Deze zondag: Park 58

Misschien een tip voor alle Brusselaars die zondag vast zitten in het centrum: Park58, een project om de bovenste verdieping van Parking 58 te converteren in een park. Ze noemen het een “urbane utopie”.

Parking 58

Het basisidee van Park 58 is simpel: het volstaat om 3 letters te schrappen, en dit dak – middenin een stad die tot van de meest beboste van Europa behoort, maar waarvan het centrum een schromelijk tekort heeft aan groene ruimte – verandert in de verbeelding van een parking in een park: PARK 58.

Als je wil gaan, schrijf je je best in op de site:

U kan zich nu al inschrijven voor het evenement “58 T – Bruxelles runs for kunst” op 21 september 2008!
U krijgt dan een deelnemersnummer dat u op 21 september toegang geeft tot het dak.

Share
  • tommy1975

    Daar was echt wel helemaal niks te beleven deze middag.

  • Anne

    En het is sowieso een bijzonder onaangename dag, zo’n autoloze zondag. Je kan en mag nergens naartoe en opeens fietst iedereen op straat, waar zijn die mensen en hun fietsen normaal, vraag je je af. Ik vind het hele concept van autoloze zondag in Brussel behoorlijk hypocriet, laat de gemeente maar echt iets doen aan het autoprobleem in Brussel, in plaats van twee keer per jaar zo’n ‘goedmakertje’ te dicteren. Ik ken geen andere grote Noord-Europese stad waar de auto zoveel privileges geniet als in Brussel. Opvoeren de parkeertarieven en net als in Amsterdam binnen de ring ook in het weekend tot 2300 uur ‘s avonds laten betalen! Verder zou het een aardig idee zijn om fietspaden door te laten lopen op straat, die stoppen nu vaak zomaar, op een hele rare plaats.

  • Thijs

    Ondanks de goeie voornemens bleef Park (58) fel overschat, niets van al dat groen te bekennen op het dak. Gelukkig was zicht op de stad daarentegen fenomenaal, een ware ontdekking. Ik heb even intern gepolst bij een paar mensen van de organisatie en zelfs daar bleek er wel wat wrevel te bestaan over de gebrekkige interne communicatie en dictatorschap van sommige sturende leden. Ma bon, bij een eventuele volgende editie hopen ze op veel meer, echt groen, kindvriendelijke attracties en een echte bar met echte pintjes. Het engagement is er, nu nog een goeie uitwerking. Dan pas kan een dergelijk initiatief au serieus worden genomen.

    En voor de rest heeft Brussel twee ballen ipv 4 wielen nodig aan z’n lijf om van Brussel een fietsstad te maken. Autoloze zondag is inderdaad een zoethoudertje waar, als je dag erna jezelf in het Brussels verkeer gooit, een bitter smaakje aan overhoud. Het enige wat ik momenteel zie is verf, talloze nieuwe gemarkeerde fietssluizen en dito fiets”paden”, dit is een begin maar echte structurele ingrepen blijven uit. En intussen elke dag blijven hopen dat ze je als fietser niet omver rijden in de Brusselse chaos…Viva Bruxella!

  • Jemenfish

    Vond het soms wel grappig om te zien dat er met het goede weer zoveel volk op de baan was en de typische Brusselse verkeersmentaliteit bleef heersen: Iedereen reed er maar wat op los, lichten werden (begrijpelijk) genegeerd waardoor je wel eens een bijna-aanrijding had en roepende mensen, enz.

    En sja, waar zijn die mensen op deze dag? Naar het werk met de MIVB of de wagen zoals elk normaal denkend probleem. Zoals iemand eens mooi uitdrukte ‘in Brussel met de fiets rijden is een soort Russiche roulette’

  • Maurice

    Wallonië hoopte dat een nationaal wegenvignet zou ingevoerd worden.
    Wij Brusselaars ook.
    Door onderhandelingen met Nederland over de scheldeuitdieping werd vanuit Nederland geëist dat er geen wegenvignet zou komen, omdat dit de Nederlandse grensinwoners in hun portemonnee zou treffen.
    Leterme heeft dit geaccepteerd toen hij Vlaams minister-president was en het nationaal wegenvignet werd afgevoerd.
    Vandaag verbiedt Vlaanderen via haar partijleiders om in Brussel eenzijdig een stadstol in te voeren.
    En zo blijven we onder feodaal bestuur van onze buurgewesten.

  • erik

    Die stadstol zal alleen maar iets uithalen als de Brusselaars die ook moeten betalen per kilometer die ze afleggen met de wagen in de stad.

    De Brusselaars zelf zorgen nog steeds voor de meeste verkeersdrukte in hun stad/gewest en niet de pendelaars.

  • Maurice

    Inderdaad, Erik.
    Voor de Brusselaars moet het zelfs ontradender zijn, en gecombineerd worden met ontmoedigende lussen in woonwijken met smallere straten en dies meer.

    Maar het is natuurlijk logisch dat de het grootst aantal wagens dat hier te vinden is van de 1 miljoen Brusselaars zijn, of ze die gebruiken of niet.

    Met de tol van zowel pendelaars als Brusselaars kan geïnvesteerd worden in beter openbaar vervoer en het onverwijld afwerken van deftige en veilige fietscirculatietrajekten.

  • Mr.Jang

    @Anne: Ik rij elke dag met de fiets naar het werk heen en terug en dit sinds 2001. Tijdens al die jaren heb ik al verschillende mensen kunnen overtuigen om ook met de fiets naar het werk te komen. Dat begint altijd heel geleidelijk en voorzichtig aan. Men vraagt je uit over allerlei details die met dat fietsen te maken hebben. En men wil natuurlijk meteen van bij het begin alles hebben en kopen. Een regenbroek, een helm, een goede fiets, enzoverder. Maar op een goede dag is dat er allemaal en begint die persoon te fietsen. Sommigen enkel bij goed weer, anderen het hele jaar door. En dat is dus weer een fietser erbij. Initatiatieven zoals de autoloze zondag mogen van mij best. Ze kunnen alleen maar bijdragen tot de waardering van dat prachtige vervoersmiddel, de fiets. Daarbij helpen alle kleine beetjes. Want een mentaliteitsverandering, dat gebeurt niet in 1 dag.

  • Jo

    Ben vandaag gebeld door een onderzoeksbureau voor een enquete in verband met de autoloze zondag. Helaas was mijn mening niet belangrijk toen ik vroeg of het ook in het Nederlands kon. Dus binnenkort kan Smet uitpakken met de evaluatieresultaten van de Franstaligen in Brussel.
    Dit is volledig in lijn met mijn ervaringen van die dag. De openmonumentenactiviteiten van die dag waren ook voor een groot deel ééntalig Frans. Gelukkig stond dit meestal wel in de gids vermeld. Maar als er niets bijstond kon je er niet van uitgaan dat er Nederlandstalige rondleiding of begeleiding was. In het beste geval was het tweetalig maar dan wel zoals we het al gewoon zijn : uitleg in het Frans, dan een korte samenvatting in het Nederlands, onverstaanbaar omdat de Franstaligen op dat moment al aan het tetteren zijn. En na een tijdje geeft de gids de Nederlandstalige versie dan maar op omdat het toch te veel tijd neemt, en dat “de Flamands toch allemaal Frans verstaan”.
    Als ik dan een poging deed tot discrete simultaanvertaling voor mijn kinderen, werd dit storend gevonden en liet men dit duidelijk blijken.
    Het zal de organisatoren een zorg wezen : alle cijfers zullen wel weer een groot succes aantonen.

  • Jemenfish

    Ela, niet overdrijven, de hele VUB e.d. deden mee met de open monumentendag. Daar waren ook relatief veel nieuwe studenten te zien (bon, ze moesten natuurlijk misschien ook hun kot inkleden). Je zal het gewoon slecht getroffen hebben daarin denk ik hoor.

  • Maurice

    Wij bezochten een architecturale parel in Sint-Pieters-Woluwe (Le Parador – arch Jacques Dupuis) : de uitleg was in het Engels door een Franstalige.

    In de kerk van Sint-Pieters (Notre-Dame de l’Echafaudage ofte Onze-Lieve-Vrouw) was het in het Nederlands.

    En bij AXA in Watermaal-Bosvoorde kon je kiezen tussen een Franstalige en een Nederlandstalige rondleiding.

    Van Park 58 zijn we in deze topic naar autoloze zondag afgezakt
    (af en toe ga ik eens op dat dak van Park(ing) 58, maar deze zondag was het pizza bij vrienden in SPW),
    en nu zitten we weer bij taalproblematiek.
    Moet dat nu ?

    Zou Brusselblogt misschien niet een specifieke topic op ludieke manier over taal en meer bepaald het Nederlands in Brussel opzetten ?

  • Jo

    Inderdaad,we zullen maar zwijgen over die taalkwesties, we spreken toch allemaal Frans.

    UPDATE : ik ben vandaag nu al voor de derde keer opgebeld door dat onderzoeksbureau. Ze willen dus echt wel mijn mening weten over de autoloze zondag en hoewel ik telkens duidelijk maak dat ik hen graag in het Nederlands wil helpen hebben ze mijn nummer nog niet aan de Nederlandstalige excuustruus van dienst gegeven.

  • Jemenfish

    Geef ze mijn nummer even door, ik ben volstrekt drietalig maar zou ze louter in het principe anders willen te woord staan in het Latijns.

  • Maurice

    Ik begrijp je en ik probeer niet het probleem van tafel te schuiven, Jo.
    Maar soms wordt het mij gewoon teveel dat alles verglijdt naar de taalproblematiek fr/nl. 😉
    p.s. Iemand die mij drie keer belt voor hetzelfde – in welke taal dan ook – moet geen antwoord meer verwachten.

    Mijn voorstel om een specifieke topic nog eens hierover te openen is ernstig, en ik vind belangrijk dat de problematiek hieromtrent regelmatig behandeld wordt.

    Een volgende startbasis hiervoor zou kunnen zijn : een artikel in de laatste KVS Express getiteld “Thank God we have Brussels”.

    misschien te vinden op :
    http://www.kvs.be/index2.php?page=kvs_express

  • Thijs

    Waarom Brusselaars niet op de fiets zitten? Wel vandaag stond er een treffend artikel op Brusselnieuws van een zekere Veerle de Vos die alles schoon samenvat. Daarom dat ik het hier ook integraal plaats:

    “Brussel – Afgelopen zondag kwamen de fietsers in horden de straat op, maar op die ene dag per jaar na heeft lezeres Veerle de Vos het aantal fietsers in haar buurt niet noemenswaardig zien toenemen. En ze weet ook hoe dat komt: “Er moeten comfortabele, brede en veilige fietspaden bijkomen.”

    Toch fantastisch, die autoloze zondag. Elk jaar opnieuw zie ik mijn buren hun fietsen uit de kelder hijsen, kettingen smeren en banden oppompen. Kinderen met nieuwe helmpjes fietsen voor het eerst zonder wieltjes. Jammer dat ‘s avonds de fiets bij de meeste gezinnen weer in de kelder verdwijnt.

    De afgelopen jaren heb ik het aantal fietsers in mijn buurt – op de grens van Molenbeek, Jette, Koekelberg en Laken – dan ook niet noemenswaardig zien toenemen. En dat terwijl er minstens tien middelbare scholen op fietsafstand liggen.

    “Veel te gevaarlijk!” zegt mijn buurvrouw. Haar twee tienerdochters laat ze met tegenzin naar school fietsen… over het voetpad. En de nieuwe fietssluizen, de geschilderde fietssymbolen op de rijweg? Die maken weinig indruk. De tijd dat mijn buren me voor gek verklaarden omdat ik met mijn kinderen wél op straat fietste, ligt alweer enkele jaren achter mij. Maar zelf fietsen, nee: “Brussel is geen fietsstad.”

    Ik moest meteen terugdenken aan een bezoek aan Parijs afgelopen winter. Het was een koude en donkere avond, maar le tout Paris zat op de fiets: toeristen op vélib-fietsen, maar ook gewone Parijzenaars, en bijzonder veel gezinnen met kinderen. Tussen Gare du Nord en Place de la République – de Parijse Adolphe Max/Anspachlaan, zeg maar – ligt in twee richtingen een comfortabel fietspad, afgescheiden van de rijweg door afwisselend groene perkjes, fietsenstallingen en geparkeerde auto’s. Groot contrast met onze eigen centrale lanen: langs de Adolphe Maxlaan moeten fietsers het strookje fietspad delen met dubbel geparkeerde auto’s, groenteleveranciers, verhuiswagens en openslaande autodeuren, terwijl het metersbrede voetpad er meestal ongebruikt bijligt. Verderop langs de Anspachlaan kan er zelfs geen stippellijntje meer af.

    Mij is het dan ook duidelijk: zolang er in Brussel niet beduidend meer comfortabele, brede en veilige fietspaden bijkomen – denk aan de Wetstraat –, kun je nog lang wachten voordat de grote massa Brusselaars, jong en oud, op de fiets kruipt.

    Onderzoek mag dan wel hebben uitgewezen dat dit soort fietspaden in de stad niet echt veiliger is dan het ‘stippellijntje tussen de rijweg en de geparkeerde wagens’, de doorsnee Brusselaar denkt dat wel. Net zoals de doorsnee Brusselaar geen boodschap heeft aan het argument dat fietsers op de rijweg de verkeersstroom doen vertragen: een uitdaging voor de behendige ‘twenty/thirty-something-fietser’, maar geen enkele weldenkende ouder die zijn kinderen uit die overtuiging de frontlinie instuurt.

    Natuurlijk kan dit soort fietspaden niet overal, maar het Brusselse gewest telt genoeg brede lanen en boulevards – de centrale lanen, maar ook bijvoorbeeld de Charles Woestelaan in Jette, of de Havenlaan aan het kanaal – waar er absoluut plaats voor is. Pas dan zal de modale Brusselaar ervan overtuigd raken dat het de Brusselse overheden menens is, dat de fiets wel degelijk een alternatief kan zijn voor de auto. En niet alleen een vervoermiddel om boven te halen op autoloze zondag.

    Veerle de Vos, Sint-Jans-Molenbeek”

  • Veerle B

    Heb mij ook geërgerd zondag aan de autoloze zondag – hypocriet gedoe zoals Anne reeds zei. Ik rijd heel het jaar door met de fiets in Brussel (o.a. elke dag op en af naar mijn werk) en vroeg me ook af waarom al die fietsers van zondag hun fiets niet wat meer bovenhalen tijdens het jaar. + al dat ongedisciplineerde gedoe – groepen die de volledige breedte van de Bockstaellaan en Maria-Christinastraat inpalmen in één richting – neen ik ben ook voor een ander beleid hieromtrent en geen jaarlijkse zoethoudertjes – aanleg van de nodige voorzieningen etc. Mijn zoon heeft m’n fietskriebels ook al geërfd – is 14 en rijdt vanaf dit schooljaar met de fiets naar school (2-tal kilometer). Het maakt me wel een beetje bang en hij heeft ook al een ongelukje gehad – botsing met kind dat uitstapt uit dubbel geparkeerde auto aan schoolpoort ….. (gelukkig niks ernstigs voor geen van beide partijen)

  • henkovich

    De bovenstaande quote van Veerle De Vos op Brusselnieuws vat het inderdaad mooi samen. Een fietscultuur moet je van jongsaf bijbrengen, en daarvoor zijn dus veilige brede fietspaden nodig. Maar dit hoeft niet in tegenstelling te zijn met een autoloze zondag, ik zie dat echt niet als een zoethoudertje maar juist een duwtje in de rug van de moedige fietsers en een aanmoediging voor nieuwe fietsers..
    Nog toe te voegen aan prioritaire lanen: Generaal Jacqueslaan en Belliardstraat

  • Maurice

    Het is in mijn ogen een aanmoedigend initiatief, tijdens dewelke mensen op de fiets stappen die dit anders al 30 jaar niet meer gedaan hadden.
    Het opent het debat, sensibiliseert, toont een mogelijk alternatief.
    Ik ben dan ook wat milder met de gekke toeren die mensen op autoloze zondag dag uitspoken :
    het geeft blijk van het niet-gewoon zijn van fietsen, het is een uitdrukking van de bevrijding, van inhaleren van de betere lucht, van een deel menselijkheid dat terug bezit neemt van de stad.
    Als de mensen bewust worden kunnen we hopen dat ze ook algemene, concrete, en coherente maatregelen eisen van onze beleidsmensen, om definitief een betere en efficiëntere mobiliteit te organiseren dat verplaatsingen en het leven in de stad in één klap ook een stuk aangenamer zou maken.

  • Thijs

    Volledig mee eens Maurice en laten we hopen dat het binnenkort elke dag een heel klein beetje autoloze zondag wordt.

  • nil

    De autoloze zondag is voor mij echt de coolste dag van het jaar in Brussel, al was het maar omdat het dan altijd mooi weer is! 😉
    Nee serieus, die stilte die je dan ‘s ochtends hoort, en iedereen die bijzonder goedgemutst de straat optrekt, voor mij mag het best vaker autoloze zondag zijn.

    Maar dan heb je natuurlijk weer mensen die gaan mekkeren over het feit dat ze belemmerd worden in hun vrijheid en koning auto 10 uur op stal moeten laten staan, of klagen over het “roekeloze” gedrag van fietsers. Komaan he, zoals iemand hierboven zei, is het niet gewoon een uiting van een plots teruggevonden vrijheid en blijheid?

    En het hele concept “hypocriet” noemen … Er gaat niets veranderen als iedereen maar blijft zagen over hoe gevaarlijk fietsen in Brussel is. “Fietsen in Brussels is net Russische roulette” is een boutade van het kaliber “In Brussel wordt je zeker beroofd/verkracht/vermoord.” Toen ik negen jaar naar Brussel verhuisde, leek het wel of ik de enige fietser hier was, maar sindsdien is er al veel veranderd, en op elke fietstocht kom je talloze andere fietsers tegen en voel je niet eens meer de neiging om ze hartelijk te begroeten omdat je als het ware een collega-bedreigde diersoort tegenkwam. Uiteraard is het hier nog niet Amsterdam of Leuven, en dat zal het ook nooit worden, maar veel mensen zouden beter hun onwil om te fietsen opzij zetten in plaats van altijd maar te jammeren en te klagen dat de overheid niets doet. (Misschien willen ze ook dat het Brussels gewest alle fietspaden bergaf maakt? dat zou wel cool zijn!). Hoe meer fietsers er komen, hoe duidelijker het zal worden dat de rest met ons rekening zal moeten houden.

    Ik zie trouwens dat zeer veel buitenlanders die zich in Brussel vestigen gewoon meteen een fiets op de kop tikken en zich in het verkeer smijten. Een voorbeeld voor de “inheemse bevolking”?

  • diane

    Ik moet elke dag twee kinderen gaan afzetten op twee verschillende plaatsen. Ze zijn nog maar 2 en 4 jaar oud en kunnen dus nog niet (alleen) fietsen. Daarenboven liggen kribbe en school redelijk ver van elkaar en moet ik nadien ook nog een derde halte aandoen, namelijk mijn werk. Zelfde scenario in omgekeerde richting beginnende om 17h15 richting huis. Hoewel ik dolgraag wat meer zou fietsen (voor we kinderen hadden werd de auto vaker dan niet aan de kant gelaten) is het voor mij momenteel niet echt mogelijk tijdens de week, en ik veronderstel dat ik niet de enige ben in deze situatie. Ik zou trouwens ook stukken vroeger moeten vertrekken met hen en NOG later thuiskomen ‘s avonds, nu is het al pas rond zes uur. Ik ben al een beetje aan ‘t uitkijken naar een tweedehands achterstel om binnen een jaar of zo achter mijn fiets te hangen zodat ik de twee jongens toch samen kan vervoeren zonder auto.
    Maar, bottomline, ik vind dat een beetje minder vijandigheid wel mag tov de gemotoriseerde Brusselaars, toch wanneer men de redenen niet kent van het (al dan niet voorlopige) autogebruik kent.