als je onredelijke eisen legt, dan trekt niemand zich er een fluit van aan.

Eens zien wat de nieuwe maximumsnelheid zal zijn.

Share
  • Voor mij kunt men de tunnels graag met water laten vollopen en vergeten. Auto’s zijn iets voor plattelandbewoners en hebben in de stad niets te zoeken. Waarom niet een leuk ring van waterbekens waar vandaag de kleine ring is?

  • Tom

    Ik heb liever dat die auto’s in een tunnl rijden dan aan de oppervlakte.

  • Paul

    Eindelijk!

    ‘k Heb me altijd al afgevraagd hoe snel je nu door de Brussels tunnels mag rijden.

    En telkens heb ik me voorgenomen om uit te kijken naar verkeersborden die de toegelaten snelheid tonen, maar ‘k heb er nooit eentje gezien. 🙂

    Persoonlijk ben ik voorstander van 70km/u (of zelfs wel 50km/u; in Leuven is er nog niemand gestorven van de drastische snelheidsbeperking; integendeel zelfs 🙂

    Doe eens de test en rij eens over de rollercoaster tussen ‘t Meiserplein richting ‘t Montgomery rondpunt. Op ‘t moment dat je weer een tunnel gaat induiken, beeld je dan in dat er net in de tunnel een stilstaande file staat…

    Jup, je moet al zeer goed opletten aan 70 km/u om tijdig tot stilstand te komen zonder dat je neusgaten een grote spreidstand doen op je voorruit…

    Dus laat de borden en de snelheidscamera’s maar komen!

  • Pieter

    Tunnels zijn en zegen voor Brussel. Zowel voor de voetgangers als de automobilisten. Wat heerlijk dat je, vooral ‘s avonds en ‘s nachts zo lekker door kan rijden zonder ander verkeer lastig te vallen of wezenloos voor het zoveelste rode licht hoeft staan te wachten.

  • Thijs

    Tunnels zijn inderdaad een zegen voor Brussel, zeker als je dit vergelijkt met bvb. het viaduct/brug die ze tot in de late jaren 80 van Koekelberg tot in het centrum lieten lopen. Net zoals veel naoorlogse visionaire projecten hebben ze heel wat buurten kapot gekregen. Iemand hiervan foto’s trouwens?
    De tunnels, net zoals héél wat ander verkeersinfrastructuur in Brussel, zouden best wat vernieuwing kunnen gebruiken. ‘k stel me soms wel vragen bij de veiligheid. En wee o wee als ge daar in panne valt.
    Bon, ‘k ben eigenlijk wel tevreden dat ze eindelijk de snelheid zullen aanduiden. ‘t schijnt dat je bijvoorbeeld ter hoogte van Simonis maar 40km/uur mocht rijden…toch totaal absurd (of is dit een fabeltje)?

  • @Paul : er staan geen borden, omdat de gewone snelheidsbeperking in de bebouwde kom van toepassing is, dwz. 50km/u.
    Normaal een goeie beperking trouwens, maar inderdaad in de tunnels in de meeste gevallen een beetje absurd. Maar ook met een beperking tot 70 km/u (hoger dan normaal in bebouwde kom) blijft m.i. de eerste regel dat de snelheid aangepast is aan de omstandigheden, in die zin dat je jezelf en andere weggebruikers niet in gevaar mag brengen. Een tunnel induiken tegen 70 km/u zoals je zegt is in alle gevallen onveilig verkeersgedrag 😉 Pas in de tunnel zou je kunnen optrekken naar die nieuwe maximumgrens.

  • Sneller als 50 zie ik enkel zitten tussen Rogier en Koekelberg ( en andere lange stukken). Tussen Hallepoort en Rogier zijn er te veel op- en afritten om boven de 50 te rijden.
    Het gevaar van snel rijden zit’m niet in de absolute snelheid (zonder andere weggebruikers kan je makkelijk aan 177km/h door de tunnels, zoals vorig weekend werd bewezen), maar in het verschil in snelheid tussen de onderlinge voertuigen (en die zou zeer groot zijn bij de op- en afritten als je boven de 50 gaat!)
    Ik rijd in de lange tunnels rond de 60-65, omdat ik niet wil dat iemand die 90 rijdt plots zou verrast zijn door iemand die 50 rijdt en ook omdat ik weet dat er rond die snelheid nog niet geflits wordt (onlangs werd nog gevraagd om niet onder de 75 te flitsen, dacht ik).

    Over het aanduiden van de snelheden: bij het binnenrijden van Brussel zie je een bord die aanduidt dat je een bebouwde kom binnenrijdt. Dit wil zeggen dat je overal waar je géén aanduidingen ziet, er een beperking is tot 50km/h. Borden worden dus enkel gebruikt om uitzonderingssituaties aan te duiden (70 in de Jubelparktunnel, 30 in een groot deel van Schaarbeek).

    @Thijs: fabeltjes zijn makkelijk te achterhalen door te gaan kijken of je een uitzonderingsbordje van 40 ziet 😉

  • Jo

    bij het binnenrijden van de Leopold2 in Koekelberg staan er inderdaad bordjes van 40. Gelden die voor de hele tunnel of enkel tot de eerste inrit ?
    En wordt er trouwens geflitst in die tunnels ? Je zou vermoeden van wel want ik zie bij elke insprong/inham (of hoe noem je die dingen) chauffeurs op de rem gaan staan uit schrik voor een (verborgen) camera. Maar zelf heb ik nog nooit een controle gezien. (ik denk trouwens dat er geen enkele agent zo zot is om ook maar een uurtje in die tunnelsmog te gaan zitten.

  • Er staan soms cameras opgesteld boven de tunnelopeningen (=flits als je de tunnel uitstuift). In de tunnels gaan zitten flitsen is idd enkel voor chinese vrijwilligers met grote longinhoud en hoog hematocriet-gehalte (zelf heb ik deze nog niet gezien). Hoge snelheden kunnen best gehaald worden, dat invoegen valt nog mee (slechts een onverlaat hier en daar beweegt onmiddellijk naar de middenrijstrook) maar maar maar (!) opgelet:

    – tunnel hallepoort -> zuid = zeer vicieuze bocht, amateur-racers bij de vleet leggen daar het loodje.
    – tunnel onder botanique richting koekelberg: toffe bocht, maar ooit al eens aan een olievlekje gedacht = mort subite
    – en niet zo bekend: tunnel onder montgomery richting tervurenlaan, deze tunnel gaat erg diep op zeer korte afstand, totaal geen zicht op wat komt dus in geval van stilstaand verkeer aan de uitgang = knal erop, volgens buurtbewoners ter plaatse schering en inslag.

    enz…

  • Tom

    Wat ondergronds rijdt, rijdt niet bovengronds he. Beter voor de automobilist, beter voor de voetganger.
    Wat mij betreft mogen er gewoon meer tunnels uitgegraven worden, met ondergrondse parkeerplaats en bovengronds dan idyllische parken met chocoladefonteinen. Zou niet zo slecht zijn voor toerisme trouwens, chocoladefonteinen…
    Nu nog een “boterhammen met plattekaas,radijzen en bieslook”-fontein in de buurt van manneke pis wanneer die weer eens kriek pist.

  • francisvdb

    aan alle ingangen van de tunnels staan de borden “autoweg”

    ik dacht altijd dat ze zoveel wilden zeggen als “90km/u” maar dat blijkt niet te kloppen :-p 50 dan maar.. wat me altijd al absurd leek; geen tegenliggers, tweevaksbaan, geen voetgangers of fietsers…

    dat van die 40 klopt, ook geen bord om het ongedaan te maken. heeft te maken met de scherpe bocht die rond de funderingen van de basiliek liggen.. ik heb er wel al 2x voor mn neus een auto zien slippen die te snel reed in de bocht (uitrit richting kk laan). misschien toch geen zo slecht idee dan?!

  • bram

    Als ik me niet vergis geldt het bord 40km/u tot het volgende kruispunt (in een tunnel is dat een inrit).

    BTW, dynamische verkeersborden (zo van die dingen die boven de ring van Antwerpen hangen) zouden zeer welkom zijn ín de tunnels en op de ringwegen rond Brussel.

    Het is er altijd raden of er een file na de bocht staat…

  • Ik dacht ook altijd dat 90 km/h was toegestaan i.v.mm de ‘autoweg’ borden die bij de ingang van de tunnels staan…. Vond 90 dan ook wel een behoorlijk hoge snelheid.

    Als ik RIJ in de tunnels is dat meestal 70/75 op de linker rijbaan en ongeveer 60 op de rechter rijbaan. Maar meestal sta ik toch gewoon in de file.

    Ik denk wel dat het goed zou zijn als er een duidelijke snelheidslimiet komt. Dus wat mij betreft (als het 50 km/h wordt) gewoon nog eens de borden 50 plaatsen bij de ingang van de tunnels.

  • Rob

    ja, het is nu echt gewoon lullig dat ze tijdens de stiptheidsacties dan gaan staan flitsen… heb dat zelf aan de hand gehad in de jubeltunnel, vlak bij het uitrijden (waar daar dat grote invoegvak is voor de tunnel die achter het jubelpark vertrekt richting centrum).

    Ze zetten dan trouwens een lege auto daar…wat voor mij een besparing geweest was omdat ik -een “defecte” auto ziende, in de tunnel om middernacht ofzo- mijn burgerzin wou laten blijken door te vertragen om te zien of er iemand inzat die hulp nodig had… ge ziet, dat soort zaken loont soms toch 🙂

  • tommy1975

    De regel in de tunnels is altijd, een stlstaande wagen is per definitie een flitser.
    En wat betreft de flitsers aan het einde van de tunnel (dikwijls in de Louisatunnels), de auto’s in de andere richting flashen dan met un faren om het je te “verklikken”..

  • Daniel

    Ben blij met de tunnels. Zijn al die Louizalaantractoren tenminste onder de grond. Wist niet dat de maximumsnelheid 50 was ondergronds. Kan best opgetrokken worden tot 70 waar mogelijk, maar 90 lijkt me toch al gevaarlijk.

    Van mij mogen er nog enkele tunnels bij komen: rond delen van de westkant van het stadscentrum, Keizer Karel laan naar de E40 richting Oostende, en onder de stadsnelweg Belliardstraat waar voetgangers hun leven wagen als ze oversteken omdat er maar twee kleine verkeerslichten staan aan weerszijden van een straat met v i j f rijstroken. Dat zie je toch nooit als je er met 80km (of sneller) voorbij rijdt (wat veel automobilisten doen als het kan).

  • Heel mooi al die woorden over druk verkeer en de gevaren om dan snel te rijden (en helemaal terecht), maar jullie vergeten dat er ook veel momenten zijn met weinig verkeer. ’s Avonds om 10 uur kun je heel verantwoord 70 rijden (en is het zelfs gevaarlijk om trager te rijden), maar er wordt wel nog altijd even meedogenloos geflitst met 50 als ijkpunt, geen 70…

  • zwans

    zelfs mijn ma durft in de tunnels geen 50 rijden wegens te traag, en ik kan jullie garanderen: ze rijdt zéér traag 🙂

  • tommy1975

    Ik rij ettelijke malen per dag door de tunnels, aan pakweg 70/80 per uur (niet tijdens de spits). Ben nog nooit geflitst, het ijkpunt is zeker geen 50 per uur.
    50 per uur rijden is wel suicidaal (kon ik vorige week nog zien, toen een grote jeep inreed op een kleinere tragere wagen).

  • valer

    In de tunnels rijd ik ook altijd rond de 80/90… Vind het anders veel te gevaarlijk. Net als op de invalswegen van de autostrade richting stad. Heel vaak moet je langs industrieterreinen en daar rij ik ongeveer 70/80. Maar nu toch wel geflitst en ik mag 170 euro gaan betalen!!!

  • 80 is dertig kilometer boven de maximumsnelheid, je mag blij zijn dat je je rijbewijs niet kwijt bent. 80 waar 50 mag staat gelijk met 160 waar je 120 mag.

    Borden met een variabele snelheid naargelang de drukte, voor de langste tunnels is inderdaad wenselijk. Goed wanneer er files zijn, en laat je toe tot 70 te rijden wanneer er geen kat is. Ik vind het artikel niet terug over de grens vanaf dewelke wordt gesuggereerd om te beboeten.

  • “Enkele dagen geleden heb ik zoals alle Brusselse burgemeesters en de politiechefs van de zes zones een brief gekregen”, legt Didier Gosuin, burgemeester van Oudergem (FDF) uit. “Daarin vraagt het parket pas te flitsen vanaf 37 kilometer per uur boven de snelheidslimiet.” De rondzendbrief van het parket is geen verplichting maar een suggestie.

    Eindelijk teruggevonden op De Morgen

  • De lokale politie van de zone Brussel Hoofdstad/Elsene heeft in juni een bestuurder geflitst die aan 165 km/u door de Wettunnel reed. Dat is meer dan twee maal de toegelaten snelheid van 70 km/u. De Morgen
    Ja maar, wat is ‘t nu? 😉 Ik vrees dat ze bij de Morgen ook nog niet goed op de hoogte zijn! Mea culpa: Wettunnel is niet dezelfde als de Kunst-Wettunnel!

  • Joa

    Klopt, de tunnels met een uitzondering op de maximumsnelheden zijn de Montgomerytunnels in het verlengde van de Tervurenlaan, de Jubel- en Wettunnel en de Woluwetunnel.

    Tunnels waar de maximumsnelheid zo omhoog kan zijn Belliard, Leopold II en Montgomerytunnel richting VUB. De rest kan beter blijven zoals het is.

  • Flash Gordon

    Een beton (lees: concreet) geval: Ik reed vorige maand, op een rustige zaterdagvoormiddag, de tunnel in aan IJzer richting Koekelberg. Die tunnel gaat al een flink stuk naar beneden om gezwind onder het kanaal te kunnen duiken. Iets verder is er een inham waar, jawel, iemand doodleuk staat te flitsen. Nu moet je al erg je best doen om daar geen 70 te rijden en bijgevolg word ik aan de verschroeiende snelheid van 72 km/u geflitst. Ik zag de auto te laat, je moet het maar zelf eens proberen, je kijkt ei zo na je ogen uit je kop, en trouwens, ik reed maar 70 (72, dus mijn kilometerteller staat niet helemaal juist, dank daarvoor meneer de agent)! Een weekje later krijg is mijn allereerste bekeuring ooit (ik heb al vele jaren mijn rijbewijs) in de bus: 210 euro schoon aan de haak.

    Ik denk dat ik een verzoek voor gratie ga indienen bij de koning…

    Flash Gordon

  • koen

    ik ben hier vorige maandag ook geflitst. er was om 1700 geen file en het gaat inderdaad een stuk naar beneden. ik vrees dat er 85-90 op de teller staat. waarschijnlijk rijbewijs voor een paar dagen kwijt denk ik. na 3 jaar boete vrij rijden toch best schrikken.
    ik ben teruggereden want ik was niet zeker hoe dit nu kon. teruggereden bleek er plots veel file te zijn. ik had dus pech. zag echter geen auto staan of een bakske. dus ik twijfel nu nog totdat ik post krijg natuurlijk.

  • tommy1975

    In sommige tunnels mag je 70, dus is 85 gecorrigeerd naar vermoedelijk 80 nog te doen.
    ALs je in een 50 tunnel reed, dan zal het kantje boordje zijn, 30 erover is 250 e, meer is rijbewijs kwijt + boete.

  • stefco

    50 per uur in de tunnels is stilstaan. Zelfs met de auto’s van dertig jaar terug reed men al veel sneller daar. Ongelofelijk dat er nog mensen die beperking verdedigen. En de reactie van Malte: tja, waarschijnlijk een plattelandsbewoner (student?) die “stadsmens” is geworden, maar wel met de fiets wilt rondrijden alsof ze op het platteland is. Ben zelf geflitst bij uitkomen van een tunnel op de Louizalaan aan 89 km/u. Onmiddellijke intrekking en politierechtbank volgt nog. Dagelijks komen daar honderden mensen voorbij aan diezelfde snelheid, zonder dat dat problemen geeft.

  • Bart

    Da’s dan verdiend, en geen reden om mensen plattelandsbewoners te gaan noemen die dat vinden 🙂