Leren rijden in Brussel

Walk, or don't walk, whatever
Ik dacht aan het volgende toen ik Meiserplein aan het lezen was: hoe zou het zijn om in Brussel te moeten leren autorijden?

Ik vermoed dat je niet vanaf de eerste les op de Generaal Jacques of de Leuvensesteenweg gesmeten wordt, maar toch. Brussel rijdt vol met mensen die op het eerste zicht nooit hun rijbewijs hadden moeten krijgen, dus hoe voelt dat als je er zelf nog geen hebt? Waar ga je maneuvers oefenen? Hoe lang vooraleer je durft parkeren? Hoeveel geduld hebben mensen voor een wagen waar achteraan een “L” op hangt?

Wie van jullie heeft Brussel getrotseerd toen hij/zij leerde rijden, en hoe erg was dat?

bruno.fm

Samir is 23 en leert “nu” autorijden in Brussel. Is het anders? En mag je in hoge nood al ‘ns over een volle witte lijn met een rijschool-wagen?

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Share
  • Ik kom van de verre kempen en haalde daar m’n rijbewijs.
    En ik weet nog goed hoet het was om de allereerste keer (met de wagen van vader) alleen in Brussel rond te rijden.
    Vooral één ding: toevallig was ik in “tunnels” terecht gekomen.
    En, als kempense boerenzoon zijnde, had ik nog nooit een tunnel van dichtbij gezien, laat staan erin gereden.
    Ik “deed het in mijn broek”. Ik denk dat ik 30 reed ofzo.
    Nu daarentegen is de 70-grens ook voor mij soms een heikel iets.

  • Nis

    Ik heb zelf drie jaar geleden leren rijden in Brussel. Ik heb het mezelf ook meteen heel moeilijk gemaakt, ik koos voor de autorijschool op Montgomery. Als je het Brusselse verkeer dan toch gaat moeten trotseren, kan je er best meteen aan beginnen. Ik heb aan mijn stuur leren draaien in het park van Woluwe, ook het vertrekken en schakelen in tweede leerde ik daar. Eens dat was gelukt mocht ik beginnen rijden, maar dat steeds in de iets kalmere buitenwijken in Sint-Lambrechts en Sint-Pieters-Woluwe. Eens je het rijden min of meer onder de knie hebt, verplaatsen de lessen zich meer naar het centrum toe (alhoewel ik nooit dichter bij het centrum ben gaan rijden dan het Schumanplein). Al bij al viel het qua verkeer en moeilijke situaties dus heel goed mee in deze buurten. en ja, het boeken van je rijles tijdens het spitsuur is geen goed idee, je staat dan gewoon een uurtje stil. Maar koppelen en ontkoppelen kan je dan wel als de beste.
    Op mijn rijexamen kreeg ik natuurlijk Montgomery, het Meiserplein, en het (toen nog niet heraangelegde) Meudon-rondpunt op mijn bord…het is mij gelukt (met een vermelding dat ik toch een heel klein beetje een gevaar ben voor de Brusselse voetganger).
    Uiteindelijk leer je Brussel als chauffeur pas echt kennen na het behalen van dat roze papiertje. En voor diegenen die zich graag opwinden omdat ze achter een L of autorijschoolauto rijden, maak je niet druk, de rij-instructeurs zorgen er wel voor dat al je opwinding vakkundig genegeerd wordt.
    Autorijlessen en rijexamens in het Nederlands bestaan, maar zijn zeldzaam en je moet er lang op wachten… ik ben ongeduldig en deed het dus in het Frans.
    Ah ja, de gouden raad die ik meekreeg van mijn rij-instructeur Samad geef ik jullie graag mee: ‘priorité n’est pas sécurité’ en dat zeker in Brussel

  • erik

    Mijn eerste 3 ritjes waren nog rustig in de rand maar vanaf dan werd ik de stad ingestuurd!

    eerste maal snelweg, eerste maal wetstraat (rechts opkomen en links moeten raken tegen kunst/wet) op één dag. Ik herinner me dat ik eenmaal thuis kon douchen en droge kleren aantrekken (Nat van het zweten).

    Niet veel later stond Meiserplein op de agenda.
    Mijn vader zijn theorie was: als je in Brussel kunt rijden dan kunt ge dat overal!

    Hij had geen ongelijk, tot ik voor de eerste keer in Leuven kwam waar ik zo ongeveer om de vijf meter bijna een fietser aanreed (bij manier van spreken hé!:-))

    Deze ervaring dateerd wel van 1988. Sommige straten zijn in Brussel intussen wel degelijk verbeterd maar de rijstijl van de meeste chauffeurs heeft het er niet eenvoudiger op gemaakt.

  • Pingback: in de uitzending van maandag 17 september. | bruno.fm()

  • tommy1975

    Ik heb het niet aangedurfd.
    Ik had m’n rijlessen in Gent al gevolgd, en ben dan naar Brussel verhuisd. Gezien de rijexamens zicht meestal toch maar concentreren op uitzonderingen, ben ik maar veilig mijn examen terug in Gent gaan doen.
    En erdoor (weliswaar maar van de tweede keer)

  • zwans

    Tip: aan het begin van de E411 in Oudergem is een U-bocht, hierachter is een parking waar rijscholen parkeermanoevers oefenen. Op zondag ben je er helemaal alleen, er is veel plaats, én je kan zomaar de metalen hulpdingen gebruiken om parkeerplaatsen na te bootsen.

    Ik was onlangs begeleider voor iemand die leerde rijden en stelde vast dat er weinig respect is voor een auto met een “L”, zelfs agressie en gevaarlijk inhalen. Geef a.u.b. leerling-chauffeurs en fietsers de nodige ruimte. Ja, ze rijden trager maar so what? Je zal geen uur verliezen door gedurende 100 meter iets trager te rijden.

    Zelf legde ik mijn examen af aan de Kolonel Bourgstraat (ook autocontrole), dus vlakbij het Meiserplein. Honderdduizend keer dat plein rondgereden om te oefenen, maar tijdens het examen moest ik er niet op. Zat wel vast in de file, waardoor de afstand (en de kans om fouten te maken) wat minder was, hehe.

  • Mijn vader leerde mij enkele jaren geleden rijden in Brussel. We trokken naar Evere, in de buurt van de kerkhoven daar. We waren lang niet de enige L-ers.
    Ik merk dat ik tov niet-Brusselaars er minder voor terug schrik om me in het drukke verkeer te werpen.
    Gouden regel is rustig rijden en je erop voorbereiden dat zowat alles kan gebeuren.

  • Ik leerde ook rijden in de rand (Meise), maar toen we naar Brussel trokken (ik hou wel van een uitdaging) heeft mijn instructeur toch eens op de rem moeten duwen, ik had namelijk een rood licht aan de beurs niet gezien, er staan er daar verschillende op enkele meters, en ik heb me laten vangen 🙂

  • Wouter

    Ik heb mijn examen gedaan in Leuven. Het brave autoverkeer wordt daar gecompenseerd door suïcidale fietsers.
    Ik werk in Everberg en zie daar regelmatig auto’s van Brusselse rijscholen.
    Mijn laatste les met de rijschool was in Brussel. Vooral de confrontatie met de tram op het Verboeckhovenplen is mij bijgebleven.

  • Ik kan in eer en geweten zeggen dat ik echt zot gereden heb in Brussel toen ik er woonde – not one scratch.

    Nu ik terug in West-Vlaanderen ben maak ik aan de lopende band builen op de oprit. Ironie is soms een keiharde waarheid.

  • plum

    Wonende in Brussel, heb ik er ook leren rijden. Dat heeft me niet meer gestresseerd dan iemand anders. Na een paar keer snap je dat als je je niet imposeert, niemand je door zal laten, dus … Tot nu toe nog nooit een ongeluk veroorzaakt.
    Ik weet niet meer waar de rij-instructeur me allemaal naartoe stuurde (het dateert al van begin ’90’s) maar na de basishandelingen werd ik het normaal verkeer ingestuurd. No managment. Manoeuvers werden op een rustige plek gedaan. In het weekend ging ik mijn manoevers oefenen op de parking van één of ander grootwarenhuis. Tijdens het rij-examen heeft de examinator mij de moeilijkste dingen laten doen, pfff. Maar goed, ik was erdoor. Meer was niet nodig.

  • pogonus

    @Smeulders: dat je in West-Vlaanderen eerder knotst dan in Brussel, is een paradox waar ik mezelf in herken. Dat heeft volgens mij veel te maken met het feit dat het levendige Brusselse verkeer je altijd alert houdt, terwijl de kilometerslange, levenloze provinciewegen zo saai zijn, dat je aandacht erbij verslapt. Ik vind autorijden in Brussel sportiever en amusanter dan waar ook, buiten files en parkeerproblemen gerekend, weliswaar. Toch beperk ik mijn autoritten zoveel mogelijk, om ecologische redenen.
    Telkens als ik een leerling zie — en dat is zeer frekwent — stel ik mij dezelfde vragen als Peter. Ik probeer er dan ook altijd geduldig mee om te gaan. Zelf heb ik in landelijk gebied leren rijden, en dat vond ik toen al moeilijk genoeg. Ik heb echter een sterk vermoeden dat er veel wagens met een “L” rondrijden waar geen leerlingen achter het stuur zitten, maar wel doorgewinterde straatracers, die vergeten of nalaten het plaatje weg te nemen, dat misschien dient voor broer of zus.

  • Achter de NAVO bij het kerkhof in Evere ligt inderdaad een strook bij de weg waar je maneuvers kan oefenen. ‘s Zondags op de parking van de Makro in Machelen zie je ook veel beginners al hobbelend hun eerste koppeling uitproberen.
    Ikzelf heb examen afgelegd in het verre Bree, wat een verzameling lijkt van alle uitzonderingen op de wegcode. Voorts vind ik rijden in Brussel redelijk meevallen omdat je relatief weinig te maken hebt met voetgangers en fietsers. Nadat ik zelf een aantal jaren in Amsterdam had gewoond als fietser pur sang, kwam ik er terug met de auto. Ik kreeg de daver op het lijf van al die kamikazes – waarin ik mezelf helemaal herkende – die van links, rechts, voor en achter voorbijschoten. In Brussel fiets ik toch iets gedisciplineerder…

  • Pingback: rijden met een L in brussel | bruno.fm()

  • els

    ik heb het eerst in boechout geprobeerd zonder resultaat en dan toch in brussel. Heerlijk:tijdens mijn rij-examen ben ik negen keer stilgevallen en moest ik zelfs één keer toeteren van de zure meneer achterin! EN? Ik was erdoor! En dat na acht jaar!

  • Jos

    Als je in Brussel kan rijden, dan kan je inderdaad overal rijden.

    Ik heb ooit gehoord van iemand die in Kinshasa woonde dat hij liever daar reed dan in Brussel. In Kinshasa houdt men zich weinig aan de regels, maar daar kan je wel min of meer voorspellen wat de andere chauffeurs gaan doen.

  • Marie

    Mijn man heeft hier twee jaar terug leren rijden. Eerst via een rijschool, toen met een L op onze auto. Een afschuwelijke tijd. Vooral de agressie van de brusselse autorijder, ook ten opzichte van een L, daar zijn gewoon geen woorden voor. Voor de rest, je houden aan de verkeersregels, lijkt voornamelijk irritatie bij anderen op te leveren, het feit dat de bestuurders hier eerst doen en dan pas denken, geen wonder dat de autoverzekeringen hier praktisch onbetaalbaar zijn.

  • School Gezocht

    Hallo, kan iemand mij de naam van een nederlandstalige rijschool in Brussel geven, aub? Dank u.

  • Stijn

    @ School Gezocht:
    Geen makkelijke klus om een Nederlandstalige rijschool in het Brusselse te vinden, maar er zijn er. Probeer eens langs te gaan bij een zogenaamde “Europese” rijschool. Zij stellen vaak lessen in andere talen voor, met een beetje geluk hebben ze ook een Nederlandstalige instructeur. Als ik mij niet vergis is er eentje op de Lemonierlaan.
    Je kan natuurlijk ook altijd bij een rijschool in de Brusselse rand aankloppen. Met een beetje geluk is het makkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer. Ik heb zo mijn lessen in Halle gevolgd. Een kwartiertje met de trein en tien minuten te voet en je staat voor de deur van een Nederlandstalige rijschool.

    Veel succes 😉

  • Wellicht kan ik redding bieden: ik ben een Nederlandstalige rij instructeur te Brussel. Ik ben volledig gebrevetteerd (brevetten I (directeur van een rijschool), II (praktijk-instructeur) en III (theorie-instructeur). Voel je vrij te bellen met 02/241.36.00. We zitten op de Rogierlaan: makkelijk bereikbaar met openbaar vervoer. Sorry zo reclame te maken, maar als ik dit zo bekijk is er dus een dringende vraag waaraan, tot nu toe, niet werd voldaan.

  • John Willemsen

    Beste allemaal, na voor 2 rijscholen te hebben gewerkt die niets van Eco Driving willen weten en de ontdekking dat dit voor de overige rijscholen ook geldt, heb ik mijn eigen rijschool opgericht. Hier leer je dus Eco Driving vanaf les 1. Waarom Eco Driving? Omdat dat veiliger is, minder belastend voor het milieu, minder stresserend, en hoffelijker. Voor iedereen die wil leren rijden; niet alleen een auto besturen! NB: onze erkenning is aangevraagd, maar nog niet toegekend: tot dat moment bieden we professionele rijbegeleiding aan.Meer info op JoRal.be, of neem contact op via 0499/82.80.13. Lessen worden gegeven in het Nederlands, Engels en Frans.

  • Rijschool Den Haag

    Het lijkt me aan de ene kant wel handig om in Brussel te rijden maar aan de andere kant weer niet omdat Brussel een grote stad is en dan leer je echt om in een drukke stad te kunnen rijden en stressbestendig te worden tijdens het rijden.