MoBIB vs Oyster

OysterMoBib is de nieuwste kaart van de MIVB. Het is elektronische vervanging van je traditionele kaarten. Je kan er een 10-rittenkaart of een dagkaart mee opladen bijvoorbeeld. Volgens de weinige informatie die nu beschikbaar is op de website is het niet geweten of je dan gelimiteerd bent tot de kaart die je gekozen hebt en indien niet of het systeem intelligent genoeg is om over te schakelen op een dagkaart ipv 10-rittenkaart indien nodig. Uiteraard kunnen er ook abonnementen mee worden opgeladen.
Toen ik voor het eerst hoorde over de MoBib, die nu trouwens enkel nog maar in gratis vorm beschikbaar is voor bejaarden, dacht ik meteen aan het Londense zusje, de Oyster card. Ook daar kan je allerhande abonnementen opladen. Maar daarnaast kan je ook gewoon geld opladen (die enkel kan gebruikt worden op openbaar vervoer) waarmee je enkele ritten kan betalen. London is nét ietsje groter dan Brussel, dus is het openbaar vervoer er net ietsje gecompliceerder. Men heeft er zones, en afhankelijk van de zones waardoor je reist verschilt de prijs van een ticket. Daarbovenop heb je nog heen en/of terugreizen, dagkaarten, enz… Het geniale hier is dat met behulp van de kaart wordt berekend wat je voordeligste tarief is. Zo is het me al verscheidene keren overkomen dat naarmate het einde van de dag in zicht kwam, ik bij het ‘swipen’ zag dat ik een 0-rit had. Fijn 😉
Nog leuker wordt het als je weet dat je hier online top-up kan doen, de top-up kan laten gebeuren zodra je onder bepaalde limieten gaat, en je kan verifiëren welke ritten je hebt ondernomen.
Als ik denk dat dit binnen afzienbare tijd misschien in Brussel zal kunnen, en indien de netten wat stipter en uitgebreider worden (met parkeerplaatsen die ook met de MoBib kunnen betaald worden aan de rand van de stad, een mens mag al eens dromen!)… dan wordt Brussel zowaar een moderne metropool!

Photo by Simone Sartori, gepubliceerd onder de Common Creative License

Share
  • Lukas

    Ben al jaren een Oyster gebruiker,
    daar mag Brussel en ook Parijs een puntje aan zuigen,

    in Brussel zal zoals gewoonlijk enkel een afgeslankte versie van het goed idee het daglicht zijn, en dan ook alleen maar zodat de MIVB (wanneer gaan die eens over een ‘toffere’ naam denken) makkelijker prijsverhogingen kan doorvoeren.
    Maar ‘surprise me’ !

  • Hopelijk gaat de MIVB dan wel een begrijpelijk Nederlands gebruiken ipv. vakterminologie zoals top-up of swipen, waar ik als doordeweekse openbaar vervoer-gebruiker nog nooit van gehoord heb 😉

  • bram

    Frank, we kunnen een poging ondernemen om de MIVB wat te helpen (anders duikt hun verfranst Nederlands op). Ik denk dat Simone gewoon te veel in Londen zit en dus vaak in het Engels denkt.

    Top-up: herladen (net zoals een herlaadbare kaart van een GSM-operator)
    Swipe: door de lezer halen, lezen. De MIVB gebruikt het woord ontwaarden. Niet echt sexy, denk ik. Iemand een andere suggestie? Als ik het goed begrepen heb, wordt de kaart gelezen als de chip voor de lezer wordt gehouden. Swipe is ook slaan, en dat is wat er eigenlijk gebeurt.

    Over de parkings: Mobib zou wel samenwerken met Interparking en er zouden ook plannen zijn om op termijn Mobib met autodelen en fietsverhuur te laten werken. Voorts kan de kaart ook als toegangspas voor musea en andere evenementen gebruikt worden.

    Of dat ze met De Lijn zal werken is een ander paar mouwen…

    Als ik het goed begrepen heb werken ze met dezelfde leverancier (ASK) als die in Parijs of in delen van Duitsland.

  • “Ontwaarden” is ook het woord dat door De Lijn gebruikt wordt, dus waarom zou de MIVB dan een ander woord moeten proberen te vinden. En herladen lijkt me inderdaad iets begrijpelijker dan top-up (al had ik dat wel zo begrepen uit de context).

  • @Frank

    ‘t is soms niet makkelijk als je thuis Engels spreekt 😉

  • Het systeem zou moeten zijn zoals datgene van Parijs en Londen. Het project (waar ik de naam van ben vergeten) loopt trouwens over de 3 steden en zou dus volledig gelijkaardig moeten zijn. Brussel heeft natuurlijk wat vertraging hierin, as usual…

    Ik denk zelf dat je MOBIB-kaart ook in Londen zal kunnen gebruiken om daar op te laden. Is een heel ding geweest want klantnummers bij de MIVB zullen ineens een reeks cijfers bijkrijgen door de internationalisatie.

  • Bert

    Allemaal heel mooi. En als je geen mobib-kaart hebt? Zoals de vele toeristen ;-p.

  • Die zullen een wegwerpversie krijgen, net zoals de huidige tickets. Het verschil is dat de magneetstrook vervangen zal zijn door een chip.

  • @Bert

    In London is het zo dat de individuele tickets zò schijtduur zijn, dat de 3£ die het kleinnood kost geen bezwaar is 😉 Temeer omdat je het kunt recupereren (indien je voldoende tijd hebt in St Pancras).

    Ik vermoed dat eenzelfde taktiek hier kan worden toegepast…

  • Jemenfish

    Londen en bv. Berlijn zijn een wereld apart he voor openbaar vervoer, daar heb je in beide zwervers die je ticket komen vragen omdat ze het voor beer money kunnen doorverkopen aan een volgende reiziger in sommige gevallen; In Berlijn kan je makkelijk euro’s per dag uitsparen door ticketjes van hen te kopen, en met de lonen van sommigen daar wordt dat dan ook een ware handel.