Is Cyclocity een succes?

JC Decaux over Cyclocity JCDecaux hangt posters aan de Cyclocity stations met de boodschap:
In Parijs heeft JCDecaux de zachte mobiliteit in praktijk gebracht door in een eerste fase 10.000 fietsen voor openbaar gebruik te installeren. In Brussel zijn het er voorlopig 250, maar dat is ongetwijfeld slechts een begin.

Even in verhouding: Parijs heeft een populatie van 10 miljoen (“Paris unité urbaine“), en dus 1 fiets per 1000 inwoners. Brussel heeft er 250 voor een miljoen inwoners, ofwel 1 per 4000. Als je voor Parijs enkel het centrum telt (2 mio inwoners) is het verschil nog frappanter. Het eerste half uur Cyclocity is hier, in tegenstelling tot Parijs, ook niet gratis.

Het gevolg is dat er veel fietsen spinnenwebben vergaren in hun stallingplaats. Vandaar artikels als Free bikes flop in Brussels. De franstalige Wikipedia zegt er het volgende over:

En revanche, la différence fondamentale entre les trois villes tient au parc de vélos mis à disposition des habitants, avec, semble-t-il, un ratio optimal de 1 vélo pour 10 000 habitants : Ainsi, Lyon, peuplée de 400 000 habitants, offre 4 000 vélos en libre service. Paris, peuplée de 2 000 000 d’habitants, offrira à terme 20 000 vélos. Et Bruxelles, avec son million d’habitants, n’offre que 250 vélos, uniquement concentré dans le centre-ville. Or, il est à noter que cette configuration bruxelloise favorise plutôt l’utilisation des vélos pour les loisirs, alors que le succès des vélos en libre service est due pour Paris et Lyon à 65 % au déplacement domicile-travail. Il semblerait cependant que le service bruxellois devrait s’étendre à l’ensemble de la capitale belge, sous réserve de trouver une solution unique à la présence d’opérateurs d’affichage urbain différents dans les 19 communes bruxelloises.

(Volgens mij bedoelen ze met hun ideale ratio 1 fiets per 100, niet per 10.000)

Wat zijn jullie ervaringen met Cyclocity? Ooit al geprobeerd? Vind je de prijs OK?

Share
  • Karl

    Heb zelf een fiets staan, dus gebruik ze niet. Enkel met de autoloze heb ik er al zien fietsen, verder niet.

  • erik

    In Parijs heb ik mogen vaststellen dat ze massal gebruikt worden, ook door toeristen. De bewering dat Brussel te veel hellingen heeft om dit project te laten slagen lijkt me niet op te gaan…ook Parijs heeft heuveltjes…

    Zoals zo vaak durft men in Brussel geen radicaal standpunt in te nemen mbt mobiliteit en milieu… het blijft altijd bij een beetje doen alsof 🙁

  • jochen

    zag dit weekend iemand met een cyclocity fiets op de markt van Jette.
    hellingen en afstanden zijn blijkbaar niet voor iedereen een probleem 😉

  • Albert

    De vraag voor het Brussels Gewest is :
    Wat bezielde het cabinet Mobiliteit om een deal aan te gaan waarbij slechts in de vijfhoek fietsen kwamen ?
    De beperking tot de vijfhoek zal het projekt doen falen en misschien zelfs afvoeren.
    Het lijkt beetje zoals de nadar-hekken rond de Grote Markt : amateurisme ten top !

  • Thijs

    Of Cyclocity een succes is? Het kan een gigantisch succes worden zoals in Parijs en andere steden als volgende punten opgelost geraken:
    – eerste halfuur gratis

    – gewicht & manoeuvreerbaarheid van de Cyclofietsen optimaliseren

    – strategische plaatsing van stallingplaatsen in alle 19 Brusselse deelgemeentes (bvb. stallingplaatsen aan alle belangrijke bus, trein-en metrostations, drukbezochte publieke ruimtes en gebouwen, hotels, scholen,… aan het noord & zuidstation is er momenteel bvb géén Cyclofietsstalling bij mijn weten, dan stel ik me toch vragen). Het aantal moet samen met de gewone fietsstallingen dringend omhoog.

    – de met momenten ziekelijke mentaliteit van automobilisten naar fietsers toe, maar ook de laksheid van politie naar overtreders toe (parkeren op fietspaden? No problemo!)

    – géén of gebrekkige fietsinfrastructuur; zeker op grote verkeers‘pijn’punten (Zuid, Sainctelette, Lemonierlaan, Ninoofsesteenweg, Troonstraat, enz enz enz,…!!!)

    Voor de rest heeft dit project een groot potentieel en kan het wel iets in gang zetten, alleen hebben ze dit veel te vroeg en ondoordacht willen lanceren. Noem het misschien een gebrek aan visie en durf? In 2009 is Brussel Velocity en heeft de overheid een heel pak streefdoelen voor ogen zoals bvb. elke gewestweg een fietspad geven etc, nobel, maar de vraag is hoe ze dit gaan uitvoeren? Want er is een groot verschil wanneer men een fietspad op een bestaande rijweg bijschilderd & daardoor tracht de fietsers zover mogelijk rechtsopzij te schuiven OF hetzelfde fietspad voldoende plaats of een eigen bedding te geven…

  • Als ik me niet zo ver moest verplaatsen om aan een vélo te geraken zou ik het wel proberen.
    Ik woon nogal ver van de vijfhoek…

  • BB

    Ze zijn te duur, te onhandig, slecht geplaatst, niet onderhouden, beschadigd of gevandaliseerd. Laat staan dat er faciliteiten zijn (lees: fietspaden) om er mee te rijden…

    Een zoveelste pathetisch sossen/groenen-project. Een zoveelste geromantiseerde would be mobiliteits-“oplossing”.

  • skywalker

    In Parijs is dit een echt plezier. Ik was er toevallig in juli, één van de eerste dagen toen het werkte. Er zijn gewoon overal stel- en oppikplaatsen. In Brussel ken ik er maar een paar. De Parijzenaars waren meteen heel enthousiast. De oppikpunten zijn ook leuk voor wat sociaal contact. Hier zie je niets van dat.

  • Ik heb er eens twee meikaanse toeristen toegekeken, die het wilden proberen. Maar wanneer de apparaat hun vertelde dat men nu “zo eventjes” 150 Euro van hun bankrekening zoude halen als waarborg, vonden ze het niet meer interessant.

  • Tom

    ik zou het gebruiken als ik ergens heen kon fietsen ermee, en daarmee bedoel ik: verder dan de vijfhoek. breid het een paar kilometer uit, en dan is het nuttig, maar nu kan ik alleen van brouckere naar rogier fietsen, das ni de moeite, dat doe ik te voet gewoon…

    als zelfs alleen maar alle metrostations en treinstations zoiets zou hebben, zou het al veel beter zijn.

  • Niet interessant, net zoals je eigen fiets. Eerst fietsers en fietspaden een beetje beter regelen, en dan komt er misschien wel iets van. Het fietspad/voetpad van Kunst-Wet waarvoor er zoveel werken waren wordt nu dagelijks door bepaalde handelaars gebruikt om hun reclame op te plaatsen; Volgens de wijkagent hebben ze er een vergunning voor. Als er een vergunning bestaat om voetpaden en fietspaden te belemmeren als handelaar, waarom zou iemand dan in godsnaam gemotiveerd raken?

  • Thijs

    Het valt allemaal wel mee, zeker als je dit ziet: http://www.velo-city2009.com (trouwens knap gefilmd)

  • Johnnyboy

    Ik heb ze 1 keer gebruikt. Om van de vismarkt naar de zuidmarkt te rijden. Ondanks het feit dat het zondag was heb ik toch doodsangsten uitgestaan. Fietsen op bijv. de Anspachlaan is een veredelde vorm van zelfmoord. Geen fietspaden, dubbelgeparkeerde auto’s…

    Daarom: het cynisme druipt gewoon van dit project!! Om een fietsvriendelijke omgeving te creëren is er te weinig pollitieke wil en/of te weinig politici met een visie die enig gewicht in de schaal kunnen leggen.

    Om de mensen (en de “pathetisch sossen/groenen”) stil te houden werpen de betonboeren ons wat kruimels toe in de vorm van fietsen. Dat die fietsen dan ook nog eens zo zwaar en onhandig zijn als een camion mag in deze dan ook niet verbazen.

  • Jo

    Project is indertijd afgeknapt op gewestelijk niveau omdat schepen Simons geen reclame op de fietsen wou (anders zou het gratis zijn) en geen interesse had voor het voorstel van concurrent ClearChannel, die wel fietsen wou voor gans het gewest. Bijkomend probleem is dat niet alle gemeenten in Brussel dezelfde concessiehouder hebben (Ukkel bijvoorbeeld werkt met Adshel (ClearChannel) waardoor JC Decaux daar moeilijk zijn netwerk kan verpatsen…) Maw, weeral een verhaal van de 19 baronieën !

  • Het succes in Parijs is vooral te danken aan de grote verspreiding van de fietsen en de fietsstations. Waar je ook komt, Paris Vième, VIième, VIIième, Etcième… In Brussel zijn de fietsen enkel in Brussel stad (de vijfhoek) beschikbaar. En dit hypothekeert dus heel erg deze formule. Eens te meer een voorbeeld dat we naar een gewestelijke aanpak moeten streven inzake mobiliteit en af moeten van de 19 baronieën. Decaux of Clearchannel is slechts een side-issue, mocht er een gewestelijke visie voor dit superinitiatief bestaan. Trouwens in Parijs zijn er speciale fietskaarten beschikbaar met de voorkeurroutes die je als fietser kunt gebruiken, veelal gebruikmakend van de bus/taxistroken. Heel handig. Eénieder weet dat het verkeer in Parijs ook erg druk kan zijn. Toch is het op die preferentiële routes nog net te doen.

  • @Geert: maar die kaarten bestaan ook in brussel!!
    http://www.velo.irisnet.be/nl/fietskaart_nl.htm

  • Mijn god, wat is die kaart onoverzichtelijk in pdf. Je hebt al een zoom nodig van 300 procent om daadwerkelijk er aan uit te kunnen. Ook wel opmerkelijk dat die fietsroutes langs alle kanten worden op de meest onlogische manieren omgeleid.

    Die kaart is dus eigenlijk ook een samenvatting van waar je het minst kans maakt overreden te worden of stapvoets vooruit te gaan. Niet waar er fietspaden aanwezig zijn e.d. (Niet dat die niet op 1 hand vallen te tellen in Brussel).

  • Vandaag op brusselnieuws:

    Brussel – JC Decaux, de beheerder van het fietsproject Cyclocity, gelooft niet dat de fietsverhuurdienst tegen 2009 over het hele gewest zal beschikbaar zijn. Voorlopig kan men alleen fietsen huren in Brussel-Stad.

    Brussels minster van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) had nochtans beloofd om Cyclocity uit te breiden tot de negentien gemeenten tegen 2009. Maar volgens Decaux ligt dat dossier volledig stil.

    Smet ontkent en gaat over enkele weken een voorstel op tafel van de regering leggen. Hij houdt vast aan een uitbreiding over het hele gewest tegen 2009 en benadrukt ook dat JC Decaux niet de enige kandidaat-partner is.

    © FM Brussel

  • @Jemenfish, je moet de eerste editie zoeken, ze was veel overzichtelijker… De basis voor de kaart is het geweestelijk fietsrouetenetwerk, dat in samenwerking met Gracq en fietsersbond opgesteld wordt en aan heel wat plaatsen al met richtingsboorden voorzien zijn. De routes zijn soms kronkelijk, maar omwille van twee redenen: Stijgingen vermeiden en/of autohoofdssen vermeiden. Dus de idee is zo rustig en snel als mogelijk dwars door Brussel rijden, onder vermeiding van onnodige hellingen (de wil de laatste te tonen heeft de twede editie vn de fietskaart zo onoverzichtelijk gemaakt).

    Fietspaden wil sowieso niemand in Brussel (zelfs de fietsersbond Brussel is er eindelijk tegen), omdat fietspaden tussen geparkeerde auto’s en voetgangers je onzichtbaar maken aan kruispunten: Autobestuurders die naar rechts afslaan zien je niet – gevaarlijker gaat niet!

  • Thijs

    “Fietspaden wil sowieso niemand in Brussel”…dit moet dan wel even duiden? Fietspaden zoals ze deze nu aanleggen in Brussel wilt er inderdaad niemand. Het fietspad langs de Leopold II Laan (Simonis > Sainctelette) is hiervan een mooi voorbeeld; een volledig verknipt fietspad: op en af het trotoir, deels aangeduid, andere stukken terug op de rijvak. Verwarrend voor de fieters als voor andere weggebruikers. Enige voordeel is dat men vlotjes langs de files heen kan.
    Goed doordachte fietspaden die zowel vlot als veilig navigeerbaar zijn zijn een noodzaak. Zodat men bvb. niet met de auto’s mee op een 3-vaksbaan links dient af te slaan (eerst proberen over de eerste twee rechtse rijvakken te geraken om bij het linkse vak zijdelings mee te moeten afdraaien), maar dat men via een apart fietspad met eigen lichten kan oversteken.
    Ik ben er ook wel van bewust dat dit niet op alle plekken kan, maar dan moet men ten minste via markeringen en suggestiestroken de fietser een plaats geven.
    Brussel heeft nog een lange weg af te leggen. Wat Minister Smet betreft. Ook al zijn z’n ideeën soms wat impulsief, zoals Cyclocity, toch wel respect dat hij tegen de stroom in een standpunt durft innemen.

  • Fietspaden wil niemand vind ik ook een beetje verregaand.

    Fietspaden + een goede en duidelijke wetgeving, die ook eens opgevolgd wordt, bij voorkeur met nog een paar straten eenrichting / autovrij te maken.

    Maar zoals ik dus zei: Ze hebben zoveel tijd, geld en moeite getroost om de rijvakken bij Kunst-wet bij te werken en het trottoir/fietspad te verbreden, die werken hebben jaren gekost en wie weet hoeveel geld, en zowel trottoir als fietspad worden nu belemmerd door Wall street Café (laat nog staan dat er binnen enkele maanden een heel terras op staat, was vorige zomer het geval). Wat mij betreft is er geen uitbreiding van cyclocity nodig tot dat soort problemen van de baan is.

    Overigens vind ik Cyclocity en bepaalde andere mobiliteitsplannen zoals Mivb’s Noctis buslijnen soms ook een beetje slecht aan de man gebracht: Ze lijken er van uit te gaan dat iedereen vanzelf wel de weg er naartoe vindt, terwijl er zo goed als geen promotie voor wordt gemaakt op belangrijke concentratieplaatsen voor ‘nieuwe’ Brusselaars (universiteiten bv.). Een poster hangen aan de Cyclocity stations zelf of reclame maken voor Noctis in de Metrohaltes zelf (en wie let er nu nog op de MIVB reclameborden…) getuigt van een beetje gemakzucht op communicatief vlak.

  • Sorry, ik heb mij niet goed genoeg uitgedrukt… Fietspaden zijn op de voetpad, fietsstroken op de straat. Fietsers hebben niks te zoeken op het voetpad, daar geraken ze in conflikt met voetgangers en – uiteraard – terasjes. Daarom moeten fietsers eigen rijstroken op straat krijgen. DAT is wat ik wilde zeggen met “fietspaden wil niemand”. Natuurlijk ben ik voor fietsstroken en ook voor pure fietsstraten.

  • Thijs

    Géén probleem Malte, dan zitten we op dezelfde golflengte hé.

  • Het succes van Parijs is nog steeds gebaseerd op de startmaanden juli en augustus toen velib werkelijk een succes was door de vele toeristen die met een velib rondreden van hots naar her.
    In augustus zijn de Parisiens en congé en dan is het best te doen om min of meer veilig te fietsen in Parijs. Heb dit trouwens zelf ondervonden toen ik augustus in Parijs was. Gewoon zalig dan.
    Ik was van oud op nieuw terug in Parijs en heb toen een pak minder fietsers gezien gewoonweg omdat ook de infrastructuur het niet toelaat om veilig te fietsen. Je mag op de bus- en taxistrook fietsen waar die voor handen is, maar op Place de la Republique en andere grote kruispunten is het gewoon gekkenwerk en levensgevaarlijk.

  • Pingback: Miroir leefbaar, tram 10 komt er in Jette. « I started it before I got 40()

  • Wat is er aan de hand met Cyclocity? Eerst lees ik dat ze mogen uitbreiden, nu zie ik dat er verschillende (alle?) uitleenstations verdwijnen. Toen ik ze laatst aan Beurs en Manhattan zag, waren ze gewoon verwijderd en uitgegraven, maar de ‘funderingen’ van de paaltjes stonden er nog, nu zie ik hier aan Sint-Katelijne geen spoor meer van Cyclocity.
    En de site van Cyclocity is offline, dus daar word ik ook niet wijzer van…

  • Koen

    Zelfde hier op het Sint Jansplein, de fietsen en paaltjes waren vanmorgen verdwenen …

  • ZeeKoei

    Beter geen fietspad dan een fietspad zoals op het Schuman plein.

  • @martijn: check http://www.fmbrussel.be … vanaf heden is het “Villo”

  • Stijn Cornelis

    Na geel-zwarte taxi’s, geel-zwarte fietsen… is het een nieuwe communautair debat dat aan de deur klopt?

    Voor meer info:
    http://www.brusselnieuws.be/artikels/stadsnieuws/cyclocity-wordt-villo-en-breidt-fors-uit

  • Jemenfish

    Nou, als je daar een ongeval mee hebt kunnen ze alvast niet sakkeren dat je niet opviel 🙂

  • Eens afwachten hoe het nieuwe systeem zal werken.
    Ik maak we wel zorgen over het spoorloos verdwijnen van de Cyclocity-stalling aan metro Sint-Katelijne, terwijl de andere voormalige stallingen nog als putten zichtbaar zijn…

  • Tom

    Geel en blauw is de kleur (met zwarte handvaten, maar dat is gewoon de standaardkleur voor handvaten en pedalen, heb je al ooit anders gezien op een fiets?)

    = Geel en blauw van Brussels Gewest

    Cyclocity (wat er tevoren was) was Groen en rood = Brussel Stad

    Dus simpelweg een verwijzing naar het gebied waar die fietsen te vinden zijn: tevoren alleen Brussel-Stad, nu het hele gewest.

    En die verdwenen fietsenstallingen zullen wel reïncarneren als Villostallingen.

  • joost

    En nu zijn ook de fietsen en de paaltjes op het rogierplein verdwenen.

  • Een voorlopige versie van de site http://www.villo.be is nu online. Tot nu toe eentalig Frans, ma soit. Ik houd het nauwlettend in de gaten…

  • De site http://nl.villo.be/ is inmiddels al online, en je kunt je inschrijven. Bij mij kwam ik na het betaalproces met kredietkaart wel op een niet-bestaande pagina terecht, dus even afwachten of het gewerkt heeft… Ik heb wel een bevestigingsmail ontvangen.
    Heeft iemand de fietsen en nieuwe stations al in het echt gezien? Op een foto op de site meen ik het nieuwe Weststation te herkennen, staan ze daar al?