Ingeslagen ruiten

Smashed Window Ik heb het genoegen gehad om op een week tijd tweemaal een ingeslagen ruit te hebben aan mijn wagen. Eenmaal rechts (in mijn garage), eenmaal links (voor mijn deur). Je kan niet zeggen dat het krapuul niet weet waar de Marollen liggen. Telkens was de politie heel vriendelijk bij het opstellen van het PV, en werd de ruit binnen een redelijke termijn vervangen door Carglass. Feit blijft dat de pakkans van dergelijk vandalisme (want uiteraard viel er niks te stelen in de auto – ik woon al lang genoeg in Brussel) zeer laag ligt, dus ligt het hier in de Blaes/Hoogstraat elk weekend vol met glas op straat, en dit weekend dus met het mijne.

Wat zijn de tips die jullie altijd horen om dit tegen te gaan?

  • uiteraard niks van waarde in je auto laten liggen – duh-uh!
  • het openlaten van je handschoenkastje, waarin dan uiteraard niks ligt
  • getinte ruiten (helpt dat echt?)
  • het hangen van een Arabische CD aan je spiegel
Share
  • klaverhand

    Beste oplossing: geen auto.

  • Michiel

    Toen ik in de Maagdenstraat woonde was het ook zeer regelmatig raak. Tot ik van een Marokkaanse buurtbewoner de tip kreeg om vooral zo’n oosters zakdoekentrommel op de hoedenplank te zetten en zo’n kralenketting aan de spiegel. Ik heb het gedaan en voila, nooit meer problemen het hele jaar erna, terwijl in de vier maanden er voor mijn auto diverse malen helemaal is bekrast en ook nog twee keer de ramen ingeslagen. Ik had dan ook een Golf met Nederlandse platen.

  • Michiel

    Oh, en inderdaad het handschoenenkastje openzetten.

  • @ klaverhand: en het beste voorbehoedsmiddel is natuurlijk celibaat.

  • Hans

    Peter, in ruime zin zijn we buren (woon in de Priesterstraat, net achter ‘t Justitiepaleis) en mijn car-condom / anti inbraak beveiliging is m’n vierwieler elke avond voor ‘t politiekantoor te parkeren. Hout aanraken – maar ‘t werkt voor zo ver…

  • je kan zo een rood flikkerlichtje (of echte alarminstallatie) eens overwegen.

    Voor de rest kan idd. enkel een volledig leeg voertuig helpen, de kleinste rommel die rondslingert doet immers vermoeden dat er mogelijk nog wat verstopt is hier en daar. Er mag vooral geen indicatie zijn van draagbare GPS (zuignapsporen op de vooruit,…)

    Ik zie ook geen onderscheid tussen dure, goedkope, propere of vuile wagens, bij kleine wagens plooien ze gewoon de deur open ipv het glas kapot te slaan, er staat hier zo’n citroen C1 in onze straat met geplooide deur… tof

  • @ Richard: ik heb een alarminstallatie. Dat helpt niet om het te voorkomen en na de feiten doet het er ook weinig toe.

  • tja ivm die alarminstallatie: je kan nooit weten of het al nut gehad heeft of niet, misschien had je zonder al 4 x prijs gehad ipv 2 x? :))

    zelf heb ik er ook één, mijn ruiten zijn nog niet ingegooid in tegenstelling tot de rest hier, maar je kan daar geen conclusies uittrekken, alleen maar gissen

  • een vriend van me legde altijd reisbrochures voor een noord-afrikaans land zichtbaar in z’n auto.
    nooit raampje kapot.
    waarmee ik niemand wil stigmatiseren.
    misschien hebben dieven veel respect voor mensen die op reis vertrekken?

  • ook nog even meegeven: neem je autopapier altijd mee. die vervangen is een hoop bureaucratisch gezeur.
    OF: verstop ze onder je reservewiel.

  • Carglass is wel de duurste op de markt. Je betaald hun radiospots mee. Hier kan je twee ruiten laten inzetten voor de prijs van een:

    http://www.speedglass.be/speedglass/bienvenu_nl.htm

  • Wouter Vangelwe

    Ik hou er op dat vlak -een toegegeven nogal perverse- complottheorie op na.
    Toen ik nog in St Gillis woonde was het zo gemiddeld 6 keer per jaar prijs. Ik woonde een 4tal jaar in St Gillis. Zelden (nooit) werd iets gestolen want we waakten erover geen (waardevolle) voorwerpen of boordpapieren in de wagen te laten liggen (we hadden zelfs de autoradio vervangen door zo’n toestel dat je eruit kon halen,).
    Carglass bleek het enige bedrijf waar je tegen een “redelijke” prijs en binnen afzienbare tijd de ingeslagen ruit kon vervangen. Bij elk van mijn 24 visites, kon ik me niet van de indruk ontdoen dat het succes van dit bedrijf alle verbeelding tartte : files, wachttijden, dolgedraaid personeel,…
    Zij leken dermate het slachtoffer van hun succes dat ik er stilletjes van overtuigd ben geraakt dat de omzetscijfers van verscheidene carglass-filialen artificieel de hoogte ingestuwd worden en wel door het inschakelen van hangjongeren die mits een kleine vergoeding ongetwijfeld bereid gevonden kunnen worden enige guitenstreken uit te halen… Vanzelfsprekend heb ik geen enkel bewijs dat deze urban legend in spe kan staven en kan ik er niet genoeg de nadruk op leggen dat dit verhaal enkel uit frustratie aan m’n verdorven geest ontsproten is. Maar toch…hoe groot moet de verleiding van zo’n filiaal-houder zijn?

  • Heb er in Evere gelukkig nog nooit mee te maken gehad.

  • @Wouter: prachtig theorie, kan men nog verder spinnen: Net Brussel betaald hangjongeren om de straten vuil te maken, het VB betaald hun om oudere dames lastig te vallen, de politie betaald roemense benden huizen leeg te halen, Besix transportondernemingen om met te zware wagens de wegen kapottterijden, om die vaker te kunnen overdoen, Child Focus would-be-Dutroux’sen om kinderen te onvoeren, de Vlaamse regering waalse werklozen om de waalse werklozen-statistieken na beneden te halen, gevelzuiveringsfirma’s betaalen autorijders en industrie om de luchtvervuiling omhoog te duwen …

  • plum

    In Molenbeek wordt er om de haverklap een ruit ingeslagen. Laat iets “interessant” in je auto liggen en nog geen kwartier later is het weg. Zelfs overdag zie je gasten elke geparkeerde auto afgaan om te kijken of er iets te stelen valt.
    Mij hebben ze al de deur geplooid, de autoradio gestolen en een ruit ingeslagen. Nu heb ik een “moderner” model van wagen waar je niet kan zien of de auto op slot is of niet en waar het moeilijker is om een koevoet tussen de deur en de rest van de carrosserie te steken. Alle truucjes die reeds opgenoemd werden, pas ik toe. Sindsdien niets meer gestolen of geplooid, maar krassen blijven ze maken!!! Een uur nadat ik mijn splinternieuwe wagen in de garage was gaan halen, werd een grote kras in mijn deur gemaakt. Ik begin ervan overtuigd te geraken dat de gasten, die dat doen, een destructieve drang in zich hebben. Het is alsof dat “alles wat anderen hebben, dat beter is dan wat ik heb, moet afgetakeld worden”.

  • @Malte : het verchil met mijn -ongetwijfeld volledig uit de lucht gegrepen- verhaal en je voorbeelden zit ‘m in het “commerciële” karakter van het bedrijf (ic met gedeeltelijke of volledige franchise-nemers of elk bedrijf met een Sales-departement). Uit eerste hand weet ik hoe verkoopscijfers (en de vergelijking ervan met verschillende entiteiten binnen hetzelfde bedrijf) de verkoopsdruk serieus kunnen opvoeren. Redelijkheid is vaak het eerste dat daarbij, soms noodgedwongen, opgeofferd wordt.
    Stel : je bent verantwoordelijk voor een carglass-vestiging in St Gillis. Elk kwartaal bezorgt het moederbedrijf je de verkoopsgrafieken van de afgelopen maanden. In tegenstelling tot “gelijksoortige” vestigingen blijkt dat jouw cijfers een dalende trend vertonen. Nog even en je mag het gaan uitleggen bij de big boss… of de vooropgestelde bonus -een niet onbelangrijk deel van je salaris- dreigt aan je neus voorbij te gaan.Je weet dat het service-level van je personeel uitmuntend is en over publiciteit hoef je je ook geen zorgen te maken. Het enige wat je ontbreekt zijn voldoende kapotte autoruiten en daar kun je “in principe” niks tegen beginnen….

  • Elias

    @Wouter: u verdient een proces wegens laster en eerroof. En ook wel een prijs voor de grootste onzin die ooit op brusselblogt.be is neergeschreven.

  • Ik herhaal : volledig uit de lucht gegrepen, uit frustratie ontsproten aan een verdorven geest,complottheorie, urban legend,… (hoe dik kan je het erop leggen?)
    Maar toch bedankt, Elias… (al eens met Sales mensen gesproken?)

  • Ik bezit zelf geen auto, maar ik ben toch regelmatig met een auto in Brussel… en ik moet zeggen dat ik zelfs nog nooit te maken gehad heb met krassen, laat staan ingeslagen autoruiten. En nochtans woon ik in een buurt die door veel mensen op dit gebied vervloekt wordt (hoog-Schaarbeek). Ik zorg er wel altijd voor dat er niets van waarde in de auto ligt én ik laat het handschoenkastje ook altijd open, natuurlijk zonder autopapieren erin. Heb ik het daaraan te danken, of heb ik gewoon geluk?

  • pogonus

    De buurt rond het Zuidstation, waar ik woon, heeft ook nogal een kwalijke reputatie op dat vlak. Er ligt altijd wel ergens een hoopje glasgrind op de trottoirs, en de aldus behandelde auto’s zijn zeker niet altijd de chicste. Zelf rijd ik met een (door accidentjes) nogal gekneusd bestelwagentje, dat er eerder meelijkwekkend dan aantrekkelijk uitziet. Tijdens het eerste halfjaar heb ik eens met poging tot autodiefstal en eens met vandalisme te maken gehad. Nu, bijna vier jaar later, is het nog steeds daarbij gebleven; ze laten mij met rust.

    Het komt mij voor dat de daders meestal buurtbewoners zijn, die bewust geen wagens aanvallen van eigenaars die ze als verwanten beschouwen. (De hoger aangehaalde truukjes i.v.m. Arabische inkleding lijken mij daarvan een frappante illustratie.) Wat ik tegenwoordig wel vaker aantref, zijn anonieme signalen, bedoeld om me te helpen, zoals een briefje onder mijn ruitenwisser om te zeggen dat één van mijn banden wat slapjes staat, of iemand die mijn buitenspiegel ter bescherming heeft dichtgeklapt (iets wat ik zelf altijd vergeet).
    Ik heb er geen idee van hoe bekend ik ben in mijn buurt, maar op straat word ik steevast voor muzelman aanzien en in het Arabisch aangesproken, wegens mijn lange baard… Zou het dan toch waar zijn?

  • ieldk

    de auto in het arabisch aankleden, en dan laten ze je met rust = racisme tegen westerlingen!

  • Ik was aan het overwegen om in Brussel te gaan wonen maar dit nodigt helemaal niet uit …

  • zwans

    Brussel is groot. Verschilt sterk van wijk tot wijk, en dan nog… Sociale controle is hierbij essentieel: je ruiten zullen minder snel ingeslagen worden in een wijk waar (ook ‘s nachts) nog regelmatig wat volk op straat loopt.

  • ely

    Wat Wouter schrijft klinkt me toch wel geloofwaardig in de oren. Ooit een buur gehad die het leuk vond auto’s van buurtbewoners te bekrassen om daarna zijn diensten aan te bieden om de wagen weer krasvrij te maken. Hij was manusje-van-alles wat auto’s betreft na zijn uren. Verdiende blijkbaar goed. Gelukkig werd de man dan uiteindelijk toch betrapt en juridisch gestraft. Zo zie je maar, maffiose praktijken bestaan overal.
    En de mannen van de vuilkar die kennen er ook wat van om met de vuilzakken wagens te bekrassen. Hou ze maar eens in ‘t oog, vooral daar waar de voetpaden zeer smal zijn.

  • meneer oogsnoep: relativeren, dat moet je vooral. Zoals ik zeg, ik woon in een buurt die op dit gebied een redelijke reputatie heeft, maar nog nooit enig probleem gehad. En het is ook echt niet zo dat de straat hier elke dag vol glas ligt.

    Gewoon een beetje uitkijken waar je gaat wonen, en dus vooral niets van enige waarde laten liggen. En dat geldt net zozeer op andere plaatsen, en zeker niet alleen de grote steden.

  • Brecht

    Bij mij (Waversesteenweg Elsene, het deel naar het Jourdanplein te Etterbeek toe) is het nog maar één keer in 4 jaar voorgekomen, en dan waren ze nog zo vriendelijk om het kleine zijruitje in te slaan, dat mij anderzijds ook wel 12O euro gekost heeft.
    Anderzijds (naar aanleiding van de bovenstaande replies), wonen in onze straat ook wel 75% allochtonen, 20% eurocraten en 5% autochten.
    In het algemeen valt het niet vaak voor bij ons dat er wordt ingebroken in auto’s, vaak zijn alleen vreemde auto’s (van bezoekers, vreemde nummerplaten, enz) het slachtoffer.
    Ik ben er dus quasi zeker van dat de dader niet iemand van uit de buurt was, er viel trouwens ook niets te stelen.

  • Bruno

    Al twee jaar in Brussel centrum met de wagen op straat en nog geen inbraken. Maar m’n wagen is wel niet van de grootste of nieuwste. Wel steeds met leeg handschoenkastje open en papieren eruit.
    Een tip voor mensen met een leasewagen: haal dat stickertje van je leasefirma eraf want dat werkt als een rode lap op een stier. Veelal zijn er in zo wagens immers laptops e.d. te vinden.
    En als je een bewonerskaart hebt: altijd onder de voorruit leggen, ook al is het niet nodig, want dan weten ze dat je in de buurt woont en dat verhoogt toch wel de drempel.

  • Steve

    Gooi ze maar op tafel, zou ik zeggen!

  • Tom

    Wel, afgaande op de vorige berichten (kleed je auto in het arabisch aan en 75% allochtonen in de straat) zal ik wel zeggen wat een paar mensen hier niet durven zeggen. Laat ons niet naief wezen en weer een spelletje racisme-pingpong spelen. Ik heilig mijn mening op vrije meningsuiting.

    Ik maakte het ook al herhaaldelijk mee in de Hoogstraat, aan het Justitiepaleis, in een zijstraat van de Louizalaan en aan het Cocqplein. Tweemaal ook zien gebeuren. Driemaal in de politiebestanden (met enorm veel Magrebijns-gekleurde profielen) gekeken om de criminelen op foto te herkennen.

    In alle gevallen ging het om Maghrebijnse jongeren en minder-jongeren. En niet alleen de kansarme. Ik ben een heel openminded en hyperverdraagzame mens maar ik stel elke dag trouwens vast dat de maghrebijnen (wellicht >75%) de lastigste en de zich meest onnodig onuitstaanbaar manifesterende mensen zijn die in Brussel rondlopen.

    Het respect voor culturen is geenszins wederzijds en de smet op ons bestel daardoor groot.

    Ik vind het stilaan tijd worden om het probleem openlijk te kunnen bespreken en om er iets aan te doen. Lees: een aantal gunsten terugschroeven voor wie zich niet schikt en voor wie de westerse democratische verworvenheden niet erkent.

    Helaas delven we ons eigen politiek-correcte graf. Waar zo’n maghrebijn/islamiet alleen maar baat bij heeft…

    Ik wil hier geen polemiek starten en zeg nu reeds dat ik dit onderwerp voor eigen bestwil niet meer zal lezen. Reageer hoe je wil maar ik bespaar mij best die maagzweren… .

  • Tom

    Nog even
    @zwans: sociale controle is geen vrijgeleide. sommige lefgozers doen het waar verscheidene mensen op staan te kijken. ik woon in een deftige en ‘s nachts vrij drukke uitgaansbuurt. en nog gebeurt het.

    @steve: je stelling dat je maar moet uitkijken waar je gaat wonen is de omgekeerde wereld. we moeten veilig kunnen wonen waar we willen.

    Salut en hopelijk blijft de schade voor u en mij beperkt. Let’s keep on dreaming…

  • valer

    In mijn straat wordt er elke dag in minimum één wagen ingebroken! Als we de politie dan bellen, vaak nog terwijl ze aan het inbreken zijn, dan duurt het toch nog een half uur voor politie arriveert. Nochtans is er een kantoor om de hoek… Het is zelf zo dat de inbrekers wegwandelen, op hun gemakske kijken wat er in zakken zit, om zich dan nog es om te draaien en genoegd te lachen naar wie er ondertussen op zijn balkon staat, of uit de ramen hangt…

    Alarmlampjes helpen niet, handkastje openlaten ook niet… Het is echt een plaag en ik heb niet de indruk dat het één van de prioriteiten is van Stad Brussel terwijl dit toch zo wel is aangekondigd.

    Na vaststelling van de laatste inbraak had de politie drie mannen opgepakt. We moesten mee naar het politiekantoor om die te identificeren maar het ging niet om de mannen in kwestie. Wel om drie andere die net een straat verder hadden ingebroken en met een laptop aan de haal waren. Nadien heeft de politie ons netjes terug thuis afgezet, na een ritje met zwaailicht, sirene, door de rode lichten en sens-uniques incluis. Amusement voor ons (twee buurmeisjes), maar dan begrijp je wel dat de prioriteiten anders liggen…

    Wat heel vaak gebeurt is dat mensen op de plaats van parkeren hun laptop nog snel in de koffer steken en tja, dan hebben de dieven natuurlijk niet veel nodig!

  • Steve

    Ik zou op m’n balkon gaan staan met m’n camera en telelens, eens zien of ze dan nog zo vrolijk zullen lachen…

  • valer

    Kwas daarvoor te laat… Maar die ligt nu wel klaar! En dan nog, ik denk echt niet dat dit hen afschrikt!

  • tettinx

    Heb ook een aantal jaren in het centrum (Marollen, Anspachlaan, barriere St-Gillis, …) gewoond en het was ook vaak prijs. ik had het meeste prijs toen ik met een Golf reed … tot een aantal keer per maand.

    Ik maakte m’n auto altijd leeg inclusief de papieren, handschoenkastje open ed … Dan nog werd het achterraam ingeslagen om de achterbank plat te leggen en te kijken of er in de koffer niets terug te vinden was. Sindsdien verwijderde ik ook telkens de hoedeplank.

    In Sint-Gillis was het hek helemaal van de dam, brandblusser leeggespoten in de wagen, wagen terugvinden op houten blokjes met gestolen wielen, … heel triest … en de ervaring bij de politie van Sint Gillis bleek dan het grootste dieptepunt. Géén woord Nederlands en uren aanschuiven … In Brussel centrum daarentegen gaat alles veel vlotter en vriendelijker.

    Het enige wat een beetje bleek te helpen was je wagen goed zichtbaar zetten en niet verdoken in kleine straatjes. Was natuurlijk niet altijd mogelijk, na 45 minuten rondrijden om parking te zoeken leg je de lat al wat minder hoger inzake een (veiligere) parking.

    Momenteel het centrum een beetje verlaten om me te vestigen in Neder Over Heembeek en eindelijk rust gevonden.

  • pogonus

    Ik hoorde dat de politie ergens in de buurt van het Noordstation eens zo’n actie heeft gedaan waarbij een aantal auto’s met aantrekkelijke spullen erin als lokaas langs de weg geparkeerd werden, terwijl de politie op de loer zat. En of ze beet gehad hebben !
    Uiteraard is deze actie niet zonder de nodige controverse gebleven, want de Advocaten van de Duivel hadden het over “uitgelokte misdaad”… Nog eens de wereld op z’n kop, zou ik zo zeggen. Voor mijn part mogen ze deze methode systematisch toepassen.

  • tommy1975

    De advocaat van de duivel heette “Sven Mary”, zoon van en binnenkort wellicht Vlaanderens bekendste pleiter.

  • Steve

    Maar bij mijn weten mogen ze nu wel weer lokauto’s gebruiken.

  • Albert Rosner

    Het bekruipt mij om het debat wat open te trekken.
    Ook ik heb – weliswaar slechts één keer, lang geleden – een inbraak in mijn auto meegemaakt. Eén keer werd m’n fiets gestolen ; maar dat was toen m’n zus ‘m geleend had 😉

    Elke plek heeft zo haar eigen wetten.
    Brussel is een bijzondere jungle.
    Behalve lokauto’s heeft men ook een tijd geleden studies laten uitvoeren rond welke bevolkingsgroepen het hoogst scoren in criminaliteit en vandalisme.

    Op den buiten gebeuren ook misdaden : er worden soms mensen verkracht, kinderen mishandeld en vermoord. Vaak gebeurt dit niet door leden van dezelfde bevolkingsgroepen als de stedelijke criminelen.

    Het lijkt mij dat maatschappelijke fenomenen evolueren en moeilijk op korte termijn te sturen zijn.

    De verhalen over migranten, waar ze vandaan komen en hoe ze hier terechtkomen zijn bekend.
    In de jaren 60 waren het vaak mensen die men in eigen land het “meest geschikt achtte” om te laten vertrekken.
    Van het oosten komen soms mensen “op bezoek” met zeer weinig scrupules.

    Van de begeleiding van migranten mag men op z’n minst zeggen dat het niet veel betekend heeft. Een totaal onefficiënt spreidingsplan in combinatie met de dumpingspolitiek naar de hoofdstad van België heeft van Brussel een banlieu gemaakt.
    Misschien is dat iets beter dan de banlieus die de andere Europese grootsteden in de buitenwijken gecreëerd hebben.
    De vraag is : waarom moet er perse een banlieu zijn ?

    Dit neemt niet weg dat we vandaag met grootstedelijke problemen zitten en dat die best een oplossing vinden.
    Een efficiënter politiebeleid kan helpen, maar een betere integratiepolitiek ook.

    Vandaag nog zien we dat het onderwijs fel achterophinkt om zich aan te passen aan de noden die de opvang van nieuwkomers vereist. De eindtermen en de manier waarop deze bereikt moeten worden, zijn in Brussel nog steeds dezelfde als deze van onze grootouders terwijl meer dan 50 % van de Brusselaars migranten of recente migranten zijn.
    De gescheiden onderwijsnetten in Brussel laten geen globale aanpak toe.
    Kinderen die in het Franstalig onderwijs les volgen kennen bij het schoolverlaten geen behoorlijk Nederlands, en hun Frans is ook belabberd. In delen van het Nederlandstalig onderwijs zakt het niveau ook zienderogen.
    In Vlaanderen en Wallonië begint men taalbadoderwijs te organiseren, in Brussel kan dat niet.

    Misschien dat dit laatste wel de fundamentele vraag is.
    Maar ach, ik klink weer als een onderwijzer.
    De zon schijnt en ik ga deze middag weer gezellig de fiets op om met een antal vrienden middag te gaan eten aan een terras midden in een migrantenbuurt.

  • pogonus

    Interessante bijdrage van Albert, om toch nog eens duidelijk te stellen
    1. dat er wel degelijk problemen zijn met migrantenjongeren; en
    2. dat dit helemaal niets met het rassenverschil te maken heeft, maar veeleer met falende politiek (op mondiaal en nationaal niveau).

  • vlgs DHnet vandaag is inbraak in wagens in Brussel met 30 % gestegen

    http://www.dhnet.be/infos/faits-divers/article/178215/vols-dans-les-voitures-en-plein-boom.html

  • Kleine zijruitjes en achterruiten gebeurde met het oog op het openen van de koffer van binnenuit (achterbank neerklappen). Veel consultants met geleasede auto’s durfden al wel eens een laptop in de koffer laten liggen.
    Indien je een lease wagen hebt: laat een nummerplaat installeren met een logootje van je garage, liever dan een logootje van de lease-maatschappij… advies van de Etterbeekse politie toen dat bij mij gebeurde enkele jaren geleden.

  • Briggs

    Probeer eens een Albanese vlagsticker 🙂 of een Palestijnse.

  • Peter

    @pogonus: naieve gedachte dat rassenverschil er niets mee te maken heeft. Ik heb steeds dezelfde stereotype problemen met maghrebijnen. En dat het stereotype niet aan mij ligt bewijst het feit dat verschillende mensen die maghrebijnen toch maar steeds opnieuw dezelfde karakteristieken toeschrijven.

    Het is te gemakkelijk, en zeker voor de betrokkenen (meestal maghrebijnen) dat het weer de schuld van de politici en van een falend integratiebeleid zou zijn. Je weet nu ondertussen toch ook wel dat velen van hen niet willen integreren?

  • pogonus

    Toch eventjes replikeren, al gaat het dan niet meer over ingeslagen ruiten…
    Je stereotiepe vaststellingen trek ik niet in twijfel, want ik doe ze zelf ook, maar het gaat erom hoe je die interpreteert.
    Toevallig is het zo dat de betrokken populatie niet enkel van ons verschilt in huidskleur, maar dat het een volk is met een andere culturele achtergrond, een andere politieke en religieuze geschiedenis, en ook andere opvoedings- en onderwijstradities… Maatschappelijke problemen zijn altijd zo complex.
    Misschien weet je wel nog uit de geschiedenislessen dat nog niet eens zo lang geleden in onze regionen de Noormannen golden als woeste barbaren, die geen beschaving kenden en altijd maar geweld gebruikten. Je zou het de Scandinaven van vandaag niet meer nageven…
    En als ik het heb over falende politiek, dan zie ik dat veel ruimer dan wat onze ministers op dit moment proberen te doen aan de zaak; de grote fouten zijn in het verleden gemaakt, en hebben veel te maken met de drang van het Westen om de wereld te domineren.
    Nu zitten we uiteraard met de gebakken peren: een heleboel jongeren die inderdaad niet willen integreren, omdat ze opgegroeid zijn met het idee dat hun cultuur onderdrukt wordt door de dominante westerse cultuur, wat gedeeltelijk terecht is. Ideale voedingsbodem voor religieus fanatisme, en dan is de boel uiteraard helemaal om zeep…

    Ik zou nog even kunnen doorgaan, maar ik vrees dat ik nu al veel te ver off-topic gegaan ben.

  • Inbraak en vandalisme zijn vormen van geweld en agressie. En geweld en agressie heb je in alle vormen en kleuren en geuren en maten en gewichten. In plaats van dat allemaal als aparte fenomenen te zien moeten we misschien eerder naar een globale visie zoeken. En op zoek gaan naar een samenlevingsvorm die intrinsiek geweldloos is. Daar is een enorme rol voor het onderwijs gelegd. Ons onderwijs hecht veel belang aan een goede kennis van grammatica en fysica maar hoe omgaan met geweld, agressie en frustratie zit nog altijd niet in de eindtermen. Mei 68 was nochtans een duidelijke stroming die de samenleving in de richting van een geweldloze maatschappij uitduwen wou. Midden 2007 lijkt het er sterk op dat we die idealen niet echt maatschappelijk hebben kunnen onderbouwen. We mogen blij zijn dat België geweigerd heeft om Belgische soldaten af te leveren voor de invasie van IRAK maar er is ook reden om droevig te zijn : de misdaadstatistieken vertonen over de laatste 25 jaar een sterke stijging, de gevangenissen puilen uit, het intrafamiliaal geweld is een groot maatschappelijk probleem, …
    De kandidaat-premier van het CD&V hield hierover – op zoek naar oplossingen – een aantal maanden geleden een electronische rondvraag bij het publiek. Het wordt in alle geval tijd om – zoals het CDH onlangs voorstelde – tot een globale aanpak te komen. En daarin moet oa het onderwijs een centrale rol in spelen.

    PS : ook 100% akkoord met wat Albert Rosner hogerop schreef.

  • Het gebroken glas als gevolg van auto-inbraken maakt niet alleen de automobilisten ongelukkig. Fietsers hebben er ook vaak last van.

  • valer

    Lap! Raampje ingeklopt voor niks! Ze hebben de daders kunnen pakken toen die iets verder opnieuw in een wagen hebben ingebroken!
    Twee zwarte, een Noord-Afrikaan alledrie 14 of 15 jaar. En ze lopen ongetwijfeld opnieuw rond! Ze hebben me naast de wagen zien staan, weten waar ik woon, ze weten dat ik hen geïdentificeerd heb. Zelf hebben ze alles bekend. Maar hopelijk kan ik rustig door mijn straat naar huis toe lopen en kom ik die drie jongetjes niet tegen. Kans is groot, want ze wonen slechts twee straten verder.

  • Moi

    Aan mijn auto hebben ze ook al eens proberen prutsen, vlak aan de garage ingang van Vlekho. Gelukkig is het niet gelukt hem mee te nemen, het was nochtans een wrak.
    Ik zie in de Koningsstraat en zijstraten ook vaak ingeslagen ruiten, begrijp dat langs geen kanten.
    Respect voor andermans zaken bestaat precies niet, verschrikkelijk… We moeten er bovendien allemaal hard genoeg voor werken, en als een hardwerkende mens slaapt, komt het krapuul in actie. Triestig.