Onderzoek ontkracht drogredenen van niet-fietser

Dat nog altijd weinig mensen met de fiets naar het werk gaan, ook al wonen ze er amper enkele kilometers vandaan, heeft niet alleen te maken met een gebrek aan goede fietspaden, maar vooral ook met een reeks psychosociale aspecten. Dat concludeert de VUB-onderzoeker Bas de Geus in zijn versgebakken doctoraatsverhandeling. Dat inzicht kan de mensen aanzetten tot meer fietsgebruik, want dagelijks fietsen is gezond, zowel voor het lichaam als voor de geest, toont dezelfde studie aan. Lees en beluister meer op brusselnieuws.be …

Meer nieuws uit Brussel:

  • Driekleur siert 101ste dag onderhandelingen Na 101 dagen is er nog altijd geen regering. Daarmee zijn we nog niet aangekomen bij de langste regeringsvorming ooit in ons land, maar de oranje-blauwe partijen komen toch al aardig in de buurt. In 1988 hadden de onderhandelaars 148 dagen nodig om de regering Martens 8 te vormen. Minister van Staat François-Xavier de Donnéa (MR) is ervan overtuigd dat er voor oktober een nieuwe regering gevormd zal zijn. De man in de straat wacht daar niet op en uit zijn bezorgdheid over de communautaire grimmigheid door tricolere vlaggen in het straatbeeld te hangen.
  • Autoloze Zondag: Koning Auto aan banden Zondag gaan de poorten van Brussel naar jaarlijkse gewoonte dicht, of tenminste toch voor het autoverkeer. Geniet van een stad zonder de ruis van het verkeer, test uw behendigheid op de fiets, droom van de verdwenen Zenne of zoek enkele intieme plekjes op.
  • Onenigheid over uitbreiding zorgverzekering Vlaams parlementslid Sven Gatz (Open VLD) wil de Brusselse zorgverzekering uitbreiden door bicommunautaire instellingen automatisch onder de zorgverzekering te laten vallen. Vlaams minister van Welzijn Steven Vanackere (CD&V) wil liever een individueel recht op de zorgverzekering.
Share
  • Thijs

    Drogredenen genoeg, maar dit lijkt toch wel de echte waarheid te zijn; lees dit maar es: http://www.brusselnieuws.be/site/rubrieken/1091100512/page.htm?newsID=1190193982

  • jean

    In de spits fietsen gezond? Tussen al die uitlaatgassen? Get outta here.

  • Tom

    Een half uur in de spits fietsen of een half uur buitenshuis zijn in de spits levert denk ik quasi even veel uitlaatgas in je longen op jean.

  • Plinne

    Ben het volledig eens met Tom.

    Wanneer je in de auto zit, krijg je trouwens ook heel wat uitlaatgassen binnen.

  • Albert

    Ik zou nochthans gezworen hebben dat er in dat artikel iets stond over de niet-gemeten effekten op een fietser t.o.v. een voetganger. Een fietser heeft namelijk meer zuurstof nodig dan een voetganger.
    En persoonlijk vind ik dat je dat als fietser ook zeer goed voelt.
    Volgens mij is Brussel geen fietsstad, en zou er veel meer moeten gebeuren om dit te laten keren, om de “zachte” mobiliteit een plaats te geven in deze stad :

    * stimuleren van taxigebruik door vastgelegde lage tarieven in combinatie met specifiek verlaagde bedrijfsbelasting.

    * massaal promoten van een Solex-achtige fiets – Brussel heeft stevige hellingen die niet voor ieder mens te nemen zijn, en daar hebben zij een fiets met hulpmotor voor nodig.

    * ontraden van auto’s : stadstol is de enige oplossing, de rest is quatsch, maar Paskalleke durft niet.

    * bussen en trams altijd prioriteit en in eigen bedding. auto’s die hinderen onmiddellijk laten beboeten (evt. door de chauffeur + begeleider van tram of bus).

    Het startsein zal zijn : de Anspachlaan autovrij !

    Tot het zover is zijn fietsers enkel kanonnenvlees en slachtoffers van het gebrek aan moed van onze politici.

  • Albert

    De Standaard – 30-04-2008

    Fietsen door vervuilde lucht

    Fietspaden worden het best wat verder van de weg gelegd.

    Fietsers die in Brussel door de Wetstraat willen, kiezen beter de parallelle JozefII-straat.
    Want de concentraties schadelijk fijn stof nemen sterk af naarmate men verder van de drukke verkeersaders fietst.

    Over een meter afstand kan de concentratie van het fijn stof met vijf tot tien procent dalen naast de weg, blijkt uit onderzoek in Mol, Brussel en Louvain-la-Neuve. ‘Fietspaden worden beter wat verder van de weg aangelegd’, besluit Luc Int Panis van Vito (Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek), ‘bijvoorbeeld door ze van plaats te verwisselen met een gracht of een parkeerstrook’.

    Op autoloze zondagen blijkt de hoeveelheid fijn stof in de lucht vreemd genoeg nauwelijks lager te liggen dan op andere dagen. Om te achterhalen of fietsen ook zo onveilig is als sommige mensen geloven, doen de wetenschappers van het federale Shapes-project een onderzoek waaraan iedereen kan meedoen. (kidr)

  • Dirk

    Leven het openbaar vervoer! Waarom wordt het stadscentrum (ronde de grote markt) niet autovrij? In alle andere grote europese steden doet men dit wel. Vroeger kon je zelf met de wagen op de grote markt. Brussel is toch niet altijd snugger.