Veiligheid Zwakke Weggebruikers in Brussel

Walking in the Street because of Works on SidewalkElke Brusselaar die zich regelmatig te voet verplaatst heeft het ongetwijfeld al ondervonden: als er werken aan de gang zijn leggen bouwfirma’s zonder schroom beslag op het voetpad. In het beste geval staat er dan een bordje waarin de voetganger erop gewezen wordt het voetpad aan de overkant te gebruiken. In het slechtste geval staat er helemaal niks of is het voetpad aan de overkant zelfs ook ingenomen. Na meermaals contact genomen te hebben met het kabinet van Pascal Smet, Minister van Openbare Werken en Mobiliteit in het Brusselse Gewest, werden we erop gewezen dat de desbetreffende wegen onder de bevoegdheid van de gemeente en niet het gewest vielen. Het kabinet had de opmerkingen dan ook doorgespeeld aan de gemeenten. Nu ongeveer een jaar later is er echter weinig veranderd.

Hoe vindt u dat het gesteld is met de veiligheid van de zwakke weggebruiker in het Brusselse Gewest?

Share
  • pogonus

    Ongelooflijk hoe sommige mensen blijkbaar door de halve wereld geviseerd worden; heb ikzelf gelukkig geen last van.

    Om even terug to the point te komen 😉 :
    ik ben het ermee eens dat de veiligheid van voetgangers en fietsers in Brussel vaak te wensen overlaat.
    Zolang ik in ‘t provinciestadje Oudenaarde woonde, was mijn fiets mijn vaste partner bij zowat alle binnensteedse verplaatsingen. Als student begaf ik mij ook probleemloos per fiets in de Gentse straten. In Brussel voel ik mij echter niet veilig op de fiets; het is telkens wachten op die ene zondag in september… Mijn vreesachtigheid heeft deels met de gebrekkige infrastructuur te maken, maar ook met het verkeer zelf, dat mij hier in Brussel een tikkeltje agressiever voorkomt dan elders.
    Ik verplaats mij bij voorkeur te voet, eventueel in combinatie met het openbaar vervoer. Als gezonde jongeman ondervind ik daarbij weinig hinder, doch, een familiebezoek met kleine kinderen of ouderen maakt me ervan bewust dat een wandelingetje in deze stad voor minder mobiele mensen een echte calvarie kan zijn: trottoirs in belabberde staat, gebrek aan oversteekplaatsen, de hoger aangehaalde werven, …
    Er is dus nog veel werk aan de winkel.

  • pogonus

    P.S. Voor wie mijn aanhef wat vreemd vindt: die verwijst nog naar een reactie van J. Borremans, die kennelijk op het moment dat ik aan het schrijven was, weggehaald is. (Ze was hier dan ook niet goedgeplaatst.)

  • Luc

    Het meest typische voorbeeld daarvan, is wel het kruispunt bij West-station. Het is daar zowieso al een kruispunt waar de voorzieningen voor voetgangers/fietsers zo goed als onbestaande zijn. Ooit al zebrapaden gezien die in het midden van het kruispunt eindigen? Daar ligt er zo eentje…
    Je kan zelfs vanop de luchtfoto’s op Google maps zien dat vanaf de Metro richting slachthuizen gaan wel een hele uitdaging (of een lange omweg) is. (en die foto’s zijn dan nog van voor die mega-werf van de MIVB gestart was)

  • Jan

    Er kan misschien eens onderzocht worden of niet alle wegen in het Brusselse maar gewestwegen dienen te worden. Het schaalverschil zou nu ook niet zo groot zijn…

  • Thijs

    Als fietser valt het over het algemeen wel mee, zeker in het centrum ben je relatief veilig, misschien komt het ook omdat ik al wat geoefend ben. Ik denk dat het een feit is dat je erg assertief moet gedragen en erg snel moet rijden in het Brussels verkeer. Vlot tussen het verkeer laveren doe je best door je volledige lijf te gebruiken: armen wijdgespreid bij het indraaien of voorsorteren en af en toe serieus je plaats afdwingen. Kruispunt Fonsylaan & Zuidlaan is bijvoorbeeld zwaar kicken, daar ga je volledig op tussen alle auto’s, snel zijn, links rechts kijken, adrenaline pompen en maken dat je mee bent is de boodschap!

    Mijn grootste problemen heb ik echter om het fietsopstelvak (of hoe heet dat ding nu ook alweer) te bereiken, meestal is er simpelweg weinig of géén plaats rechts van de auto’s om te passeren. Fietsopstelvakken zijn fantastich, maar fietspaden die er naartoe leiden zouden nog beter zijn. Idem voor het rechts voorbijsteken van files. Al menig spiegeltje van SUV-wagen (bijna) doen sneuvelen.

    Brussel is duidelijk gemaakt voor auto’s, fietsers komen op een voorlaatste plaats (ondanks de inspanningen van Pascal Smet), mensen in een rolstoel ondervinden nog meer problemen denk ik. Daarnaast is probleem nummer twee (zoals 2 topics terug) de staat van de wegen, putteke hier, bobbeltje daar. Wegen zoals de Zennestraat etc zijn een merde, mensen met rugproblemen raad ik aan alternatieve wegen op te zoeken. Bij deze aan de buurtbewoners: excuses voor het nachtlawaai, maar dat schroefje aan m’n bagagerek blijft maar loskomen.

    En nummer drie (ook al vermeld twee topics terug) de absurditeit qua signalisatie en inrichting.

    Bon, om af te sluiten ben ik er zeker van dat Brussel een geweldig potentieel heeft om een echte fietsstad te worden. Alle ingrediënten zijn er, nu nog enkel de aangepaste infrastructuur, mentaliteit en wil. Misschien moeten we es alle Brusselse burgemeesters even op de fiets zetten & een rondje laten rijden op Brussels leukste punten…

  • erik

    Er moet eens iemand gaan kijken naar het Roupeplein (foto nemen?).
    De stoep aan de parkinghoek recht tegenover “Comme Chez Soi” (waar de hotels zijn dus) is ooit eens opengegooid voor werken.
    Die zijn duidelijk terug dichtgegooid door iemand die alleen maar het diploma “putjes graven” heeft behaald.

    De prestigieuze en nieuwe stoep in Henegauwse blauwe steen ligt er bij zoals het plein er nog geen jaar geleden uitzag. Goed om je benen op te breken!

  • Tom

    Misschien eens alle burgemeesters verplichten om een keer een maand lang de auto thuis te laten en met fiets, te voet, taxi & openbaar vervoer te gaan. (Zoals Pascal Smet ooit gedaan heeft)

  • Jessie

    @Jan: de afgebeelde foto is van de Waversesteenweg die een tweetal weken genomen werd. De Waversesteenweg is dus een gewestweg waarmee ik maar wil zeggen dat niet de gewestwegen niet veel beter zijn als de stadswegen. Ik ben het wel volmondig met je eens dat alles onder één bevoegdheid brengen zeker een stap in de juiste richting is.

  • De wegen lijden een beetje onder de federalisering.. Toen ik in het humaniora zat, moesten we zo eens een “probleem in je gemeente” opzoeken en onderzoeken, toen nam ik het kruispunt van de Sermonlaan met de Landsroemlaan een onder de loupe (vòòr de Basiliek) en dan was het op de gemeente ook van “ja maar, da is niet onze bevoegdheid… dat is van het gewest..” en het gewest dan weer: “ja maar, het kruispunt ligt op een gemeentelijke weg, dus dat moeten we eerst overleggen..” ja, ik denk inderdaad dat de erbarmelijke staat van de wegen en dus ook de verkeersveiligheid daar niet beter van wordt.

    los daarvan is de veiligheid waarover je het in je bericht hebt, het gevolg van de slechte zorgen van heel wat aannemers, slechte afspraken tussen de betrokken partijen.. t zijn toch soms maar amateurs hoor 🙂

  • Anton

    Over fietsgedrag: Ik fiets al jaar en dag in Brussel, maar eerder defensief dan assertief. Dat is beter voor mezelf én voor het imago van de fietser (assertief is maar al te vaak een excuus voor aggresief). Ik neem wel mijn plaats in in het verkeer, maar ik eis veel minder mijn voorrang op. Het is niet gemakkelijk voor automobilisten om met fietsers rekening te houden wanneer die weinig talrijk zijn en de wegmarkering ontbreekt. Een fietssluis niet kunnen bereiken kan frustrerend zijn, maar een auto-fiets oorlog ontketenen lost niets op. Voor mij hoeft dat bekrassen van de carosserie of weg afsnijden niet. Schouders ophalen, een glimlach versturen en je krijgt bijna altijd een sorry-gebaar terug.

    Over fiets-infrastructuur: Geef mij zo’n krijtmasjientje en ik ga snel eens alle gewestwegen markeren. ‘t Zou allemaal veel sneller gaan 🙂 Waarom moeten er trouwens drie baanvakken zijn in elke richting tussen Meiser en Buyl? Ik denk dat Smet goed werk levert, maar om zeker te zijn moeten ze idd alle wegen aan’t gewest geven. Dan zijn er ook geen excuses meer.

  • Thijs

    Een fietssluis, dat is inderdaad de correcte benaming, waarvoor dank Anton. Defensief rijden is inderdaad een must, ‘deathproof’-gewijs als fiets door het Brussels verkeer laveren is not done. Je plaats afdwingen doe je dus inderdaad beter niet aggresief, maar zoals ik al aangaf doe je dit best door je hele lijf te gebruiken; wat betekent netjes wat opschuiven en indien nodig zelf even de arm/hand uitsteken (niet de middelvinger) om bvb voor te sorteren op een kruispunt als het Zuid.
    Ne merci of een duimpje omhoog komen ook vaak aan de pas, zeker als je ziet dat chauffeurs wat opschuiven in de file om je rechts door te laten. Dat ik rakelings auto’s passeer bij het rechts voorbij steken van files daar kan ik weinig aan verhelpen, er is gewoon soms niet meer plaats dan die 5 cm (bij wijze van spreken). Anders kan ik evengoed ook m’n auto pakken, maar het is zeker niet de bedoeling een auto-fiets oorlog te ontketenen: geraak ik er niet dan blijf ik netjes mee aanschuiven…

    En ik weet ook dat er tal van plaatsen zijn waar je best je voorrang niet neemt, maar soms moet je als fietser je voorrang durven te nemen, anders geraken automobilisten nooit gewend aan het fenomeen fietser. Dit komt op lange duur ook ten goede van het imago van fietsers. Vaak zie ik fietsers langs het voetpad -al dan niet tegenrichting- een kruispunt oversteken of de file voorbijsteken…daar heb ik het al veel moeilijker mee.

    Bon bon, genoeg gemekkerd: als je aan zo’n ‘krijtmasjientje’ kunt geraken laat me dan iets weten, ‘k wil je gerust assisteren!

  • Albert

    Het besluit lijkt me simpel :

    Met zo’n “krijtmachientje” kan een groep ‘s nachts massaal wegmarkeringen aanbrengen, om het werk te doen i.p.v. ons Pascal.

    Wie zorgt voor het machientje ? Ik doe mee.

  • Tom

    Ik ook! Moet ik alvast een doos krijtjes kopen?

  • Anton

    Er zal wel iemand in een voetbalsupportersclub zitten zeker? Die hebben krijtmasjientjes. Oké, ‘t wordt snel met de regen weggespoeld, maar ‘t kan tellen als ludieke actie.

    En ik kan er dan maar een paar dagen van gebruik maken he. Sneller voorbij de file = 5 minuutjes langer in bed (na die lange nacht stippelijnen trekken)

  • Albert Rosner

    Het mag natuurlijk iets of wat hardnekkiger krijt zijn, hé.

    Hoe komt het toch dat in Antwerpen fietsbrigades verkeerspunten in guerillastijl lamleggen en verdwijnen wanneer politie afkomt, en dat in Brussel niet meer dan een brave fietstocht “kritische massa” georganiseerd wordt ?

  • Tom

    Omdat in brussel auto’s gewoon doorrijden als het kruispunt vol fietsers staat?

  • tommy1975

    Fietsers in Brussel? Waardan?

    In Antwerpen zijn er nu éénmaal evenveel als dt-fouten op de reactiepagina van Het Laatste Nieuws.

    In Brussel is het eerder als een Belgiscistische reactie op de lezerspagina van De Standaard. (Of een Flamingantische in De Morgen)

    Sorry, ik laat me even meeslepen door de actualiteit…

  • Albert Rosner

    Aiaiaiai dat is allemaal waar natuurlijk…
    maar wat doen we dan ?
    Inspiratie zoeken in het filmpje dat ik op deze site ergens gevonden had : http://www.woutwalt.be/#home ?

  • Jo

    Mooi voorbeeld van het Brussels beleid : een paar miljoen in een imagofilmpje steken dat in het buitenland getoond wordt. Maar ondertussen zie ik op het terrein niets wezenlijks veranderen. Fietsen in Brussel is nog altijd voor de durvers. De politieke onwil om effectief fietspaden te veralgemenen en functionele fietsroutes aan te leggen is meer dan duidelijk. Alle blabla op debatten, tijdens verkiezingsperiodes of tijdens de week van vervoering ten spijt, durf ik mijn kinderen niet per fiets naar school te brengen.

  • Jo

    voor de krijtmannen/madammen : 22 en 23 september is het de moment :
    http://www.varieerinhetverkeer.be/index1.php/48/