Stel zelf je vragen aan Brusselse regeringsleden

FM Brussel On Air geeft je de kans om voor een keer zelf de Vlaamse ministers uit de Brusselse regering aan de tand te voelen.

Donderdag 8 mei gaat het radioprogramma “Flagey 18” live vanuit het Beursgebouw.  Presentatrice Lotte krijgt er de excellenties Guy Vanhengel, Pascal Smet en Brigitte Grouwels op bezoek. Heb je vragen voor deze Brusselse regeringsleden? mail naar flagey18@fmbrussel.be, of laat ze hier achter.

Mogelijke onderwerpen? BHV, mobiliteit, financiën, welzijn en gezondheidszorg, ambtenarenzaken, komt er een nieuw stadion aan de Heizel? Komt er nu ooit dat openluchtzwembad? Het is aan jou.

Share
  • eric gebuurs

    Beste Heer Smet,
    Zondag is het autoloze zondag in Brussel.
    Idee: waarom mogen stadsbewoners hun wagen die dag niet gratis in de overdekte garage’s zetten?
    Gevolg: écht geen auto’s meer in het straatbeeld én geen lastige stadsbewoners die hun auto ‘s morgens en ‘s avonds moeten verplaatsen, omdat “de toerist” weer ‘ns hun stad inpalmt.

    Groeten,
    Eric Gebuurs.

  • ik denk niet dat de Heer (waarom heer met hoofdletter? is pascal smet een godheid geworden?) Smet veel te vertellen heeft aan de parkinglobby in brussel. De parkings zijn immers in privéhanden. Interparking en co zijn machtige bedrijven in handen van dexia en fortis die enkel geinteresseerd zijn in centen verdienen en bijgevolg in het zoveel mogelijk aantrekken van wagens in het centrum. Het gratis openstellen van parking des nachts voor buurtbewoners is voor hen niet interessant. Probeer maar eens een mobiliteitspolitiek vorm te geven met dat feit in het achterhoofd.

  • Thijs

    Hoge bomen vangen veel wind, maar ik moet toegeven dat Smetje (met of zonder hoofdletter) vrijuit de enige Brusselse politieker is die voor een dynamiek heeft gezorgd in deze stad. Houden zo.

    Wat de parkings betreft, het zou een nobel en sociaal project kunnen zijn om alle auto’s voor een dag uit het straatbeeld te bannen, maar ik zie niet in hoe men dit praktisch zou moeten geklaard krijgen.

    Om even op het onderwerp door te gaan; het had geen slecht idee geweest om indertijd (de desastreuze -voor Brussel toch- jaren 50 – 60) de parking faciliteiten ipv bovengronds ondergronds te bouwen. Zo kon men waardevolle Brusselse plekken vrijwaren en deze een andere bestemming geven: woningen, kantoren, winkelruimte, cultuur,… Ik denk dan in het bijzonder aan Parking58, de toren aan het Muntplein (niet de ondergrondse) en de Dansaertparking. De vraag is of het nog zinvol is om dit te doen? Misschien wel, maar is het technisch mogelijk om binnen de Brusselse vijfhoek nog diep ondergronds te graven?

    Bestonden er geen plannen om grote (ondergrondse) parkings aan te leggen in de nabijheid van belangrijke invalswegen & metrostations? Leek me een goed plan om het autoverkeer van het centrum af te leiden ipv aan te trekken.
    Als het esthetisch verantwoord zou zijn kunnen voor mij zelfs plaatsen langsheen de kleine ring in aanmerking komen voor extra parkeerplaatsen (bij voorkeur ondergronds gecombineerd met een extra functie). Een opwaardering/heraanleg van de parkeerterreinen langsheen de Zuidlaan/Slachthuislaan zou ook dringend op z’n plaats zijn (aanduiding, markering,…). Op zich liggen zulke plekken op wandelafstand van het centrum. De ontstane passage zou ook voor een extra heropleving kunnen zorgen in deze wijken (Bloemenhof, Anneessens,…). In Brugge bvb. zijn er in geslaagd om nieuwe handelszones te laten ontstaan nadat men beslist heeft om alle reisbussen laten parkeren op een hoofdparking voor bussen. Idem voor Mobilhomes. Dit alles met de nodige faciliteiten. Werkt perfect.

  • Jemenfish

    Eigenlijk kan je hier vrij makkelijk een amalgam maken van posts die al eerder op de blog verschenen:

    -Komt er een regeling tegen de steeds toenemende geluidsoverlast van ‘technisch gemodifiëerd’ quads in Brussel?

    -Komt er geen regelgeving voor het plaatsen van terrassen e.d. die de veiligheid en mobiliteit in gevaar kunnen brengen? N.b. de terrassen op het vernieuwde voetpad kunst-wet.

    -Verwacht men daadwerkelijk een resultaat van de campagne van Net Brussel die het reglementair maakt om een zakje zichtbaar te dragen voor de uitwerpselen van zijn hond? Algemeen wordt aangenomen dat er hierop geen controles zullen komen.

  • frederic

    om op het elan van jemenfish door te gaan :
    1) staatssecretaris kir wil recyclage verplichten in het gewest – komt er dan controle ? in mijn gemeente sint-joost is de witte zak zelfs nog niet helemaal ingeburgerd en wat net brussel niet ophaalt , komt de gemeente later wel opkuisen (niemand wordt gestraft)
    2) kan de regering in mensentaal aan de bevolking uitleggen wat het nu exact van plan is op turn en taxis, schaarbeek-vorming, heyzel, RAC, europese wijk etc…en wanneer?
    3) brussel kent 20% werkloosheid – dit aanpakken moet een absolute prioriteit zijn voor de regering. Welke instrumenten heeft het gewest in handen?
    4) iedereen weet dat auto’s in de binnenstad niet samengaan met leefbaarheid – men spreekt over tolgeld en rekeningrijden , graag een eenduidige visie.
    5) In berlijn betalen pendelaars een deel van hun belasting in berlijn voor het gebruik van de infrastructuur. Kan de brusselse regering druk uitoefenen federaal om dit te bewerkstelligen?
    6) In Brussel kennen we een kunstmatige opdeling in een franse gemeenschap en een vlaamse gemeenschap (als burger moet je je tot één van deze gemeenschappen ‘bekennen’), de gemeenschappelijke gemeenschapscommissie heeft haast geen bevoegdheden. Nochthans kan het wel een rol spelen in bvb onderwijs (samenwerking). Wat is de visie van onze politici?

    etc etc…

  • erik

    Wie is er verantwoordelijk na het putje graven (Belgacom, Waterleiding, electriciteit,…) om de stoeptegels weer op een dedegelijke manier terug te plaatsen en wordt dit ooit gecontroleerd?

  • johnnyboy

    Waarom slaagt niemand er blijkbaar in om iets van echte architecturale waarde neer te zetten in Bxl?

  • chris

    Gaat de minister het openbaar vervoer nog meer stimuleren terwijl ik nu smorgens al vaak geen bus meer kan nemen wegens overvol en de metro ook overvol zit (tussen 7.45 en 8.30)

  • Joske

    Kan er niet meer druk uitgeoefend worden op de gemeenten om een interne hervorming van de Brusselse instellingen te bewerkstelligen? Ik denk vnl aan de overdracht van bevoegdheden van gemeenten naar het gewest of de gemeenschappen (ihb mobiliteit, onderwijs, ééngemaakte politiezone, …) De gemeenten, die nog krapper bij kas zitten dan het gewest, zouden hier toch voor te vinden moeten zijn?

  • Euh

    Heb dit eens herbeluisterd, er zijn iets van een 3 vragen gesteld door de luisteraars op 2 uur tijd t.o.v. vele, nietszeggende vrgen van de presentatrice. Dat mag echt wel wat strakker, guys.

  • Thijs

    Op zich wel een goed initiatief dat je ‘on air’ je vraag kon stellen. Ik had misschien wel een stuk meer debat verwacht en vooral een pak extra inhoudelijke vragen (natuurlijk niet simpel om iedereen te overtuigen om z’n vraag radio-gewijs te stellen).

  • Jemenfish

    Ik was gebeld door FM Brussel om 3 vragen te stellen, gegrabbeld van op deze blog, en ze zeiden dat ze die heel goed gesteld vonden, en uiteindelijk is er geen enkele gebruikt in het programma geloof ik, hoor.