Vervuiling tegengaan met alternerende nummerplaten

toxic skies.Enfin, dat zou in principe mogelijk moeten zijn vanaf 1 januari in het Brussels Gewest. Dat las ik in La Libre. Er zullen twee vervuilingsdrempels (het gaat hier over fijn stof) zijn waarbij de maatregel voor de eerste drempel een snelheidsbeperking inhoudt. Wordt de tweede drempel overschreden, komt er een nieuwe maatregel.

En cas de dépassement du deuxième seuil d’intervention (de 101 à 200 mg/m3), le trafic sera interdit à la moitié du parc automobile en fonction du numéro d’immatriculation (pair ou impair).
La Libre

Nu ja, als er 46000 snelheidsovertreders zijn in één tunnel in één week, onbeboet… wat denk je dat je pakkans zal zijn indien je met de verkeerde nummerplaat rondrijdt?! 😉
Foto door marginillo, uit de brusselblogt pool

Share
  • Stijn

    Inderdaad, en trouwens dit soort maatregelen zijn maar een doekje voor het bloeden op de grote open etterende wonde van de Brusselse mobiliteitsknoop.

    Om die luchtvervuiling door auto’s structureel naar omlaag te krijgen is er maar één afdoende remedie en dat is het actief weren van auto’s uit de stad, door tol, autovrije zones, of wat dan ook. Maar zelfs Pascal Smet staat daar heel weigerachtig tegenover, vooral vanwege de vermeende economische impact.

    Ik geloof daar persoonlijk eigenlijk geen snars van, van die economische impact. Zouden grote bedrijven en instellingen effectief uit de stad wegtrekken als je tol moet betalen om er met de auto naartoe te rijden? Nee, want hun centrale ligging biedt ook enorm veel voordelen die ze niet zomaar willen opgeven. Ze zouden die tol gewoon in de loonkost incalculeren en zo indirect bijdragen aan de financiering van het Gewest. Misschien zouden er wel een paar bedrijven wegtrekken ja, maar soms moet je beslissingen durven nemen op lange termijn.

  • Vele grote bedrijven zijn reeds uit Brussel weggegaan vanwege de hoge belastingen/taksen. In mijn branche kan ik al spreken van HP en IBM. Maar ik ben zeker dat je met een klein beetje zoekwerk nog talloze bedrijven vindt dit reeds uit Brussel zijn weggetrokken. Ik denk niet dat Brussel zich kan veroorloven om nog duurder te worden voor bedrijven…

    Ik kan me dus wél iets voorstellen bij die economische schade. En wat jij leest als ‘rekening houden met economische impact’ kan je makkelijk lezen als ‘rekening houden met persoonlijke politieke impact’ (en je kan een politicus dat eigenlijk niet kwalijk nemen). Het wordt er natuurlijk niet makkelijker op voor P. als cavalier seul met minimale ruggensteun.

  • Henkovich

    De drempel voor alternerende nummerplaten zou maar 1 keer om de twee à drie jaar overschreden worden. Het is dus echt wel een noodmaatregel!

    Een stadstol vind ik onrechtvaardig (je betaalt niet per km maar voor het passeren van een bepaald punt) en heeft perverse neveneffecten… beter is een systeem van rekeningrijden per km. Nederland werkt er intensief aan, Vlaams Gewest kopieert, Brussel volgt… in de eerste plaats voor vrachtwagens, maar niemand ontkent dat het systeem ooit zal uitgebreid worden naar personenwagens.

  • De website met heel veel uitleg is momenteel online
    http://www.pollutiepiek.be/

  • Geert schreef:

    De website met heel veel uitleg is momenteel online http://www.pollutiepiek.be

    Wat er op die site staat is trouwens weer een hilarisch voorbeeld van onlogisch taalgebruik:

    Op dit moment is er geen risico van pollutiepiek. Maar het risico bestaat.

    Pour le moment, il n’y a aucun risque de pic de pollution. Mais ce risque existe.

    Ja, maar? Wat is het nu? Er is geen risico, maar het risico bestaat wel? Als het risico bestaat, dan is het er toch? Of niet?

    Wat er eigenlijk had moeten staan is:

    Op dit moment is er geen pollutiepiek. Maar het risico bestaat.

    Pour le moment, il n’y a aucun pic de pollution. Mais le risque existe.

  • Thijs

    Wat men er ook aan doet; stadstol, rekeningrijden, alternerende nummerplaten, whatever…maar hoe dan ook zal men er iets moeten aan doen en liefst zo snel mogelijk. Op korte termijn zijn dergelijke maatregelen allesbehalve populair, maar wat zal de economische schade zijn als Brussel over 5 à 8 jaar helemaal dichtslibt. Bedrijven en bewoners zullen vertrekken…een nieuwe leegloop zal zich voordoen. Eigenlijk moesten ze 5 à 10 jaar geleden alreeds begonnen zijn met een harder en visionair beleid uit te stippelen en uit te voeren.
    Ik heb zo het gevoel dat men niets liever doet dan ballonnetjes op te laten en dan ze te laten afschieten zodat men zelf géén verantwoordelijke beslissingen dient te nemen en de schuld kan afschuiven op een ander. Intussen genereert men tijd, blijft men populair en wordt alles op de lange baan geschoven.

  • Briggs

    Hum, wij hebben twee wagens met oneven nummerplaten…dat gaat leuk worden. De trein nemen…kostelijke grap.

  • tommy1975

    ALs Consultant werk ik van bij mijn klanten, en rij ik van Watermael naar een industriepark naast Luik, naar Mechelen en terug naar Evere. Kan Smet mij ook vertellen hoe ik dit met het openbaar vervoer moet doen? Of mogen Brusselaars geen functies hebben waarvoor je op de baan moet zijn. Discrminerend…
    En wij hebben dan nog maar één wagen, en in het weekend gebruiken we altijd het openbaar vervoer.

  • @tommy1975
    Ik heb hetzelfde probleem… in Brussel en ik moet elke dag ergens anders zijn. Soms is dat Brussel, maar dat kan evengoed Kobbegem, Mechelen, Roeselare of A’pen zijn.
    En dan vraag ik me nog af hoe dit ganse zootje wordt aangekondigd, speciale borden langs de weg die zeggen dat je eigenlijk de baan niet op mag/mocht?

  • peter

    Twee wagens hebben wordt ook al ontmoedigd, want ze geven maar 1 bewonerskaart per gezin. (mogelijke oplossing : scheiden of Brussel verlaten).

  • Briggs

    Smet sprak over gelijkaardige controles zoals bij de autoloze zondag. Ik wil het hem eens zien doen.

  • Pingback: Pollutiepiek at BrusselBlogt()

  • Het is misschien niet helemaal ‘schoon’, maar ik kijk al uit naar de eerste ‘piek 2’. Benieuwd wat dat gaat geven.