Concert: dEUS – Ancienne Belgique – 5 mei 2008

dEUS - Popular Culture
foto Gewoon Toon

dEUS sloot gisteren de kleine club tour voor ons land af met een concert in de AB, naar verluidt het snelst uitverkochte concert aldaar. Een bijzonder hoogstaand optreden alweer, waarbij de groep vooral putte uit het nieuwe album, Vantage Point. Wat tijdens de concerten twee jaar geleden na de vorige plaat al duidelijk werd, werd gisteren helemaal bevestigd: nog nooit klonk dEUS zo hecht, zo goed op elkaar ingespeeld als in deze bezetting. Het optreden laat zich nog het best omschrijven als een pletwals, waarbij dEUS als een haast foutloze machine over de zaal denderde.

De nieuwe songs overtuigen niet enkel op cd, maar ook live. Al van bij opener When She Comes Down zat de vlam erin, en ook het bijzonder overtuigende Is a Robot en single The Architect (een aanstekelijk vocaal pingpongspel tussen Tom Barman en Mauro Pawlowski) blijken aanwinsten in de setlist. De nieuwe nummers werden afgewisseld met ouder werk als Sun Ra, Bad Timing, Instant Street en Theme from Turnpike, met een glansrol voor gitarist Mauro Pawlowski in het nieuwe einde van deze song, door de fans soms Turnpike from Hell genoemd. Hier en daar werd een rustpunt ingelast, zoals met het mooie, melodieuze Smokers Reflect, of het Leonard Cohen-achtige Nothing Really Ends (weer eentje uit de oude doos).

De bissen brachten ons verrassingen (een gastrol voor Lies “Mintzkov” Lorquet tijdens Eternal Woman, het kinderkoor in de afsluitende hymne Popular Culture) en certitudes (Roses, en uiteraard Suds & Soda, op elk dEUS-concert weer de ultieme party).

Geen opmerkingen? Ja toch, zij het een kleintje. De klankmix kon beter; ik had de indruk dat de sound pas ok was tegen het einde van het concert. Daarvoor gingen er hier en daar wat subtiliteiten en accenten verloren in de machtige wall of sound die de groep optrok. Zelfs in de schaarse bindteksten was voorman Tom Barman bijna onverstaanbaar (zoals in zijn opmerking dat Ozark Henry “naar zijn kloten had gekregen” omdat hij ook Frans sprak in de AB, waarna Barman het volgende nummer doodleuk zelf in het Frans aankondigde).

Ook nog een pluim gooien naar support act The Blackbox Revelation. Buiten de naam had ik nog niks gehoord van deze twee enthousiaste jongeren, maar de eerste kennismaking smaakt zeer zeker naar meer. Krachtige bluesrock-gitaarakkoorden, een energieke drummer (Animal-style) en enkele toch wel overtuigende songs. Er zit muziek in, zeggen ze dan…

Share
  • erik

    Ben ik de enige? Of zijn jullie “The Architect” ook al kotsbeu gehoord.
    (Om maar te zwijgen over Barman zijn smoel in de dag- en weekbladen)

  • Jay

    een dEUS-concert bespreken, en nog nooit van The Blackbox Revelation gehoord… weinig professioneel 😉

  • Jemenfish

    Hah, ja, die hype rond dEUS en hun zogezegde veroveren van Europa. Je moet er maar eens even de buitenlandse top X naast de afrekening leggen en je weet genoeg. Of misschien, voor de duidelijkheid:

    dEUS NIET ZO POPULAIR IN ANDERE LANDEN:

    The Times: 2/5 Its title suggests a conclusive sightline, but Vantage Point is hard to pinpoint. That said, genre specificity has never been dEUS?s thing, and fans of the Belgians will have few problems negotiating the multiple styles (prog, ambient, electro, disco-punk) here. Agnostics, though, may experience some confusion. Is Architect redolent of New York postpunk or merely an opportunistic smash-and-grab that instead sounds like a horribly accurate pastiche of Alabama 3 and Tin Machine? Does Oh Your God sing from the same swamp-rock page as Nick Cave or conjure up a nightmare vision of a Robbie Williams dance-rock album? Of the 10 tracks, only the beautiful Smokers Reflect invites a wholehearted thumbs-up.

    The Independent: 3/5 It?s not bad as such, just lacking the distinctive character to set it apart from the hordes of generic indie bands. Best when at their leanest, as when blending spindly New York punkfunk with European motorik propulsion on ?The Architect?, too often dEUS overload their songs with layers of keyboards and guitars that simply obscure matters. The Guardian dEUS may no longer be Belgium’s best-loved musical export – Soulwax are now the ones damned with that bit of faint praise – but they still inspire devotion among fans of their three very lovely Nineties albums. Then they were masters of sinuous and elegant melancholy, now their sound encompasses vogueish artrock and edgy funk and it doesn’t suit them. Singer Tom Barman’s decision to speak many of his verses doesn’t help – he’s going for urgent stream of consciousness, he sounds like a dodgy MC – but mainly it’s the bassy churn and lumpen riffing of these songs that disappoint.

    De Volkskrant: 2/5 Het probleem van Vantage Point, het vijfde reguliere studioalbum van de Vlaamse band, is dat de speelsheid en zelfs het spelplezier uit de muziek verdwenen lijken. De openingsliedjes voorspellen een dreiging en spanning die niet wordt ingelost, aangezien het vooral schetsen blijven. Eternal Woman is een mooi liedje, maar te vol geproduceerd. Een punt van kritiek dat de meeste songs treft: te veel lelijk ronkende toetsen en dichtslibbende strijkersarrangementen halen de lucht uit de muziek. Dat maakt de beluistering van Vantage Point tot een vreugdeloze ervaring. Oor: Sta mij toe dat ik dat als vrijbrief beschouw om ?t hier vooral over de muziek op deze vijfde reguliere dEUS-plaat te hebben, want die is er veelomvattend genoeg voor. En ligt duidelijk in het verlengde van voorganger Pocket Revolution: strak en rockend, maar toch gelaagd, eigenzinnig en grillig. En met aanzienlijk minder ruimte voor licht, lucht en frivoliteiten dan op hun platen uit de jaren negentig. Eerste indruk (altijd spannend bij een nieuwe dEUS, ?t blijft toch een event): voor pakweg tweederde spectaculair, voor de rest vertrouwd maar niet opvallend

  • Jay schreef:

    een dEUS-concert bespreken, en nog nooit van The Blackbox Revelation gehoord… weinig professioneel

    Hierboven staat:

    Buiten de naam had ik nog niks gehoord van deze twee enthousiaste jongeren

    Dat wil dus zeggen dat ik hun naam al was tegengekomen “in de boekskes”, maar nog nooit iets van hen had beluisterd. Inderdaad, niet professioneel. Professioneel ben ik met geld bezig, niet met muziek 😉 (Overigens is er niemand bij brusselblogt die professioneel met brusselblogt bezig is 😉 )

  • tommy1975

    dEUS heeft iets meer dan 1000.000 platen verkocht (1 milioen), compilatie cd’s niet meegerekend. Het is toch een beetje typisch Belgisch om weer met stenen naar de eigen verwezenlijkingen te gooien.

  • Roy

    Inderdaad, ik kom uit Nederland.
    En ik zou maar wat trots zijn als we zo’n band in Nederland hadden…
    Ik hoop dat ze nog lang platen blijven maken

  • rudy prouvé

    die review van The Times is toch fantastisch ? ze vinden de nummers niet o.K. voor één slechte reden: omdat ze het niet snappen (referenties alom, maar waarom vinden ze Smokers Reflect dan wél goed ? de coldplay touch ?)

    de volkskrant: geen spelplezier..
    ha, ha ,ha

    als je’t mij vraagt hebben dEUS een kleine schare intense fans, en de rest snapt het niet en zal het nooit snappen, en schermen met cijfers en “het buitenland” om toch maar te bewijzen dat dEUS een randfenomeen is? afijn.

  • Ik vond het een geweldig concert.
    Wall of sound is idd een goede beschrijving.

    En wat de kritiek betreft: je moet dEUS niet goed vinden (staat in geen enkele wettekst ;-)). Je moet dEUS ook niet afbreken (al lijkt het dezer dagen weer bon ton om dat wel te doen).

    Ik vond het een geweldig concert.
    En aan de gezichten van de andere aanwezigen te zien in den AB was ik niet de enige…

  • Ik vond het een heel leuk concert. Wel lagen voor mij persoonlijk de hoogtepunten bij de oude nummers; Theme from turnpike, suds & soda, Fell off the floor man en Instant Street. De nummers van Pocket Revolution doen me weinig en Vantage Point vind ik een straffe plaat, maar kon me live minder overtuigen. Met uitzondering van The Architect (neen, ik ben het nog niet beu), Eternal Woman (al stond Lorquet te draaien op het podium als een meisje van 12 dat haar mama mist, niettemin een héél mooie stem) en het grappige kinderkoortje.
    Ik vond ook dat Mauro er nogal stilletjes bijstond, ben er nog niet uit of dat gewoon zijn ‘plaats’ is binnen dEUS of dat hij zich niet helemaal in orde voelde; als je kijkt naar zijn concerten bij de Superstars of the grooms van vroeger, da’s wel een immens verschil.
    Maar het was een schitterende avond, 1u45 gespeeld, da’s echt niet slecht, en de sfeer zat er dik in. Mijn oren hebben nog een ganse dag nagefloten 🙂

  • amuntvalencia

    heb dEUS gezien in Hasselt bij begin van de clubtour en daar hebben ze nogmaals bewezen dat ze op heel éénzame hoogte staan in België wat beste rockgroep betreft wat dat stel idioten hier ook mogen beweren. Jongens, als je niks van muziek kent hou dan gewoon je bek en luister naar Frans Bauer of iets in die aard. Veel plezier zou ik zeggen maar laat jullie belachelijke, absurde commentaren aub achterwege !!

  • erik

    Ik heb niet willen beweren dat deus een prutsgroep is. Ben er best wel fier over dat dit iets van eigen bodem is, maar die media hype…

    Bij mij stat ‘s ochtends altijd radio 1 op en het viel me op dat tussen 08 uur en 09 uur iedere dag gedurende 2 a 3 weken voor de officiele release, gedraaid werd. Ik werd het gewoon kotsbeu.
    Mij maak je niet wijs dat dit een vrije keuze was van de programmator, dit lijkt me toch eerder afgekochte zendtijd.

    Dat die amerikanen het niet snappen hoeft niet te verbazen, als het niet in een hokje past…

    The architect doet wel heel sterk denken aan TC-Matic vind ik!

  • Jemenfish

    Ik vind zelf ook de media-hype gewoon overblazen, als iemand die vrij vaak in het buitenland komt en met muziek bezig is valt het op dat je vaker bv. een soulwax, of een hooverphonic of zelfs dr. lektroluv gaat aantreffen. Laatste bezoekje in Praag bv. 2 tot 3 keer hooverphonic horen weerklinken op een locale radio, ik ga er prat op dat dat met the architect niet het geval is.

    Ik vind the architect eigenlijk eerder gewoon doorgaan op het Magnus-elan dan een dEUS-track, maar daarom niet slecht. Ik heb er alleen sterk mijn twijfels over of het in België zo ver zou geraakt zijn moest het van een andere band komen…

  • @erik:

    al wéken vraag ik me af waar ze dat rifje vandaan hebben. Ik kende het door en door, het kwam me superbekend voor, maar “iets” belette me het te zien.
    Uiteraard: het is helemaal TC-Matic…