Problemen in de fitness

Het is al langer een probleem: toestanden met fitness-centra.  Test-Aankoop besteedde er al aandacht aan, maar blijkbaar is het een aanhoudend probleem, ook in Brussel.  Het radioprogramma bruno.fm op FM Brussel kreeg vorige week een klacht over een minderjarige die (wat al onwettig is) een contract ondertekende, en nadien zelfs een deurwaarder op bezoek kreeg.  (Het hele verhaal bespaar ik je.)

Blijkbaar zijn de malafide praktijken van fitnesscentra een aanhoudend probleem.
– contracten aan minderjarigen.
– niet wettelijke stilzwijgende verlengingen van abonnementen.

FM Brussel sprak al moet OIVO en Test-Aankoop en die bevestigen het probleem.
Spreken we hier over “unieke gevallen”? Of zijn er bij de lezers van deze blog, allemaal met een uiterst strak lijf uiteraard, ook mensen die reeds slachtoffer waren van een fitnesscentrum?

Share
  • Bij Healthcity gaat het er vrij koosjer aan toe. Dat dezelfde hygienische standaarden zoals in het begin worden uitgelegd aan klanten verloren gegaan zijn, met vieze douches en kleedkamers tot gevolg, is zowat het ergste.
    Het grote verloop bij de begeleiding is een probleem waarmee alle centra kampen.

    Maar contractueel is het, denk ik, allemaal in orde.

  • Jemenfish

    Het enige dat ik al heb kunnen merken als als je ook al maar een beetje je wil informeren bij Passage fitness of healthcity en je je nummer geeft, je quasi een stalker aan je lijf hebt. Alle 3 dagen eens telefoon gehad…

    Maar mag ik even vragen wat het probleem is van de minderjarige? Het center tekende een contract met een minderjarige voor X weken of maanden aan lessen? Is dat dan verboden, fitness centra aan jongeren? Ben niet zo goed mee.

    Trouwens, naast het fitness center op de VUB vind je het zwembad van de VUB zelf. 2 weken geleden eens 2 keer gaan zwemmen, en ik vroeg me eigenlijk al vanaf de kleedkamers (roestplekken in zo goed als alle kabines, kapotte sleutels, schimmel, …) ook af hoe zoiets door de controles raakt. Dus laat ons een beetje consequent blijven, haal de verouderde schimmels in Brussel qua fitness centra en zwembaden er al eens uit voor inspectie (op Waverse Steenweg vlakbij Ge. Jacques staat er nog zo een lachertje van een centra). Al die nieuwe passage fitness etc. lijken mij tenminste relatief clean in orde en goed georganiseerd.

    Over de kwaliteit van de bezoekers en de plotselinge toename aan dubbel parkeren en ruzie op straat e.d. sinds de vestiging in mijn straat in Oudergem er kwam, daarentegen…

  • @Jemenfish : al eens binnen geweest in zo’n Passage? Dat vieze daar lag mede aan de basis van mijn keuze voor healthcity aan de vub. Spijtig dat het personeel en publiek (sàmen) het laat verloederen.

  • spin

    Eindelijk eens een reactie op deze wanpraktijken. Ben er zelf ook slachtoffer van geworden, van contractverlenging, negeren van brief waarin ik de aanvraag tot stopzetting schriftelijk communiceer, ontwijken van directe confrontatie bij bezoek wegens ‘niet beschikbaar zijn van de manager’, enz.. Het heeft uiteindelijk 1 jaar geduurd eer ik er vanaf was. Aan 60 euro per maand waarmee ik niets kon aanvangen. Het enige dat ze uiteindelijk hebben aanvaard is een aangetekend schrijven, waarbij daarna nog 1 maand werd aangerekend. En dit was passage fitness. Ik veronderstel dat het allemaal ergens legaal zal zijn, maar het is pure misleiding van klant, en afzetterij. Hopelijk bij deze dat iedereen eens twee keer nadenkt voorlaeer zo’n contract te tekenen.

  • Jemenfish

    Wat ik ook niet zo goed snap bij healthcity is dat in hun promotie staat dat er 3 kinesitherapeuten aanwezig zijn waar men tevens terecht kan. Ik zit zelf momenteel in therapie, dus wou ik me in 1 keer informeren.

    Bleek dat deze personen eigenlijk los staan van Healthcity en afspraken met hen worden gemaakt. De gebruikte infrastructuur, de promotie, en weliswaar het contract gaat dan wel langs hen vermoed ik. Addertje onder het gras bij eventuele ongevallen, verkeerde bewegingen, e.d. neem ik aan? Of zijn de gebruikte dokters pas afgestudeerde studenten e.d.? Enfin, ik snapte de uitleg langs geen kanten (ik wou de lijst zien, de ene therapie is de andere niet in kiné) en ook dat kon niet, dus heb ik het daar maar bij gelaten 🙂

    @Mike: Passage fitness op de Waverse steenweg in Oudergem ziet er heel deftig uit, voor zover ik het al echt goed bekeek. Ik hoorde ook geen klachten van mensen die er gingen. Wat me persoonlijk meer stoorde aan hen is dat ze bij de opening een promotionele bus op de Waverse hadden gezet waar je gratis kon je laten testen e.d., dat er posters werden uitgehangen bij het kruispunt bij Hankar op karton op gezichtshoogte (vrij gevaarlijk gezien dit net naast een hoek lag), enz.; Ze hebben ook een parking voorzien (de oude Delhaize parking), maar ik merk dat de vestiging veel verkeersellende en vooral agressie in mijn wijk veroorzaakt; Die klanten zijn meestal niet van de makkelijkste 🙂

    Hoe het in andere gemeenten zit weet ik niet.

  • Pieter

    Het business model van de grote ketens is geent op het besef dat een fitnesscentrum nog geen jaarlijkse retentie van 20 % behaalt. Een universeel verhaal trouwens. De grote ketens reageren daarop door zoveel mogelijk spookleden aan te houden (zij die wel betalen , maar niet (meer) komen). Goed in je contract kijken dus. Zonder deze spookleden zouden overigens dergelijke fitnesscentra niet kunnen bestaan. En dan moet de grote prijzenslag in Belgie (zoals gewoonlijk later dan in de rest van de wereld) nog beginnen. Zie de fitnesscentra rond de middelgrote steden in Nederland (15-20 Euro per maand, 18 uur per dag open), of in Groot Brittanie.

  • Jo

    Ik vroeg aan de balie van Healthcity VUB wat meer info over voorwaarden en prijzen. Dat kon ik niet krijgen. Daarvoor moest ik in de week een afspraak maken. Ook na aandringen kom men mij geen enkel idee geven wat het mij als onwetende zou kosten en wat het juist inhoudt. Dat ze op zaterdag geen “verkoper” klaarzitten hebben kan ik begrijpen, maar het krampachtig achterhouden van basisinformatie is voor mij een duidelijk teken dat het zaakje niet klopt.
    Ik stel me trouwens vragen bij het feit dat de VUB haar lokalen ter beschikking stelt van zo’n keten met discutabele reputatie.

  • Jemenfish

    Dat is niet enkel in weekends. Ik ging in de week zwemmen (zwembad gesloten in weekends) en kon ook geen duidelijk antwoord krijgen. Ze probeerden me wel direct een promotie aan te smeren die net ging aflopen en wezen naar een poster, maar op die poster stond geen einddatum; Verwees naar de start van het academiejaar enkel geloof ik.

    De VUB studenten hebben overigens een fikse korting bij healthcity, wat wellicht er veel mee te maken heeft (200 euro/jaar abonnement geloof ik)

  • Dat van VUB en lokalen is historisch gegroeid. Het onderhoud van een fitnesszaal is voor een onderwijsinstelling niet evident. Het laten uitbaten door externen leek waarschijnlijk een goed idee, maar dan moest het ook wel worden opengesteld aan externen.
    Healthcity is niet altijd healthcity geweest en was vroeger Sportopolis, een zeer kleine keten. De overname door de Nederlanders is niet altijd van een leien dakje gegaan (vb. herstellers van allerhande materiaal moesten telkens vanuit Nederland komen)… Healthcity was uiteraard niet bij machte om de afspraken die VUB met Sportopolis had, zomaar op te zeggen. Dus krijgen studenten en personeel fikse kortingen waarvoor wij als gewone klant uiteraard opdraaien.
    Je moet er wel rekening mee houden dat die studenten ook deel uitmaken van het retentieprobleem van dit fitnesscentrum (waarschijnlijk nog meer dan andere). Velen haken zelfs midden in het jaar af, met als resultaat dat zij dan eigenlijk ook weer een beetje voor ons betalen. Nee, over die studenten zou ik niet klagen.
    Afgezien van het feit dat ze je ouder doen voelen, is het ook wel eens leuk om wat jonger volk in weinig verhullende kledij te zien rondlopen, en gezien het univ is +18 en niks om je zorgen over te maken 😉

  • ook al is het een beetje blogreclam, maar kom, ik ben over t laatst in schaarbeek ook in aanraking met iets dat zich situeert op de rand van consumentenbedrog: http://www.snarf.be/?p=841

  • skywalker

    Health City heeft 2 sites aan de VUB, één in Elsene en één in Jette. Elsene vind ik dik in orde. Jette is dikwijls vies en vuil, met, om vriendelijk te blijven, weinig ondernemende instructors. Wat de reclame betreft heeft Health City al eens overdreven. In de zomer van 2007 maakten ze reclame met gratis dvd’s die je naar huis kon meenemen en gratis drankjes die je zou krijgen en nog meer. Dat was toen helemaal niet zo maar nu ongeveer wel.

    Belangrijk om weten is ook dat je voortaan wettelijk je abonnement kan opzeggen op om het even welk moment vanaf het tweede jaar. De club moet je terugbetalen.

  • Grote fitnesscentra vangen altijd veel wind. Ben persoonlijk nu ook geen fan van constante “stalking” om abonnementen te upgraden of te verlengen.
    Sinds het fitnesscentrum in het dorp overgenomen is door Healthcity, gaat het er alleszins wel professioneler aan toe. Elke medaille zijn twee kantjes zeker?
    Vrienden van me trainen nu ook bij Life Style in Leuven. Zeer content zo blijkt. Als mijn abonnementje op Health city verlopen is, ook eens naar daar trekken denk ik.
    http://www.lifestylefitness.be
    🙂

  • Stefan

    Healthcity is een bende dieven………..geen goed woord kan ik er over zeggen. De clubs ogen goed maar laten veel te wensen over. Als je eens vergeet te betalen krijg je telefoontjes brieven etc… Wegblijven van Healthcity en geen contracten tekenen. Ik raad aan koop een fiets een paar gewichten!

  • Healthcity is er inderdaad niet op vooruit gegaan. Afhankelijk van wie je aan de lijn krijgt, krijg je zelfs andere informatie. Wat ze je vertellen komt zelfs niet overeen met wat er in de kleine lettertjes van je contract staat!
    Ik heb uiteindelijk mijn telefoonconversaties opgenomen om hen te kunnen confronteren met hun leugens/onwaarheden.
    Het is uiteindelijk goedgekomen omdat ik een mondige consument ben, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen opgewassen is tegen de dreigingen…

  • Telefoonconversaties opnemen: hoe doe je dat?

  • Bart

    Allerlei manieren, maar niet legaal bruikbaar. Strafbaar, zelfs, dacht ik.

  • Bart

    Kan iemand me ook eens uitleggen wat voor deals passage fitness wel niet bieden aan bepaalde gemeenten? Gigantische posters op houten borden voor metrohaltes hangen, bussen op straat parkeren met sessies, flyerende jobstudenten die je wel erg agressief aanspreken bij uitgangen van de metro, een soort discobal die licht gaf tot 10 appartementsblokken verder…

    En bij veel van die fitnesscentra is het dan nog het type cliënteel die er geen problemen van maakt om voetgangers te negeren, gierende muziek in de auto en dubbel te parkeren om even hun sessie te volgen…voor de inwoners is het alleszins al vaak geen pretje.

    (Valt het op dat er 1 is komen vestigen in mijn straat? :))

  • Robin

    Dat het reclamebeleid van Passage Fitness wansmakelijk te noemen is tot daar aan toe. Maar dat hun klantverwervingsbeleid agressief verloopt en zij de consument via leugens opzadelen met contracten gepaard gaande met onredelijke tot zelfs onrechtmatige voorwaarden is ronduit schandalig te noemen. Het verhaal dien ik niet te doen: de vele gelijkaardige verhalen op het internet bevestigen dat de keten een klantonvriendelijk beleid voert en de consument vanuit hun oogpunt geen rechten heeft. Voor zij die zich aangesproken voelen door het onrecht dat door Passage Fitness werd aangedaan: neem de tijd en doe je verhaal op zoveel mogelijk forums, dien een klacht in bij economie dienst inspectie en bemiddeling. Vertel je negatieve ervaringen verder. Stuur desnoods kettingsmails, maar laat dergelijk handelswijze niet langer ongestraft je neus voorbij gaan! Informeer anderen en help zo jezelf!

  • david

    Ik lees hier letterlijk wat mij ook overkomen is bij healthcity Kunst te Brussel. Ik ga uiteindelijk dik tegen mijn zin betalen. Heb enkel geen zin in een deurwaarder. Krijg hier brieven in het Frans (terwijl ik had opgegeven NL en EN te spreken, geen FR), op je communicatie antwoorden ze niet, of als je belt is er nooit iemand die je te woord kan staan om de zaak op te lossen. Het enige dat ik kan en zal doen is mijn verhaal tegen zoveel mogelijk mensen vertellen, en ze aansporen om zeker niet bij deze malafide keten te gaan sporten. Ik heb het gehad met healthcity.

  • Ook de “betere” fitnessen doen eraan mee. In februari liet ik David Lloyd weten er niet meer te komen na juni. Nog geen aangetekend schrijven, maar wel al brieven wegens twee maand achterstal. Binnenkort wonen we toch niet meer op dat adres.

  • Bart

    David, healthcity kunst zit in zwaar weer, die zijn komen agressief hun promotie voeren tot bij de bedrijven maar alles heeft zowat afgehaakt omdat de werknemers er niet op ingingen, ongeacht de korting. Om eerlijk te zijn, ik snap ook niet goed hoe je bij kunst als particulier zou terecht komen? Er zijn zoveel zaken overal en het is toch altijd vrij duidelijk een business-fitness geweest? Anyway, die mensen hebben flyer-girls aan de metrohalte gehad, tot zelfs flyers proberen in bedrijven krijgen, enz.; Ik heb mij 1 keer, 1, voorzichtig geïnformeerd en ik heb hun hele domein moeten blocken qua emails. Ondertussen hebben ze me dunkt alles opgegegeven. Ze zullen je nog uitmelken, maar dat ding sluit.

  • Diane

    Op 14 januari 2014 ging ik een contract aan bij Fitality Club Deurne. In juni 2015 moest ik een operatie ondergaan. Een heupprothese, nadien een revalidatie en ik ga nog steeds naar de kinesist. In de toekomst zal ook mijn tweede heup geopereerd worden en wacht mij er tevens een knieoperatie. Ik vroeg om definitieve stopzetting, omdat ik niet meer kan en mag sporten en diende een geldig doktersattest in.
    Daar houden ze geen rekening mee en vragen een schadevergoeding(en geen klein beetje). Er is een advocatenkantoor in de arm genomen en dreigen met een proces. Mondeling was mij gezegd dat ze niet moeilijk doen als je wegens gezondheidsredenen niet meer kunt sporten, maar ze hadden me wel een contract laten tekenen, waar ik de kleine lettertjes niet van gelezen had omdat ik de mensen vertrouw.
    Ze zijn wel zo genereus (sic) een afbetalingsplan te aanvaarden.