WiFi in Brussel #001

The Foodmaker – Agora
Grasmarkt 99, 1000 Brussel

woensdag 9 juli 2008 – 14.40-16.30 uur

In de filialen van The Foodmaker maak je gebruik van free-hotspot.com voor je gratis draadloze internettoegang. Je krijgt dan eenmalig een advertentie te zien. Daarnaast heb je de keuze om via een aantal “roaming partners” (Boingo, KPN, Telefónica, Trustive en Vodafone) zonder advertenties te surfen. Er is ook betaalde internettoegang die je online met je creditcard kunt betalen.

In het Agora-filiaal aan de Grasmarkt ben je volledig op je draadloze uitrusting en batterij aangewezen. Ik kon slechts één stopcontact voor netstroom ontwaren, maar dat was niet strategisch geplaatst en wellicht eerder voor de stofzuiger bedoeld. Het activeren van de draadloze internetverbinding verloopt vlot en de kwaliteit is volgens de indicatie van mijn netwerkkaart “Uitstekend”.

Typisch voor The Foodmaker zijn de kleine tafeltjes die niet uitnodigen om met uitgebreide dossiers aan de slag te gaan. In dit filiaal was de achtergrondmuziek nogal luid. Doordat de kleine tafeltjes vrij dicht op elkaar zijn geplaatst, is de privacy beperkt als er veel andere klanten aanwezig zijn. Het interieur op zich is wel aangenaam en zowel de houten als de lederen zitjes zijn comfortabel. De verlichting boven de meeste tafeltjes is goed.

The Foodmaker is een “fast-casual” restaurant en iets consumeren is dus wel aangewezen. Door het zelfbedieningsaspect kan je daarna in principe zo lang blijven zitten als je wilt. Ik at een Tuna Wrap (4,45 euro) en dronk daarbij een Rooibos Vanilla (1,85 euro).

+ plus: internetverbinding eenvoudig te activeren, verbinding van uitstekende kwaliteit, aangenaam interieur en comfortabele zitjes, lekkere snacks en drankjes
– min: geen stopcontacten voor netstroom, geen netwerkcontact voor kabel, kleine tafeltjes

Tip:
Als je niet op netstroom kunt werken en geen permanente toegang tot het internet nodig hebt, schakel dan je draadloze netwerkkaart uit terwijl je teksten zit te lezen of te schrijven. Maak alleen een netwerkverbinding als het nodig is. Je batterij houdt het hierdoor langer uit.

Share

AboutPatrick

Voorouders in West-Vlaanderen en de Kempen. In 1968 geboren in Wilrijk (Antwerpen). Woont sinds midden 2001 in Brussel en werkt er sinds 2002. Woonde tot eind 2013 in Laken, sindsdien in Sint-Jans-Molenbeek. Vindt Brussel een moeilijk lief, maar houdt toch vooral van de schoonheid, de meertaligheid en de diversiteit van het gewest. Ondersteunt beroepshalve de Nederlandstalige openbare bibliotheken in Brussel.
  • Mattias

    Mooi verslagje.
    Verlies wel niet uit het oog dat deze zaken er zijn om iets te consumeren en ondertussen mss even te internetten; en niet om uren te werken en ondertussen mss ook even iets te consumeren.
    U blijkt een verslag te maken van de internet faciliteiten, en meldt tssdoor dat u dan maar ‘niet anders kon’ dan ook iets te consumeren.

    Al dan niet aanwezigheid van netstroom lijkt mij in dit opzet dan ook geen minpunt; het is niet de bedoeling om daar uren te zitten werken.

    Als u uren een interenetaansluiting nodig hebt, dan kan u voor de 6 euro die u betaald al een hele tijd in één of ander internetcafé terecht; MET stopcontact, meer werkplek,…

    Uw verslagjes zijn interessant voor iemand die tijdens een koffie even snel op internet wil, maar ga aub geen spijkers op laagwater zoeken door dingen te verwachten die daar eigl niet echt ‘thuishoren’….

  • Mattias

    …u betaaldT… uiteraard

  • @Mattias
    In andere grootsteden zie ik mensen ùùùren in hetzelfde plaatsje zitten om met enkele koffies massaal veel werk te verrichten. Zo tussen twee afspraken door…
    En zullen internet cafés in de nabije toekomst nog relevant zijn als er overal free hotspots komen?

  • In het noordstation is een koffiezaak onder de perrons waar ik heel vaak mensen op een laptop bezigzie. Ik zou eens moeten scannen naar netwerk met mijn ipod. Maar bon, ik heb op mijn laptop toch een HSDPA-verbinding, waar ik ook ben 😉

  • Dag Mattias,

    Andere grootsteden hebben dan ook op die plaatsen meestal specifieke ‘hotspots’ waar je voor een prikje een connectie kan kopen van een bepaalde duur. In Polen kon ik zo afhankelijk van of ik bij het hotel of bij het filmfestival zat inloggen op een hele resem netwerken, maar je moest er speciale kaartjes voor kopen, waarmee je dan op 1 of andere manier aan het paswoord kan raken, e.d.; Ik ga er van uit dat die zaken toch wel iets er aan moeten verdienen.

    Neem het dan ook zo, als uitbater van een zaak krijg je iemand over de vloer die, zoals Patrick overduidelijk, wil langskomen, makkelijk zitten, electriciteit gebruiken als het even kan, en een massa van plaats voor zich nemen (de gemiddelde laptop kan soms moeilijk op een klein tafeltje). Sommigen zullen willen roken, anderen leggen wel eens de voeten op de stoel voor hen, enz.; Zolang er geen manier is van de connectie, de electriciteit, en de vuiligheid terug te verdienen, is het toch niet meer dan normaal dat er verwacht wordt dat er iets geconsumeerd wordt?

    Als ik dit bv. bekijk met mijn ervaringen op de VUB campus: bij het Kultuurkaffee heb je mensen die toekomen met een laptop en hun eigen flessen sterke drank meehebben, en zo op het terras gaan zitten. Soms nemen ze hele banken (massief hout!) mee om verder van het kaffee te gaan zitten. Zo kom je op situaties dat er 50 man zit, waarvan er 5 consumpties nemen van de locatie. Als het aan de rest lag, legden ze nog 27 verdeelstekkers naar binnen om ook allemaal electriciteit af te nemen 🙂

  • Mattias schreef:

    U blijkt een verslag te maken van de internet faciliteiten, en meldt tssdoor dat u dan maar ‘niet anders kon’ dan ook iets te consumeren.

    Als ik die indruk al heb gewekt, dan was dat toch zeker niet de bedoeling. Ik consumeer namelijk graag iets en zie het niet als een verplichting. Het Agora-filiaal van The Foodmaker bezocht ik voor het eerst, maar ik was al een paar keer aan de Naamsepoort. Een bespreking volgt later wel, maar ik kan toch al zeggen dat ik daar met plezier kom om een uurtje of twee te werken en iets te eten en te drinken (soepje, hoofdgerecht, drankje, nagerecht, thee of koffie).

    De aan- of afwezigheid van netstroom haal ik alleen maar aan om de lezer daarvan op de hoogte te brengen. Ook als je maar een kwartiertje bij een koffie je mail leest en beantwoordt, kan het handig zijn om op netstroom te werken om zo je batterij wat te sparen.

    De bedoeling van dit soort verslagjes is vooral de lezer met de “randmogelijkheden” van een hotspot kennis te laten maken. Louter technisch zijn die immers meestal meer dan oké. En dat is natuurlijk het belangrijkste.

  • Thijs

    Een echte “being-space” is er in Brussel, volgens mijn weten, niet. Enkele andere steden hebben die al: een ruimte, gratis of met lidgeld; erg informeel met de nodige faciliteiten (printer, scanner, stopcontact, kluisje,…) om in alle rust te kunnen werken, waar je iets kunt eten of drinken en indien nodig een ruimte kunt gebruiken om te vergaderen. De meeste van die plekken zijn de klok rond open.
    Er is zeker potentieel in Brussel, want mensen hebben meer dan ooit nood aan een plek waar ze omringd met andere mensen kunnen werken.
    Starbucks heeft intussen geld geroken en is gestart met een reeks van being-spaces wereldwijd…misschien dat Brussel z’n eigen Being-Space zal krijgen.

  • Thijs: Daar zal heus wel aan gedacht zijn, maar ik vermoed dat je voor zo een space in België (laat staan Brussel) door een heel kluwen van toelatingen en papierwerk moet.

    Hou ook rekening met het risico van een locatie die 24/24 open is waar mensen op peperdure apparatuur zitten te werken. Uitgezonderd met 24/24 veiligheidspersoneel, camera’s, en meer, is dat een nachtmerrie. En dat zou dan allemaal op 1 of andere manier terug verdiend moeten kunnen worden.

    In spé zou dat op zich, mits juist aangepakt, eigenlijk 1 van de prioriteiten moeten zijn in Brussel voor bepaalde projectsubsidies, i.p.v. in oubollige initiatieven, maar goed…

  • Thijs

    We hebben twee jaar terug het idee geopperd om samen met een aantal mensen een being-space op te starten, maar al snel kwamen tot dezelfde redenen om er niet verder mee door te gaan. Een systeem met een lidmaatschap leek een alternatief (of een combinatie van), maar dit botste een beetje met ons principe om het open en laagdrempelig te houden. Maar vooral de huurprijzen leken een onoverbrugbare factor te zijn (zeker omdat we heel vierkante meters nodig hadden en dit in Brussel centrum).

  • Maar bon, ik heb op mijn laptop toch een HSDPA-verbinding, waar ik ook ben

    Ik trap een open deur in als ik hier toevoeg dat Wifi-hotspots op relatief korte termijn even schaars zullen worden dan telefooncellen, wegens geen behoefte. Ik heb nu een abonnementje van 10 euro per maand voor internettoeggang via Edge (op zo’n mobieltje van een gekend fruitmerk). De reflex om Wifi te zoeken vervalt compleet.

  • Richard schreef:

    op zo’n mobieltje van een gekend fruitmerk

    Chiquita?

  • Over de “being-space”:

    Openbare bibliotheken zouden bij uitstek geschikte plekken voor een dergelijk aanbod kunnen zijn. Die zijn – althans in ons land – natuurlijk geen 24/7 beschikbaar, maar de vraag is, of dat werkelijk nodig is. In grote bibliotheken met voldoende personeel(!) zou je wel alle dagen van 10.00 tot 22.00 uur kunnen open zijn.

  • Tom

    ach, kenden we maar iemand die in een grote bibliotheek in brussel werkte… die zou dat misschien kunnen regelen 😉

  • Tom schreef:

    ach, kenden we maar iemand die in een grote bibliotheek in brussel werkte… die zou dat misschien kunnen regelen

    Ik houd me in de HOB nu niet meer rechtstreeks met die materie bezig, maar in het Vlaams CommunicatieHuis Brussel (werknaam) dat er in 2010 op het Muntplein staat aan te komen zal er normaal toch wel met die vereisten worden rekening gehouden.

  • Patrick: Misschien een beetje cru om het zo uit te drukken, maar is het ook niet zo dat indien een openbare bilbiotheek zich niet zou aanpassen aan dergelijke noden, over een aantal jaar zou doodbloeden?

    We hebben hier bv. een soort ‘stripotheek’ en ik merk dat die nu alles liquideert. Ik meen nog opgevangen te hebben dat bibliotheken noodgedwongen wel moeten computers installeren en sommige rekken weghalen, omdat er gewoon geen nood meer aan is.

    Persoonlijk lijkt het me ook logischer dat je in een bibliotheek wil kunnen binnenstappen en met je al dan niet eigen laptop kunnen zaken opzoeken o.a. op Wikipedia, dan al 20 minuten te verliezen door op zoek te gaan naar 1 boek.

  • Prosper

    Patrick, leuk alternatief is de EXKI, net om de hoek van de Naamsepoort waar je gratis en reclameloze (!) Wifi hebt. Buiten de piekuren is het er heerlijk toeven op de eerste verdieping en persoonlijk vind ik het eten bij Exki ook net iets authentieker en lekkerder.

  • Jemenfish schreef:

    Patrick: Misschien een beetje cru om het zo uit te drukken, maar is het ook niet zo dat indien een openbare bilbiotheek zich niet zou aanpassen aan dergelijke noden, over een aantal jaar zou doodbloeden?

    Absoluut! Mij – en met mij heel veel collega’s uit de bibliotheeksector – moet je niet overtuigen. Alleen hebben bibliotheken de neiging om traag te evolueren. Dat is een gegeven waar we rekening mee moeten houden.

    We moeten als bibliotheeksector ook op de eigen borst durven slaan. Een groot deel van de huidige bibliotheekmedewerkers is niet mee met de recente ontwikkelingen. Dat is de voornaamste conclusie van een onderzoeksrapport van de Vlaamse overheid dat hierover eind vorig jaar verscheen. Hieraan proberen we nu intern te werken, onder andere door kennislakingssessies over Web 2.0 te organiseren en het personeel de kans te bieden om deel te nemen aan praktische workshops hierover.

    We moeten als bibliotheeksector niet blijven zeggen dat er niets aan de hand is, we moeten de problemen erkennen en ze aanpakken. Er is niets schandelijks aan om vast te stellen dat je achterloopt. Het zou wel schandelijk zijn als je er niets aan zou doen.

    We werken eraan, maar het gaat niet altijd even snel als we zouden willen. Je moet ook beseffen dat bijscholingen en het implementeren van ontwikkelingen geld en logistieke ondersteuning van de inrichtende overheden vragen. Die moeten dus ook meewillen. En terwijl ik dit zeg stellen we letterlijk vast dat er gemeentebesturen zijn die hun bibliothecarissen verbieden om bijvoorbeeld voor hun bibliotheek een blog op te zetten, terwijl degenen die het kunnen weten juist zeggen dat bloggen een prima middel kan zijn om de interactiviteit met de klant te vergroten en de bibliotheek zichtbaarder te maken. Begrijpe wie kan.

  • Prosper schreef:

    leuk alternatief is de EXKI

    Bedankt voor de tip. Bij EXKI kom ik de laatste tijd iets minder omdat die minder laat open is (ik ga dan meestal in de Nieuwstraat of De Brouckère). Eén van de volgende afleveringen van “WiFi in Brussel” doe ik vanuit EXKI en dan lezen jullie mijn bevindingen wel.

  • @Patrick: Een tijdje geleden deden jullie met de bibliotheek het evenement openbare bibliotheek viert feest zoals hier ook stond.

    Ik ben daar toen niet kunnen gaan kijken maar mij persoonlijk kon het, met zicht dan op de uitstraling en een gemiste kans, alvast niet boeien. Het leek me vooral gefocust op kinderen en jeugd met een prettig motto ‘lees eens een boek’ e.d., wellicht om de jongeren weg te krijgen van de internetcultuur.

    Maar het feit is wel dat we in die cultuur zitten, en een bibliotheek het tij niet zal keren. Kindercafé, worstelaars, poppenspel, enz. lees ik nu even na op de de affiche. Dat is een bibliotheekfeest van 1970.

    Openbare bibliotheken (en in het verlengde in mijn ogen ook bv. de gemeenschapscentra) zouden hun nu moeten kunnen profileren naar die ‘nieuwe’ jeugd, en hun aantrekken met de gewijzigde middelen die nu eenmaal gebruikt worden.

    Ik werk zelf permanent met de zogenaamde ‘bedroom producers’ van jongeren die gebruik maken van hun eigen computers om muziek te maken, en ook hierbij merk je dat er gewoon geen uitlaatklep en niet genoeg kennis van zaken is in pakweg 80 procent van de locaties in Brussel die in spé net zouden moeten hiervoor instaan, afgaande op hun takenpakket.

    Een ‘being-space’ of soortgelijke is nodig. Los van alle moeilijkheden zal iemand hier wel een oplossing op vinden. Bekijk het ondertussen ter ziele gegane internetcafé bij De Brouckère. Indien de gevestigde waarden blijven achterlopen zal dit soort zaken opgepikt worden door de privé sector. Alweer, zou ik zo zeggen. Momenteel is er nog veel mogelijkheden voor, dus waarom er al jaren wordt mee getreuzeld ontgaat me.

    Overigens is het ook niet zo dat er reuzeveel bijscholingen nodig zijn om een ‘internetionalisering’ door te voeren. Ik geef zelf infosessies over die zaken, zelfs een website maken is intussen met bepaalde programma’s als Joomla best simpel. Ik vrees dat er gewoon meer onwil is dan echt kennis van zaken.

  • Jemenfish schreef:

    Overigens is het ook niet zo dat er reuzeveel bijscholingen nodig zijn om een ‘internetionalisering’ door te voeren. Ik geef zelf infosessies over die zaken, zelfs een website maken is intussen met bepaalde programma’s als Joomla best simpel. Ik vrees dat er gewoon meer onwil is dan echt kennis van zaken.

    Jemensfish, bedankt voor de interessante inbreng. Eigenlijk zouden we hieraan een afzonderlijke discussie moeten kunnen wijden, in plaats van in de marge van de comments van “WiFi in Brussel”. Maar goed.

    Je opmerking dat het technisch allemaal niet zo ingewikkeld is om Web2.0-dingen te leren, klopt misschien wel voor de jongere generatie van medewerkers. Voor de ouderen (40+) is het wellicht al wat minder vanzelfsprekend. Maar het technische aspect is m.i. niet het belangrijkste. Wat er eerst nodig is, is een mentaliteitswijziging. Dat heeft niet met “onwil” te maken, maar gewoon met het feit dat men niet ziet wat men ermee kan. Voor heel wat bibliotheekmedewerkers is Web 2.0 nog echt een ver-van-mijn-bed-show. En daar moeten we dus eerst wat aan doen.

  • Patrick: Deal. Maak jij een topic of ik? 😉

  • Jemenfish schreef:

    Patrick: Deal. Maak jij een topic of ik?

    Maar dit soort onderwerpen hoort niet echt thuis op BrusselBlogt. Ik kan je wel een “gastbijdrage” op mijn persoonlijke blog aanbieden. Contacteer me dan even persoonlijk, dan kunnen we even overleggen.

  • Patrick Vanhoucke schreef:

    Jemenfish schreef:

    Patrick: Deal. Maak jij een topic of ik?

    Maar dit soort onderwerpen hoort niet echt thuis op BrusselBlogt. Ik kan je wel een “gastbijdrage” op mijn persoonlijke blog aanbieden. Contacteer me dan even persoonlijk, dan kunnen we even overleggen.

    Ondertussen schreef ik op mijn eigen blog een verslag over onze ervaringen met twee opleidingssessies “Web 2.0 voor Brusselse bibliotheken”. Het staat iedereen vrij om daar over dit onderwerp eventueel reacties te posten, aangezien het hier verder off topic is.