Een beetje reizen

Vandaag heb ik de wederhelft overtuigd om nog eens het openbaar vervoer te proberen. In London nemen we altijd het openbaar vervoer, waarom hier niet? Een retorische vraag die ik na ons débacle plots beantwoord kreeg.
We wilden nog eens naar het centrum en het leek geen slecht idee om daarheen te wandelen (wij wonen zowat in de buurt van de Churchilllaan) en terug te keren met het openbaar vervoer. De wandeling nam een goed 1h20m in beslag, een klein beetje lèche vitrine en bezoekje aan de flappentap inbegrepen.
Onze reis terug met de MIVB duurde 1h15m, een volle 5 minuten sneller. Minder fysiek vermoeiend maar met behoorlijk wat ergernis (ook vermoeiend). Het traject van De Brouckère naar Montgomery viel mee. De metro reed regelmatig, we konden ook mooi volgen wanneer we de volgende metro mochten verwachten. Dan komen we in Montgomery waar we, driewerf hoera(!), kunnen kiezen uit 2 van de 3 trams richting Churchilllaan (de 23 en 24). Na een goede 10 minuten wachten komt de eerste tram, uiteraard net dìe tram die we niet nodig hadden. Een elektronisch bord wees ons erop dat we àlle informatie die we nodig hadden konden vinden op www.mivb.be (dit is géén link, en die verdìenen ze na vandaag van mij zelfs niet). Zeer goed voor alle mensen met een PDA en de nodige connecties, helaas hebben wij geen zo’n ding bij. Voor de 23 was er uiteindelijk een reisschema met vertrektijden, maar voor de 24 ontbraken die gegevens voor zondag. Nu ja, blijkbaar is er één onzichtbare 23 voorbijgekomen en hebben we uiteindelijk volgende, zichtbare maar genomen.
Nu ja, eerlijk gezegd, in London heb ik ook al een keer langer moeten wachten dan me zinde… maar het werd me wel door de speakers aangekondigd. Eénmaal op de tram (zo’n nieuw 3000-geval) waren we weer een stukje opgewekter, en vooral bijna thuis. Enfin, dat dachten we. Aangekomen aan Buyl stop de tram en wordt er omgeroepen: “Terminus”. Verwarring alom! Iedereen had toch goed gezien dat er niet Buyl, maar weliswaar Midi/Zuid op die tram stond? Discussie, verwarring, frustratie. Iedereen naar buiten, wachten op de volgende. Tot ik opeens in het oog kreeg dat er achter ons (de tram rijdt op eigen bedding in het midden op Gen. Jacques) een bus aankwam met 23-94 op geschreven. Vervangbussen! Ik heb dan maar de rest van de medereizigers daarop attent gemaakt en de taak van MIVB-omroeper op mij genomen.
Kijk, zoals ik net zei: Ook in London wordt gewerkt (werken waren de uiteindelijke redenen waarvoor de tram stopte), en op meerdere lijnen. Maar daar worden alle werken op de Metro aangekondigd op radio en televisie, alsook op borden en door de speakers op het ganse net. En dit is net wat ik eigenlijk denk te mogen verwachten van een modern metro- en tramnetwerk hier in Brussel. Ik had misschien de mogelijkheid gehad mijn trip beter te plannen (ik had de eerste 25 in Montgomery kunnen nemen tot Buyl, bvb…). Metro en tram inrichten is dus meer dan wat rollend materieel en voorrang op alle ander verkeer, het gaat om een goede communicatie met de reiziger. En dàt heb ik gemist…

Share