Meiserplein

B.V.L.G. schreef volgend pareltje op zijn blog, en we kregen toestemming om het hier met U te delen via cross-post (zo heet dat ding!).
Jean-Baptiste Meiser, luitenant generaal in het Belgisch leger en één van de burgemeesters van de gemeente Schaarbeek, heeft zijn naam gegeven aan een bekende rotonde in het Brusselse, het Meiserplein. Dit is misschien wel de meest beruchte rotonde want ze is ook gekend als “Place Misère”. Deze rotonde is gelegen aan de R21, beter bekend als de Auguste Reyerslaan en Generaal Wahielaan, en aan de Leuvensesteenweg, de Ernest Cambierlaan, de Rogierlaan en de Eugène Plaskylaan. Vlakbij bevindt zich het einde van de E40 (voor wie uit de richting van Leuven komt). Deze E40 autosnelweg is de favoriete invalsweg van een heleboel pendelaars op weg naar hun werkplaats in het Brusselse. Deze pendelaars worden dagelijks geconfronteerd met de opstoppingen op en rond het Meiserplein. Nu de verkeersdrukte door de start van het schooljaar weer aanzienlijk toegenomen is wil ik hierbij de weggebruikers die regelmatig het Meiserplein kruisen enkele praktische tips bezorgen.


Ik zal starten met een goed bewaard geheim te verklappen. Op het Meiserplein is de verkeerswetgeving niet meer van toepassing, meer specifiek de bepalingen over verkeerslichten en voorrangsregelingen.

Waar een oranje licht normaal gezien inhoudt dat je moet stoppen, geldt dit niet aan de verkeerslichten op ter hoogte van de kruising van de R21 met de Leuvensesteenweg. Zelfs als het eventjes rood is, mag u gerust uw traject verderzetten. Gelieve wel op te passen de agenten die occassioneel het verkeer regelen op dit kruispunt niet omver te rijden. Dit zal nog steeds als een overtreding beschouwd worden.

Als u afkomstig bent van de E40 en u wenst op de R21 links af te draaien, in de richting van bijvoorbeeld de Leuvensesteenweg naar het centrum, dan kan u gebruik maken van de voorsorteerstroken op de R21. Indien deze echter reeds bezet zijn, kan u ook gebruik maken van de andere rijstroken. De pijlen die op deze rijstroken rechtdoor in de richting van de Generaal Wahielaan wijzen kan u hierbij zonder enig probleem negeren.

Op de rotonde is er een zone gereserveerd voor bussen, namelijk de buitenste ring. Vermits nood steeds wet breekt, moet u zich zeker niet inhouden deze buitenste ring te gebruiken. Uw traject zal misschien iets langer zijn (door de grotere cirkel die u dient af te leggen). U kan wel lekker de automobilisten die zich aan de binnenkant bevinden rechts voorbij steken.

Doorheen de rotonde lopen er tramsporen. De gemeente Schaarbeek heeft het nodig gevonden een dambordpatroon aan te brengen in de buurt van deze sporen. Dit dambordpatroon betekent zeker niet dat u deze zone moet vrijhouden. Vermoedelijk zijn er bij de technische dienst van de gemeente Schaarbeek een aantal liefhebbers van denksporten die in de kalme uurtjes hun denksporten op het Meiserplein in de buitenlucht beoefenen.

Als u van één van de zijstraten van de rotonde komt, hoeft u zich niet te houden aan de voorrangsregeling die pro forma door de verkeersborden ter plaatse aangegeven wordt. U hoeft helemaal geen voorrang te verlenen aan de wagens die zich reeds op de rotonde bevinden. U mag gerust de rotonde oprijden. Misschien doet u dit best eerder voorzichtig, door eerst de snuit van uw wagen over de witte driehoekjes te steken, nadien kan u zelfs u wagen op de busstrook plaatsen, maar uiteindelijk moet u zeker niet aarzelen.

Tenslotte de laatste tip. Het is vanzelfsprekend dat het voorzorgsprincipe dat inhoudt dat u een kruispunt pas oprijdt indien u zeker bent dat u het kruispunt niet zal blokkeren niet van toepassing is op de omgeving van het Meiserplein. Dit laat u immers toe de andere wagens en hun bestuurders van nabij te kunnen observeren. Bovendien kunnen de vierkante meters die u met uw wagen op het kruispunt inneemt niet meer door een andere wagen geclaimd worden.

Op het Meiserplein is er op dit ogenblik geen standbeeld te bespeuren van Jean-Baptiste Meiser. Misschien moet de gemeente Schaarbeek hier toch eens werk van maken, zodat een gedisciplineerd man, de man was immers luitenant generaal in het Belgisch leger, de chaos aan zijn voeten kan overschouwen. Hopelijk draait hij zich niet in zijn graf om alleen al bij de gedachte aan het zien van deze dagelijkse chaos.

Share
  • Bon, vele van die regels omtrent lichten en voorrang gelden ook op andere kruispunten 😉
    Wat hier over het hoofd is gezien is het gebruik van de richtingaanwijzers die moet aangeven dat je net van rijstrook bent veranderd of een straat bent ingeslagen!

  • tommy1975

    En als je schrik hebt, gewoon je ogen dichtdoen en doorrijden.

    Darwin had het Meiserplein in gedachte toen hij het hoofdstuk “Survival of the Fittest” schreef.

  • Jos

    Er zijn plannen om een tunnel te maken voor de trams.

    Deze werken zullen de pret in de komende jaren aanzienlijk verhogen.

  • 1) Het hoofdprobleem is dat er alles samen meer rijbanen op het plein uitkomen als er ervan weggaan, zo zijn verstoppingen vorgeprogrammeerd.
    2) De gemeente Schaerbeek kan er helemaal niets aan doen, het Meiserplein is een gewestweg en je kan verzekerd worden dat de gemeente regelmatig bezwaar doet bij de gewestadministratie.
    3) de politiemannen die s’ochtens ondadig aan de rand van het plein in hun auto zitten en nooit ingrijpen zijn betaald door een gewestelijk/federaal (?) programma ter versnelling van het openbaar vervoer, wat zeggen wil dat het hun verboden is andere dingen te doen dan de tram ter hulp te schieten. Ze kunnen bijgevolg voor andere dingen de autobestuurders niet ten orde roepen. De gemeente is vragende partij om hun ook andere opdrachten te kunnen geven, maar het is wachten op de reactie van de geldschieter…

  • Heb je er al eens proberen te fietsen? Dat is pas een uitdaging!

  • Nis

    waarschijnlijk een stadslegende, maar ik heb altijd gehoord dat de politiemannen die op het meiserplein of de general jacques staan tijdens de spits iets verkeerds hebben gedaan of niet gelucht worden door hun collega’s…mooie straf – misschien een idee voor het straffen van veroordeelden en een oplossing voor het tekort aan gevangenisplaatsen 😉

  • Goede tips, maar eigenlijk toe te passen in heel Brussel.

    En idd, vooral ogen dicht (of oogkleppen op..) en rijden maar, jungle Brussel in….!

  • Pingback: meiserplein een strafkamp? | bruno.fm()

  • Pingback: Leren rijden in Brussel at BrusselBlogt()

  • jeroen

    Ik zal binnenkort naar Schaarbeek verhuizen en zal dus bijna dagelijks gebruik gaan maken van dit kruispunt… Als ik dit lees moet ik zeggen dat ik er enorm naar uitkijk eigenlijk 🙂

    Excuses aan jullie allemaal want dit betekent ook dat er weer een wagen extra zal bijkomen op het meiserplein…