Telenet in Brussel II

Goed nieuws voor de UPC klanten die sinds November vorig jaar wachten op de diensten van Telenet sinds de overname. UPC klanten kunnen overschakelen op de Telenet packages. Misschien de moeite waard om eens te bekijken? Persoonlijk kan ik er niet veel mee, aangezien ik in de verkeerde gemeente woon (nog steeds geen keuze in kabelprovider in Brussel!)…

Share
  • Luc

    Toch best ook eens eerst
    http://www.tik.be/pub/nieuws/wat_je_niet_las_op_www_vanupcnaartelenet_be
    lezen. Volgens mij hopen vele Telenet klanten eerder dat de internet packages geupgrade worden in de richting van de UPC specs…

  • Op de site van Telenet is voorlopig nog niet gemakkelijk te vinden waar in Brussel Telenet te verkrijgen zal zijn.

    Hun klantendienst is per mail enkel bereikbaar voor wie al een klantennummer heeft.

  • In de nieuwsuitzending van tvbrussel werden vandaag alle gemeenten in kwestie genoemd, ik herinner me Etterbeek, Schaarbeek, Vorst, Koekelberg… er zijn er wellicht nog.
    Zie ook http://www.vanupcnaartelenet.be/

  • Tom

    Jette is een UPC gemeente. En ik vermoed dat Ganshoren daar dan ook bijzal horen wegens tussen Koekelberg en Jette liggend?

  • Joeri

    Via deze URL kan je checken in welke gemeenten de Telenet producten beschikbaar zijn:
    http://televisie.telenet.be/cablecheck/

    Wat ik me wel afvraag: er zou voor het Brussels Gewest een apart aanbod komen voor digitale televisie, maar nergens op de site van Telenet, noch op http://www.vanupcnaartelenet.be is er iets over te vinden. Heeft iemand daar meer info over?

  • Jo

    Het wordt stilaan duidelijk dat de komst van Telenet voor de bestaande UPC/Chello klanten geen zegen is. Nu was UPC ook geen voorbeeldig bedrijf wat communicatie en klantendienst bereft, maar de reputatie van Telenet is wat dat nog iets beruchter.

    Vorig weekend is men begonnen met de migratie van mail en webserver. In de praktijk betekende dat voor mij dat ik vanaf vrijdagavond 6 juli geen email meer kon zenden of ontvangen. Dat ontdekte ik uiteraard net na de sluiting van de helpdesk. Op zaterdag dan verschillende keren gebeld, en niet verder gekomen dan de wachtmuziek en een ingesproken boodschap waarbij ze bevestigen dat er een probleem is met de mailserver en dat dat “zo snel mogelijk verholpen wordt”. Op zondag 8 juli bleek ik opnieuw mails te kunnen verzenden, maar niet ontvangen. Uit frustratie dan maar een mail gestuurd naar de support dienst.
    Op maandag nog steeds geen inkomende mail. Helpdesk gebeld. Nog steeds de mededeling dat er een probleem is, maar deze keer ben ik aan de lijn gebleven om een medewerker te kunnen spreken. En inderdaad de oplossing was zeer simpel, een wijziging van je login ingeven en het werkte weer. Dit was zo eenvoudig dat ze dat op hun website hadden kunnen melden en dat hebben ze uiteindelijk ook gedaan maar slechts in de loop van maandag 9 juli.
    Intussen ook de mailing per post ontvangen over de aanbiedingen. Helaas een zeer commercieel drukwerkje zonder details over tarieven, termijnen, voorwaarden, uitzonderingen,…
    Vandaag 11 juli ook per mail (al) antwoord gekregen op mijn mail van 8 juli met de oplossing voor het probleem. En in het kader van 11 juli (gulden sporen en zo) beantwoorden ze mijn Nederlandstalige mail volledig in het Frans. Dat is mij in 14 jaar TVD-UPC-CHELLO nog nooit gebeurd. Hoewel een zeer franstalig bedrijf, is UPC altijd in staat geweest om alle communicatie in het Nederlands te voeren.
    Vandaag 11 juli 2007, slaagt de Vlaamse telecom Telenet(destijds op de sporen gezet door minister president Vandenbrande) er niet meer in om dat te doen. šŸ™

    Op de site tik.be worden we aangeraden om niet te snel op de avances ven telenet in te gaan omdat het aanbod minder rooskleurig is dan het lijkt.
    http://www.tik.be/pub/nieuws/wat_je_niet_las_op_www_vanupcnaartelenet_be
    Maar telenet maakt het intussen wel zeer moeilijk om bij UPC te blijven want ze knabbelen aan het aanbod door bepaalde functionaliteiten stop te zetten.
    – je kan niets maar wijzigen aan je chello emailbox of aliassen
    – er is geen spamfilter meer op je mailbox(en)
    – je hebt geen zicht meer op je dataverbruik. De datameter van chello is niet meer beschibaar. Dat is nochtans belangrijk, want UPC had een fair use policy waarbij je niet bestraft werd als er geen misbruik was. Nu onder telenetbewind gaat de kraag dicht als je over je limiet gaat. Ikzelf kreeg vorige maand al een waarschuwing toen ik nog maar op 60% van mijn toegestaan debiet zat. Dat was onder UPC nooit het geval.

    Op dit moment heeft Telenet het bestaande product dus eenzijdig gewijzigd en op zich is dat al reden genoeg om zonder opzegperiode weg te kunnen gaan bij UPC-Telenet. (al zullen zij daar wellicht anders over denken).

    Ik ben zelf de mogelijkheden aan het vergelijken en er zijn enkele zeer scherpgeprijsde ADSL aanbieders (EDPnet en Dommel) waarover ik goede dingen hoor. ADSL biedt in ieder geval het voordeel niet meer vast te zitten aan een monopolist (wat Kabel eigenlijk nog altijd is wegens maar 1 operator).

  • Man, wat heeft onze soort ‘mens’ toch een verschrikkelijke neiging om alles wat ook maar in de verte op verandering lijkt, genadeloos de grond in te boren. Ik ben zowel Telenet- als UPC-klant geweest, en ben werkelijk maar wat blij dat Telenet ook hier in Brussel z’n volledige gamma op ons los zal laten. De cijfertjes die TIK aanhaalt zijn puur theoretisch; iedereen met een beetje ervaring weet dat het netwerk van Telenet veel efficiĆ«nter is dan dat van UPC, wat de cijfertjes ook zeggen. Ik moet toegeven dat ik in Schaarbeek gelukkig vrij goed bedeeld ben wat UPC-internet betreft (ik heb al mensen gezien bij wie het stukken slechter draait dan hier), maar bij Telenet kan het alleen maar beter gaan. Ik wil niet beweren dat heel het netwerk ineens een gigantische boost zal krijgen, maar we zijn volgens mij toch in betere handen.

    Nog belangrijker: televisie! Telenet speelt natuurlijk smerige commerciĆ«le spelletjes door z’n Digibox zo schandalig duur te verkopen (200 euro in het begin!), maar als je er eenmaal een hebt (intussen zijn ze al een heel stukje goedkoper), is de digitale televisie van Telenet geweldig. Daar kon UPC met z’n huidige magere aanbod wel een heel puntje aan zuigen, dus wij zullen er wel bij varen als Telenet-klanten. En laten we als Nederlandstalige Brusselaars ook niet vergeten dat Telenet vooral een Vlaams bedrijf is en dat het Nederlands er de voertaal is. Ook hier moet ik toegeven dat ze bij UPC meestal goed hun best deden om je in het Nederlands te woord te staan, maar het helpt flink als je je (ingewikkelde) probleem aan een Nederlandstalige kunt uitleggen die je goed begrijpt. En we moeten ook veel minder vrezen voor Coditel-toestanden, want ik zie Telenet geen absolute voorrang geven aan een hele rits Frans- en anderstalige (veelal Arabische) zenders.

    Wil ik hiermee zeggen dat Telenet perfect is? Welnee, verre van. Je hoeft mij dit bedrijf niet te leren kennen, ik heb er ook heel wat negatieve ervaringen mee gehad. Maar ik stel voor dat we de dingen gewoon even op een positieve manier afwachten; negen kansen op tien dat we echt wel beter af zullen zijn dan met UPC. Ik dank u!

  • Jo

    Omdat Telenet nu beknot wat ik de afgelopen jaren wel had, enkel en alleen met de bedoeling om alle chello’s zo snel mogelijk in het telenetgareel te krijgen ben ik niet geneigd om “op positieve manier af te wachten”.
    Mijn mailbox zit nu dagelijks vol met spam. (die spamfilter van chello was blijkbaar vrij goed). En van het ene moment kan ik op smalband vliegen zonder inzage te hebben om mijn dataverbruik (de telemeter van Telenet is enkel toegankelijk als je de overstap al gedaan hebt).

    Hier wordt deze materie ook druk gevolgd :
    http://www.userbase.be/forum/viewtopic.php?t=14794&postdays=0&postorder=asc&start=0

  • Het wordt eens tijd dat er wat concurrentie komt bij de providers. De enige waar je toch een deftig aanbod hebt is Belgacom TV, je krijgt er trouwens ondertussen naast Jim ook TMF bij. Iets wat tot nu toe ondenkbaar was in Brussel

  • Vince (another one)

    Als trouwe UPC-klant lach ik groen, wanneer ik de reclame-folders van telenet in mijn bus krijg.

    Als Extreme-gebruiker, mag ik binnenkort meer betalen voor veel minder service. De uploadbandbreedte wordt door 4 gedeeld en er wordt weer een datalimiet van ocharme 35Gb voorgesteld.

    Volgens de reclame mag ik echter genieten van de uitstekende (?) helpdesk van telenet. Laat me niet lachen. Ik betaal niet om een deftige helpdesk te hebben (die van upc was trouwens goed genoeg voor mijn 3 calls op 5 jaar tijd), maar voor een deftige service op internetgebied, maw: krijgen waar ik voor betaald heb.

    Telenet mag dan wel prachtige uitgedokterde reclamespotjes en -blaadjes hebben, maar voor de rest zijn het knoeiers. Mailmigratie van 6 juli is een fiasco, als u het mij vraagt. Was het aangekondigd? Neen. Was de service weer snel up and running? Neen. Hebben ze de upc-klanten op de hoogte gebracht dat ze de pop- en relayservers moesten aanpassen in hun mailclientconfiguratie? Neen. Ik vraag me af hoe de overige migraties gaan verlopen.
    Kortom: als upc-klant sta je in de kou bij telenet. Wat een prachtige commerciele ingesteldheid.

    Uit verschillende hoeken wordt aangeraden niet in te gaan op de aanbiedingen van telenet en af te wachten tot je verplicht wordt een keuze te maken.

    Ik neem alvast mijn inlichtingen bij Dommel en EDPnet.

    Tot slot: wanneer wordt de telecom-markt in belgie echt opengegooid voor de internationale concurrentie? Kunnen de heren en dames politiekers hier eindelijk hun verantwoordelijk in nemen, aub? De consument wacht vol ongeduld.

    Licht geirriteerd en gefrustreerd groet ik u,

    Vince (Bxl)

  • tommy1975

    Over Belgacom ttv gesproken, nog mensen hier die TV Brussel kwijt zijn?

  • Vince

    TV Brussel terug te vinden op nummer 101
    De franstalige zender Tele BXL op 100
    En de muziekzender TMF (nieuw op Belgacom TV) op 81

  • Jo

    @ Vince (the other)

    “Kunnen de heren en dames politiekers hier eindelijk hun verantwoordelijk in nemen, aub? De consument wacht vol ongeduld.”

    Maak u geen illusies : kijk naar de raden van beheer van Belgacom en Telenet. Zitten vol politici, ex-politici en politieke gepistoneerden. Die zorgen dus mooi voor zichzelf (en niet voor de consument).

  • En wat verwacht de heer Vince zoal van de politiekers?

  • Vince (another one)

    Mike,

    Het openbreken van de telecom/internet markt, concurrentie toelaten in plaats van monopolies verder in de hand te werken.

    Kijk naar Nederland en Frankrijk … het werkt echt in het voordeel van de consument. Een competitieve prijs/kwaliteit en keuze.

    Helaas heeft Jo een punt; de raden van bestuur zitten vol vette politiekers, dus veel zal er niet veranderen. Maar een mens mag dromen, niet?

    Vince

  • Daniel

    Afgelopen weekeinde hebben we digitale tv aangevraagd van Telenet via hun website. Vandaag al viel er een grote envelope in de brievenbus met een brief die vertelt over alle mogelijkheden, een film folder en een speciale Telenet digitale tv gids.

    Over twee weken komt de monteur met een digirecorder langs, tenminste, op de website konden we een keuze maken wanneer de monteur langs komt en we hebben gekozen voor donderdag 16 augustus. Ik zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen en of alles zal gaan werken.

    Enkele vragen blijven

    1) op de Telenet site is niet duidelijk welke programma’s digitaal zullen worden aangeboden, want die informatie is volgens mij alleen maar geldig in Vlaanderen en niet noodzakelijk in Brussel; de papieren folder die we onlangs ontvingen geeft ook geen uitsluitsel, want het lijkt of het zender aanbod niet volledig overeenkomt met de informatie die we vandaag hebben gekregen

    2) de betaling van de digirecorder. Zal dat via de normale factuur gebeuren, of moeten we ter plekke betalen? In de brief staat er niets procedureels dat enige helderheid verschaft.

    We zullen zien wat er gebeurt…

  • tommy1975

    Het beste forum voor dit soort vragen is http://www.digitale-televisie.be.
    Zowel voor Belgacom als Telenet.

  • Joeri

    @Daniel:

    Zit er bij de documentatie die je ontvangen hebt, ook een lijst van zenders die je zal kunnen ontvangen in Brussel? Ik ben wel benieuwd om te weten wat er nu juist wel of niet bij zit, op de Telenet site staat inderdaad alleen het Vlaamse aanbod…

    Het is trouwens wel eigenaardig, als je op de Telenet-site de postcode ingeeft van eender welke Brusselse UPC-gemeente, krijg je een melding dat digitale TV nog niet beschikbaar is, maar wel telefonie en internet. Op het infokanaal staat trouwens ook niets over digitale TV.

    Is er iemand die al Telenet Digital TV heeft in het Brussels gewest? Hopelijk komen ze binnenkort met een lanceringspromotie voor Brussel…

  • mucteba

    ik denkt dat telenet interactief digitaal

    wel is maar nog aan het aanpassen

    als later upc volledıg ın de hqnden van telenet
    is gaan ze dan zekker toten
    op http://www.upcnaartelenet.be
    of te wel op http://www.telenet.be

    ze zijn aan het kıjken watze meest te mıssen

    en cable tv analog
    blijf de huıdıg zenders

    zoals nu

    maar ik denkt komen de maanden gaat daar
    ook iets veranderen

    tegen de upc van holland

  • Daniel

    Het is gelukt. Twee weken geleden o.i.d. heb ik Telenet digitale tv aangevraagd en vandaag is de installateur langs geweest. Hij heeft alles keurig geĆÆnstalleerd en het lijkt prima te werken. Erg helder en mooi beeld.

    Hij vertelde dat er een stormloop is van mensen die digitale tv wil nu er eindelijk een volledig pakket wordt aangeboden.

    De man kon me ook nog vertellen dat ik de eerste NL-stalige klant was die hij was tegen gekomen. Hij kon me fijn uitleggen hoe alles werkt en waar ik op moet letten. Hier in Schaarbeek waren het vooral mensen van Marokkaanse, Turkse en Poolse afkomst die digitale tv bestellen. Ik heb zelf echter die zenders waar die mensen in geĆÆnteresseerd zijn nog niet gevonden.

  • Joris

    Ik ben sinds enkele weken overgestapt naar Telenet (noodgedwongen wegens verhuis omdat UPC-accounts niet mee worden verhuisd), en ik ben allesbhelave tevreden over hoe alles verlopen is:
    – Ten eerste waren ze bij Telenet vergeten mijn bestaande aansluitingen (TV en internet) af te sluiten, hoewel ik duidelijk had gemaakt dat het om een verhuis ging (had het juiste menu gekozen aan de telefoon en heb het ook enkele keren gemeld). Ik ben daar pas achter gekomen toen Telenet geld van mijn rekening bleef halen voor het internetabonnement op het oude adres. Ik heb de domiciliĆ«ring onmiddellijk stopgezet maar ik wacht nog steeds op de teruggave van het geld).
    – Toen ik belde om de afspraak met de Telenet-installateur te bevestigen bleek dat er van die afspraak niets in hun systeem stond (had ze nochtans telefonisch gemaakt met de klantendienst, en niet via de site ofzo). Ik had geen andere keuze dan een nieuwe afspraak te maken en weer drie weken te wachten.
    – De installateur zelf was heel vriendelijk en nederlandstalig en heeft alles keurig geĆÆnstalleerd en proper achtergelaten. Buiten het feit dat het @telenet.be adres met mijn naam al in gebruik is door iemand met dezelfde naam die toevallig in Vlaanderen woont, en Telenet me een ander, compleet belachelijk e-mailadres (met cijfers erin!) bezorgde, werkte alles perfect.
    – De dag na de installatie ging het echter al mis: geen internet meer en ook geen interactieve TV. Ik krijg wel TV-signalen binnen maar de interactiviteit is verdwenen. Onmiddellijk naar Telenet gebeld die me -na een kwartier wachten- meldden dat er inderdaad een probleem was met mijn verbinding (konden ze van daaruit zien) en dat ze het zouden oplossen. Dat was elf dagen geleden, en ik wacht nog altijd. Heb ondertussen zo om de twee dagen naar Telenet gebeld, en krijg telkens te horen dat het probleem is doorgegeven aan de betreffende dienst en dat het snel gaat opgelost worden. Niet dus. De factuur (die ik intussen natuurlijk wĆ©l al gekregen heb) blijft intussen onbetaald liggen (totdat alles werkt zoals het hoort).
    Ik denk er serieus aan om Telenet terug buiten te smijten zonder ze Ć©Ć©n euro te betalen en over te stappen naar ofwel Belgacom, ofwel Clearwire in combinatie met TV Vlaanderen. Telenet zal voor mij voor eeuwig een onbetrouwbare, onklantvriendelijke bende amateurs blijven, en zodra er een valabel alternatief is stap ik over.

  • ja mensen maar ik denk ni dat 200 euro alleen voor digibox zal zijn
    dat kan nie waarschanlijk zit de gij flims te bestellen of heb je
    gij ook nog een abonement op betaal kanaal dat zal natuurlijk alles
    in hoogte vliegen

  • en er komt ook een activatie van modem bij en ook nog eens van dat
    simkaart dat is toch logich dat ge 200 betaald

  • mucteba

    jama joris heb ge geen brief gehad van telenet
    om om in te shrijven en bellen en e.mailen zal niet gaan
    vrees ik en gemoet wachten tot je contract afgelopen is
    dat duur 1 jaar

  • peter

    Een hart onder de riem van VOO en Numericable abonnees die te klagen hebben over klantendiensten aldaar : die bij telenet deugt ook niet.
    Deze voormiddag heeft een Telenet technicus enkele huizen verder op de gevel aan het knoeien geweest, met als gevolg dat we geen kabel signaal meer hebben (analoge TV en FM). Dus bel ik naar de klantendienst. Na een eindeloos keuzemenu kom je ergens terecht in een Limburgs call center. Dat wil zeggen : ze spreken er (een soort) Nederlands maar verstaan het niet altijd goed. Ze weten Brussel amper liggen en een Brusselse straatnaam weten ze niet terug te vinden en moet je dus tot twee maal toe spellen.
    Als ze eindelijk begrepen hebben dat een technicus van hun blijkbaar zelf de panne veroorzaakt heeft beloven ze me een onmiddelijke oplossing (tegen 16u !). Er werd een dossier opgemaakt.
    Uiteraard tegen 17.30u nog geen herstelling en dus teruggebeld. Van een dossier was geen sprake, en de persoon die ik ‘s middags aan de lijn had gehad, die had blijkbaar alles verkeerd ingeboekt. De herstelling zou ten vroegste morgen namiddag gebeuren, want nu zit alles vol (“het is bijna 6 uur meneer”). Als ik vraag of ze dan geen noodinterventies doen, (aangezien ze zelf nu al twee keer in de fout gegaan zijn) blijken ze die niet te hebben. Ik laat verstaan dat ik dat maar een zwakke dienstverlening vind en dat als ze het niet opgelost krijgen ik overweeg naar de concurrentie te stappen.
    “Meneer, u moet vooral niet dreigen, want daarmee lost u niets op”. De herstelling gebeurt pas morgen en daar valt niets meer aan te doen.
    Of ik dan een dossiernummer of een referentie kan krijgen want voor het zelfde geld, is er morgen weer niets ingeboekt. Neen, dat kan hij niet geven.
    We zullen zien…

    Intussen al enkele tussentijdse conclusies :
    1, UPC was nog zo slecht niet : daar heb ik nooit zo’n kafka meegemaakt.
    2, Wat ben met je een Nederlandstalige klantendienst, als blijkt dat er toch nog een taalbarriere is. In de praktijk bel je naar een nummer in Mechelen maar kom je terecht in een obscuur Limburgs callcenter waar de zonder uitzondering allochtone medewerkers er niet in slagen om een foutloze dienstverlening te leveren. Ze zijn wel zo open om toe te geven dat hun collega Ć©Ć©n of meerdere fouten begaan heeft, maar dat zet hun niet echt aan om naar een oplossing te werken. Structureel is het blijkbaar ook niet echt de bedoeling om een oplossing te bieden.

  • peter

    Trouwens nog een vraagje voor de Brusselse kabelabonnees : hebben jullie nog de Nederlandstalige Kanaal Z via analoge kabel ? Vroeger was er een kanaal waar de Nederlandstalige en Franstalige versie in een loop elkaar afwisselden. Sinds enige tijd zag ik enkel nog de FR versie. Kon toeval zijn, maar uiteindelijk toch eens laten opstaan en inderdaad : enkel FR.
    Naar Telenet gebeld (vorige week dus, toen ik nog wel signaal had) om te weten of er iets gewijzigd was en men de Vlaamse versie op een ander kanaal gezet had. Ze hadden eerst moeite om mijn vraag te begrijpen, ze geraakten nogal verward (na enkele keren doorschakelen had met het al over Kanaal 6).
    Maar het uiteindelijk antwoord was dat bij Telenet niets veranderd is. Als er nu enkel Franstalige uitzendingen waren (Canal Z) dan was dat omdat Kanaal Z enkel dat programma doorstuurde.
    Daarom mijn vraag : is het bij andere kabelmaatschappijen ook zo ? En is het dus Kanaal Z die Brussel als Ć©Ć©ntalig Frans beschouwt ? (of heeft Telenet mij een blaas wijsgemaakt ?)

  • mucteba

    nu is mozaik is weg
    ze hebben de teletext van info weggehaald
    op de plaats van mozaik is la la trois gekomen

    het kanaal z of dat frans of nederlands is weten niet
    maar ik heb wel gezien dat la une en 2be