Coditel alweer

De Brusselse kabelprovider Coditel blijft voor opschudding zorgen. Het recente weghalen (of verplaatsen) van een aantal analoge zenders heeft nu gezorgd voor een dreiging met gerechtelijke stappen vanwege Test-Aankoop.

Hierbij het persbericht:

Test-Aankoop dreigt met juridische stappen tegen Coditel

BRUSSEL 29/06 (BELGA) = Test-Aankoop heeft de voorbije dagen tientallen klachten ontvangen over de beslissing van kabelmaatschappij Coditel om zes zenders uit haar analoog aanbod te schrappen. De consumentenorganisatie stelt de Brusselse maatschappij in gebreke om een valabel alternatief aan te bieden, zoniet overweegt Test-Aankoop juridische stappen.

De zaak doet terugdenken aan een gelijkaardige beslissing van Telenet enkele jaren geleden. Het bedrijf met hoofdzetel in Mechelen besliste in 2005 eveneens zenders te schrappen om plaats te maken voor zijn digitaal aanbod. Telenet overtrad daarmee niet de wet, omdat het een gratis alternatief aanbood aan de abonnees, evenwel mits betaling van een waarborg voor een decoder.

Daar knelt volgens Test-Aankoop bij Coditel het schoentje. De maatschappij biedt geen alternatief aan en dan is de beslissing om zenders te schrappen in strijd met de wet op de handelspraktijken, luidt het. Dat de algemene voorwaarden van Coditel zouden voorzien dat het bedrijf het recht heeft het aanbod te wijzigen, doet volgens Test-Aankoop niets af aan het onwettig karakter.

De organisatie wil dat Coditel met een alternatief op de proppen komt: hetzij via een korting op de abonnementsprijs, hetzij door een gratis decoder ter beschikking te stellen. Indien dat niet gebeurt, overweegt Test-Aankoop naar de rechtbank te stappen.

Met dank aan Bruno van fmbrussel; Bruno is trouwens nog op zoek naar enkele mensen die (kort) op de radio over hun probleem willen getuigen. (liefst over de recente problemen). Een korte, vooraf opgenomen babbel (vandaag vrijdag 29 juni).
Interesse? 02 800 08 06 of via bruno[at]fmbrussel[punt]be.

Share
  • tommy1975

    Ongetwijfeld niet makkelijk om kandidaten te vinden. Coditel heeft zijn nederlandstalige klanten allemaal al afgestoten.

  • plum

    Ik heb het nu wel gehad met Coditel, hoor!! Ze bieden inderdaad geen bevredigend alternatief. We hebben dan even gedacht om Belgacom TV te nemen, maar daar zit het ook zo goed in elkaar dat je niet naar een bepaalde zender kunt kijken terwijl je iets opneemt op een andere zender … … …
    Ik ben benieuwd wat Test Aankoop gaat bereiken.

  • Bru

    Heb Coditel voorgoed vaarwel gezegd: weken en weken met de internetaansluiting gesukkeld (“vous avez un problème de cablage monsieur, on ne sait pas vous aider, rien à faire”), steeds weer en steeds meer tv-zenders die ik (zelfs digitaal) niet kon ontvangen, en telkens weer 7 euro extra betaald voor rappels van facturen die ik nooit gekregen heb! Ben nu een zeer gelukkige Belgacom-klant voor zowel internet als tv (had al telefoon): de volledige installatie duurde zo’n 45 min … verwaarloosbaar met het fameuze blauwe scherm van Coditel dat een hele week mijn salon gesierd heeft.

  • tommy1975

    Elders in dit land lachen ze ons uit omdat we Belgaom als Messias beschouwen. Maar ik begrijp je jammer geoneg voor 100%.

  • Tom

    misschien moet iemand maar eens stiekem de kabel aftappen bij familie in vlaams gewest, die kabel stiekem onder de ring doortrekken tot in brussels gewest, en hier vervolgens die kabel opsplitsen en via immense verlengsnoeren naar vlamingen in brussel brengen… 😉
    Zoiets als boter over de grens smokkelen indertijd, maar dan met kabeltelevisie.

  • stttijn

    kan er iemand mij vertellen waar Nederland 3 naartoe is?
    Nederland 1 heb ik ondertussen alweer opgesnord, maar NL3 lijkt dus (wéér) verschwunden.

    Het rappel-gedoe van Bru heb ik ook al meegemaakt. Mijn internetverbinding valt regelmatig gewoon uit en de wachttijden bij de helpdesk zijn gruwelijk (vriendelijk meisje verder, àls je ze aan de lijn krijgt)

  • Nederland 3 is voor altijd verdwenen. (zie bovenstaand persbericht).
    Alsook MCM en MTV, BBC 2 en twee andere zenders waar ik even niet kan opkomen. Je vind de info op het “mozaïk-beeld” van coditel.
    Een mozaïk-beeld dat trouwens voor de helft uit zwarte of blauwe vakjes bestaat, wegens verdwenen zenders…
    Tja… klachten: getuigenis(a)test-aankoop(punt)be

  • Ken ook mensen die gisteren nog geklaagd hebben over Coditel. Ze hadden daar het internetpakket besteld. Toen de installateur thuis is gekomen heeft hij gewoonweg alle apparaten in de gang gezet en is toen weer vertrokken. Op de volgende faktuur installatiekosten, kosten voor het internet en de TV. Toen ze weigerden om te betalen zijn ze de kabel ook komen afsluiten.

    Ikzelf ben ondertussen bijna 1 jaar klant bij TV Vlaanderen Digitaal (http://www.tv-vlaanderen.be) en ben uiterst tevreden over deze maatschappij. Het aanbod is zeer behoorlijk (KANAALTWEE, vtm, één, canvas, vt4, vijftv, …) Je kan hier nog zonder problemen NL 3 ontvangen en voor een extra kleine bijdrage heb je nu ook de muziekzenders. Het gewone abonnement kost je amper 8,95 euro per maand.

    1 nadeel is de sateliet maar die neem ik er alvast met plezier bij.

  • Ik vergat ook nog even Jim, Vitaya en Kanaal Z te vemelden bij het basisaanbod van TV Vlaanderen Digitaal.

  • Jo

    Ik heb een andere oplossing die heel goedkoop en voordelig is : DVB-t!! Je kan dan wel slechts enkel VRT & RTBF bekijken, maar in digitale kwaliteit, goede ontvangst in Brussel en vooral fini gedaan met dat gezeik met Coditel. Gratis ontvangst, je moet enkel een DVB-t ontvanger antenne hebben (80 euro id Fnac), ikzelf heb er eentje in Duitsland gekocht met interne harde schijf (180 euro), dan heb je alle voordelen van digitale TV!! (uitgesteld kijken,…) Alleen spijtig dat de VRT nog geen EPG meestuurt… Er zijn trouwens inmiddels plannen van SBS om mee op de kar te springen. In 2008 wordt het DVB-t platform van de VRT nog verder uitgebreid.

    Groeten!

  • Thijs

    In één iets is Coditel dan wel de top; op deze Coditel-blog zijn er waarschijnlijk het meest aantal reacties gekomen tot nu toe: http://www.brusselblogt.be/2006/03/23/weinig-nederlands-op-coditel-kabel.html

    Eigenlijk straf dat er zoveel ontevreden (ex-)klanten zijn & Test-Aankoop nu pas dreigt met gerechtelijke stappen…moesten dit al véél eerder ondernomen hebben.

  • Peter

    Mijn vermoeden is dat Coditel momenteel meer tijd spendeert aan het behandelen van klachten dan wat anders….
    Vorig jaar was ik klant bij hen, maar na de obligate “vous pouvez nous envoyer votre numéro de client” (bis & triple bis, ik denk zelfs dat dát hun standaard communicatie is), veel pogingen om tot enige klantvriendelijkheid te bewegen (geen vlaams, geen center 😉 … …
    géén respons. Mijn kabelmodem gaf ettelijke problemen, gaf het zelfs op na verloop van maanden: Coditel gaf niet thuis. Ik kreeg veel aanmaningen om te betalen (voor welke dienst?), kreeg nooit een telefoontje van wie ook, dus heb ik hen buitengewerkt.
    Ondertussen heeft de ombudsman telecom mij uit de nood geholpen, na een resem aangetekende brieven van Coditel. Vermoedelijke kostprijs van dit grapje: – 250 euro gerechtskosten.
    merci bien, Coditel.
    Peter

  • Jos

    Ondertussen ben ik noodgedwongen toch maar overgeschakeld op digitale tv bij Coditel, omdat ik NL3 en BBC2 terug wou.

    Je krijgt 1 maand de volle 143 kanalen. Ik kan je verzekeren: je mist niets! De enige kanalen die de moeite zijn en die niet in het analoge aanbod zitten zijn volgens mij NL3 en BBC2. En dat zijn net kanalen die ze ons eerst afgepakt hebben van het analoge aanbod!

    Nog een opmerking over digitale tv: de ondertitels via teletekst werken niet meer. Om de minuut krijg je soms één zinnetje te zien.

  • Lukas

    BBC 3, BBC 4, Discovery, National Geographic, Disney niet de moeite waard?

    Ik vind van wel!

  • BruCod

    Coditel heeft mijn geheim telefoonnummer en mijn klant en login gegevens aan andere Coditelklanten doorgezonden. Blijkbaar heeft Coditel noch nooit van confidentialiteit der gegevens gehoord !!

  • Jos Vermeulen

    Passeerde vroeger aan die boîte in Sint-Joost… zag er mij een marginale bedoening uit…. mensen die hele dagen aanschoven.

    Pak u een parabool en blijf bij dat soort middeleeuwse toestanden weg…. ik kijk naar angelsaksische en nederlandstalige zenders zoveel ik wil, daar doet geen Brusselse bende wat aan.

  • van der maelen

    Nu daar net heb gelezen .,over facturen die nooitheb gekregen en dat ik toch 7 euro heb moeten betalen voorgezegt een rappel.

    Mooie praters en reclame zouden moeten beboet worden voor hetb voorliegen van hun gezegt goede diensten. groote dank coditel

  • David

    Coditel is echt slecht..het internet valt constant uit vooral ‘s morgens pff

  • tom p.

    Omdat coditel veel te veel negatieve internetresultaten gaf heeft de firma zijn naam ondertussen gewijzigd in Numericable. Verwacht wordt dat ze voor een volgende naamswijziging zullen moeten gaan in één van de komende weken.