Vreemde werkwijzen en berekeningen bij electrabel

Enkele dagen geleden viel mijn toeslag van electrabel in de bus. Ik viel een beetje achterover: 350+ euro bij te betalen sedert de periode Maart 2007.

Even nagekeken op de zeven bladzijden berekeningen wat blijkt, mijn energieverbruik zou van 1100kwh naar 2025kwh gegaan zijn, dus niet een vermeerdering, maar bijna een verdubbeling. Dat is, licht uitgedrukt, vrij opmerkelijk, sinds ik sinds 2007 dezelfde apparatuur thuis gebruik en daarenboven mijn oude verlichting verving met LED lampjes.

Bij een verder nazicht besloot ik eens zelf de tellerstand te gaan bekijken. Dit factuur sloot eind Maart af. Meteen zag ik hoe de teller naast de 16 anderen in het gebouw wel tot 2-3 keer sneller draaide dan de rest. *Iets* moest dus wel dat verbruik kunnen staven, vreesde ik. Terug naar boven, en alles eens uitgetrokken, tot de koelkast en andere permanente apparatuur toe. En wat blijkt? Die teller blijft gewoon doorlopen, weliswaar minder snel, maar met een permanent verbruik terwijl geen enkel apparaat nog aanstond.

De ‘energielijn’ van electrabel gebeld, en zij wisten me te vertellen dat meters e.d. werden onderbesteed aan het bedrijf Sibelga. Van de energielijn naar het (02) nummer van Sibelga viel de vriendelijkheid en de minuten wachten aan de lijn al meteen wat meer tegen. Wanneer ik eindelijk een medewerker te pakken kreeg en een datum ermee afsprak, besloot die met ‘U ziet dat u die 230 euro dan in orde kan brengen?’ Pardon? ‘Ja, nazicht van een meter is 230 euro mijnheer. Maar indien wij echt een fout vinden, vervangen wij deze gratis, natuurlijk’.

Is dit de courante werkwijze? Is het aan mij om, bovenop de 350 euro nog eens op te leggen om te bewijzen dat er een probleem zit? Me dunkt is het aan electrabel om zelf in te zien dat een verbruik van 110 euro per maand in een vertrek van enkele tientallen m² wel een beetje raar is, neen?

Kan dit ergens aangekaart worden of heeft iemand identieke ervaringen?

Share
  • Vanhou Geert

    Vraagje ,hoeveel vragen ze in fijte per kw ? ik heb Ne meterstand van 01682 nu na 3 jaar willen we eens een afrekening en de meterstand staat nu op 03653 hoeveel ga me dat niet kosten dat is een verbruik van +- 2000 kw?? graag reactie wat ga me dat kosten??? Vanhou

  • Peter

    IK ben ook net overgestapt naar Nuon en Essent, het scheelt mij nu 40 a 50 euro per maand. Een handige website die ik heb gebruikt is; http://www.energieleveranciersvergelijken.be

    Suc6

  • Woozy

    net mijn afrekening vast van electrabel. En raad eens 😮 in 2009 was mijn verbruik voor electriciteit 1085 kwh en voor aardgas 6027 kwh en nu komt het in 2010 was dit voor elektriciteit 2676 en voor aardgas 20071 😮 !!!!!!!!!!!!!!! nu in 2011 elektriciteit 1541 en aardgas 8875 !!!
    Nu moet electrabel mij toch eens een keertje gaan uitleggen wat hier aan de hand is, want ben er 100000000000 procent zeker van dat ik in 2010 net veeeeeeel minder verbruikt heb door omstandigheden !!! ook al enkel omdat we met mazout verwarmden !! en dan nog enkele andere redenen !!
    nu in 2010 heeft men de meter bij mij komen veranderen, zo ineens zonder verder uitleg, zal misschien standaardprocedure zijn, weet ik ook niet.
    Nu in 2010 kreeg ik afrekening van 5.71 opleggen. ha een domiciliering bij electrabel, dus alles goed op tijd betaald. op gegeven moment (juni 2010) ging er ineens zo zonder verwittiging 956.38 euro van mijn rekening voor electrabel 😮
    dus een telefoontje gedaan naar electrbel, hun uitleg? oh ja, dat was een klein berekingsfoutje van ons 😮 KLEIN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! voor mij is da persoonlijk al niet zo klein meer zenne !!!!!
    en nu ik mijn afrekening van nu vergelijk denk ik zelfs dat er iets heeeeeeeeeeel groot moet fout gegaan zijn, maar dan in mijn voordeel in plaats van in dat van hun.
    straks eens een serieus telefoontje doen naar electrabel en eens kijken wat hun uitleg nu gaat zijn, waarschijnlijk geven ze er weer een draai aan dat ze je vastklappen !!!
    of is er hier iemand die weet hoe dit kan komen?

  • Lisa

    Lampiris, een aanrader.
    Snelle en eerlijke bediening.

  • Bart

    Ja, ik ben ondertussen overgestapt naar Lampiris. Het enige dat mij bij hen momenteel opvalt is dat ze mij erg weinig aanrekenen, genre 40 euro per maand, en als ik me er over zou willen informeren is het een 078 nummer, tikkeltje duur.

  • Bart

    Louter voor er info hier over te kunnen geven toch eens gebeld, blijkbaar foutje van hen, ik stond op het minimumtarief. Ben aangepast naar 120 per maand wat in principe op het einde van het jaar elkaar een beetje in evenwicht zou moeten brengen zeiden ze 🙂