Gebruik boetegeld voor professionalisering wegeningenieurs: een voorbeeld uit Brussel

In Knack verscheen een artikel waarin gewag werd gemaakt van het feit dat de verkeerspolitie niet meer weet wat gedaan met het geld uit de inning van verkeersboetes. Dat geld moet wettelijk terug afvloeien naar de verkeerspolitie maar die ontbreekt het ondertussen niet meer aan de nodige werkingsmiddelen.

Ik ben verbaasd dat tijdens het debat hierover in de media bij mijn weten niemand gesuggereerd heeft het geld voor de verbetering van ons wegennet aan te wenden. Wanneer je België binnenrijdt vanuit Nederland, Duitsland, Frankrijk of het Verenigd Koninkrijk, zijn de verschillen gewoonweg frappant. Ik heb het niet alleen over de staat van ons wegdek maar eveneens over de organisatie van de openbare weg.

detheuxstraat

Laten we de heraanleg van het kruispunt van de Mouterijstraat en de Victor Jacobslaan met de De Theuxstraat, de Nieuwelaan en de Philippe Baucqstraat als voorbeeld nemen. Op dit Brusselse kruispunt komen niet minder dan vijf straten samen. Aanleiding voor de heraanleg schijnt de verlenging van de spoorwegbrug in de Mouterijstraat en de heraanleg van tramlijn 81 geweest te zijn.

De werken zijn nu ongeveer afgelopen. Er is een nieuwe brug; de tramsporen zijn heraangelegd; de verse witte verf van de wegmarkeringen contrasteert prachtig met het diepzwart van het pas gestolde asfalt. Maar mijn ontgoocheling was groot toen ik zag dat er fundamenteel niets is veranderd. De straten zijn nog altijd even breed. Er zijn nog altijd geen lichten. Het gevaar kan nog altijd van overal komen. Iedereen steekt het krijspunt over door gewoon rechttoe rechtaan af te stevenen op de straat die hij/zij hebben moet.

Dit kruispunt was en zal dus nog voor vele jaren een gigantisch plein blijven in alles behalve zijn naam en het opvallend verschil dat je niet zomaar over een plein mag rijden. Al had je nog geen pleinvrees, hier kan je haar krijgen, zelfs al zit je veilig in je auto.

Eens te meer jammer is dit, aangezien zulke investeringen niet elke dag voor herhaling vatbaar zijn en we dus nog vele jaren met de huidige organisatie van het kruispunt verder zullen moeten. Waarom wenden we het geld dus niet aan voor de professionalisering van onze wegeningenieurs. Die zouden in het buitenland stage kunnen gaan lopen en geen weg zou heraangelegd mogen worden zonder dat er een degelijke studie gebeurt van de verkeersveiligheid volgens de nieuwste concepten en technieken.

Share
  • ik had inderdaad meteen dezelfde reactie toen ik het artikel in DS las. zelf studeer ik architectuur (bijna van de term “studeren” af, dit geheel terzijde) en bezocht ik enige jaren terug het ocw (onderzoekscentrum voor de wegenbouw). ik kan er niet bij dat er schijnbaar massa’s (?) geld wordt gepompt in onderzoek naar zaken gerelateerd aan de wegenbouw, maar dat daar hoegenaamd niets valt van te merken op de wegen, met uitzondering van de weinige experimenten die deze instelling uitvoert.

    zo werd vroeger zoa (zeer open afsfalt) aangeled, dat was een waauw-asfalt, fluisterbeton, weet je wel. nu werd hierover negatief advies gegeven (zet uit bij vriezen, jawel, ondanks de opwarming van onze planeet…) en nu worden de wegen in weer een nieuw type asfalt gelegd. merken jullie daar een verschil in? neen! erger nog; ze leggen terug snelwegen aan in beton (!) want dat zoui langer meegaan.. Ooit al op een slechtere baan gereden dan het ‘nieuwe’ stuk E40 tussen aalst en brussel?!

    Bovendien snap ik niet dat in Frankrijk de wegen er altijd piekfijn bijliggen, ze rijden gelijk een zijdeke! dat zal dan toch niet zijn dat hun onderzoekers zoveel beter zijn of dat hun asfalt vele jaren vooruit staat?! kennelijk dus wel..

    dringend goede specialisten gevraagd, of beter: privatiseer onze snelwegen, en zorg dat de indirecte belastingen gebruikt worden waarvoor ze nodig zijn..

    groet, van knorrige ik.

  • In Frankrijk betààl je om op hun wegen te rijden. De niet-betalende wegen zijn behoorlijk minder vlotjes. Maar wel groot gelijk wanneer het gaat over de Belgische…
    De recente experimenten op de Gen. Jacqueslaan hebben het verkeer er alleszins niet veiliger op gemaakt. Komende van Ter Kameren moet je van 3 naar 2 rijstroken net voor de Triomflaan. Auto’s die het volgende kruispunt linksaf moeten en vooruitziend links rijden moeten daar plots gaan invoegen om 10 meter verder 2 rijstroken naar links te gaan!
    Voor wie wel meer met de wagen rijdt, en ook nog eens weet op welke agressieve manier (en zonder richtingaanwijzers!) van rijstrook wordt veranderd in Bxl, begrijpt meteen dat auto’s 2x van rijstrook doen veranderen binnen de 10 meter vràgen is om ongelukken…

  • Jeroen Hamers

    Ik merk hier weer het typische ‘het is overal veel beter dan in België’ kind of gezaag. Ik woon nu al enkele jaren in Brussel en volgens mij is het grootste probleem in Brussel niet de mentaliteit, maar de totale (verkeers) wetteloosheid die er heerst. Iemand stelt hier voor om lichten te installeren op dat plein. Het zou me verwonderen moest dat veel uithalen. Toegegeven, ik woon aan de slechtere kant van Brussel, maar hier wordt niemand gehinderd door enige kennis van verkeersregels, verkeerslichten of hoffelijkheid. In Parijs heerst er zelfs meer discipline vind ik.

    En ja, de autostrades in Frankrijk zijn beter, ge betaalt er u dan ook blauw aan. En zodra ge op ‘gratis’ autowegen rijdt, zakt de kwaliteit ook zienderogen. En de kleine ‘D’ wegen… men zou net zo goed in Wallonië kunnen rondrijden.

    De nieuwe autostrade in Duitsland tussen Aken en Keulen is trouwens ook deels uit beton. En al eens ooit over de autostrades door het Ruhrgebied gereden? Naast de verkeerswisselaars daar is die van Lummen zelfs ‘gemakkelijk’ en eenvoudig.

  • Daniel

    Dit voorbeeld toont maar weer eens aan dat Brussel een lappendeken is. Sommige gemeentes gaan goed aan de slag met de heraanleg van hun wegennet (soms te rigoureus, want bijvoorbeeld te smal voor bussen of vrachtwagens), sommige laten alles bij het oude.

    Mijn idee, met het geld van de verkeersboetes kun je de Brusselse werklozen aan de slag zetten (er zijn er 10 duizenden en voor het weghalen van stenen hoef je niet vlot drietalig of viertalig te zijn) om de ondergrond van de wegen te verbeteren voordat er een nieuwe asfalt laag overheen wordt gelegd. Nu zie je te vaak dat er wel een nieuwe asfalt laag is gelegd, maar dat die binnen drie maanden kapot gereden is, omdat onder de asfalt laag nog steeds dezelfde oude steenweg ligt met losliggende stenen. Als de ondergrond tegelijk wordt verbeterd met een nieuwe asfalt laag, blijft de weg er zeker en vast 10 jaar lang keurig bij liggen zonder veel onderhoud.

  • Thijs

    Ik denk dat het wel iets verder gaat dan enkel wat laagjes asfalt af te pelen & her aan te leggen. Ik heb voornamelijk de indruk dat er echt géén centen zijn om (gevaarlijke) verkeerssituaties te verbeteren in Brussel (blijkbaar zit het geld elders)…of misschien ontbreekt het Brussel gewoon aan initiatief of visie.

    Neem nu de Zuidlaan, een drievaksbaan midden stad, plotseling switchen rijstroken een half vak opzij, 1200m verder (alreeds de Slachthuislaan) gaat het rechterrijvak plots half over een parkeerstrook. Je zal daar maar als fietser rijden.
    Een topper is de Anspachlaan/Lemonierlaan, soms wegmarkeringen soms géén. Dit is dan dé centrale as van Brussel-centrum?

    Bon, als fietser is het soms ook vaak absurd rijden. Sommige straten waar je tegen richting in mag zetten op het einde een verbodsbord (jawel)…of plots eindigt de straat op een kruispunt met lichten behalve voor de fietsers natuurlijk. Anderzijds heb bvb in de buurt van Bloemenhof overal straten waar je tegen richting in mag behalve net die ene straat die nodig is om binnendoor te rijden, terwijl die eigenlijk breder & overzichtelijker is dan de straten in de buurt. Wie bepaalt er de maatstaf? Is er ergens een manier om suggesties in te dienen.

    Ik denk dat alle Brusselaars schreeuwen naar een veiliger infrastructuur & verkeersbeleid met visie. Ik heb nu echt de indruk dat ze vnl sterk zijn in het doorschuiven van verantwoordelijkheden. Dit is echt één van m’n grote ergernissen over Brussel, soms versta ik echt niet dat een stad waar zoveel geld omgezet word, dat er daarvan niets overschiet voor de straat/verkeersinrichting.

    Laat een deeltje van die overschot van geldboetes maar gerust doorvloeien naar Brussel!

    PS: Wat autostrades/autowegen betreft moet ik wel zeggen dat we zeker niet mogen klagen. Ik heb deze zomer in Polen rondgereden & moet zeggen dat we héééél erg verwend zijn! Spoorvorming van 5 cm is daar de gewoonste zaak.

  • Joris

    Het zal ook wel iets te maken hebben met het niveau van onze gemeenteambtenaren, die helaas nog steeds té veel te zeggen hebben bij de aanleg van (gemeente)wegen. Ik denk niet dat er veel gemeenteambtenaren hoger geschoold zijn, en zelfs al zouden ze het zijn dan wil dat nog niet zeggen dat zomaar iedereen een kruispunt e.d. efficiënt kan organiseren. Maar blijkbaar verkiezen ze toch om het zelf te doen in plaats van de mosterd te halen bij diegenen die het wél weten, nl. stedenbouwkundigen (eventueel uit het buitenland). De kerktorenmentaliteit bij gemeentepersoneel is nog steeds sterk aanwezig in België, en de maatstaf schijnt nooit “perfectie” te zijn, maar “goed genoeg”. Wordt er trouwens ooit de mening van de weggebruikers en/of omwonenden gevraagd bij de heraanleg van de openbare weg?

  • Daniel

    Van mij mogen er ook nog wel enkele autotunnels bij gebouwd worden van dat geld (maar die zijn natuurlijk veel te duur). Bijvoorbeeld onder de Belliardstraat, Keizer Karel laan en vanaf het zuidstation naar de Ring, waar heel erg veel verkeer is dat vlot de stad uit wil. Kan het autoverkeer onder de grond en wordt het bovengronds leefbaarder!

    PS ben het verder helemaal eens met Thijs maar je moet ergens beginnen. Alle kleine gaten, groeven en spoorvorming die voor auto’s niet zo gevaarlijk zijn, zijn wel degelijk gevaarlijk voor fietsers.

  • bram

    Niet echt on topic, maar over het fluisterasfalt. Het probleem met dat asfal is dat het hypergevaarlijk is bij ijzel of sneeuw. Door de grote poriën is er minder lawaai (minder wrijving met de wielen), maar kruipt het water wel dieper en moet je dus bij vriesweer x aantal kilo’s meer zout strooien om een zelfde effect te bekomen. Bovendien drogen ze ook veel minder snel dan een ‘gewone weg’

    Voorts: op de Anspachlaan en zijn verlengde zijn er inderdaad geen wegmarkeringen. Die zijn weggehaald toen ze van 2×2 naar 2×1+fietspad wilden gaan. Maar dat werd door de handelaars tegengehouden. Ze vreesden dat laden en lossen niet meer zou kunnen…

  • Thijs

    Misschien moeten we toch eens fluo-gele pakjes aantrekken, een paar potten witte verf kopen & zelf de lijntjes gaan trekken. Man man man, dit bedoel ik nu met gebrek aan initiatief. Dat ze dan een gepaste oplossing bedenken voor het probleem van de handelaars…ze staan nu zowieso al dubbel om te “laden en te lossen” dus wat maakt het verschil of ze nu op het fietsvak staan.
    Bram toch bedankt om dit wat te duiden.

  • Mr.Jang

    Eindelijk, ze zijn met de heraanleg van het kruispunt hierboven begonnen.

  • er wordt hier gevraagd waar je suggesties kan indienen mbt de inrichting van de openbare ruimte; één adres : het contactformulier op http://www.pascalsmet.be