Brusselaars krijgen gedateerde energiefactuur

Bij verschillende Brusselaars werd de afgelopen twee jaar geen opname gedaan van hun meterstand. Daardoor betaalden ze te veel of te weinig voor het verbruik van gas en elektriciteit. In beide gevallen zullen de bewoners in de toekomst voor verrassingen komen te staan. De Brusselse SP.A trekt aan de alarmbel. Lees meer op brusselnieuws.be …

Meer nieuws uit Brussel:

Share
  • Jay

    ik heb vorige week maar liefst 455 euro teruggetrokken van Electrabel. ze hebben mij een heel jaar lang 49 euro per maand laten betalen voor gas en electriciteit, terwijl ik uiteindelijk in werkelijkheid over een gans jaar in totaal 99 euro aan electriciteit heb verbruikt…

    voor gas was het ‘nog erger’: ik heb een meterstand moeten doorbellen die lager was dan de zogezegde vorige meterstand. bleek dat die vorige meterstand ‘een schatting’ was…

    maar we weten allemaal dat het voor sibelgas en electrabel een pak goedkoper is om iedereen een brief te sturen met daarin ‘we kwamen langs bij u om de meterstand op te nemen, maar u was afwezig, dus konden we dit niet doen’ (dit terwijl er in gans mijn appartementsblok altijd wel iemand is om open te doen en de meters zich in de gemeenschappelijke ruimte bevinden) dan effectief iemand te sturen.

  • Kan ik alleen maar beamen, sinds ik mij anderhalf jaar geleden vanuit de rand in het Brussels gewest kwam nestelen is de gas- en electriciteitsfactuur enkel overgeplaatst op mijn naam, verder niets. Ik betaal (denk ik) al anderhalf jaar te veel, maar als ik bel om die meterstand te laten opnemen komen ze steeds opnieuw met een ander excuus af.

  • Jo

    Heb 2 jaar terug een nieuwe gasketel geplaatst : hoog rendement, minder vervuiling, minder verbruik.

    Maar de voorafbetalingen bleven natuurlijk hetzelfde. Als dan na een jaar toch de afrekening zou komen, kwam een brief om te zeggen dat door de vrijmaking van de markt de afrekening een paar maand later zou volgen, hoewel de opname gedaan was (had ik zelf telefonisch ingegeven). De afrekening zou dus over 14 maand gaan, hoewel de opname op 12 maand gebeurd was.
    Zoals verwacht uiteraard veel te veel vooraf betaald want ketel echt wel zuinig. Maar dan : de nieuw voorafbetalingen voor het volgend jaar bleven ongeveer even hoog.
    Ik bel daarvoor naar Electrabel. Daar vonden ze dat normaal, want “het was een zachte winter geweest” en het leek wel alsof ze bij
    Electrabel wisten dat er ons nu een koude winter te wachten staat.

    Neen, die dochter van Suez neemt geen risico’s en het geld dat ze al op voorhand van jou krijgen kunnen ze voor iets anders gebruiken.
    Ondertussen is wel al duidelijk geworden waarom mijn voorschotten niet daalden. Electrabel wist toen al dat er een flinke prijsstijging op komst was, en die was op dat moment al in de voorschotten ingerekend.

    Ik blijf het toch moeilijk hebben met die voorschotten. Want zij bepalen die, en ondanks het feit dat ik dus ook dit jaar weer een serieus spaarpotje aan het opbouwen ben, loop ik de kans, als ik een voorschot te laat betaal, een boete te krijgen (administratiekosten of zoiets).

    Waar blijft die vrije markt ? Ik heb stellig de indruk dat groen minister Huytebroeck onder één hoedje speelt met de electriciteitsindustrie (want hoge energieprijzen zijn goed voor Kyoto) 😉

  • Jay

    ik (zie eerste repliek) betaal vanaf deze maand wel maar 19 euro meer per maand ipv 49… (wat nog altijd 2 euro teveel is, maar bon)

  • wij betaalden 49 euro voor gas+elektriciteit voor een appartement van 40m2, en eind juli (2007) komt er een laconiek bericht dat ze de prijs optrekken naar 92€! Weet ge wat ik aan de telefoon van antwoord kreeg: “ja meneer, om mijn huis te verwarmen, betaal ik elke maand 275€, dus zo uitzonderlijk lijkt mij dat niet.” Wat zegt ne mens daar dan op?! F*** Electrabel!

  • Ik heb hetzelfde antwoord gehad, netjes.

    Waar ik persoonlijk meer een probleem mee heb is dat hun facturen wel eens willen te laat aankomen, of echt wel ‘verstuurd 26 November gelieve te betalen voor 29 November’, als je te laat bent heb je zoiezo een administratieve boete, maar wat als dat net een weekend is, of je bent even in het buitenland, e.d.? Heb ik 3 keer voorgehad dit jaar, en hebben ze geen oor naar. Als het van hun afhangt doet elke gebruiker een automatische betaling per maand die ze dan elk jaar naar hartelust kunnen optrekken lijkt me.

    Iemand ervaring met daadwerkelijk 2 maanden niet betalen, eigenlijk? Staat vrij letterlijk op het factuur dat ze dan alles afsluiten en je maar naar je OCMW moet stappen om te gaan zagen voor het wettelijke minimum, ben benieuwd hoe ze dat in praktijk doen.

  • Jos

    En wat zou er gebeuren als je belt of langsgaat en een absurd laag verbruik opgeeft? Ben je dan strafbaar? Uiteindelijk doe je dan toch maar hetzelfde als zij.

  • Heb er net nog even de cijfers bijgehaald, kwestie van zeker niet te liegen…

    Ik woon hier pas sinds een jaar (klein appartementje, 40m²) dus betaalde ik 96 per maand (elec en gas) wat logischerwijze veel teveel is natuurlijk. vorige maand kreeg ik de afrekening..nog eens 470 bijbetalen en maandelijks forfait omhoog naar 116…vrij absurd

    Direct gebeld, bleek dat men mijn meterstanden niet had gekregen. Vlug gaan kijken en direct doorgegeven…Toen werd mij gezegd de factuur niet te betalen, alles zou worden herrekend en een nieuwe afrekening zou worden opgestuurd.

    Blijkt nu deze maand dat ze toch die 470 + 116 euro van mijn rekening gehaald hebben…nadeel van hun domiciliatiekorting…

    Terug aan de telefoon, blijkt nu dat de vorige persoon de meterstanden niet had ingegeven, fijn…

    Om kort te zijn, heb ze nu nog eens doorgegeven, en alles wordt herrekend. De 470 krijg ik sowieso terug…..binnen 2 à 4 weken.

    Heel tof allemaal, maar december is sowieso al niet de goedkoopste maand, en 470 maakt een groot verschil op het einde

  • Jemenfish

    Hah, electrabel strikes again: Factuur verstuurd volgens de stempel 2 weken geleden en me bereikt vermoedelijk op 28 April; te betalen voor 2 Mei. 2 Mei was mijn pc banking op vakantie (1 Mei ook, anyway), en zelf was ik niet in Brussel tot die dag; Betaling is zo te zien maar gisteren uitgevoerd. Benieuwd of ik weer een boete voor te laat betalen krijg, door hun eigen laattijdige verzending. Kunnen ze weer een aardig centje op bijverdienen in gevallen als de mijne 🙂