Vreemde werkwijzen en berekeningen bij electrabel

Enkele dagen geleden viel mijn toeslag van electrabel in de bus. Ik viel een beetje achterover: 350+ euro bij te betalen sedert de periode Maart 2007.

Even nagekeken op de zeven bladzijden berekeningen wat blijkt, mijn energieverbruik zou van 1100kwh naar 2025kwh gegaan zijn, dus niet een vermeerdering, maar bijna een verdubbeling. Dat is, licht uitgedrukt, vrij opmerkelijk, sinds ik sinds 2007 dezelfde apparatuur thuis gebruik en daarenboven mijn oude verlichting verving met LED lampjes.

Bij een verder nazicht besloot ik eens zelf de tellerstand te gaan bekijken. Dit factuur sloot eind Maart af. Meteen zag ik hoe de teller naast de 16 anderen in het gebouw wel tot 2-3 keer sneller draaide dan de rest. *Iets* moest dus wel dat verbruik kunnen staven, vreesde ik. Terug naar boven, en alles eens uitgetrokken, tot de koelkast en andere permanente apparatuur toe. En wat blijkt? Die teller blijft gewoon doorlopen, weliswaar minder snel, maar met een permanent verbruik terwijl geen enkel apparaat nog aanstond.

De ‘energielijn’ van electrabel gebeld, en zij wisten me te vertellen dat meters e.d. werden onderbesteed aan het bedrijf Sibelga. Van de energielijn naar het (02) nummer van Sibelga viel de vriendelijkheid en de minuten wachten aan de lijn al meteen wat meer tegen. Wanneer ik eindelijk een medewerker te pakken kreeg en een datum ermee afsprak, besloot die met ‘U ziet dat u die 230 euro dan in orde kan brengen?’ Pardon? ‘Ja, nazicht van een meter is 230 euro mijnheer. Maar indien wij echt een fout vinden, vervangen wij deze gratis, natuurlijk’.

Is dit de courante werkwijze? Is het aan mij om, bovenop de 350 euro nog eens op te leggen om te bewijzen dat er een probleem zit? Me dunkt is het aan electrabel om zelf in te zien dat een verbruik van 110 euro per maand in een vertrek van enkele tientallen m² wel een beetje raar is, neen?

Kan dit ergens aangekaart worden of heeft iemand identieke ervaringen?

Share