Omgeving Grote markt meer verkeersvrij

De stad Brussel gaat drie straten rond de Grote Markt definitief verkeersvrij maken. Het gaat om de Kleerkoperstraat, de Kiekenmarkt en de Stoofstraat. De straten liggen in een zogenoemde comfortzone en waren nu al tijdelijk verkeersvrij. “Het is heel vreemd dat je in Brussel nog steeds tot op de Grote Markt kon rijden met je auto”, zegt gemeenteraadslid Bruno De Lille (Groen!).  “In bijna alle andere steden heb je een autovrije grote markt. Ook Brussel verdient dat dus.”
via deredactie

Share
  • Thijs

    Prima initiatief. Misschien dat dit de voetgangersdoorstroom vanuit de Nieuwstraat naar het centrum zal leiden want een echt winkelparcour is momenteel afwezig.

  • Definitief, maar in de praktijk verandert er toch niet veel (of toch?).

  • Mieke
  • Thijs

    Eens gedacht wat het zou geven mochten ze bijvoorbeeld de Anspachlaan of de Wetstraat geheel autovrij maken? Chaos of een verademing?

  • Stijn

    Dit zal wel weer negatief klinken, maar voor mij is dit een typisch geval van Brussels gerommel in de marge.

    Als je het imago van de stad wilt opkrikken en de leefbaarheid vergroten dan moet je als stadsbestuur beslissingen durven nemen die een duidelijke omslag symboliseren.

    Na jaren getouwtrek een “comfortzone” installeren die verkeersvrij is maar dan toch weer niet helemaal, en die zone dan mondjesmaat uitbreiden met een straat hier en een straat daar, maar alleen daar waar dat makkelijk kan omdat er toch niet veel auto’s rijden: wie hier een globale visie op mobiliteit in ziet mag het zeggen.

    Voor alle duidelijkheid: ik ben zeker niet tegen het verkeersvrij maken van die twee straten.

  • Jemenfish

    Kan iemand mij uitleggen als deze zone volledig autovrij wordt, wat het nut is van die ‘intelligente’ palen? Ofwel worden die door iemand manueel bestuurd, ofwel worden er bepaalde nummerplaten geregistreerd waardoor ze bij hen naar beneden gaan.

    Of misschien iets te maken met de nabij gelegen politie?

  • Henkovich

    Het is maar een stapje maar alvast één in de goede richting, want Nieuwstraat en historisch centrum worden op elkaar aangesloten.

    Nu nog een autoluw plein creëren op het Europa-kruispunt om Centraal-Station en centrum te verbinden, en een autoluw beursplein om oost- en westzijde van de Anspachlaan te verbinden. Het doorgaand verkeer kan via de kleine ring gaan, het lokaal verkeer via ‘doodlopende’ invalswegen (Dansaert, Jaqmain, Lemonnier, Lakenstraat,…).

  • @Jemenfish: Intelligente palen = palen, die een keer kapott te duur zijn om te vervangen 🙂

    De stompzinnigste hoek vind ik nog altijd het Manneken Pis: Daar razen de autos door de toeristen door.

  • Stijn Cornelis

    @ Jemenfish:
    Een straat voor 100% autovrij maken is onmogelijk en lijkt mij onverstandig. Wat met de leveringen voor de plaatselijke handelaars? Wat in geval van nood (politie, brandweer, ziekenwagen, …)?
    Ik denk dat dit dan maar het nut bewijst van die zogenaamde intelligente palen.;-)

    PS: Ik ben niet de Stijn van hierboven 😉

  • Joepiejajee!
    Ik woon om de hoek van de Kleerkoperstraat, in het stuk Grétrystraat dat naar de Anspachlaan loopt, en ik ben heel content!
    Redenen:
    – ik had het voorspeld
    – maar dat is niet moeilijk, want de Kleerkoperstraat is nu al in de feiten een voetgangersstraat. Weer of geen weer, wanneer de winkels open zijn, tref je er volop voetgangers aan. Op de straat, net als op de stoep. De stad volgt naar mijn gevoel gewoon de feiten / de realiteit. De shoppers dichten nu al de afstand tussen Nieuwstraat en Grote Markt / Grasmarkt.
    – belangrijkste reden om content te zijn: wanneer er in de Kleerkoperstraat niet gereden mag worden, wat zoeken de auto’s dan nog in ons stuk van de Grétrystraat? Ik begrijp niet goed waarom ze dat dan ook niet autovrij maken? Het wordt een doodlopende straat. Dat wordt leuk. Al die auto’s die hier parking komen zoeken en dan toeteren omdat ze niet meer achteruit kunnen? Hoe ziet de stad dat dan? Het kan niet anders dan dat dit stuk Grétrystraat autovrij wordt of enkel voor plaatselijk verkeer.

  • Jemenfish

    @Stijn: Voor handelaren, wel ja, kijk, daar kan nu net een probleem zitten.

    Er zijn genoeg steden et autovrije zones zonder overal dat type paaltjes te gaan zetten, hou er ook rekening mee dat die de eerste maanden of langer ook wel eens zullen kapot gereden worden (even wennen he) en vaak niet zo makkelijk te herstellen.

    En die handelaren hebben dan meerdere leveranciers en kunnen dus een lijst doorgeven van nummerplaten indien het om een electronisch systeem gaat. Ik hoef toch geen tekening te maken hoe snel zoiets kan fout lopen? Zoon’s Jaguar in het systeem, zijn vrienden voor dit weekend mss ook even, enz….:)

  • Stijn Cornelis

    Gefoefel zal er altijd zijn. Maar wat zou dan de beste oplossing zijn? Enkel verkeersborden? Vaste paaltjes?

    Met enkel verkeersborden te gebruiken, krijgen ze een straat niet autoluw, laats staan autovrij.
    Vaste paaltjes? Ik zie het al voor mij: een aantal bestelwagens en vrachtwagens die een straat verder moeten staan en het doorgaand verkeer blokkeren, auto’s die in de omliggende straten dubbel en zels driedubbel gaan parkeren omdat ze snel even in de afgesloten straat moeten zijn, …

    Voor alle duidelijkheid, ik ben geen tegenstander van autovrije straten, maar wat we tot nu toe zien in Brussel is een allegaartje van maatregelen die op korte termijn wel eens doeltreffend kunnen zijn, maar op lange termijn geen oplossing bieden. Ik wil een mobiliteitsplan voor de hele regio. Eenduidig, eenvoudig en doeltreffend. Zoals de andere Stijn zei, is er een globale visie nodig. En die mis ik.

  • Jemenfish

    Vanaf het moment dat je voor het installeren al weet dat er langs alle kanten zal mee ‘gefoefeld’ worden, vind ik dat nu ook geen erg globale visie 🙂

    Een ander probleem, dat al is aangekaart in andere threads, is dat er in Brussel soms ook wel heel erg veel moet wijken voor de wil van de handelaars. Om je voorbeeld van bestelwagens die de straat blokkeren te volgen: Hoe vaak wordt een bus als 71 niet gehinderd op zijn traject net door dat soort zaken, omdat er leveringen dienen te zijn?

    In bepaalde andere steden zie ik een omgekerde logica: Er worden stukken autovrij gemaakt, punt uit, dus de handelaars verhuizen, of ze spelen net die autovrije straten handig uit naar hun klanten, met leuke spullen op de stoep, de winkelende mensen kunnen per slot van rekening dan toch op de straat gaan lopen als het wat in de weg staat of te druk is. In Brussel is het het omgekeerde: Laat alle handelaars maar hun prijskaarten en andere attributen buiten smijten en verplicht voetgangers op de straat te gaan wandelen.

  • Stijn

    Ik ga akkoord met de opmerkingen hierboven dat het fysiek beschermen van autovrije zones door middel van paaltjes of welk systeem dan ook geen eenvoudige kwestie is. Alleen denk ik dat het blokkeren van de toegang tot die zones niet het hoofdprobleem is.

    In Montpellier bijvoorbeeld is een groot stuk van de binnenstad autovrij, maar er zijn nergens fysieke barrières te bekennen. Toch rijdt het daar niet vol met auto’s. Dat komt deels door politietoezicht – en daar ontbreekt het in Brussel aan door personeelstekort – , maar het komt ook, en zelfs in grotere mate, door het feit dat in Montpellier de zachte weggebruikers zich de autovrije zone volledig hebben toegeëigend. De straat loopt vol met voetgangers, en is daar ook op ingericht: geen niveauverschillen, een aangepast vlak wegdek, nergens wegmarkeringen voor auto’s, etc. Geen automobilist die het in zijn hoofd krijgt om daar tussen te gaan rijden, behalve dan voor leveringen.

    In Brussel is de comfortzone nog steeds ingericht als autozone, met stoepen links en rechts en een wegdek met markeringen en parkeerplaatsen, dat geschikt is voor auto’s. Er is mij trouwens geen project bekend dat tot doel heeft om die inrichting aan te passen. Dit maakt dat je als voetganger in de comfortzone alles behalve comfortabel rondwandelt. Als er een auto doorkomt gaat iedereen automatisch op de voetpaden lopen om een vrije doorgang te verlenen. Als fietser ben je er ook aan voor de moeite. Ik ben voorstander om Freddy Thielemans eens op een fiets zonder vering te zetten en hem 10x het “fietspad” in de Kleerkopersstraat te laten afrijden. De kans bestaat dat hij dan na zijn revalidatie meer inzicht krijgt in de noodzaak van een aangepast wegdek.

    Dat de middenstand in Brussel véél te veel te zeggen heeft in dit soort kwesties is zeker waar. Voor elk klein project wordt door de stad eerst een praatbarak georganiseerd met alle handelaars, met een eindeloze stoet aanpassingen en vertragingsmanoeuvres tot gevolg. Ik herinner me nog de affiches die enkele handelaars van de Grasmarkt voor hun vitrine hadden opgehangen. Iets over dat ze allemaal dood gingen gaan als de straat autovrij werd. Ik ben onlangs nog een paar schoenen gaan kopen bij één van hen en heb eens geïnformeerd of er al mensen dood waren ondertussen. Naar verluidt schijnt de mortaliteit nog mee te vallen.

  • De raadpleging hierover loopt nog tot 20 maart, via http://www.brussel.be/artdet.cfm?id=5210

    Als ik het dossier en het plan goed begrijp, wordt ons stuk van de Grétrystraat een doodlopende tweerichtingstraat. “De Gretrystraat blijft wel toegankelijk voor wagens zodat de parking van het nieuwe casino bereikbaar blijft.” Alles voor het Casino! Wat gaat dat geven?