MIVB informatieverstrekking

foto Malte Woydt

Deze zondag zat ik 30 minuten op mijn tram te wachten aan het Sint-Gillis-Voorplein, en kon 30 minuten lang deze hypermoderne affiche bekijken. Zoiets noemt de MIVB zeker “de klanten informeren”?

Malte Woydt

Share
  • Henkovic

    Ik was zeer opgetogen toen ik zag dat men zulke borden aan het plaatsen was, maar een jaar later blijken die niet meer te doen dan wat veredelde reclame voor de website…
    Een simpel systeem zoals in de Antwerpse premetro en de Brusselse metro met ‘dichterbijkomende lichtjes’ zou psychologisch en praktisch al een grote verbetering zijn. Je weet tenminste hoelang het nog gaat duren + je hoeft je niet in een overvolle tram te wringen als direct erna een andere volgt.

  • Ik had toen geen fototoestel bij, denk ik… thanks Malte

    Een elektronisch bord wees ons erop dat we àlle informatie die we nodig hadden konden vinden op http://www.mivb.be

    Een beetje reizen

  • Ik weet dat er volop aan gewerkt wordt. Op sommige trams 4000 (momenteel de 4001 tot 4005, lijn 23) wordt de halte al zowel visueel als auditief aangegeven, en dat werkt aardig goed. Dus nog een beetje geduld. De reden dat de borden nu al geplaatst worden, is simpel: zo kunnen ze al volop getest worden, en in afwachting kan er al belangrijke informatie weergegeven worden (algemene informatie, maar ook storingen op het netwerk of zo). Liever dat dan wachten met plaatsen tot het volgsysteem volledig werkt, want dan heb je er helemaal niets aan.

  • Tom

    het volgsysteem werkt al lang, zie maar op mivb.be “positie van de voertuigen in real-time”
    bvb hier:
    http://mivb.be/appl/NL/40000Nre/B/40084N.htm

    en die borden zoals op de foto, aan bvb Simonis hangt er al jaren zo een bord. en dat werkt meestal wel goed hoor. Zegt hoe veel minuen je moet wachten op de volgende en tweede bus, zowel van de 13,14 als 20.

    Op de nieuwe bussen heb je schermen met het traject erop, maar daar zijn nog heel veel problemen mee.

  • Die borden zoals aan Simonis zijn een heel ander systeem, dat werkt enkel voor de bussen. De bussen hebben al heel lang een zogenaamde ‘SAE’ (soort boordcomputer) die een makkelijke opvolging mogelijk maakt. Daarom zijn er al in de Van Hool A500-bussen (begin jaren 90 geleverd, nu langzaam aan gedeklasseerd) zelfs al schermen in de bus.

    Bij de tram is het echter een heel ander verhaal, zeker als je weet dat de levensduur van trams vele malen hoger is dan die van bussen. Maar bij de nieuwe trams zit er ook zo’n makkelijk opvolgingssysteem, en daarom is het een kwestie van tijd voor ook deze schermen zullen werken.

  • Probleem is dat de localisatie van de trams nog niet tiptop in orde is. Dit gebeurt via GPS en GPS in tunnel, dat werkt niet. Dus is er daarvoor een ander systeem dat in de tunnels kan weten welke tram waar is. Probleem is dan ook nog dat de T3000 en T4000-trams nog altijd niet kunnen worden gelocaliseerd (eigenlijk werkt niks op de nieuwe trams… hoeveel keer staat er vooraan en achteraan “25 Rogier” en op de zijkanten “56 Zuid”). Dat weten ze al lang en toch geraakt dit dossier niet vooruit.

    Ik vind het ook belachelijk dat er reclame voor de site opstaat enzo. Maar als er niks opstaat dan weegt dit in de kwaliteitsevaluaties (CEN-normen) van de lijnen. Daarom dat er ook niet “in test” ofzo opstaat, want een test duurt zelden meer als een jaar…

    Maar ja, bij de MIVB is er spijtig genoeg nog altijd een gouden officieuze regel: alles wat half gedaan is, is gedaan…

    Als de bevoegde minister Brusselblogt leest dan kan ik hem alleen maar 1 ding vragen: schud die mensen bij de MIVB eens goed door elkaar, want die zijn je-m’en-foutiste tot en met en zonder bevelen “van boven” gaat er nooit iets vooruit geraken.

    Goed gespendeerd belastingsgeld, zou’k zo zeggen 🙁

  • Henkovic

    Toch ook even iets goed zeggen over de MIVB. Ik neem ook regelmatig De Lijn in Antwerpen, maar qua informatie vind ik de MIVB toch een stuk beter georganiseerd: aan elke halte dienstregelingen, netplan, telefoonnummer, … in de (pre)metro ook nog een omgevingsplan + aanduidingen naar andere lijnen. Voorziene werken worden in Brussel steeds lang op voorhand gecommuniceerd. Alleen voor die realtime informatie in de premetro is Antwerpen duidelijk de betere… maar dus niet lang meer als ik Steve’s post mag geloven.

  • panpeero

    Deze morgen is een 94 ontspoord op het Stephanieplein. Ik heb voor de MIVB newsletter ingeschreven en ik dacht dat ik daarover een email zou krijgen maar het eerste nieuws kwam van La Dernière Heure online …

  • Tom

    die newsletter wordt waarschijnlijk per tram geleverd?
    🙂

  • peter

    Wat die (nog) nietwerkende of ofgewerkte projecten van de MIVB betreft : dit vernam ik van een leverancier aan de MIVB.
    De Mivb heeft de gewoonte om zijn leveranciers al te betalen vooraleer er opgeleverd wordt. Kwestie dat hun boekhouding in orde is. Uiteraard dat leveranciers dan weinig geneigd zijn om snel iets af te werken, als de centen toch al binnen zijn.

    Verder blijken planningen van de MIVB ook moeilijk te handhaven, aangezien de MIVB projectleiders ernorm veel en dikwijls vakantie nemen.

  • Ondanks mijn constante negatieve ervaringen met de MIVB, blijf ik proberen om mijn steentje bij te dragen om toch maar het openbaar vervoer te gebruiken.
    Gisteren aan de Brouckère staan wachten op den 38. Ik kom aan om 17h40 en was blij te zien dat er om 17h44 al een bus zou komen. Gezien Brouckère de start is, mocht dit niet foutlopen.
    Helaas! En ook de volgende bus om 18h04 kwam er niet. OM 18h10 besliste ik toch maar voor een andere mogelijkheid, iets wat in een eigen bedding rijdt en dan liefst het eerste wat ik tegenkwam. Uiteindelijk was ik met 3 overstappen om 19h thuis. Wetende dat Brouckère tot bij mij thuis 1h20 wandelen is, kan je mijn frustratie misschien begrijpen.
    Er stond dus nergens een aankondiging dat 38 niet reed (weet tot op heden niet of dit het geval was gisteren)…
    Volgende keer toch maar weer met de auto naar het centrum?

  • Euh

    Ondertussen anders geen problemen bij de MIVB om duidelijk te maken dat er bij festivals als Couleur café met staatsgeld (van het festival inzake susidies) extra bussen worden ingelegd of je gratis kan rijden, dat wordt luidkeels omgeroepen en aangekondigd. Begrijpe wie begrijpe kan…

  • dikke zimme

    …de roltrappen in het station Ijzer zijn al twee weken buiten werking.
    Of heeft de MIVB hier niks mee te maken?

  • Jemenfish

    Om deze nog eens even af te stoffen:

    Ben ik de enige die mij rot ergert aan het nog steeds slepende gebrek aan informatie t.o.v. de reizigers (bv. de metro die tussen Petillon en Hankar al een maand lang op slakkengang moet rijden terwijl er niet eens werken bezig zijn), maar wél zo vrij is om heel haar geluidsinstallatie te verhuren aan privé events als Brussels summer festival of nu, Klara festival?

    In de halte Schuman hangt er een reusachtige poster van Klara festival, en elke morgen worden we om de oren geslagen met die (ontzettend amateuristische) geluidsmontages voor klara. Als we echt naar een tijdperk gaan dat we i.p.v. muziek uit die speakers meer en meer reclame laten komen, en dan wellicht zoals in het buitenland binnenkort ook schermen met reclame krijgen, kan dat geld dan misschien eens AUB geïnvesteerd worden om een beetje een deftige communicatie naar de reiziger er ook tussen te flansen?