Tunnel Brussel-Centraal beschadigt imago stad

Carla Dejonghe, Brussels parlementslid voor Open VLD, en Luk Van Biesen, federaal parlementslid voor Open VLD, willen dat er snel werk wordt gemaakt van een grondige renovatie van de verbindingsgang tussen het treinstation Brussel-Centraal en de metrohalte Centraal Station. De renovatie was oorspronkelijk in 2006 gepland, maar is uitgesteld tot 2010.

De tunnel ligt er al jaren verwaarloosd en onveilig bij. Er zijn problemen met graffiti, geurhinder, de rioleringen en de verlichting. De toestand is echt gevaarlijk, want bepaalde elektriciteitskasten zijn niet meer afgeschermd en sommige lampen hangen los. Er werden ook ratten gesignaleerd.

De verbindingsgang van 130 meter lang is eigendom van de NMBS en krijgt dagelijks ongeveer 140.000 voetgangers te verwerken. Volgens Carla Dejonghe beschadigt de toestand van de tunnel het imago van onze hoofdstad door de negatieve eerste indruk die de pendelaars en toeristen op die manier van Brussel krijgen.

Alhoewel het Belirisfonds – het samenwerkingsakkoord tussen de federale overheid en het Brussels Gewest – 1,4 miljoen euro uittrok voor de renovatie van de tunnel, liep de uitvoering van de werkzaamheden vertraging op omdat er geen geschikte aannemer werd gevonden. Daardoor moet de procedure worden overgedaan en dat kost tijd. En intussen zou de kostprijs voor de renovatie met 100.000 euro zijn gestegen.

Carla Dejonghe en Luk Van Biesen hebben hun standpunten verzameld op www.openmetro.be. Om duidelijk te maken hoe verwaarloosd de tunnel erbij ligt, maakten ze ook een filmpje dat via YouTube kan worden bekeken.

Bronnen: Brusselnieuws en De Standaard Online.

Share

AboutPatrick

Voorouders in West-Vlaanderen en de Kempen. In 1968 geboren in Wilrijk (Antwerpen). Woont sinds midden 2001 in Brussel en werkt er sinds 2002. Woonde tot eind 2013 in Laken, sindsdien in Sint-Jans-Molenbeek. Vindt Brussel een moeilijk lief, maar houdt toch vooral van de schoonheid, de meertaligheid en de diversiteit van het gewest. Ondersteunt beroepshalve de Nederlandstalige openbare bibliotheken in Brussel.
  • Steve

    Nog zulke trieste voorbeelden, om het bij de grote stations te houden: de Overdektestraat (bovengrondse tram-/bushalte aan het Zuidstation) en het premetrostation Noordstation. Ook bijzonder slecht onderhouden, een permanente doordringende urinegeur en een groot onveiligheidsgevoel. En dit zijn dan onze eerste visitekaartjes voor de vele toeristen en zakenmensen.

  • Ninke

    Klopt. Als je dat vergelijkt met de nieuwe stations in de Londense metro. Anderzijds heb ik in NYC ook bizarre stations gezien.
    Ik hoop dat Brussel-Centraal nog een boost krijgt, want echt geslaagd vind ik de huidige renovatie niet. Het lijkt allemaal niet zo goed afgewerkt. Hopelijk steekt die gang snel in een fris kleedje. Het treinstation onder de luchthaven mogen ze ook wel eens aanpakken. Niet dat het daar oud en versleten is, maar echt vrolijk word je er ook niet.

  • Tsja, de renovatie van Brussel-Centraal is allemaal geconcentreerd geweest op meer plaats voor winkels uit te bouwen bij het station zelf. De gang kan hun gestolen worden, de mensen die van/naar de MIVB komen/gaan zijn voor 90 procent mensen die toch al het verkeer moeten nemen (werk, studenten, …). De eerste indruk voor toeristen is het zeker niet, zoek maar eens de toerist die afstapt aan Centraal station en direct een metro moet nemen.

    Zelfde met het Zuidstation trouwens, als je vanaf de Thalys of Eurostar naar de metro moet of een taxi moet nemen dan is alles netjes afgewerkt. De bussen en tramlijnen is eerder iets voor de pendelaars, en daar wordt direct minder op gefocust, die hebben toch al noodgedwongen een abonnement.

    De halte onder de luchthaven, tsja, die is functioneel én proper. Zoek me eens 1 NMBS-station waar je wel vrolijk van wordt? 🙂

    Trouwens, als die urinegeur en onveiligheidsgevoel een probleem vormt, waarom wordt er dan in godsnaam rond 21u soep uitgedeeld aan de werklozen en daklozen? Dan is het daar een samenscholing van 100+, een rat heb ik er nog nooit gezien maar urinerende honden krijg je er gratis bij. Na die uitdeling blijven die mensen vanzelfsprekend gewoon rondhangen. Het is vooral daarna, wanneer die 1-2 stewards weg zijn en er nog zo een vijftigtal rondhangen, dat het onveiligheidsgevoel wellicht bij de meesten de pan uit swingt, en op dat uur zijn het niet meer de werkmensen maar eerder de toeristen die die gang wel eens door lopen.

  • Steve

    Zelfde met het Zuidstation trouwens, als je vanaf de Thalys of Eurostar naar de metro moet of een taxi moet nemen dan is alles netjes afgewerkt.

    Waar denk je dat ze die taxi moeten nemen dan? In de Overdektestraat, juist… 😉

    Die onverzorgde (urine)hoekjes gelden trouwens voor nog meer plaatsen in en rond het Zuidstation, met name bij de in- en uitgangen. Dus de kans is wel degelijk groot dat reizigers dit opmerken.

  • MC

    Wat de urinegeuren betreft: als er een groot gebrek is aan openbare toiletten in de stad en zelfs de toiletten in het centraal station op bepaalde tijdstippen gesloten zijn wat is dan het logische gevolg?

  • Ik betwijfel of de treinreizigers zo snel zullen gaan urineren in die gangen…ze kunnen ten slotte terecht op de trein zelf als ze even kunnen wachten, en de ietwat normale reiziger zal niet zo snel even zijn broek laten zakken in een gang waar er 140.000 mensen voorbij komen 😉

    Steve: De overgang vanaf het Zuidstation tot een taxi is gebeurd op 1-2-3. Bij een overgang naar een bus of taxi is het toch iets helemaal anders? Ze moeten al de juiste vinden, dan nog vinden waar ze aan een ticket raken, en op de meeste uren zich dan nog in overvolle voertuigen moeten gaan knellen. En indien ze vragen hebben aan de bestuurder zullen ze hun beste Frans moeten bovenhalen want hulp in het Engels zal niet altijd kunnen bij elke bestuurder.

    Daarbij, de overdektestraat is lelijk, maar persoonlijk vind ik die nu niet gevaarlijk aandoen of zo. Dan vind ik het Noordstation een veel groter probleem, van bij het afstappen van de treinen krioelt het daar van mensen die maar wat rondlummelen in het station, en niet altijd voor de beste redenenen. Te voet het traject van de trein tot bv. Rogier doen zou ik op zich elke toerist al afraden na een bepaald uur…

  • Johnnyboy

    Ook een geweldig marketingconcept zijn de afgedankte treinstellen die men inzet tussen de luchthaven en BXL…

    De eerste beelden die zo’n buitenlander hier krijgt zijn een aftanse boemeltrein (incl. prachtige simili-lederen zetels) en de Roemeens aandoende metrotunnel in BXL centraal.

    Geweldige commercanten zijn wij Belgen nooit geweest en we zullen het ook niet meer worden zeker?

  • De taxistand voor de Eurostar is toch het Victor Hortaplein? En die is alles behalve overdekt… of heb ik ergens wat cynisme in de vorige opmerkingen gemist?

    @Ninke : vergelijken met London gaat niet op. De vernieuwde stations zien er uiteraard schitterend uit, maar de rest van het net kan niet meer vernieuwd worden, en dat is het oudste metronet! En je moet tegenwoordig in St-Pancras ook een kleine kilometer lopen vooraleer je op de metro zit (en je komt niét op de vernieuwde Jubilee line). En als je vragen hebt voor het personeel zal je ook je beste Engels moeten bovenhalen @Jemenfish 😉

  • Steve

    Johnnyboy: dat is wel een erg selectieve weergave. Enkel op de verbinding Nijvel – Brussel – luchthaven rijden nog de zogenaamde ‘klassiekjes’, en dat zijn dan meestal ook nog gemoderniseerde stellen, die aan alle hedendaagse normen voldoen. Op de andere verbindingen rijden de MS80-stellen (de ‘Break’) en MS96 (‘rubberneuzen’), en zeker die laatste zijn modern en heel comfortabel.

  • Johnnyboy

    @Steve: het is idd (spijtig genoeg) alweer een tijdje geleden dat ik nog vanuit de luchthaven treinde. Toen was ik pas terug van India en kwamen de treinstellen en bijbehorend zitcomfort me erg bekend voor… Het viel toen idd op dat ze wat “gepimpt” waren. Maar let’s face it, de oude stellen blijven er geweldig knullig uitzien. Zeker als je vers uit het hypermoderne luchthavengebouw komt

    Maar ik ben blij te horen dat men hieraan iets aan het doen is!

  • Mike: mijn opmerking sloeg er op dat personen die aankomen in Brussel Zuid vrijwel onmiddelijk met duidelijke aanduidingen naar de taxi kunnen stappen, en dit op zich een keurig traject is dat niet of weinig problemen ondervind met urinerende mensen e.d.; zakenmensen kunnen dus perfect hun ivoren toren hoog houden gewoon naar buiten stappen en in de taxi springen.

    Dat staat voor mij in schril contrast met de gewone toerist die dan zou zijn aangewezen op het openbaar vervoer, vooral de bus en tram bij het Zuid zijn er erg aan toe, de weg naar de metro valt op zich nog mee, enkel beneden aan de roltrap kan je wel eens erg hardnekkige en onbeleefde bedelaars tegen het lijf lopen.

    @Johnnyboy: Anderzijds moeten we wel rekening houden dat er rijtuigen zijn die enkel het traject luchthaven – Brussel doen. Die zitten vaak vol met enkel toeristen, die ook niet altijd zo erg de properheid en de staat van het voertuig respecteren. Die voertuigen hoeven wat mij betreft niet ultramodern te zijn, heb al genoeg reizeigers zien hun pakken naast hen gooien en met blote (vuile) voeten op de bank voor hen rusten 🙂

  • In het Centraal Station komt er nog wat nieuws: de NMBS heeft met een vastgoedmakelaar een contract getekend om de ‘Hortazaal’ (die ronde zaal met monumentale trap, die door de bouw van de hotels moest sluiten) te renoveren en om te turnen in een winkelcentrum. De ingang zou aan het Spanjeplein komen zodat dit nutteloze plein ook een functie krijgt (opening voorzien voor eind 2008).

    Ondertussen wachten de plannen van de Franse toparchitect Alain Sarfato voor de onmiddellijke buurt van het station al jaren op uitvoering (klik op projets en op blvd de l’impératrice).

    In het Zuidstation ‘onderzoekt’ de NMBS inmiddels de vernieuwing van de perrons en voor het Noordstation zelf zijn belangrijke werken gepland: eind dit jaar starten de werken voor een nieuw travel-center in de lokettenzaal, vergelijkbaar met dat van Brussel-Zuid. Er wordt een volledig nieuwe ruimte gebouwd met ‘open loketten’ voor nationaal en internationaal treinverkeer. De loketten zijn volledig open. Midden 2009 moet het nieuwe travel-center klaar zijn. Dan worden ook alle onderdoorgangen van Brussel-Noord, die toegang geven tot de perrons, volledig gerenoveerd. De muren, vloeren, toiletten en roltrappen krijgen een volledige opknapbeurt. Vanaf midden 2009 starten ook de de werken om deze onderdoorgangen rechtstreeks te verbinden met de centrale lokettenzaal. Momenteel moet je steeds een hele boog maken in het CCN-gebouw om vanuit de lokettenzaal naar de verschillende onderdoorgangen te wandelen, wat tijdrovend is. In de toekomst zal je dus van uit de lokettenzaal rechtstreeks naar elke onderdoorgang kunnen wandelen. Deze werken zullen maar liefst twee jaar duren. Overigens zal de MIVB het pre-metrostation Noord in het najaar een opfrisbeurt geven.

  • Benoit

    Is het dan niet goed dat toeristen wegblijven uit Brussel? Ik wil geen stadscentrum hebben zoals die van Amsterdam hoor: boordevol toeristen waar een stadsinwoner in “zijn stad” bijna geen plaats meer heeft om zelf rond te lopen/fietsen.

    De pisgeur hier en daar, de louche/donkere strotsjes, de typische metrogeur, de graffiti/tags, de luidruchtige orange metro’s in de zomer (vooral in de tunnels dan) en nog veel meer zaken …: dat hoort allemaal bij “mijn stad”.

    Met vééél overdrijven: ik voel me niet thuis in een stad dat te proper is of metrostations die naar lavendel ruiken. Misschien omdat ik al héél mijn leven in Brussel woon :p

    Ik ben al blij dat ze enkele jaren geleden het stof van de lampenkappen hebben weggedaan in het gangetje van ‘t Centraal. Wat een licht dat er doen was in die gang … ON-GE-LOOF-LIJK!

  • Benoit

    Ah ja, nog iets:

    Dat ze eerst beginnen met een huis en/of een deftig inkomen en/of werk te geven aan al die daklozen die in het Centraal Station-gangetje ‘s avonds staan aan te schuiven voor een kommetje soep en een stuk brood. Dat ze daar eens geld in steken i.p.v. renovaties.

    Maar ja, tegen dat uur zijn alle pendelaars al naar huis of alle toeristen in hun hotelkamer … dus zijn renovaties uiteraard belangrijker dan mensen uit de nood te helpen … (ahum)

  • Sorry Benoit…maar een deftig inkomen, huis, werk GEEF je niet. Zo werkt het niet.

    Je gaat wel erg kort door de bocht. Als je aan het gros van die mensen iets geeft zijn ze het binnen de kortste keer weer kwijt omdat ze het niet kunnen beheren. Ze zijn niet altijd voor niks dakloos. Vele onder hen hebben psychiatrische problemen en kunnen geen werk of administratieve rompslomp aan. Het is slechts een minderheid die door brute pech op straat terechtkomt. En eens je op straat komt is het erg moeilijk om terug een normaal leven te gaan leiden.

    Ik ben het wel met je eens dat er meer moet gebeuren om hen te begeleiden, van de drank af te helpen etc etc. Maar denken dat je hen door geld te geven gepland voor renovaties alles dan in orde komt…nee. Stadsrenovatie is erg belangrijk. Het speelt in op de psyche van mensen en laat hen meer van hun stad houden, zodat ze er meer respect voor hebben. Ook relevant dus.

  • Benoit

    Uiteraard bedoel ik niet dat de overheid zo’n zaken moet “geven” hé. Zoals je zegt, begeleiding geven aan daklozen in het maatschappij.

    Armoede speelt ook wel op de psyche van de mensen. Persoonlijk vind ik dat het een prioriteit zou moeten zijn in onze “rijke” maatschappij.

    Maar bon, het ging over renovaties dus :p

  • stef

    Ik zou ook niet willen dat Brussel een afgelekte stad wordt, maar het minimum is noodzakelijk om de mensen zich goed te laten voelen. Brussel zal niet gauw een stad worden zoals Brugge, gelukkig.

    Maar ik vind wel dat je te ver gaat om pisgeur en verloedering te gaan verheerlijken.

    De HELE benedenstad ligt er vies, vuil verloederd EN vettig bij. Zo’n netheidscamapgne heeft totaal geen nut. Zouden ze DAT geld niet beter voor de daklozen gebruiken???

    Ik vind als Brussel nog beroep wil doen op hoofdstad van België en Europa ze dringend van koers moet wijzigen.Ik houd van Brussel, maar ik kan het echt nog met moeite aan vrienden van elders zeggen als ik in het centrum met hen loop. De daklozen die hun eigen bedje gemaakt hebben in het midden van het voetpad, de vuilbakken en stank op de anspachlaan. Overal waar veel volk komt is het de-gou-tant en zijn mooie herenhuizen verloederd.

    Hoe is het mogelijk dat ik mij veiliger voel op de metro in een grootstad als Parijs en in de straten ‘s avonds, dan in Brussel???

    Een Brusselaar aan de beurs die ‘s AVONDS spreekt met een toerist: Te ver rechtdoor in de Dansaertstraat, kom je in molenbeek. Is niets te zien. Rechts kan je even gaan, maar dan kom je aan het Noord en rogier en daar is ‘s avonds niets te doen. Behalve de verlichte Dexiatoren dan. Links, ooh Anneessens en het Zuid. Mja.Ga maar naar de grote Markt dan, al is daar ook niets te doen.’s avonds zijn de mooie dingen en monumenten onzichtbaar!!!

    WAKE UP!!!! Door mensen die nooit verandering willen en verbetering is Brussel de dag van vandaag echt geen geliefde stad. Niet voor toeristen, zelfs niet voor belgen. Enkel mensen zoals wij die er vaak komen en er veel hebben leren kennen. Maar zoals Brussel nu is, durf ik niet met kracht te zeggen ‘Ik houd van Brussel’. Vind je dat normaal voor een hoofdstad? Jullie klagen hier altijd op deze site, maar doen nooit iets. Hebben de brusselse bewoners ooit al een signaal gegeven aan de politiek? Buiten de Marolliens niet denk ik. Zijn jullie ooit van plan om op te komen voor jullie stad en rechten?

    Brussel wordt meer en meer een achterlijk gat. Zelfs in de centrumsteden in Vlaanderen zitten ze jaren op Brussel vooruit en is het ‘s avonds veel aangenamer vertoeven, dan als ratten op de letterlijk vettige straten. Eet smakelijk in de ‘Europese Hoofdstad’.

    Zeg dat maar snel. Wat heeft dienen Thielemans buiten pensenkermissen eigenlijk voor brussel gedaan? Wat is er eigenlijk van moois bijgekomen in Brussel de afgelopen 20jaar??

    Waarom ik zo reageer?? Omdat ik echt van Brussel houd en fier wil zijn op mijn stad!!

    netheid en renovatie, aangenaam wandelen, goede projecten >>meer toerisme, maar ook meer studenten, welvarende personen, toerisme>> meer werk>>minder werkloosheid>>mensen hebben meer geld>>kunnen hun huizen ook meer verzorgen en we zijn terug aan het begin van de cirkel. Kan je daar tegen zijn als je van je stad houdt? Natuurlijk moet de armoede blijven opgevangen worden, maar door ze in het midden van voetpad en de spotlights te plaatsen, gaan ze echt niet beter leven hoor.

  • stef

    Qua netheid sprrek ik voor de benedenstad. Ik vind niet dat die tientallen daklozen het imago en het wooncomfort van een miljoen inwoners en verschillende pendelaars en toeristen moeten verzieken.

    Maar zij zijn niet het probleem, het is de hele politiek en een bevolking die nooit eens in actie komt en alles maar accepteert.

  • Euh

    Kom kom, er gebeurt wel degelijk zaken. Zoals het Flagey plein renoveren, heropenen, er een paar Vaya Con Diossen tegen smijten en huppakee, Brussel is weer mooi.

    Trouwens, de media in Brussel hebben ook maar al te graag oogkleppen, niet enkel de politiek. Of wanneer was de laatste keer dat je, tussen de culinaire tips of nieuwe eetgelegenheden door, bv. In Brussel deze week nog eens een artikel vond over het echte straatleven?

    Neen, Brussel moet en zal rooskleurig blijven.

  • stef

    Hey

    Ja uiteraard heb ik het wat overdreven. Maar het is vooral het centrum dat niet vooruit lijkt te gaan. Ik weet wel af van de plannen voor het Rogier- en Muntplein… Er zijn een heleboel plannen. Maar er zijn toch essentiële zaken die ze maar laten begaan. Ja, Brussel deze week gaat een harder discour varen, heeft de nieuwe redactrice gezegd. Ik vind enkel dat de bewoners moeten worden wakker geschud. Ik spreek vooral over de binnenstad. Beurs en dergelijke, Anneesens, Zuid. Waar elke bezoeker dus zeker komt. Die gaat niet snel naar de inderdaad prachtige Ter Kamerenabdij, Vijvers van Elsene,… Het kan gewoon veel beter!:) Hopelijk gebeurt het ook.

  • frederic

    Als ik terugdenk aan het debacle van de heraanleg van de centrale lanen (waarbij Thielemans op het laatste nippertje besliste om het experiment van het reduceren van de rijstroken afgelaste) of als ik luister naar de visie op stedenbouw van mijn gemeente Sint-Joost (torens bouwen en dan zien we wel) denk ik…de 19 gemeenten zijn niet in staat om aan stedenbouw te doen, ze zijn gevangen in hun incompetentie, gebrek aan middelen, tunnelvisie. Niet in staat om verbanden te leggen tussen projecten (zeker niet als het over projecten in 2 of meerdere gemeenten gaat). Breng Stedenbouw op het gewestelijk niveau. Laat een stedenbouwkundige cel fatsoenlijke concepten en plannen uitwerken op macroniveau. Geef buurtbewoners meer inspraak. Pas als dit gebeurt zal het pas echt beginnen veranderen. Het is niet voor niets dat steden als Bilbao of Lille de grote voorbeelden zijn. In Lille beslist de Stad en de omliggende gemeenten (comm. urbaine) over grote stedenbouwkundige dossiers niet de burgemeester en zijn secretaris na een pint te hebben gepakt met x of y.

  • Maurice

    Iemand ooit al eens de renovatiebedragen van de laatste 10 jaar vergeleken tussen Antwerpen-Centraal, Liège-Guillemins, en ….. pakweg Brussel-Zuid ?

  • frederic

    Precies omdat in Antwerpen en Luik (en Leuven) er veel meer politieke druk was. In Brussel kan niemand genoeg gewicht in de schaal leggen. De gemeentebesturen kunnen geen vuist maken en het gewest is niet bevoegd of houdt zich afzijdig. Indien het Brussels gewest bevoegd is kan het veel meer druk uitoefenen op pakweg de NMBS.

  • stef

    Zijn er bij die geplande hervormingen van Brussel (het overhevelen van bevoegdheden naar het gewest) elementen die in de goede richting wijzen? Weet iemand daar iets meer over?

    Hoe zit het nu met die centrumlanen.

    Ik heb eens gezocht op internet, van Antwerpen, Gent en Leuven vind je snel een site over de stadsvernieuwing. Maar over de hoofdstad niet (enkel beetje op de site van Pascal Smet). Vind ik wel erg vreemd. Maar er is toch Beliris? Brussel beschikt dan toch over meer geld voor renovaties dan Antwerpen of Luik? Ik snap er niks meer van.

  • stef

    Ik krijg er echt rode wangskes van:)

  • stef

    Eigenlijk heb ik ook de indruk dat het de Brusselaars niet kan schelen, hoe het met hun stad gaat. Of je bent meteen iemand die de charme er niet van in ziet. Is er dan geen Brussel-gevoel ?

  • stef
  • frederic

    De site van Beliris is in elk geval al maaaanden ‘in onderhoud’… ik vrees dat ze ook veel te veel kleine projectjes uitvoeren om alle burgemeesters te vriend te houden. Het is de taak van Beliris om grote projecten uit te werken, niet de heraanleg van een straat of van een parkje.

    Soit, andere sites:

    http://www.mobielbrussel.irisnet.be

    http://www.wegennet.irisnet.be

    En de sites van de verschillende wijkcontracten.

    Het interessantste (en dat zegt alles denk ik) zijn de sites van belangengroepen zoals Bral vzw en de Franstalige evenknie inter environnement.

    Op hun websites vind je info over grote stadsprojecten, mobiliteit, de procedure voor het aanvragen van een bouwvergunning, wat burgers kunnen doen om inspraak te krijgen etc etc.

  • frederic

    Wat de heraanleg van de centrumlanen betreft lijkt het beslist te zijn dat die er komt, maar pas nadat de westelijke kleine ring is heraangelegd. Dat was voorzien voor 2008-2010 maar ze zijn nog steeds niet begonnen. We naderen dan 2012 (gemeenteraadsverkiezingen) zodat het mij erg onwaarschijnlijk lijkt dat ze voor 2013 beginnen aan die centrale lanen (als het volgende stadsbestuur er dan nog van moet weten natuurlijk). Mijn excuses voor mijn pessimisme, maar die heraanleg had er al lang kunnen zijn, maar door gebrek aan politieke wil en de druk van enkele bekrompen handelaars (“jamaar al mijn klanten komen met de auto”) is er niks van gekomen. Grrrr!

  • En zal er ook niets van komen. Die mentaliteit is te ver gevorderd om nu nog te gaan veranderen, tenzij koning auto ineens plaats zou ruimen. Enig ‘lichtpuntje’ in de hele historie is dat Brussel sowieso gesatureerd raakt. Misschien zal er dus, naar aloud Belgisch model, snel-snel alle middelen worden bovengehaald om iets te verhelpen aan een probleem dat al jaren aan de gang is.

    Een tijdje geleden schreef ik hier ook over het feit dat er een plan is doorgedrukt voor 6 miljoen euro om bij Kunst-Wet het voetpad te verbreden. Het uiteindelijke resultaat is dat alle kaffeetjes nu dat gebruiken voor hun terrasjes, waardoor de oorspronkelijke pakweg 50cm die naar 80cm was gebracht, nu dus uitkomt op 20cm, en de voetgangers op het (ook aangelegde) fietspad tussen Schuman en Kunst-Wet terecht moeten.

    Dat is een beetje het cruciale punt in Brussel vrees ik, commerce lijkt wel heel veel touwtjes in handen te hebben, waardoor er niets deftig gedaan raakt. Campagnes voor mensen te betrekken zullen ook op niets uitmonden zolang iedereen dat soort praktijken overduidelijk voor zijn neus krijgt.

  • Patrick schreef:

    De tunnel ligt er al jaren verwaarloosd en onveilig bij. Er zijn problemen met graffiti, geurhinder, de rioleringen en de verlichting. De toestand is echt gevaarlijk, want bepaalde elektriciteitskasten zijn niet meer afgeschermd en sommige lampen hangen los. Er werden ook ratten gesignaleerd.

    Het voorbije weekeinde liep ik nog eens door de tunnel. Voor de niet afgeschermde elektriciteitskasten werden inmiddels houten panelen in MDF aangebracht.

  • stef

    Dus we zijn nog zeker voor 5jaar met die verouderde Anspachlaan opgezeld. Man, man. Die ene boulevard heraanleggen zou een heel andere indruk geven over het centrum.

  • Johnnyboy

    Soms wordt een mens er wat moedeloos van, al die onwil (onkunde?) hier in “ons” Bxl. Het administratief centrum van Bxl stad is nog zo’n kafkajaans paradepaardje. Elke nieuwe inwoner die er zich gaat inschrijven weet onmiddelijk waar hij gaat terechtkomen: Zimbabwe aan de Zenne.

    Gelukkig zie je soms ook buurten die ondanks het stedelijk beleid een enorme vlucht nemen. De buurt rond Sint-Bonifaas bijvoorbeeld. De kerk stort net niet in maar desondanks is het een geweldig levendige buurt geworden.

  • Kom anders even kijkje nemen bij de kerk op het Meeusplein (Correct? Place de Meeus of zo? in Etterbeek). Een immens imposante kerk met sinds kort in de ingangspoort een….snackbar 🙂

    Nogmaals, commerce > stedelijk beleid. Net nog op Anspachlaan gelopen en bij bepaalde terrassen moet je al bijna op de laan gaan lopen, er is zelfs geen plek meer gelaten voor de voorbijgangers. Altijd lollig.

  • jos vermeulen

    “bevestigt imago stad” lijkt me een correctere weergave

  • Ninke

    Frederic, bedankt voor de links over Brussel-Centraal en omgeving. Zowel het project ‘Jonction gare centrale – espace méridien’ als de Boulevard de l’Impératrice zien er veelbelovend uit! Heb je een idee of het tweede project zal worden uitgevoerd zoals voorgesteld op de website van Sarfati? Voorlopig is er nog niet veel van te merken, hoewel er links en rechts al een ander is opgeknapt.

    Hopelijk kan deze buurt eindelijk herrijzen uit de wonde van de Noord-Zuidverbinding en een volwaardige link worden tussen boven- en benedenstad.

  • boris
  • @ninke,

    stad en gewest zijn erg karig met informatie. De info over de plannen van alain serfati en over de espace méridien vond ik zelf door gericht te surfen. Op dit moment is enkel het voorplein van de kathedraal en van de albertina gerealiseerd. De keizerinlaan en het europakruispunt wachten nog op een startschot. Naar verluid zou er in het najaar wat beweging in de zaak komen. De lichtboog en de gewijzigde verkeerssituatie uit de plannen zou behouden blijven maar….in brussel weet je nooit.

  • Joske

    Omtrent de vernieuwing vh centraal station (ingang Hotel Méridien) is volgend filmpje te bezichtigen bij de collega’s van bxlblog:

    http://www.bxlblog.be/2008/09/08/nouvelle-entree-gare-centrale/

    Ziet er alvast mooi uit! 🙂

  • Jos

    Ik vind het eigenaardig dat in de tunnel de lichtregels nog steeds (al maandenlang) nutteloze testboodschappen tonen. Kan daar niemand de stekker eens uittrekken?

  • Jemenfish

    Die hebben naar mijn weten nooit zelfs behoorlijk gewerkt. Wat was er eigenlijk oorspronkelijk het doel van?

    Ik vind die ‘Jump Jump……Left!…..’ anders wel een aparte dimensie geven 😉