Et VOO? Ook passioneel?

VOO, de kabelmensen voor een aantal gemeentes (Ukkel, Elsene,…) bieden televisie (ook digitaal), internet en telefonie aan.
Het heeft weinig zin om met andere kabel leveranciers te vergelijken gezien je in deze in België nog steeds geen keuze hebt, maar naar aanleiding van downloaddag vorig jaar én mijn internetgebruik wou ik toch even gaan kijken wat ze te bieden hebben.

Abonnement Download Upload Limiet (jawel!) Prijs
Un peu 512k 128k 500M 20€ (*)
Beaucoup 4Mbps 128k No Limit 33,00 € (*)
Passionément 15Mbps 256k 10G 39,00 € (*)

* Met domiciliëring, zonder + 1€

Competitieve prijzen, dat wel… naar de extreem dure Belgische normen. Maar wat mij opviel is dat voor 6€ extra, je plots de mogelijkheid krijgt om tegen een (bijna) viervoudige snelheid je downloadlimiet (die je bij de goedkopere optie niet hebt!) vol te stouwen. Om even een idee te schetsen: à 15Mbps kan je je downloadlimiet reeds bereiken op een goed anderhalf uur! Ik zal het niet snappen, die download limieten, vooral dat passionele internetters hier weer worden gestraft.

Voor de televisie zijn we enkele maanden geleden wegens een promo overgeschakeld naar digitale televisie. Hier geen praktijken van Nederlandstaligen pesten om te doen overschakelen (Ka2 werd wél verhuisd naar een frequentie waar mensen met een minder dan ideale signaalsterkte die niet meer goed konden ontvangen…), en ook geen technische problemen. Het is alleen nog wachten op de aanduiding van de programmas van de Vlaamse zenders, daar waar dit voor de meeste Franstalige zenders vanaf het eerste moment in orde was. Nog géén extra mogelijkheden zoals de “Net gemist” en kijken op aanvraag, maar er is geen meerkost buiten de digibox (die op zich dan weer wél schijtduur was: 99€ voor het goedkoopste model die op de markt te krijgen is). Maar wegens mijn situatie thuis was het wel handig om dan weer BBC3 en BBC4 te hebben.
Screenshot

Voor de telefoon is het niet zo simpel om te vergelijken met Belgacom of zo. Twee formules: Blabla (als je veel naar binnenlandse vaste nummers belt), en Eco waar je betaalt voor elke oproep. Heb net even de laatste twee Belgacom facturen erbij genomen en voor ons maakt het allemaal weinig verschil uit. Moesten er nu eens voordelige combinatie-abonnementen zijn… 😉

Share
  • aline

    zwijg me van VOO
    ik heb juist de klassieke kabelaansluiting en internet.
    mensen let op je facturen , want als zij een fout maken, en je merkt ze niet direct weet dat ze jullie bedragen tot 5 jaar geleden bedragen die nog openstaan kunnen terug eisen.
    ik heb deze grap gehad , maar gelukkig maar een paar maand
    maar ik kreeg facturen waar ik niets van begreep en totaal onduidelijk waren, 2 keer ben ik langs gegaan om uitleg te vragen, in het nederlands natuurlijk, zonder enig resultaat wat daar verstaan ze geen nederlands.
    ook wanneer je belt, en ze horen dat je nederlandstalig bent, dan leggen ze gewoon af.
    heb je een probleem kwa installatie ofzo, voorzie dit probleem dan minimum twee maand op voorhand.
    want voor mijn oplossing, belde ze me net twee maand na mijn telefoontje…
    maar was ondertussen wel nr een computerzaak gegaan…

    ik ga vandaag met een franstalig persoon en daar op 5min heb ik mijn hele uitleg , in het frans natuurlijk….
    ik kan wel frans, maar op die momenten vertik ik het.

    dus bij VOO heb je alleen maar een uitstekende service wanneer je franstalig bent…
    dus mensen ,wanneer jullie van internetabo verandere of dergelijk, wees dan zelf je boekhouder!
    blijkbaar kunnen ze daar hun werk niet te goei te doen…

    leve VOO !!!

  • Voo is inderdaad ronduit schandalig en het type bedrijf dat enkel blijft bestaan omdat geen andere maatschappij op die gemeentes mag verdelen. De service is ronduit erbarmelijk (probeer maar eens de technische dienst te bellen als je het wil testen) en ‘natuurlijk’ niet tweetalig.

    De internetconnectie is een lachertje. Probeer maar met hen online FM Brussel of Stubru te beluisteren, per avond 5 à tien keer onderbroken voor 10 tot 20 seconden, zeer aangenaam.

    En koop aub NIET een digibox of modem bij hen maar HUUR die. Er staat duidelijk in hun clausules dat als je ze kocht, het jouw probleem is; Als je alles huurt (connectie EN modem/box), kan je hen bellen en als je ze (wat 90 procent van de gevallen betreft) vertellen dat het probleem bij jouw computer ligt (hallucinant is dat ze dit trouwens vertelden toen hun gezamenlijke box met een storm eens kapot was gevlogen, het probleem bij ons lag, alle inwoners van 1 appartementsblok), zeg je gewoon dat je geen facturen meer betaalt tot het opgelost raakt. Dat is, jammer genoeg, de enige manier van werken bij hen.

  • digibox kon je enkel kopen…

  • Jemenfish

    Sinds gisteren viel mijn internetconnectie uit. Bellen naar VOO is een 078 nummer; Wanneer de lijn begint te lopen volgt er een pauze van ongeveer 1 minuut (!) stilte vooraleer de automatische stem begint te lopen. Tussen elke keuze zit dan nog eens 20 seconden; Wanneer ik mijn gemeente ingaf, krijg ik dan te horen dat niemand mij momenteel kan te woord staan en wordt het gesprek direct afgesloten.

    Heb dan maar een mail gestuurd, ben benieuwd 🙂

  • Vince

    Ik hoor alleen maar slecht over VOO. Ik ben abonnee bij Belgacom en heb vrij lang veel storingen gehad op de lijn, maar dat probleem is sinds kort opgelost. Telkens ik belde i.v.m. het probleem kwam er iemand langs en er werd telkens wel het een of het andere aangepast maar een maand geleden belde ik nogmaals naar de klantendienst (0800 nummer) om het probleem aan te kaarten en toen hebben ze de volledige bekabeling in de woning vernieuwd en het probleem was opgelost. Het probleem op zich was vrij frustrerend maar we werden telken wel heel goed geïnformeerd en zeer goed geholpen.

  • Jemenfish

    Wel ja, voila, dat zou me nu ook niet zo erg storen als ze me deftig zouden informeren. Of daadwerkelijk al een gewoon telefoonnummer nemen en je dan niet minutenlang aan het lijntje houden terwijl het automatisch programma niet doorloopt.

    Ik denk dat ik vandaag eens ga langslopen in de Elzas Lotharingenstraat in Elsene, alhoewel ik een beetje schrik heb dat er daar een leger mensen voor me zal staan 🙂

  • Jemenfish

    Dat bureau ter plaatse is wel even lachen. 2 personen die prison break zitten te bespreken, 1 vrouw met de handen in het haar, 2 die voor zich uit in het niets staren, en een hele tros mensen die niet bediend worden. Ik heb ticket 54 en sta ondertussen vooraan, het is aan ticket 50, maar iedereen voor mij is al lang gaan lopen.

    Als er dan eindelijk iemand, na 20 minuten, eens op de knop drukt en ik ga zitten en leg het probleem uit, begint ze me traag uit te leggen dat ik vanaf thuis het 078 nummer diende te bellen. Als ik probeer uit te leggen dat ik dat deed en het niet werkt, zegt ze dat dat haar probleem niet is. Que? Waarom zitten die mensen daar dan? 🙂

    In het Nederlands bediend worden is al onmogelijk op zich maar een beetje correcte service zou mogen. Heb dan maar uiteindelijk de ‘ik betaal dan maar geen facturen meer’ kaart getrokken en toen heeft een technieker op afstand alles kunnen oplossen ‘s avonds (met mij op te bellen, ik vertikte het dat 078 nummer te blijven voederen).

    Wat een gekte die Voo.

  • Frank

    Voo lijkt idd slecht. 078 nummer, eerst vroeg men naar naam vroegere huurder, dus moest ik terugbellen, dan had men dat blijkbaar plot niet meer nodig, 6 dagen vertelde men mij dat het duurt vooraleer men mij terug zal bellen om een afspraak te maken.

    dus nu zoek ik een alternatief
    wat bestaat er zoal?
    -voo
    -tele2 (adsl)
    -clearwire
    -… ?

    wat zijn de aanraders?

  • RONDUIT gedegouteerd door dit niveau aan negligence! Ik heb zelf aangeschreven moeten schrijven, verscheidene malen moeten bellen en uiteindelijk hun e-mail-functie moeten gebruiken (*slik) om te vernemen dat ze mij als klant niet meer gaan bedienen. Internauten allerlande, haal dit obstakel dat gewone mensen (met mss minder stem en slagkracht)verhindert van het echte internet te laten genieten ONDERUIT!

  • 3.14

    Sinds kort zijn wij klant bij Voo, ze beloofden ons supersnel en betrouwbaar internet, niets bleek echter minder waar.

    Allereerst waren er problemen bij de installatie van de modem, de istallateur kwam niet opdagen op het afgesproken uur, zelfs niet op de afgesproken dag. Wanneer ik hierontrent de klantendienst op een 0800-nummer contacteer verbinden ze mij, zonder mijn medeweten, door met een betalend nummer van de technische dienst. Een kostelijke grap.

    Wanneer je na in het geautomatiseerde menu de keuze hebt gemaakt om in het nederlands geholpen te worden krijg je, na geruime tijd aan de lijn gehangen te hebben, steevast te horen dat de kantoren gesloten zijn. Na enkel pogingen om op verschillende tijdstippen binnen de kantooruren iemand aan de lijn te krijgen was ik zo inventief om te kiezen om in het frans geholpen te worden. Al snel werd ik te woord gestaan door een van de vriendelijke maar helaas tot weinig bevoegde franstalige medewerkers van Voo. Een technieker contacteren om hem te vragen waarom hij niet is komen opdagen op het tijdstip van de afspraak was voor hem geen optie, wel kon hij een nieuwe afspraak inboeken in het systeem en zou het dan maar enkele dagen duren voor er effectief iemand langs zou komen.

    Op dat moment had ik al in de gaten dat Voo op service minder scoorde dan op de technische specificaties van hun verbindig. Het abonnement opzeggen was helaas al geen optie meer gezien er de week voordien al een technieker was langsgekomen om me op het kabelnetwerk van Voo aan te sluiten en er hievan al een factuur van ettelijke euro’s op de keukentafel lag. Na al deze tijdsrovende procedures te hebben doorlopen komt er uiteindelijk iemand de modem installeren en kan ik met Voo de informatiesnelweg op.

    Ik koos voor het tarief Internet Beaucoup waarvan een snelle verbinding en onbeperkte toegang aan een onklopbaar tarief de troeven zijn. Wat ik echter ondervind is dat de verbinding erg traag is en het soms voor enige tijd helemaal niet doet. Een technisch mankement veronderstel ik dus contactereer ik telefonisch de technische dienst van Voo.

    Aanbeland in het keuzemenu kies ik ervoor om me in het frans te woord te laten staan door een medewerker, ik heb immers al genoeg tijd en geld verkwist aan het wachten op een nederlandstalige medewerker.

    Eenmaal ik een alweer zeer vriendelijke medewerker van Voo aan de lijn heb, vertelt deze me dat er aan de verbinding niets schort en dat ik mijn pc misschien eens moeten formateren. Ik vertel deze vriendelijke medewerker dat het probleem niet bij de pc’s ligt gezien er meerdere op het zelfde netwerk zijn aangesloten en deze allen de zelfde problemen ondervinden en dat het in de grafiek van de netwerkactiviteit duidelijk zichtbaar is dat het probleem zich bij de verbinding zelf situeert. Gezien de medewerker aangeeft dat er niets schort met het signaal dat we binnenkrijgen kom ik tot de conclusie dat het probleem dan wel eens bij de modem van Voo zou kunnen liggen. De medewerker verteld mij dat hij dat van daaruit niet kan checken en dat hij mij helaas niet kan helpen en me ook niet kan doorverwijzen naar iemand die dit wel kan. Na alweer een gesprek dat me veel geld heeft gekost en geen oplossing heeft geboden zit ik met de handen in het haar.

    Ik het een contract met een internetprovider die me niet bied wat hij belooft en ik heb al ettelijke euro’s gespendeerd aan istallatiekosten en telefoonkosten. In de loop van de maand zal ik een rekening ontvangen en moeten betalen voor een maand Internet Beaucoup, de ruime gezinswagen op de informatiesnelweg aangeboden door Voo, terwijl ik eerder het gevoel heb dat ik in een verslete Lada zit.

    Ik vraag me dan ook af welke opties ik heb om eventueel een onkostevergoeding te ontvangen en zonder verdere kosten mijn conract te verbreken.

  • Jemenfish

    3.14: Nogmaals, dit is vrij simpel. Vanaf het moment dat je je facturen niet meer betaalt is VOO kinderspel. Mijn modem deed het ook niet, hun signaal ging tot de modem dus was het mijn fout (ik heb 3 laptops en geen deed het), dus zei ik ok, geen verbinding, ik ben zeker dat het probleem bij jullie ligt, geen betalingen meer dan. Kom de modem maar halen, maar maak eerst maar een afspraak om hem te komen halen.

    Een paar dagen later stonden ze er met 2 techniekers en een gloednieuwe modem (let wel, ik huur mijn modem).

    Ik raad je ook aan om langs te gaan zoals ik deed en al over schreef. Die telefoniediensten trekken op niets (test-aankoop zou hier al LANG moeten ingegrepen hebben ;)). Op het kantoor trekt het ook op niets, maar kan je wel direct zeggen dat je niks meer betaalt tot het opgelost is en je een bekwame persoon krijgt. Die bekwame personen zitten ACHTER die personen aan de telefoon, je krijgt die gewoon nooit aan de lijn.

    Het lijkt me niet meer dan logisch om geen cent te geven voor iets dat niet werkt vanaf het begin. Ze zullen je zeker geen aanmaningen sturen of voor de rechter dagen. Overigens, toen ik uit het land was en die rekeningen bleven toekomen, blijven ze die gewoon nasturen ‘U betaalde nog niet’, ‘u betaalde nog steeds niet’, het is niet zoals electrabel die je facturen stuurt op de 25e die voor de 27e dienen betaald te worden en je anders een boete krijgt.

  • Jemenfish

    Oh ja, vergeten vermelden: Die snelheid op papier staat mooi, en je hebt inderdaad met ‘beaucoup’ geen grens, maar daar houdt het op. een 3 minuten filmpje uploaden op youtube neemt 5 uur, een episode van iets online bekijken duurt vaak 3 uur voor de hele episode gedownload is. 4MBps is dus érg lachwekkend 🙂

  • Euh

    Hallo iedereen,

    Ik kom vanavond toe, en wat merk ik hier thuis: Het rode ‘message’ lampje van mijn modem is aan het blinken. Geen internet connectie meer. Dat doet me er aan denken dat ik normaal Brutele/voo en electrabel op het einde van de maand tegelijk betaal, en ik eigenlijk inderdaad geen factuur kreeg deze maand.

    Nu goed, ik bel even de technische dienst, maar die kunnen me enkel zeggen dat ik de administratieve dienst dien te bellen op het 02/500.99.11 nummer. Ik wist dat dit veranderd was in een 078 en dat zeg ik ook fijntjes. Dan zei hij me dat maar te vormen. Ik heb nu 20 minuten aan de lijn gehangen zonder iemand te pakken te krijgen. Rest er mij niets anders dan naar daar te trekken en een hele middag kwijt te raken met aanschuiven? Kan dit uberhaupt wel, afsluiten zonder aanmaning?

  • Varendonck Willy

    Een technische vraag

    Ik kocht twee weken geleden een decodeur bij Vandenborre, Elsene, ik heb die nog niet geinstalleerd, als ik de decodeur aansluit op het stroomnet brandt een rood lichtje, is dit normaal? moet het lampje niet groen zijn ?

    wwv

  • Nan Hutjens

    Voo is verschikkelijk!!!!!
    Kan iemand mij helpen: waar zijn de Nederlandse voorwaarden? Waar is de Nederlandstalige site gebleven?
    Ik kom zelf uit NL en kan te slecht Frans om op die manier geholpen te worden. Al meerdere malen is de telefoon om die reden gewoon opgelegd. Je moet een heel keuzemenu doorlopen en wachten met dat irritante deuntje en dan worden vervolgens nog dezelfde vragen gesteld en krijg je een Franstalige aan de lijn, terwijl je aangaf Nederlands te spreken.
    IS er geen consumentenbond? We hebben helaas geen andere keus want in bepaalde gemeenten, zoals Elsene waar ik woon, krijg je geen televisie van andere maatschappijen buiten Voo.
    Ik wilde mijn abbonement stopzetten van de televisie omdat ik voor enkele maanden naar het buitenland vertrek. Het abbonement pauzeren blijkt niet mogelijk te zijn. Ik heb van meerdere mensen verschillende adviezen gekregen en nu moet ik opeens een uittreksel van de gemeente hebben waar ik ga wonen, om aan te tonen dat ik niet meer in Brussel woon. leg dat maar eens in Suriname uit. Ik ben overigens ook nog ingeschreven in een NL’se gemeente dus zou die kunnen gebruiken, maar dat kost me weer 10 euro en dat vertik ik! Ik meende me te herinneren dat je zo maar je geld terugkrijgt als je abbonement laat stoppen terwijl je wel nog voor de komende maanden betaald. Ik wil dit opzoeken, maar vind nergens de Nederlandse voorwaarden terug. HELP!!!

  • Stijn

    @ Nan

    Ja, er is in België een consumentenbond, nl. Test-Aankoop (http://www.test-aankoop.be/)
    Je kan ook altijd terecht bij de Ombudsdienst voor telecommunicatie (http://www.ombudsmantelecom.be/nl/onthaal.html?IDC=36)
    Zij kunnen jou misschien verder helpen.

    Mocht het een troost wezen, je bent niet de enige klant die problemen met VOO heeft.

  • Nan:
    <ironie on>
    nog niet gemerkt dat je in België heel vaak blij mag zijn dat je überhaupt klant mag zijn?
    Ik weet het, frustrerend als je komt uit de rest van de wereld waar de verkoper/dienstverlener blij is jou als klant te hebben, maar wist je dat dan niet voor je in België komt? En was het je nog niet opgevallen dat je voor sommige bedrijven als Nederlandstalige al helemààl niet bestaat?&ltironie off>

    Oh, en om het helemaal goed te maken. Men had mij eigenlijk gewoon wijs gemaakt dat er geen extra kosten kwamen naast de aankoop van de digibox. Maar in de praktijk betaal je nog eens voor ‘Gestion de puce’ (en voor de anderstaligen hetzelfde, net als de website)

  • peter

    @Nan : dit lijkt me reden genoeg om VOO definitief op te zeggen. Ze zijn deze ergernis niet waard.
    Bij je terugkomst kan je dan zien wat de alternatieven zijn. BelgacomTV is (tot nader bericht) wel nog tweetalig. TV Vlaanderen is dat zeker. En, als je voldoende hebt aan Belgische stations, tegen het najaar zal Norkring via het VRT zenderpark een pakket zenders aanbieden op DVB-T.

  • Stijn

    @ peter:
    Dit najaar nog? Prachtig. Ik had data horen vallen zoals voorjaar 2010 en zelfs zomer 2010.
    Alleen nu nog hopen dat het betalend pakket niet te duur wordt. Nederlanders betalen 7,50 €/maand, maar naar goeie gewoonte zal dat in België weer een stuk hoger liggen. :-s

  • Jemenfish

    @Peter: En wat als je internet en tv wil? Voo zit op het alleenrecht voor sommige gemeenten, bij mij in Oudergem ook.

    @Nan: Ze hebben in mijn geval eens enkele maanden geen facturen opgestuurd, of foutief, geen idee. Heb proberen bellen, maar zoals je kan raden loste dat niet veel op. Plotseling was mijn lijn afgesloten. Nog proberen bellen, nog steeds geen deftige antwoorden, dus ik ben uiteindelijk zelf naar de Elzas Lotharingenstraat, als ik me niet vergis, gestapt.

    Da taferelen die je daar ziet zijn hallucinant EN lijken uit een film weggelopen (een zwartharige vrouw rond de veertig is voornamelijk een goed voorbeeld: Nagels aan het lakken, voeten op tafel en de klant wel eens ‘couillon’ willen noemen tegen de collega’s), maar je kan er wel, zoals mij, weigeren op te staan tot je een oplossing hebt. In mijn geval heb ik moeten een heraansluiting betalen door hun fout, maar goed…

    Overigens in meer dan 5 jaar al 2 keer een defecte modem gehad, die ik huur bij hen (NOOIT kopen bij Voo). Om die dan nagekeken te krijgen is al een ramp, maar als de technieker dan zegt dat hij vervangen moet worden, moet je:

    -Naar Voo zelf gaan om een nieuwe te gaan halen
    -Terug naar huis
    -Inbellen op de gekende hatelijke lijn
    -Testen met de personen daar of er een signaal is

    Bij mij bleek dat niet zo te zijn, dus het circus kon herbeginnen 🙂

    En je dan afvragen waarom toeristen/expats in Brussel klagen over de dienstverleningen…

  • Stijn

    @ Jemenfish: Heeft VOO het alleenrecht? Een vriend in Oudergem heeft nochtans BelgacomTV. Nu goed, de beschikbaarheid is sterk afhankelijk van de straat waar je woont (de logica!).
    Hier in Brussel stad ben je ook verplicht bij Numéricable aan te kloppen voor kabeltelevisie, maar voor de rest was ik vrij om voor een ander te kiezen.

    Het verbaast met trouwens dat er nog geen grootschalige acties zijn gekomen om het monopolie van de kabelmaatschappijen en de schandalig slechte service aan banden te leggen.

  • Jemenfish

    Indien je televisie + internet (kabel) wenst, dan zit je voor zover ik weet in zo goed als iedere gemeente vast aan 1 bepaalde firma. Voo factureert me met huur modem inbegrepen 40 euro, als iemand me een beter idee kan opgooien dat niet inhoudt speciaal voor mij extra kabels en installaties te gaan maken voor honderden euro, doe maar 🙂

  • Stijn

    DVB-T is een gratis alternatief. Natuurlijk is het aanbod aan zenders voorlopig zeer klein (enkel de openbare omroepen+euronews+digit.radio), maar buiten de aankoop van een ontvanger en antenne, volledig gratis. Alles samen geteld heb ik niet eens 50€ betaald.
    Voor internet ben ik bij Mobistar gaan aankloppen. 25€/maand. Modem was gratis en de installatie (15 min) heb ik zelf gedaan.

  • Jemenfish

    Zattoo is een gratis programma waarmee je 15 zenders kan bekijken o.a. VT4. In dat opzicht heb je dus al genoeg met internet. Heb het eerder over volledig alle zenders + internetconnectie. Bij mijn weten is er voor elke gemeente nog steeds een soort ‘alleenrecht’. Niets papier, je moet gewoon hemel en aarde verzetten voor je kan wijzigen.

    Een beetje zoals electrabel als leverancier 🙂

  • bruessel

    Ja, maar Zattoo werkt in België al een paar maanden niet meer.
    Ik ben vrij zeker dat je in Ouderghem Belgacom tv + internet kunt hebben, maar dat is niet via kabel, maar met de telefoonlijn.

  • om naar voo te bellen kies ik de engelse taal. ik krijg dan een nederlandstalige operator die ook de engelse oproepen beantwoordt.