De MIVB bullebak

MIVB boetes
Het had een leuke dag moeten worden. Ze was net haar contract gaan tekenen en keek er naar uit om binnenkort te beginnen werken. Ze stapte op de tram met haar hoofd in de wolken en dacht er niet onmiddellijk aan haar tramkaart af te stempelen. Big mistake.
Bij het overstappen naar de metro op Montgomery werd ze gestopt door een norse controleur van de MIVB. Deze was duidelijk blij een nieuw slachtoffer aan zijn quotum toe te voegen. “Weet je dan niet, madammeke, dat er boetes staan op het niet afstempelen van je kaart?” Hij genoot van zijn machtspositie zoals alleen een bullebak dat kan t.o.v. een meisje van half zijn gewicht en een kop kleiner. Ze toonde al haar papieren, hij wou zelfs haar arbeidscontract zien (ze woonde nog maar pas in Brussel, het was het enige document dat haar adres bevatte), en liep er toen bijna mee weg. “Waar gaat u naar toe?” zei ze “Ik wil dat die documenten hier blijven”. “Tuurlijk, madammeke, ik geef u er zelfs nog eentje bij!” Een boete uiteraard.
Die boete van 76 euro, tot daar aan toe, ze had dan ook haar kaart niet afgestempeld. Maar behandeld worden als een crimineel door een machtswellusteling in een uniform, dat was het smerigste gevoel dat ze in lange tijd meegemaakt had.

bruno.fm

Een gesprek hierover met Ann Van Hamme, woordvoerster van de MIVB

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Share
  • Wat ik me in zo’n situatie altijd afvraag – heeft zo’n controleur het recht om zomaar papieren op te vragen. Ik dacht altijd dat je minstens politionele bevoegdheid moest hebben om zoiets te kunnen doen. Maw. heeft een gewone MIVB-controleur het recht om je identiteitspapieren te vragen? Moet die er in zo’n geval niet iemand van de spoorwegpolitie bijhalen?

  • zwans

    Anderzijds is het niet afstempelen van je kaart eigenlijk hetzelfde als iets stelen in een winkel. Maar veel mensen zullen per ongeluk vergeten te betalen op het openbaar vervoer, dat is begrijpelijk en een logisch gevolg van het “open” systeem in Brussel (zonder hekjes of zo).

  • tommy1975

    Inderdaad, hekken in de metro, net zoals in ieder ander land!

    Het bespaart ten eerste al een hoop onguur volk in de metro en twee vergeetachtigheden (bewust of onbewust) worden uitgesloten.

    Het huidige systeem is toch om miserie vragen?

  • Dan zullen ze toch eerst mijn abonnement moeten vervangen door eentje dat gescand kan worden 😉

  • aline

    ach mensen
    luister steeds naar de twee partijen voor er conclusie worden getrokken…
    alle dagen krijg ik het zelfde lieke aan de telefoon van men mensen die toevallig hun abonnement vergeten zijn of toevallig vergeten te punten…
    vermoeiend hoor !
    niemand kan hier een oordeel vellen buiten de twee betrokken personen die ter plaatsen waren.
    er zijn steeds twee verhalen in zo een situaties..

    en frank, geduld wordt beloond binnenkort !

  • Hey, ik ben ooit van de bus gegooid met voldoende geld om te betalen! Ik was zelfs speciaal geld gaan halen om het openbaar vervoer te kunnen gebruiken!
    Ik had speciaal ervoor gekozen om 20€ biljetten af te halen, omdat 50€ inderdaad een wat hoog bedrag is om van terug te geven. Toen ik wilde betalen (en ik kon zien dat de bestuurder voldoende 5€ biljetten en muntstukken voorradig had), weigerde hij omdat hij niet wilde teruggeven van 20€. Ook hier de bullebakmethode om mij op mijn plichten te wijzen door te wijzen naar een sticker die ergens achter de bestuurder in de bus hing.

    Hetzelfde maakte ik mee in London. Ik wou er betalen en had enkel een 10 pond briefje. De bestuurder kon (iets anders dan “niet willen”) niet teruggeven, en zei dat ik bij uitzondering meekon.

    Niet moeilijk dat ik in London altìjd voor het openbaar vervoer kies, en ik hier in Bxl het mijdt als de pest.

  • Thijs

    Tijdens m’n eerste Brusselse studentenjaren namen we ‘s avonds regelmatig het openbaar vervoer om naar de cinema te gaan. Ik maakte er destijds een punt van om altijd een ticketje te kopen, maar net die ene avond had ik enkel briefjesgeld mee & géén muntstukken. Géén enkele automaat was er toen aanwezig waar we konden betalen met briefjes, de man achter het loket was ook al verdwenen.
    Dusja de metro op, overstappen in Rogier voor de premetro…Brouckère was er -aiai- controle (de wet van Murphy). We waren toen met z’n drieën, legden de kerel onze situatie uit, maar hij gaf als tegenargument aan dat we tijdens onze overstap genoeg kansen hadden gekregen om alsnog ticketjes aan te kopen.
    Bon, de man in kwestie was toch behoorlijk redelijk want stelde ons voor dat slechts één van ons een boete te geven & dat we die onderling maar achteraf moesten vereffenen.
    ‘k geloof dat er zo’n gesloten systeem aankomt, dat zou dergelijke situaties voorkomen…dus da’s goed nieuws!
    Verder wat Mike zegt klopt ook, heb het een aantal keren meegemaakt in Brussel (maar ook al es in Brugge) dat ze weigeren briefjes geld te aanvaarden. Kan ik enerzijds wel inkomen, want zo verliezen chauffeurs veel tijd. Anderszijds is het aan de MIVB om een oplossing te zoeken: betaalautomaat op de tram of bus, proton, stewards,…gewoon een kwestie van service naar je klanten.

  • jean

    ‘t Niveau van de controleurs en de metroflikken is in bxl dan ook laag. Net als dat van de gemiddelde straatflik.

  • Het is officiele politiek van de MIVB, de chauffeurs geen billetten groter dan 5 Euro te laten aanvaarden. In een land, waar de bankautomaten zo ongeloofelijk gebruiksonvriendelijk zijn dat men er geen billeten van 5 of 10 euro kan verkrijgen (zoals gebruikelijk in Duitsland bijvoorbeeld, waar je overigens ook geen hekken in de metrostations hebt :-), kan dat niet, vind ik.

    Voor de rest kan ik aline enkel gelijk geven: als je geen ticket op zak hebt betal je, dat is dan dus in het geval van die een of andere de prijs van de vergetelijkheid. We hadden eens ons Thalys-tickets t’huis laten liggen, DAT was eerst duur…

  • Voor alle duidelijkheid: ik vind ook dat iemand die al dan niet opzettelijk niet betaalt, beboet mag worden. Maar dat geeft mijns inziens de controleur het recht niet je papieren en identiteitsbewijzen op te vragen.

  • aline

    een controleur heeft het recht om je documenten op te vragen.
    ze hebben de speciale toelating van de rechter.
    ze zijn dus bevoegd om deze op te vragen.
    stel nu voor dat da niet kon, ik geef een valse identiteit op, en dan zit een onschuldige persoon met een boete en de persoon die zwart rijd komt er goedkoop vanaf…
    en mensen, in verband met dat geld, 5 euro is het maximum.
    iedereen weet dat op voorhand is overal zichtbaar, dus kan je tijdig je briefje van 20 wisselen of steeds enkele 2 euro stukken opzij houden.
    of nog slimmer, koop een tienrittenkaart en steek die in je portefeuille, vanaf dat je die aankoopt is die drie jaar geldig en je bent gerust.
    dus welke excuses heb je nog nodig????
    de bestuurder is geen bank waar je kan wisselen hé!
    teveel geld is niet goed voor de veiligheid !

  • Waarom dient een controleur anders nog?
    Moet die controleur dan zeggen: “ga gerust door, je moet niet betalen?”

    En wat als het echt iemand is die opzettelijk zwart rijdt?

    Blijkbaar zijn sommige mensen gelijker voor de wet dan anderen zeker…

  • valer

    Snap het ook allemaal dat er niet teveel geld aanwezig kan zijn, maar het kan toch flexiblerer. Ben net terug van Istanbul en ook daar werkt het systeem veel beter. Veiligheid, flexibiliteit en mobiliteit zijn daar allemaal beter uitgebouwd, waarom kan dat niet hier.

    Soms neem je ook onverwacht het openbaar vervoer, heb je net geen wisselgeld bij en je weet dat je op de volgende tram op bus vaak lang kan wachten… En als je briefje dan niet wordt aanvaard dan baal je…

    En die bullebakmentaliteit is onaanvaardbaar! Het openbaar vervoer is al niet populair en zo zal het zeker niet verbeteren. Een glimlach kan veel doen, niewaar! 🙂

  • Klopt. Het contrast met bvb. de Amsterdamse metro is treffend. Toen we daar toekwamen, konden we uit de automaat geen meerrittenkaart kopen en/of het apparaat aanvaardde geen bancontact, en geen kleingeld op zak uiteraard. Er was wel een loket aan de andere kant van de metrotunnel, maar om daar te geraken dienden we door de afgesloten zone, of teruggaan om via de straat een andere ingang te nemen. Geen probleem voor het daar aanwezige personeel, we werden door de gecontroleerde zone begeleid met de glimlach, met nog een pak praktische tips bovenop. Klasse!

    @ Aline: Als een rechter zulks heeft beslist (vind ik wel een beetje vreemd, normaal zou zoiets bij wet of zo moeten vastgelegd worden), zal het wel zo zijn. Persoonlijk vind ik het eerder onrustwekkend dat niet daartoe opgeleid personeel zomaar je identiteitspapieren kan opvragen, maar als dat de prijs is die je als eerlijke openbaar-vervoer-gebruiker moet betalen om de zwartrijders eruit te krijgen, so be it.

  • Moi

    Toen ik rond de 17 jaar was trok ik in mijn eentje naar de grote stad voor een sollicitatie als jobstudent. Mooi een ticketje gekocht in de metro, ik ging naar beneden maar zag dat ik de verkeerde kant had gekozen. Ik dus terug naar boven en andere kant gekozen…toen ik op een jaja, boze controleur botse die het écht tof vond mij te intimideren in het frans (want hij hoorde dat ik me toen echt niet kon uitdrukken). Vond het toen écht straf want had wel degelijk een ticketje gekocht en kon dat aantonen, maar neen, ik kreeg een (hoge!) boete in de plaats. En enkel en alleen omdat ik me vergiste van perron!

  • @Frank: De mivb kan nog veel meer, de herens in de mivb-auto’s met blauwlicht kunnen autobestuurders beboeten voor alle overtredingen die tram- of busvervoer storen, bvb. op een bushalte parkeren…

    Malte

  • Silvia B.

    bij mij is het al gebeurd, niet zo lang geleden nog op de 79 : een chauffeur die niet kon wisselen en zei “stap maar op !”

  • Wim

    Inderdaad men moet naar de twee partijen luisteren.
    U moet eens Berlijn of Wenen gaan verkennen. Het disciplinair gedrag
    van de S of U bahn nemer(ster) is duidelijk een respect voor de
    maatschappij.

  • Thijs

    Aangezien we toch vergelijkende tests aan het doen zijn, dan moet je zeker es een kijkje gaan nemen in Bilbao: http://www.metrobilbao.net ik was serieus onder de indruk van hun metronet (hebben trouwens ongeveer dezelfde metrostellen als de nieuwe Boa’s).

  • aline

    laatste opmerking van mijn kant, want deze discussie kan nog jaren doorgaan.
    iedereen heeft zijn eigen mening, maar om te weten hoe het echt is en niet enkel de verhalen van de mensen , die vaak misvormd zijn na 20 keer door te vertellen , je moet in het beroep zelf staan of er zelf werken om te ervaren wat het werkelijk is !
    allemaal nog een prettige dag en tot de volgende !

  • Jonas

    Beste Aline,
    Ik heb alleen maar respect voor de MIVB mensen.

  • Joris

    Of doe zoals in Dublin: daar hebben sommige bussen een soort bareel naast de bestuurder die pas opengaat als je voldoende (klein)geld in de automaat gooit. En het is wel degelijk een soort van “gooien” dat je moet doen: je laat de munstukken gewoon in een groot gat bovenaan de automaat vallen, je moet ze dus niet één voor één in een gleuf steken. Binnen een seconde levert de automaat een ticketje af. Als niemand met de chauffeur begint te discusiëren gaat het redelijk snel vooruit. Wie niet kan passen kan er altijd een hoger bedrag ingooien, maar je krijgt natuurlijk geen wisselgeld terug.

  • Lukas

    ja legendarisch het bullebakpeil van de MIVB-controleurs,
    ik heb in verschillende landen gewoond, maar het niveau van de Brusselse controleurs slaat wel alles,
    als je niet betaald krijg je een boete,
    maar je overtreder is een mens een burger,..
    ik werd bij een controle gewwon afgesnauwd,
    niet zoals in Amsterdam” goede middag ik ben brigadier X en dit is mijn collega Z, mag ik uw kaartje ?
    en als je een boete hebt blijft het even vriendelijk en hartelijk.
    Brussel: “carte d’identité!” wat zegt U? CARTE D’IDENTITé!!
    je voeld je hier gewoon door het slijk gehaald,
    waardoor die (slechtopgeleide) MIVB controleur(der)s onnodig agressie opwekken, (ook daar zouden ze voor opgeleid moeten worden)
    ajuus

  • Steve

    Zo, de ongenuanceerde en ongezouten meningen vliegen weer over en weer! Even een paar dingen relativeren:

    – Het is voor mij niet meer dan logisch dat de chauffeur niet verplicht is om terug te geven op meer dan vijf euro, anders worden ze wandelende geldbeurzen en verliezen ze veel te veel tijd daarmee. Niettemin zal het overgrote merendeel van de chauffeurs er niet moeilijk over doen als je met iets groters afkomt, als hij/zij tenminste KAN wisselen. Maar hier zou wel tegenover moeten staan dat de klanten op andere plaatsen makkelijk aan een vervoerbewijs kunnen raken, en dat is niet bepaald het geval. Er zal pas beterschap komen als er op de drukste bovengrondse haltes eindelijk ook eens automaten geïnstalleerd worden, dat is al veel toegankelijker dan een of andere krantenwinkel. Daar is men er ook dikwijls niet al te happig op als je alleen een ticket koopt, want ze maken er (naar eigen zeggen) geen enkele winst op.

    – De hekken in de metro en de abonnementen die je kunt scannen: dat zou niet al te lang meer mogen duren, zeker dat laatste. Er zijn momenteel volop tests bezig met de nieuwe abonemmenten (‘oplaadbare’ kaarten die je gewoon voor de scanner houdt, het systeem heet Mobib). Binnen afzienbare tijd zou dit systeem heel algemeen toegepast moeten worden. De hekken in de metro zullen ook wel niet te lang op zich moeten laten wachten. Een gewoon abonnement KUN je trouwens wel gewoon in de Prodata steken (apparaat waar je nu nog je kartonnen ticket in steekt), hij zal dan de melding ‘Abo OK’ weergeven, als je abonnement tenminste nog geldig is. 😉

    – Zoals bij zovele functies heb je goede en slechte uitvoerders ervan. Er zijn zoals gezegd heel veel chauffeurs die er voorzover mogelijk geen enkel probleem van maken als je met 20 euro komt aanzetten, maar je zult ook altijd wel ergens een bullebak vinden die je op een niet al te vriendelijke manier duidelijk maakt dat hij dat niet wil wisselen, ook al kán hij. Hetzelfde verhaal voor de controleurs: ik ken er die hun werk heel goed doen (onder andere de meeste controleurs die in ‘Het leven zoals het is’ op tv gevolgd worden), maar er zitten er jammer genoeg ook een paar tussen die de ‘pitbull’ uithangen en zich heer en meester voelen. Maar in beide gevallen belet niets je om een mail te sturen naar de MIVB (maar dan wel ALLEEN als er sprake is van onvriendelijkheid of erger, niet omdat de chauffeur/controleur op een normale manier de regels toepast en jij dat niet kunt verkroppen…).

  • ‘t is toch belachelijk wat ze ons nu weer van hekken in de metreo vertellen. Hebben ze niet onlangs nog gezegd, dat ze geen geld hadden voor de ticketverkopers in de metrostations? Kijk eens in Parijs: Voor iedere hek heb je een mannetje nodig die a) controleert, dat niemand bovenopklimt en b) om mensen met kinderwagens doortelaten. Het is zoals bij de NMBS, waar ze dure franse tickets metz magnetstrip gebruiken, zonder automatische ticketlezers te gebruiken, die magnetstrip is volledig overbordig en ^milieuvervuiling.

  • Pingback: in de uitzending van vandaag. | bruno.fm()

  • Pingback: de bullebak van de mivb | bruno.fm()

  • rosalie

    Heb het ook al voorgehad: maandabonnement niet bij en van de (lijn-)bus gehaald, maar de controleur viel wel mee (het politievrouwmens dat erbij stond daarentegen!). Ik heb een PV gekregen maar ik heb de boete uiteindelijk niet moeten betalen – na een brief waarin ik bewees dat ik betaald had (had nog een betalingsbewijs, oef).
    Het is al een tijd geleden hoor, want tegenwoordig doe ik bijna alles met de fiets – gaat toch veel sneller!

  • Marie

    Ach, dit is niet nieuw. Ik had een zeer pijnlijke onsteking aan mijn oog en moest naar de dokter. Daardoor niet kunnen zien, dat ik de verkeerde tram instapte. Ik was door de pijn en de vergissing zo al gestresst, maar toen ik merkte dat mijn tienrittenkaart nog thuis lag…, ik had alleen mijn pinpas bij me. Normaal zou ik dan op het noordstation uitstappen, daar bij de automaat een nieuwe kaart kopen en dan verder rijden. Maar door de vergissing kwam ik terecht op MONTGOMERY! Bij het uitstappen een controleur. Ik heb netjes mijn verhaal gedaan en mijn papieren getoond. Meneer was vriendelijk, gaf mij wel een boete maar zei me dat ik dit verhaal moest opschrijven en naar de MIVB moest sturen.

    Ik heb de boete direct betaald en mijn verhaal gedaan bij de MIVB. Deze hebben dit zomaar terzijde geschoven, bovendien had ik toch de boete al betaald? Ik deed dat juist, omdat ik verwachtte dit terug te krijgen.
    En inderdaad, was E 76.
    Ik kwam veels te laat bij mijn niet zo opgewekte huisarts, die mij eigenlijk niet meer wilde helpen. Toch maar gedaan vanwege de pijn, bleek dus een splinter al bijna achter mijn oogbol te zitten.

  • Jan

    Wat zijn er hier mensen die onzin kunnen verkopen. Iedereen moet betalen, ik ook, waarom zouden er dan anderen zijn die niet moeten betalen. Het veiligheidspersoneel van de mivb zal waarschijnlijk de hele dag van die onnozele uitvluchten horen van passagiers. Ik neem iedere dag de metro naar mijn werk, als je ziet hoeveel mensen er niet betalen,én, indien er dan een controleploeg opkomt nog het lef hebben om ombeleefd te worden en te liegen dat ze juist opgestapt zijn enz…geef ik de controleurs grooooot gelijk. Anderzijds heb ik ongeveer anderhalf jaar geleden last gehad van agressie in de metrooor noord-Afrikanen, ik was opgelucht dat de heren controleurs vlug ter plaatse waren en ze hebben dit zeer vakkundig opgelost. Tot besluit, ik heb idd. al controleurs onbeleefd horen worden tegen reizigers maar wel nadat de kliënt eerst onbeschoft werd. Nog nooit meegemaakt dat een controleur een kliënt onbeleefd benaderd.