Manifestatie in Brussel

Files in Brussel?

Vandaag wordt in de hoofdstad een verkeerschaos verwacht door de aangekondigde “protestmarsen” van de landbouw en transportsector en van de taxibestuurders. Het protest tegen de hoge dieselprijzen legt mogelijk het verkeer in de hoofdstad plat. (De Morgen)
 
Rond halfelf worden zo’n 500 à 1.000 vrachtwagens en tractoren verwacht in Brussel. Het verkeer richting Brussel verliep vanochtend opvallend rustig, vooral omdat de transporteurs niet in colonne afzakken naar de hoofdstad, maar rond 9 uur zorgden de Waalse landbouwers toch al voor hinder. (De Standaard)

Op de verkeerscameras op de Grote Ring ziet alles er nu nog rustig uit. Ik ben dus uit Brussel weggevlucht omdat ik om 12u buiten Brussel moest zijn en bang was er niet uit te geraken. Hoe zit het nu in het centrum? Is er veel drama, met waterkanon en molotov cocktails? Iemand foto’s?

Share
  • Jemenfish

    Er is hier niets te beleven. Geen betogers, amper auto’s, het is bijna autoloze zondag eigenlijk, met het zonnetje bovenop.

    Overigens blokkeren ze 10u tot 16u las ik daarnet, dus niet eens in de spitsuren? Beetje raar, maar goed.

  • @Jemenfish
    Uit de actualiteit van de vorige dagen: Omdat er overleg is met de bevoegde minister, zijn de bonden met de ministers overeengekomen om een minimale disruptie te veroorzaken. Dit houdt in dat de actie buiten de spitsuren gebeurt.

  • Jemenfish

    Ok, maar is het punt dan niet een beetje ver zoek? Vorige week was er ook al manifestatie voor de koopkracht, deze keer dit, had hier en daar nog wat zaken gelezen, maar dit lijken mij allemaal halfbakken acties op zich. Als je wil doordringen, organiseer al die stakingen toch 24u, liefst nog tegelijk, NMBS en dit bijvoorbeeld zou dit land pas echt paralyseren.

    Iedereen beweerde dat dit alles ging paralyseren en deze morgen lees ik dan in de krant online dat Brussel binnenrijden een lachertje is. Als ze pas om 10u blokkeren, doe dan niet alsof het veel erger zou zijn, want nu namen veel mensen een dag vrijaf hiervoor enz.

    En als ze echt zouden to the point willen een punt maken, zouden ze dan niet beter al hun camions in de gebouwen van electrabel rammen? Ik zie niet zo goed in wat ze willen als resultaat hiervan.

  • Er rijden er momenteel in de Waterloosesteenweg, niet echt de route die voorzien was. Ik vind het spijtig dat het niet regent trouwens 😉

  • ‘t is toch prima als de transporteurs falliet gaan, dan komen er mensen vrij die NMBS, DeLijn en MIVB als trein-tram-busbestuurders zouden kunnen aanwerven. En de goederen moeten sowieso op spoor en waterwegen.

  • Steve

    Malte, is dat nu ironisch bedoeld? Als dat niet zo is, denk ik dat je je best iets meer in deze materie gaat verdiepen, want zó eenvoudig is het echt niet…

  • Ik vind het maar best zo, betoging zonder brokken en zonder veel last, tijdig aangekondigd, chapeau aan de vrachtwagenbestuurders en de landbouwers! Betogingen mogen maar dan moeten ze vreedzaam verlopen, geen brokken maken, auto’s omkantelen of dingen in brand steken, dat is geen betoging maar hooliganisme (zet uiteindelijk alleen maar kwaad bloed bij de onschuldige mens zijn auto die ze vernield hebben en stelt de eisen die men wil maken met de manifestatie in een slecht daglicht)!
    Vooral ook in reactie op Jemenfish

  • Remmelt

    De laatste keer dat ik een taxi nam in Brussel accelereerde de bestuurder vrolijk door tot maarliefst 108 km/h in de Louizatunnels (het was ‘s nachts, dat wel). Voor die ene minuut die we daarmee eerder op de Buyllaan aankwamen had de beste man zich een hoop brandstofkosten kunnen besparen. De taxibestuurders zouden dus mijns inziens ook eerst eens aan hun eigen rijgedrag kunnen werken alvorens een kostenverlaging te eisen.

  • @Steve eigenlijk niet, het eengemaakt-Europees vrachtwagentoerisme is een grote aberratie en stijgende brandstofprijzen zijn welkom om vervangingsmechanismen aftedwingen die door al die in de prijs niet voelbare (milieu-)kosten van het wegenvervoer niet komen.

    Ik weet trouwens wel dat een vrachtwagenchauffeur nog heel wat aan opleiding zou moeten volgen om personen te mogen vervoeren… Het meest wonder ik mij ja ook hoe de bus- en trambestuurders erin slagen altijd zo kalm te blijven tegenover de passagieren? Ik persoonlijk zou die job zeker niet kunnen doen 😉

  • @Remmelt

    ik nijp’m geregeld in die tunnels (heb al 120 op de teller gezien)! Die mannen hebben geen verantwoordelijkheidsgevoel… en ze remmen nauwelijks wanneer er auto’s kunnen komen aanrijden van buiten de tunnels.
    En ‘t is uiteraard ook niet goed voor het milieu. ‘t Wordt dringend tijd dat die snelheidsmaniakken in de tunnels eens worden aangepakt…

  • Jemenfish

    @Ghosty: Er zijn hier in Brussel hopen manifestaties die vreedzaam gebeuren. Kan jij ze me opsommen die bv. in Juni plaatsvinden? Ik ook niet.

    Je hoeft geen brokken te maken, maar leg alles plat zoals gezegd, ook in de spitsuren, probeer andere partners te betrekken, en doe dan 24u actie, en dan bereik je iets. Nu? 5 minuten ontvangst bij Reynders en morgen bij Leterme? En nogmaals, wat willen ze dat die er aan doen, het probleem is net dat ietsjé groter als België. De focus van die betogingen zit dus ook totaal fout, net zoals je bij een betoging geen auto’s in de prak wil zien, zou ik liever niet iets zien als gisteren waar er uiteindelijk veel volk voor thuis is gebleven.