Hallo, Taxi Verts?

Taxi Verts Bonjour,

1 Pour réserver un taxi
2 …

5 Si vous voulez une autre langue.

Tja, het gaat snel… de boel is veranderd! Opname van bruno.fm. (mp3), en het is inderdaad véél duidelijker geworden voor niet-franstaligen.
Ja, Taxi Verts moderniseert voor de vaste lijnen. Je krijgt dus standaard een menu voorgeschoteld met een aantal keuzes. En standaard is het menu in het Frans opgesteld en volgt de menu voor taalkeuze op het einde (!?), enkel in het Frans (!?).
De dame die het bandje insprak was duidelijk gehaast en voor je goed en wel beseft wat er aan de hand is, ben je al aan de derde optie beland. En dit terwijl je eigenlijk een taxi wou reserveren. Nu vond ik persoonlijk de menu-optie om je taalinstellingen te veranderen wat laat komen, en vooral het feit dat het enkel in het Frans is opgesteld hilarisch. “Laat mij iets weten indien U niet verstaat wat ik je zeg.”, het doet wat denken aan het reeds ontkrachtte fabeltje van die Vlaamse soldaten in de loopgraven van 14-18, of die andere: “Pour les Flamands, la même chose”.
Alleen gaat het nu niet meer over Vlamingen. Een meerderheid in Brussel is niet meer franstalig, en nederlandstaligen maken daar uiteindelijk maar een heel klein deel van uit. De transitie naar internationale hoofdstad van Europa verloopt schoorvoetend in sommige delen van de privé-sector en bij sommigen misschien wel met veel tegenzin.
Positief (indien je huis niet meertalig is) is alleszins dat je instellingen worden bewaard voor een volgend telefoontje.
Maar genoeg over dit faits-divers van de automatisering van Taxi Verts.
Eén nieuwe raadgeving kan ik je alleszins geven. Indien je een taxi wil reserveren op een specifiek uur, vergeet niet aan te dringen dit als een reservatie vast te leggen. Indien de wachttijden beginnen op te lopen, dringt Taxi Verts aan om gewoon een taxi op te roepen. “Tegen dat de taxi er is, is het toch het uur die je vraagt!”, beweert men dan. Vanaf dan ben je zowiezo in een verloren positie. Is de taxi te vroeg, dan wordt tijd en geld gevraagd voor hun wachttijd vanaf het moment dat ze toekomen. Is de taxi te laat, ook dan is het niet de taxi zijn fout… ‘t is druk mijnheer. Moeilijk te voorspellen. Onvoorstelbaar hoe men bij taxi-bedrijven erin slaagt om de fout toch maar telkens in de schoenen van de klant probeert te schuiven.
En nu we toch bezig zijn over taxi’s. Kent U ook die taxi-chauffeurs die je leven riskeren om toch maar zo snel mogelijk terug te zijn op hun standplaats? Zo van 110km/h door de Stefania, en van “rood licht? dat was lichtrood, mijnheer!”? Ik heb die mannen al een paar keer gevraagd om het kalmer aan te doen, dat ik zin had om levend thuis te raken. Dan gaan ze het ook kalmer aan doen… 30km/u naar huis, vertragen voor elk verkeerslicht zodat ze misschien nog eens kunnen stoppen voor een oranje licht. Veilig is het wel…
Als je ‘t mij vraagt is taxi-chauffeur toch wel een serieus beschermd beroep in Brussel.

En de mening van een taxichauffeur (mp3) die in Zaventem werkt

Share
  • Jemenfish

    Ik krijg per telefoon standaard iemand eentalig Frans aan de lijn met taxi verts, met GSM. Maak er niet echt een probleem van. Overigens worden ze meestal opgejaagd door de dispatching, zelf zijn ze er heus niet zo tuk op om te snel te rijden hoor, veel fooi krijgen ze toch niet mer 1 rit meer of minder.

    Wat bij taxi verts meer een probleem is is de transparantie van hun prijzen. Ik heb in 1 weekend 3 keer hetzelfde traject afgelegd en betaalde respectievelijk 13, 19 en 44 euro.

  • Wat ze je direct duidelijk zullen maken is dat die taxi’s zelfstandig zijn… dus hoewel ze met zo’n mega-sticker van Taxi Verts rondtrekken hebben ze daar principieel niks mee te maken. Dat werd me héél duidelijk uitgelegd bij mijn voorlaatste ervaring.

    In principe liggen de prijzen vast (prijzen in taxi’s), maar daar wordt creatief mee omgegaan… files gaan opzoeken als er niet veel werk is (stilstaan is ook betalend!). En ik moet toegeven dat ik ook al tot 50% verschil gezien heb op een rit zonder files (daar moet gefoefeld worden).

    En opgejaagd door de dispatching? Daar twijfel ik aan om 3u ‘s ochtends wanneer er lange rijen staan aan Plattesteen en de Beurs. +100km/h is mijns inziens geen verkeersovertreding meer, maar een misdrijf door het opzettelijk in gevaar brengen van je medemens.

    En zullen de taxi-ritten nu terug goedkoper worden nu de benzine weer een groot stuk lager ligt?

  • @Mike, heb even gebeld naar: 02 349 49 49, Taxi Verts.
    En keuze 1 is: veuillez choisir votre langue.
    Zouden ze het al veranderd hebben?
    download hier de opname.

  • Zou kunnen… zoals ik zei onthouden ze bij Taxi Verts wél je taalinstellingen. Heb net gebeld en in het Nederlands is het nog steeds niet op 1… maar dan héb je het natuurlijk al eens veranderd 😉
    Ik heb net je opname beluisterd, en dat is inderdaad wel snel aangepast. Ik heb de taxi-chauffeur trouwens wel gevraagd of hij dat eens aan de dispatching zou meedelen. Het is nu véél duidelijker. Misschien moet ik diezelfde man ook eens vragen of hij zijn collega’s wil duidelijk maken niet meer aan een rotvaart door de tunnels te gaan, hij heeft duidelijk een invloed 😉

  • Schoon interview Bruno. Spijtig genoeg krijgt die gast (die mij ne toffe lijkt) en waarschijnlijk vrij correct is in zijn doen en laten, nu de vragen over zijn minder correcte collega’s.

  • Jemenfish

    Die taxi’s zijn zelfstandig? Raar. Ik sla meestal een babbeltje met de chauffeur en ik werd verteld dat die wagen wel degelijk van het bedrijf is. Maar dat zou verklaren waarom je de ene keer in een mini-wagentje wordt opgepikt en soms in iets dat meer wegheeft van een legerbus.

    Dat van de dispatching merkte ik gewoon zelf al. De dispatching wou dat de chauffeur die mij wegreed (Oudergem) iemand ging oppikken in een gemeente er naast, toen hij zei dat hij nog 5-10 minuten nodig had antwoorden ze gewoonweg dat hij zich maar moest haasten. En dat deed hij ook. Ik denk dat zo een chauffeur eigenlijk, buiten een fooi, zelf helemaal niets te winnen heeft met zich kapot te rijden, of vergis ik me? Zou er een bonuspunten systeem in verwerkt zijn van X passagiers = X euro per nacht?

  • Henkovich

    Ik raad in elk geval iedereen af om Taxis Uccleois te proberen… die hebben me eens om 4h smorgens een half uur in de vrieskou laten wachten, bijna vlucht gemist, gelukkig kwam er toen toevallig een ‘taxi vert’ voorbij die me wel wilde meenemen.

  • Tja, dan kan ik eigenlijk ook drie keer iedereen afraden om Taxi Verts nog te proberen.
    Twee keer hebben we de auto in de parking van het Zuidstation moeten zetten voor een lang weekend omdat we uiteindelijk zelf de auto hebben genomen. En één keer zijn we met de auto naar de luchthaven gereden (na talrijke telefoontjes en 40 minuten wachten blééf de dispatching beweren dat een auto op weg was) en hebben we daar 3weken parking moeten betalen. Wegens tijdsgebrek konden we dus niet op de low-cost parking een beetje verderop.
    Aan Taxi’s zijn we uiteindelijk al veel te veel geld kwijt, ofwel omdat ze komen, ofwel omdat ze niet komen. Frustratie gegarandeerd… en die 2 vriendelijke chauffeurs per jaar zijn niet voldoende om ons van gedacht te laten veranderen, helaas!

  • Prosper

    na een gelijkaardige thread vorig jaar hier (en ook een slechte ervaring met een taxi vert die nooit kwam), steekt standaard het nummer van Taxis Bleues in m’n GSM – 02 268 00 00. tot nu toe altijd trouw op de afspraak geweest…

  • Pluf

    Ik neem als alternatief voor het openbaar vervoer (na 12 uur buiten WE) vaak een taxi van centrum Brussel naar de buitenwijk Dilbeek. Altijd zelfde prijs, altijd zelfde route. Wat mij altijd opvalt zijn de kapotte verklikkers, snelheids- en andere meters. ik vraag mij altijd af of dit nu de bedoeling is of gewoon een stil statement tegen de technologie in de wagen…